Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2016. március 18. péntek

Nyílt levél a megyei építész kamarák vezetőségeinek

Kedves Kollégák,

a tervezett salátatörvény, mely gyakorlatilag érinti az összes fontos építőipari jogszabályunkat, túl van a kamarai észrevételezésen, egyeztetés majd elfogadás előtt áll. A salátatörvény része a 456/2015. korm. rendelet módosítása is, amely a véleményezésre kiadott formában alkalmas arra, hogy a kamara azon tagjait, akik családi házakat terveznek, lehetetlen helyzetbe hozzon. Az elfogadásra ajánlott 456/2015-ös korm. rendelet szerint az engedélyezési eljárás mellett megjelenő egyszerű bejelentési eljárás mellőz mindenféle jogorvoslati lehetőséget és szakmaiságot

egy példa, a könnyebb érthetőség és a várható kockázatok megértéséért:

a tervező a tervezés során jóhiszeműen jár el, betartva minden előírást, HÉSZ rendelkezést, de olyan helyzet áll elő, amely pusztán a rendeletekből nem vezethető le, ezért – ahogy minden hasonló esetben – egyeztetést kezdeményez pl. főépítésszel, építési előadóval. Az utóbbiak esetében bár létrejöhet a konzultáció, de számos önkormányzatnál kifejezetten megtiltották az építéshatóságis munkatársaknak, hogy emlékeztetőt, jegyzőkönyvet felvegyenek, ilyet aláírjanak. Vagyis hiába az egyeztetés, ha ez nem kötelez semmire. Mivel a 456/2015 a tervtanácsok, főépítészek beleszólási jogát megvonta, így egy főépítésszel történő egyeztetés nem lesz elég, ha a HÉSZ kapcsán esetleges vita támadna később. Mivel a tervezett jogszabály szerint egyszerűsített bejelentés esetén még az eddigieket sem kell beadni, csak egy megnyitott e-napló számot, így az építés hatóság már a tervlapok és iratok meglétét sem fogja ellenőrizni. Az e-naplóba egy kiviteli terv fog felkerülni. Ez alapján megépül az épület, amit egy szomszéd – akit nem értesítettek, hogy mellette mi fog épülni, és aki pl. hosszú ideig külföldön dolgozva – csak akkor veszi észre az épülő épületet, amikor hazajön. Úgy véli, hogy a HÉSZ-t nem megfelelően alkalmazták és szerinte emiatt a házat el kell bontani, de legalábbis kártérítésre tarthat igényt. Beperli az építtetőt. Az építtető nyilvánvalóan bevonja a tervezőt, felelősségre vonva őt, hogy miért úgy tervezte meg a házat, ahogy. A tervező máris egy sok tízmilliós kártérítési perben találja magát. Felmutathat akkor csak általa felvett emlékeztetőket, a felelősség rajta lesz.

Mindezt tetézi a kötelező tervezői művezetés intézményének a bevezetése, hiszen olyan felelősséget és kötelezettséget ró a tervezőre, ami eddig is szabályozott volt és mindezeket a felelős műszaki vezetőre és műszaki ellenőr felelősségi körébe utalta.

Számos kolléga már most jelezte, hogy nem tud, nem akar ilyen jellegű megbízást elfogadni, mert nem beláthatóak a következmények.

Mivel a 456/2015 rendelet visszavonására nem látni lehetőséget, elégséges volna annak kismértékű módosítása is: ismét valódi eljárássá téve, megteremteni a jogorvoslat lehetőségét. A tervezéssel együtt jelentkező esetleges kockázatok nem egy megépült háznál, hanem már az előkészítő stádiumban tisztázhatóak legyenek. Úgy vélem ez szolgálná a tagság érdekeit is.

Ne felejtsük el, hogy a MÉK alapszabálya a 2.2.1  pontjában ez áll :

A Magyar Építész Kamara célja az építészeti tevékenységgel kapcsolatos érdekérvényesítés, melynek során az építészek érdekeinek hatékony képviseletére és védelmére törekszik.

 

a 456/2015. korm. rend. nem szolgálja a tagság érdekeit.

 

 

Kedves vezetőségi tagok,

gondoljatok azokra a kollégáitokra, akik a tervezett jogszabályváltozásokról jóformán semmit sem tudnak, de annak elfogadása esetén annak elszenvedő alanyaivá válnak. E tekintetben, ti most egy csapdában ültök úgy, hogy sokan talán ezt nem is érzékelitek.

  1. ha ugyanis a 456/2015-ös jogszabályt a véleményezésre küldött formában elfogadják, akkor a tagság joggal gondolhatja, hogy ez a megyei kamarák egyetértésével történt és az ebből származó bármely veszteségüket, hátrányukat nektek fogják tulajdonítani. Ki kell állnotok a tagságotok elé és elmondani, miért támogattatok egy olyan jogszabályt, amely a tagság érdekei ellen szól
  2. ha a megyei kamarák többsége nem értene egyet a tervezett jogszabállyal, de az elutasító véleményük ellenére a MÉK mégis ezt terjeszti fel elfogadásra, akkor az a véleményem szerint komoly hitelességi kérdést vethet fel.

Mivel már a 24-ik órában vagyunk, csak egyetlen eszköz áll rendelkezésre, mégpedig egy rendkívüli országos küldöttgyűlés mielőbbi összehívása, amely képes tisztázni, hogy mi a tagság valódi érdeke (és amelyet a kamarai alapszabály értelmében akár már 3 megyei elnök is kezdeményezhet). E küldöttgyűlés közvetlen felhatalmazást adhat arra, hogy milyen jogszabály képviselheti a tagság érdekeit.

Koós Miklós É1-02-0124

(a fenti felhívást természetesen elküldtem az összes megyei kamarának)

Kapcsolódó jogszabályok

Kapcsolódó írások

Hozzászólások (41): megnézem

  • Tóth Szilveszter

    2016. március 18. péntek 11:09

    #109590

    egyetértek! ez a rendelet sem az építtetők, sem az építészek érdekeit nem szolgálja. a kamara feladata a valós érdekeink képviselete (…akár az országgal szemben is).

    Tóth Szilveszter
    BÉK É 01-0497

  • Tutervai Mátyás

    2016. március 18. péntek 13:20

    #109592

    Tisztelt Urak!

    A szóban forgó rendelet valóban több sebből vérzik, az ezzel kapcsolatos véleményünket, kritikánkat a jogszabályt ízekre szedve területi kamaraként meg is fogalmaztuk.
    Ugyanakkor a tisztesség kedvéért a levélben vizionált 2 lehetőség mellé illene odatenni egy harmadikat is, miszerint előfordulhat, hogy mind a területi kamarák, mind a MÉK jelzi a kifogásait, az egyet nem értését, a módosítási javaslatait, de azt a jogalkotó nem, vagy csak korlátozott mértékben veszi figyelembe. Annál is inkább indokolt ez a kiegészítés, mivel a 3 forgatókönyv közül ennek van a legnagyobb az esélye a megvalósulásra…

    • Rezsnyák Péter kivitelező építész

      2016. március 18. péntek 14:56

      #109601

      Kérném a kollégákat, ne rejtsék véka alá véleményüket!
      Teljes mértékben egyetértek a leírtakkal. A rendelet egy építész számára is nehezen áttekinthető, ugyanakkor a rendelet következményei viszont mindenkire nagyon keményen ki fognak hatni, még ha ez most nem is látszik azoknak, akik nem próbáltak vele megismerkedni.Tehát építkezőkre, építészekre, és a szomszédokra is, és ne feledkezzünk meg a kivitelezőkről sem!!

      Nem szolgálja azt az eredeti- egyszerűsítési -célt, amiért eredetileg kitalálták. Egyértelműen károkat fog okozni, méghozzá mindenkinek!

      Ha az országos kamara sem érzi ennek veszélyét, és a toldozgatásban látja a megoldás kulcsát, az legalább akkor baj, mint maga a rendelet életbelépése.

    • Tóth Szilveszter

      2016. március 18. péntek 18:11

      #109608

      amit mondasz, abban van igazság. személy szerint a helyzettel nem, de a kamarával elégedett lennék, ha „koppanna” a jogalkotón. sejtjük mi is, hogy ha nem fekszik le a kamara a fidesznek, akkor lesz*ják majd végül. de ez ugye az örök klasszikus: jobb-e büdösen, mint meghágva.

  • Szabóbácsi

    2016. március 18. péntek 17:06

    #109605

    Igazából a kamarák most is csak abból állnak hogy egy belső, szűk körüket előnyös helyzetbe hozzák az őket eltartó többiek kárára. Ebben kíválóak. Érdekképviseletben meg csak az egyre több követelmény, fizetnivaló és akadályozó tényező amiben közreműködnek.

  • Éva néni

    2016. március 18. péntek 17:41

    #109606

    Kamarai tagként semmilyen hasznát nem látom én sem az Építész kamarának. De nagyobb baj, hogy nem értek egyet legalábbis azon a szinten ahol én tervezek (É3) még a tervezési programmal sem. A kötelező előírások, az építési jogszabályok és építési törvények stb. betartása kötelező, az építtető építési elképzeléssel, konkrét feladattal keres meg, így az épület egy kialakult párbeszéd eredménye lesz. Lassan ott tartunk, hogy a tervezés, rajzolás /amit végül is a legjobban szeretek/ legkevesebb idő egy tervezési folyamatban.

  • Enyedi Imre építész /zenész

    2016. március 18. péntek 18:55

    #109609

    Kedves Miklós.

    Köszönjük a lényegre koncentráló tényfeltárást és munkádat. Remélem az érintettek átérzik az ügy fontosságát ! !

    ui : kíváncsian várom bármelyik érintett nyilvános értekezését.

  • Daidalos

    2016. március 18. péntek 20:17

    #109611

    Az egész jogszabály rossz, átgondolatlan, látszik rajta, hogy aki alkotta, minimálisan sem volt tisztában az építészeti tervezés, kivitelezés, műszaki vezetés és ellenőrzés, de megkockáztatom, az építésigazgatás mibenlétével. A kamerának nemcsak joga, de kötelessége is szót emelni, és nemcsak a tagság védelmében, hanem társadalmi felelőssége okán is. Az épített környezet számos hatást gyakorol a benne élőre, a fizikaitól a lelkin át a tudatformálóig. tárgyai a térben kikerülhetetlen módon, hosszan, emberöltőkön át fennmaradnak. Ezért az építés mindig KÖZÖSSÉGI kérdés is. A konkrét épület nem lehet csak az Építtető és a tervező megállapodásának tárgya, egy relációiból és következményiből kiragadott szingularitás. A törvény megalkotói láthatóan nem értik ezt. Szerintem a kamara dolga elmagyarázni nekik.

  • zoli79

    2016. március 19. szombat 06:27

    #109613

    Nagyon örülök annak, hogy a tervező építészek is kezdik jobban meglátni, hogy az engedélyezési folyamat nem csak nyűg, macera, hanem valamilyen szinten szolgáltatás is. Lehet, hogy a szerzőnek ez evidencia, de azért elég rendesen megy megsértett hiúságok mentén az árokásás hatóság és tervezők között.

    Hasonló problémákat már a korábbi (2009, 2010?) bejelentési eljárásoknál is vizionáltam. Azok még csak melléképületek voltak.

  • Seyfried Gusztáv

    2016. március 19. szombat 09:43

    #109614

    Kedves Miklós!

    Köszönöm az igen körültekintő munkádat ami a CSOK körüli vitát kíséri. Szerinted van annak akadálya, ha egy ilyen családi házat nem bejelentek, hanem egyszerűen a szokásos engedélyezési eljárás keretében adom be? (akkor maradna a régi jogviszony stb.) Kötelező a bejelentési eljárást használni? A hitelt megkapják a szokásos építési engedélyre?

    Üdv Seyfried Gusztáv

  • Forstner Anna

    2016. március 19. szombat 14:32

    #109617

    Gyakorló építészként nagyon fontosnak tartom a rendelet hatályon kívül helyezését/ alapos módosítását. Felhívom a figyelmet egy újabb csapdára:
    A tervező elkészíti a komplett tervet és átadja az építtetőnek, az pedig a kivitelezőnek. Az árajánlatból kiderül, hogy a ház többe kerül, mint azt az igényes építtető képzelte, ezért módosíttatja azt – de nem az eredeti tervezővel, mert „a kivitelezőnek van egy építésze”.Bár tudjuk, hogy ez szabálytalan, de az építési napló mellékleteként ez a módosított terv fog megjelenni. Mivel az építéshatóság csak a homlokzatokat látja és a műszaki leírásban felsorolt építőanyagokat, nem tudhat az esetleges szerkezeti, hőszigetelési változásról és az eredeti tervezőn fogja számonkérni az eseteleges hibákat. Ilyen esetben kezdhetünk már menet közben jogászkodni – pedig nem ez a dolgunk.
    A Kamara ragaszkodjon ahhoz, hogy az „egyszerűsítés” ne a tervezők kiszolgáltatottságát eredményezze. Az építéshatóságoknál dolgozó képzett kollégák továbbra is lássák el a feladatukat minden beadott dokumentáció esetében !

    Forstner Anna

  • Nagy Imre

    2016. március 21. hétfő 18:12

    #109644

    Kedves Miklós!
    Mivel megszólíttattam (mint megyei kamarai vezetőségi tag), s mivel mint többször már hozzászóltam a bejegyzéseidhez,
    (szinte) kötelességemnek érzem, hogy ehhez az igen fontos felvetéshez is hozzászóljak.
    Elöljáróban: én nem látom ilyen sötétnek a helyzetet. Mármint annyira sötétnek, hogy emiatt rendkívüli Küldöttgyűlést kellene összehívni. NEM, NEM SZÜKSÉGES.
    Persze, bonyolult lett /lesz az új jogrend. Az egyszerűsítési szándék csak az építéshatósági eljárásra lett/lesz igaz, minden más szereplő bogarászhat a jogszabályi labirintusban, mi vonatkozik mely eljárásban reája. Mi (CsMÉK Elnökség) már korábban azt képviseltük, hogy KELL EGY HIVATALOS ÚTMUTATÓ (hogy el ne tévelyedjenek kollégák, beleértve a hatósági kollégákat is). EZ A MEGOLDÁS.
    Tisztelem a szakmai hozzáállásodat, de ezúttal a bemutatott példázatod több ponton sántít, így a javaslataidat nem kellően alapozza meg.
    1. „…számos önkormányzatnál kifejezetten megtiltották az építéshatóságis munkatársaknak, hogy emlékeztetőt, jegyzőkönyvet felvegyenek, ilyet aláírjanak” – Túllépve azon, hogy az építésügyi hatósági hatáskörben eljáró, ilyen értelemben önkormányzattól független jegyző tilthatja meg munkatársainak (elvileg) jegyzőkönyv felvételét az egyeztetésről, EZT NEM LEHET ALAPUL VENNI. Azért nem, mert ILYEN UTASÍTÁS TÖRVÉNYTELEN, hiszen a közigazgatási eljárási szabályok (KET 15.§, és 39.§) szerint ügyfélnek minősülő állampolgár kérelmére nem lehet megtagadni jegyzőkönyv felvételét. Ez igaz, függetlenül attól, hogy a 456/2015 2. §(1) szerint „A bejelentés nem minősül közigazgatási hatósági eljárás megindítására irányuló kérelemnek, sem hivatalbóli eljárás megindítására okot adó körülménynek”, hiszen a törvény szerint „Ügyfél az a természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy érinti (… KET 15. § (1)). Ez általános szabály, tehát tulajdonost, építtetőt, ezek nevében eljáró tervezőt egyaránt ügyfélként kell tekinteni, bejelentés esetén is. Egyébként rendelet nem írhat felül törvényi rendelkezést. TÖRVÉNYTELEN MAGATARTÁST ÁLTALÁNOSÍTANI, ÉS ERRE ÉPÍTENI ÉRVRENDSZERT NEM ELFOGADHATÓ.
    2. „a 456/2015 a tervtanácsok, főépítészek beleszólási jogát megvonta” – Nem vonta meg, csupán nem ír róla (mármint a polgármester településképi véleményéről, mint adott esetben beadandó dokumentumról, amit főépítészi v. tervtanácsi vélemény alapoz meg). Ez tény, ám de jure nem jelenti azt, hogy nem kellene ezt is mellékelni, ha más jogszabályból ez levezethető. Konkrétan a magasabb rendű Étv. határozza meg a településképi vélemény lehetőségét, és ugye a 456-os rendeletben az van benne, hogy AZ ÉTV-BEN MEGHATÁROZOTT ADATOKON FELÜL miket kell beadni. Tehát ebben benne kellene legyen adott esetben a településképi vélemény is. A probléma az, hogy az Étv. erről szóló jogszabálypontja építési engedélyezési eljárás esetére vonatkozik, tehát itt nem tudatos megvonásról van szó, hanem jogalkotói oda-nem-figyelésről (nevezhetjük ezt jogi anomáliának is). Nem véletlen, hogy ez irányú észrevételezésünket akceptálta a jogalkotó és külön törvény készül a településképi védelemről. Tehát EMIATT MEGALAPOZATLAN AZ OMINÓZUS PÉLDÁZAT, hisz még nem tudjuk, mi lesz ezután konkrétan a tervtanácsok, főépítészek „beleszólási joga” (bár az előzményekből valószínűsíthető, hogy helyére kerül ez is), te pedig a továbbiakban arra építesz, hogy nincs ilyen.
    3. Az 1. alattiak alapján a szomszéd telektulajdonos is ügyfélnek minősül, tehát megilleti őt a tájékoztatás, kérdezés, panaszfelvétel (stb.) joga. Nem ugyanaz, persze, mint a hivatalos értesítés az építés engedélyezéséről, de e jogintézményekkel adott esetben az építkezés befejezése előtt tisztázni lehet, amit kell, így súlyos kártérítési pereket meg lehet előzni, közös érdekből…Hosszú külföldi távollét esete természetesen különleges, de ebből adódó kártérítési per építési engedélyezési eljárások esetén is előállhat…
    4. „Mindezt tetézi a kötelező tervezői művezetés intézményének a bevezetése, hiszen olyan felelősséget és kötelezettséget ró a tervezőre, ami eddig is szabályozott volt és mindezeket a felelős műszaki vezetőre és műszaki ellenőr felelősségi körébe utalta.” EZT A JOGÉRTELMEZÉST MEGALAPOZATLANNAK TARTOM. Bár az új jogszabály-módosítások (Étv. és kapcsolódó rendeletek) bevezetik és szabályozzák a kötelező művezetést, de nem terjesztik ki ezt a felelős műszaki vezető és műszaki ellenőr feladataira, ez utóbbiakat a kivitelezésről szóló kormányrendelet továbbra is tartalmazza. A honlapunkon ezt bővebben is kifejtettem.

    • Tóth Szilveszter

      2016. március 22. kedd 09:56

      #109650

      Kedves Imre! Amit leírsz és ahogy értelmezed, úgy tényleg nem olyan rossz a helyzet, de ezek után csak egy kérdésünk maradt: miért nem ez van a jogszabályban? gondolok én itt pl az ügyfél kérdésre. simán le lehetett volna írni, hogy ügyfél az, aki.. és nem pont ennek az ellenkezőjét.
      nagyon fontos, érdekeinket sértő elem, hogy nincsen jogorvoslati lehetőség. ez önmagában megérne egy adag tiltakozást. nagyon fontos, érdekeinket sértő elem, hogy – mivel az építési jog messze nem egyértelmű – vitás kérdésekben nincsen előre lefektetve az aznapi azon helyi aktuális jogértelmezés! (tudom, ilyennek nem lehetne, hogy legyen, de VAN – és ezzel együtt kell élni, amíg az olyan egyszerű kérdések sem algoritmusszerűen tisztázottak, mint pl a telek beépítettsége vagy akár a 300m2 önmagában). nagyon fontos, érdekeinket sértő elem a tervezői művezetés kötelezősége, mert olyan nyilatkozatot fog ránk kényszeríteni, aminek a felelősségi köre tisztázatlan lesz, vitákat eredményez majd és olyan munkát kell majd ellenőrizni, olyanért felelősséget vállalni, amire normális, átlagos esetben semmilyen ráhatásunk nincsen. sokunk nem is képes rá, mert eszközrendszere, életberendezkedése nem alkalmas rá. (és igen, nem érdekem kimozdulni a komfortzónámból)

      sorolhatnám, de ez a három a legfontosabb, de ezek közül is kiemelkedően FONTOS:
      Az építész felelőssége NEM terjedhet ki jogértelmezésekre, csak a jog alkalmazására és az annak alkalmazásával tervezett műszaki tartalomra! Ezen rendelet jogértelmezési felelősséget is ró ránk, ezt legyetek szívesek megérteni. számomra ez elfogadhatatlan.

      az útmutató jó ötlet, de sajnos arra hivatkozni majd nem lehet, mert nem rendelet, nem törvény. amellett a bék tájékoztatója hibákat tartalmaz, a mék mintatervei hiányosak (pl.:helyszínrajzon nincsen szomszédos épülettől való távolság) stb… szóval az útmutató sem lesz elsőre tökéletes, így nem csak a létrejöttéért kell tenni, hanem a karbantartásáért, minőségbiztosításáért is!

      Amúgy köszönjük a hozzászólást, mert hasznos volt!

      ui.: ha lesz településképi egyszerűsített eljárás keretei között és a főépítészeknek vizsgálni kell majd a szabályszerűséget és a jogértelmezési felelősséget ezzel átvállalja a főépítész, az megoldás lenne, de jövőbeni majdokat és amúgysem teljesen publikus előkészítéseket mi, egyszerű tagság nem tudunk véleményezni.

  • Fodor Márta

    2016. március 21. hétfő 20:27

    #109645

    Kedves Miklós! Köszönöm az alaposan összeszedett érdekvédő leveledet, támogatom és csatlakozom hozzá. Feltétlen szükséges a korrekt szabályozás, egyébként tervezőként a saját sírunkat ássuk.
    További jó munkát és eredményeket kívánok, mindnyájunk érdekében!

    Fodor Márta

  • Szabó Adrienn

    2016. március 23. szerda 19:44

    #109667

    Kedves Miklós, a cikkben és a hozzászólásodban között is szerepel, hogy: „Mivel a tervezett jogszabály szerint egyszerűsített bejelentés esetén még az eddigieket sem kell beadni”, illetve „a tervezet szerint maga a bejelentés dokumentáció is meg fog szűnni”. Ezt a T/9369. számú törvényjavaslatból lehetne kikövetkeztetni – sajnos, nekem nem sikerült -, vagy megjelent valami más is ezzel kapcsolatban, amiről még nem hallottam?

  • Fürdős Lajos

    2016. március 25. péntek 14:45

    #109676

    A mai napon találtam az interneten, a https://www.parlament.hu-n:

    „A javaslat koncepcionálisan új elemet tartalmaz, a kötelező tervezői művezetés intézményét, amely az építész szakma régi vágya volt. Az épített környezetünk minőségéért felelős alkotó építészek mindig is szerették volna végigkövetni terveik megvalósítását, gondoskodva a minőségi kivitelezésről. Jelen javaslat erre ad lehetőséget.”

    „A Miniszterelnökség elkötelezett a minőségi építészet és a korszerű építésügy meg­való­sítása iránt, ezért a Magyar Építész Kamarával folyamatos és intenzív egyeztetést folytatott ebben a kérdésben is. Mind a tervező építészek, mind az építtető családok védelme érdekében kormányzati szándék, hogy általánossá és bevett gyakorlattá váljon a ma csírájában már jelen lévő tervezői felelősségbiztosítás.”

    „Összességében tehát az önök előtt lévő törvényjavaslat gyorsítja az építkezés folyamatát, miközben garan­tálja a természeti és az épített környezet védelmét is.”

    Az építési törvény módosításához az „előterjesztő nyítóbeszéde”-ben hangzott el 2016-03-17-én Csepreghy Nándor (Miniszterelnökség államtitkára) által.

    https://www.parlament.hu/folyamatban-levo-torvenyjavaslatok?p_auth=MSWM6k1b&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D135%26p_felsz%3D75%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D75

    • Laikus

      2016. március 25. péntek 16:06

      #109677

      Ezek után nem is értem, hogy Miklós miért tiltakozik még mindig a törvény ellen, hiszen „régi vágyát” fogja most a kormány megvalósítani. Eddig ugyan félt bevallani, hogy ilyen vágyai vannak, de a kormányzati jósda üveggömbje elől nem tudta elrejteni.

SZAKMA
MÉK választások 2017 | 5. rész – Mi lehet az új MÉK vezetés programja?

A MÉK-ben 2017-ben választások lesznek, ennek kapcsán a kamara jelölő bizottsága felkérte a tagságot, hogy mondja el, milyen kamarát szeretne. Nem kell új javaslatok után keresgélni, nem kell feltalálni a spasnyolviaszt, ha már egyszer készen van szinte a teljes program: „… Meg kell fordítani a kamarák működésének irányát!… A jelenlegi MÉK > területi kamara (küldöttek) > kamarai tag […]

MÉK választások 2017 | 5. rész – Mi lehet az új MÉK vezetés programja?
2017. július 30. vasárnap
SZAKMA
MÉK választások 2017 | 4. rész – Mit kritizáltak és mit ígértek a MÉK elnökjelöltjei 2013-ban?

A MÉK-ben 2017-ben választások lesznek, ennek kapcsán a kamara jelölő bizottsága felkérte a tagságot, hogy mondja el, milyen kamarát szeretne. Újabb javaslatok helyett úgy vélem 4 év elteltével érdekes olvasni arról, hogy 2013-ben a tisztújításon mit kritizáltak és mit ígértek a MÉK elnökjelöltjei ? ” … Hajnóczi Péter elnökjelölt „belügyekre” és „külügyekre” osztotta a tennivalókat. A belügyek terén szerinte a […]

MÉK választások 2017 | 4. rész – Mit kritizáltak és mit ígértek a MÉK elnökjelöltjei 2013-ban?
2017. július 28. péntek

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább