Nyílt levél a megyei építész kamarák vezetőségeinek
Kedves Kollégák,
a tervezett salátatörvény, mely gyakorlatilag érinti az összes fontos építőipari jogszabályunkat, túl van a kamarai észrevételezésen, egyeztetés majd elfogadás előtt áll. A salátatörvény része a 456/2015. korm. rendelet módosítása is, amely a véleményezésre kiadott formában alkalmas arra, hogy a kamara azon tagjait, akik családi házakat terveznek, lehetetlen helyzetbe hozzon. Az elfogadásra ajánlott 456/2015-ös korm. rendelet szerint az engedélyezési eljárás mellett megjelenő egyszerű bejelentési eljárás mellőz mindenféle jogorvoslati lehetőséget és szakmaiságot
egy példa, a könnyebb érthetőség és a várható kockázatok megértéséért:
a tervező a tervezés során jóhiszeműen jár el, betartva minden előírást, HÉSZ rendelkezést, de olyan helyzet áll elő, amely pusztán a rendeletekből nem vezethető le, ezért – ahogy minden hasonló esetben – egyeztetést kezdeményez pl. főépítésszel, építési előadóval. Az utóbbiak esetében bár létrejöhet a konzultáció, de számos önkormányzatnál kifejezetten megtiltották az építéshatóságis munkatársaknak, hogy emlékeztetőt, jegyzőkönyvet felvegyenek, ilyet aláírjanak. Vagyis hiába az egyeztetés, ha ez nem kötelez semmire. Mivel a 456/2015 a tervtanácsok, főépítészek beleszólási jogát megvonta, így egy főépítésszel történő egyeztetés nem lesz elég, ha a HÉSZ kapcsán esetleges vita támadna később. Mivel a tervezett jogszabály szerint egyszerűsített bejelentés esetén még az eddigieket sem kell beadni, csak egy megnyitott e-napló számot, így az építés hatóság már a tervlapok és iratok meglétét sem fogja ellenőrizni. Az e-naplóba egy kiviteli terv fog felkerülni. Ez alapján megépül az épület, amit egy szomszéd – akit nem értesítettek, hogy mellette mi fog épülni, és aki pl. hosszú ideig külföldön dolgozva – csak akkor veszi észre az épülő épületet, amikor hazajön. Úgy véli, hogy a HÉSZ-t nem megfelelően alkalmazták és szerinte emiatt a házat el kell bontani, de legalábbis kártérítésre tarthat igényt. Beperli az építtetőt. Az építtető nyilvánvalóan bevonja a tervezőt, felelősségre vonva őt, hogy miért úgy tervezte meg a házat, ahogy. A tervező máris egy sok tízmilliós kártérítési perben találja magát. Felmutathat akkor csak általa felvett emlékeztetőket, a felelősség rajta lesz.
Mindezt tetézi a kötelező tervezői művezetés intézményének a bevezetése, hiszen olyan felelősséget és kötelezettséget ró a tervezőre, ami eddig is szabályozott volt és mindezeket a felelős műszaki vezetőre és műszaki ellenőr felelősségi körébe utalta.
Számos kolléga már most jelezte, hogy nem tud, nem akar ilyen jellegű megbízást elfogadni, mert nem beláthatóak a következmények.
Mivel a 456/2015 rendelet visszavonására nem látni lehetőséget, elégséges volna annak kismértékű módosítása is: ismét valódi eljárássá téve, megteremteni a jogorvoslat lehetőségét. A tervezéssel együtt jelentkező esetleges kockázatok nem egy megépült háznál, hanem már az előkészítő stádiumban tisztázhatóak legyenek. Úgy vélem ez szolgálná a tagság érdekeit is.
Ne felejtsük el, hogy a MÉK alapszabálya a 2.2.1 pontjában ez áll :
A Magyar Építész Kamara célja az építészeti tevékenységgel kapcsolatos érdekérvényesítés, melynek során az építészek érdekeinek hatékony képviseletére és védelmére törekszik.
a 456/2015. korm. rend. nem szolgálja a tagság érdekeit.
Kedves vezetőségi tagok,
gondoljatok azokra a kollégáitokra, akik a tervezett jogszabályváltozásokról jóformán semmit sem tudnak, de annak elfogadása esetén annak elszenvedő alanyaivá válnak. E tekintetben, ti most egy csapdában ültök úgy, hogy sokan talán ezt nem is érzékelitek.
- ha ugyanis a 456/2015-ös jogszabályt a véleményezésre küldött formában elfogadják, akkor a tagság joggal gondolhatja, hogy ez a megyei kamarák egyetértésével történt és az ebből származó bármely veszteségüket, hátrányukat nektek fogják tulajdonítani. Ki kell állnotok a tagságotok elé és elmondani, miért támogattatok egy olyan jogszabályt, amely a tagság érdekei ellen szól
- ha a megyei kamarák többsége nem értene egyet a tervezett jogszabállyal, de az elutasító véleményük ellenére a MÉK mégis ezt terjeszti fel elfogadásra, akkor az a véleményem szerint komoly hitelességi kérdést vethet fel.
Mivel már a 24-ik órában vagyunk, csak egyetlen eszköz áll rendelkezésre, mégpedig egy rendkívüli országos küldöttgyűlés mielőbbi összehívása, amely képes tisztázni, hogy mi a tagság valódi érdeke (és amelyet a kamarai alapszabály értelmében akár már 3 megyei elnök is kezdeményezhet). E küldöttgyűlés közvetlen felhatalmazást adhat arra, hogy milyen jogszabály képviselheti a tagság érdekeit.
Koós Miklós É1-02-0124
(a fenti felhívást természetesen elküldtem az összes megyei kamarának)
Kapcsolódó jogszabályok
- 2015.12.15. Magyar Közlöny | 2015. évi CCXII. sz. törvény elfogadása
- 2015.12.15. Építési törvény módosítása
- 2015.12.28. Magyar Közlöny | 441/2015. (XII. 28.) Kor. rend. A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról
- 2015.12.28. módosult a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról
- 2015.12.29. 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet A lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről és egyes építésügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról
- 2015.12.29. módosult a 256/2011. (XII. 6.) Korm. rendelet a lakásépítési támogatásról
- 2015.12.29. módosult a 341/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet az otthonteremtési kamattámogatásról
Kapcsolódó írások
- 2015.12.17. epitesijog.hu | Azt építünk, amit akarunk? Nem számít a HÉSZ?
- 2015.12.21. mek.hu | Magyar Építész Kamara elnökségének közleménye
- 2016.01.02. kooseptar.hu | Megerőszakolták az építési törvényt
- 2016.01.03. epitesijog.hu | Lakóépület építésének egyszerű bejelentése
- 2016.01.05. kooseptar.hu | 456/2015 | Mit tudunk eddig biztosan?
- 2016.01.08. kooseptar.hu | A MÉK elnökségének közleménye
- 2016.01.11. kooseptar.hu | Mi történt a rendelet megjelenését követő egy hét alatt?
- 2016.02.16. epitesijog.hu | lakóépület építésének egyszerű bejelentése – GYIK
- 2016.02.18. kooseptar.hu | Egyszerű bejelentés változatai
- 2016.02.28. kooseptar.hu | Lényeges pontokon változott az építési törvény
- 2016.02.29. epitesijog.hu | A HÉSZ fontosabb elemeit újra figyelembe kell venni
- 2016.03.05. kooseptar.hu | A 456/2015. rendelet jogbizonytalanságot szül
- 2016.03.07. kooseptar.hu | Mi valósult meg abból, amit a MÉK kifogásolt?
- 2016.03.18. kooseptar.hu | Nyílt levél a megyei építész kamarák vezetőségeinek
Hozzászólások (41): megnézem
Tóth Szilveszter
2016. március 18. péntek 11:09
egyetértek! ez a rendelet sem az építtetők, sem az építészek érdekeit nem szolgálja. a kamara feladata a valós érdekeink képviselete (…akár az országgal szemben is).
Tóth Szilveszter
BÉK É 01-0497
Tutervai Mátyás
2016. március 18. péntek 13:20
Tisztelt Urak!
A szóban forgó rendelet valóban több sebből vérzik, az ezzel kapcsolatos véleményünket, kritikánkat a jogszabályt ízekre szedve területi kamaraként meg is fogalmaztuk.
Ugyanakkor a tisztesség kedvéért a levélben vizionált 2 lehetőség mellé illene odatenni egy harmadikat is, miszerint előfordulhat, hogy mind a területi kamarák, mind a MÉK jelzi a kifogásait, az egyet nem értését, a módosítási javaslatait, de azt a jogalkotó nem, vagy csak korlátozott mértékben veszi figyelembe. Annál is inkább indokolt ez a kiegészítés, mivel a 3 forgatókönyv közül ennek van a legnagyobb az esélye a megvalósulásra…
Koós Miklós
2016. március 18. péntek 14:12
kedves Mátyás,
kérlek javíts ki, ha nem jól tudom. A MÉK érdeminek nem tekinthető, mondhatni röhejes javításokat javasolt a 456/2015-ös rendeletben és nem azt, hogy ez ebben a formában elfogadhatatlan és jogsértő. Te tudod, hogy mi ment a megyei kamaráktól begyűjtött vélemények összegzése után a minisztériumnak, mint „kamarai vélemény”?
Tutervai Mátyás
2016. március 18. péntek 14:30
Kedves Miklós!
A konkrét esetben ha a második körös MÉK véleményt a jogszabályalkotó figyelembe venné, akkor jobb lenne a helyzet…nem jó lenne…jó akkor lenne, ha nem foltozgatnánk az igen beteg jogszabályokat, hanem húznánk egy vonalat, és újraépítenénk az egészet…nem jogászok és politikusok által kitalált „jogszabályokat” véleményezhetne a szakma, hanem a szakma által megfogalmazott jogszabály tervezeteket öntenének jogi formába a jogászok…na az tán jó lenne… :)…így marad az iszapbirkózás és a hiú remény, hogy nemcsak a helyesírási hibákat kívánják javítani a tervezetben…arról ne álmodjunk, hogy visszavonják.
Koós Miklós
2016. március 18. péntek 14:53
jól értem, tehát a kérdésemre az a válasz, hogy a MÉK továbbította a ti véleményeteket is? Vagy ezt csak „remélni lehet”?
Koós Miklós
2016. március 18. péntek 14:47
kedves Mátyás,
megtudható, hogy mi volt a kamarátok álláspontja a 456/2015-ről? Jó lenne végre tiszta vizet önteni abba a pohárba.
Rezsnyák Péter kivitelező építész
2016. március 18. péntek 14:56
Kérném a kollégákat, ne rejtsék véka alá véleményüket!
Teljes mértékben egyetértek a leírtakkal. A rendelet egy építész számára is nehezen áttekinthető, ugyanakkor a rendelet következményei viszont mindenkire nagyon keményen ki fognak hatni, még ha ez most nem is látszik azoknak, akik nem próbáltak vele megismerkedni.Tehát építkezőkre, építészekre, és a szomszédokra is, és ne feledkezzünk meg a kivitelezőkről sem!!
Nem szolgálja azt az eredeti- egyszerűsítési -célt, amiért eredetileg kitalálták. Egyértelműen károkat fog okozni, méghozzá mindenkinek!
Ha az országos kamara sem érzi ennek veszélyét, és a toldozgatásban látja a megoldás kulcsát, az legalább akkor baj, mint maga a rendelet életbelépése.
Tóth Szilveszter
2016. március 18. péntek 18:11
amit mondasz, abban van igazság. személy szerint a helyzettel nem, de a kamarával elégedett lennék, ha „koppanna” a jogalkotón. sejtjük mi is, hogy ha nem fekszik le a kamara a fidesznek, akkor lesz*ják majd végül. de ez ugye az örök klasszikus: jobb-e büdösen, mint meghágva.
Szabóbácsi
2016. március 18. péntek 17:06
Igazából a kamarák most is csak abból állnak hogy egy belső, szűk körüket előnyös helyzetbe hozzák az őket eltartó többiek kárára. Ebben kíválóak. Érdekképviseletben meg csak az egyre több követelmény, fizetnivaló és akadályozó tényező amiben közreműködnek.
Éva néni
2016. március 18. péntek 17:41
Kamarai tagként semmilyen hasznát nem látom én sem az Építész kamarának. De nagyobb baj, hogy nem értek egyet legalábbis azon a szinten ahol én tervezek (É3) még a tervezési programmal sem. A kötelező előírások, az építési jogszabályok és építési törvények stb. betartása kötelező, az építtető építési elképzeléssel, konkrét feladattal keres meg, így az épület egy kialakult párbeszéd eredménye lesz. Lassan ott tartunk, hogy a tervezés, rajzolás /amit végül is a legjobban szeretek/ legkevesebb idő egy tervezési folyamatban.
Enyedi Imre építész /zenész
2016. március 18. péntek 18:55
Kedves Miklós.
Köszönjük a lényegre koncentráló tényfeltárást és munkádat. Remélem az érintettek átérzik az ügy fontosságát ! !
ui : kíváncsian várom bármelyik érintett nyilvános értekezését.
Daidalos
2016. március 18. péntek 20:17
Az egész jogszabály rossz, átgondolatlan, látszik rajta, hogy aki alkotta, minimálisan sem volt tisztában az építészeti tervezés, kivitelezés, műszaki vezetés és ellenőrzés, de megkockáztatom, az építésigazgatás mibenlétével. A kamerának nemcsak joga, de kötelessége is szót emelni, és nemcsak a tagság védelmében, hanem társadalmi felelőssége okán is. Az épített környezet számos hatást gyakorol a benne élőre, a fizikaitól a lelkin át a tudatformálóig. tárgyai a térben kikerülhetetlen módon, hosszan, emberöltőkön át fennmaradnak. Ezért az építés mindig KÖZÖSSÉGI kérdés is. A konkrét épület nem lehet csak az Építtető és a tervező megállapodásának tárgya, egy relációiból és következményiből kiragadott szingularitás. A törvény megalkotói láthatóan nem értik ezt. Szerintem a kamara dolga elmagyarázni nekik.
zoli79
2016. március 19. szombat 06:27
Nagyon örülök annak, hogy a tervező építészek is kezdik jobban meglátni, hogy az engedélyezési folyamat nem csak nyűg, macera, hanem valamilyen szinten szolgáltatás is. Lehet, hogy a szerzőnek ez evidencia, de azért elég rendesen megy megsértett hiúságok mentén az árokásás hatóság és tervezők között.
Hasonló problémákat már a korábbi (2009, 2010?) bejelentési eljárásoknál is vizionáltam. Azok még csak melléképületek voltak.
Seyfried Gusztáv
2016. március 19. szombat 09:43
Kedves Miklós!
Köszönöm az igen körültekintő munkádat ami a CSOK körüli vitát kíséri. Szerinted van annak akadálya, ha egy ilyen családi házat nem bejelentek, hanem egyszerűen a szokásos engedélyezési eljárás keretében adom be? (akkor maradna a régi jogviszony stb.) Kötelező a bejelentési eljárást használni? A hitelt megkapják a szokásos építési engedélyre?
Üdv Seyfried Gusztáv
Koós Miklós
2016. március 19. szombat 09:56
Kedves Gusztáv,
a jogszabály nem teszi lehetővé a választást. Ha a tervezendő ház a 456/2015 hatálya alá esik, akkor kénytelen vagy „egyszerű” bejelentést tenni. csak úgy tudsz alóla kibújni, ha a feltételek közül valamelyiknek nem felelsz meg (pl. átépítés, bővítés, 301 m2…tb)
A CSOK az elválik ettől, mert annak más a feltételrendszere. Az egyszerű bejelentési mód gyakorlatilag ennek dolgozna alá, mint bürokráciacsökkentő balzsam, hogy ennyivel is könnyebb legyen felvenni az állami ingyenpénzt.
CSOK ügyekben nem vagyok illetékes.
Cséti Attila
2016. március 19. szombat 14:43
Kedves Miklós!
Az nem csökkenti eme jogszabályból adódó – az építészre leselkedő- veszélyeket, ha az előírt tervlapokon kívül a „hagyományos” tervlapokat és egyob dokumentumokat is csatolom a doksihoz? Amelyek megfelelnek mind az OTÉK, mind a szabályozási tervben , stb. foglaltaknak?
Vagy nem jelenthet kibúvót egy garázs, vagy melléképület „hozzácsapása” a lakóépület tervéhez? Még akkor is, ha az valami okból nem épül meg?
Koós Miklós
2016. március 19. szombat 16:06
Lásd Annának adott válaszomat, kötelező lesz a kiviteli terv.
Tóth Szilveszter
2016. március 19. szombat 18:02
a legegyszerűbb, ha és amennyiben a zöldfelületi mutató engedi, 300m2 felé pozícionálni az épületet teraszokkal és hivatkozni a bék állásfoglalására, miszerint az is beleszámít a területbe. aztán, hogy a terasz nem készül el, az már nem építésengedély köteles. Ez már egy 5-600m2-es telken is működőképes kiskapu.
De attól, hogy „okosban megoldható” még nem lesz jobb ez az ország, sőt… kéne írni egy trükkmentes szabályozási keretrendszert, mert na az egyszerűsítené az életet. a becsukjuk a szemünk ás áttoljuk másra a felelősséget típusú kormányrendelet csak a kiválasztottak életét egyszerűsíti.
Forstner Anna
2016. március 19. szombat 14:32
Gyakorló építészként nagyon fontosnak tartom a rendelet hatályon kívül helyezését/ alapos módosítását. Felhívom a figyelmet egy újabb csapdára:
A tervező elkészíti a komplett tervet és átadja az építtetőnek, az pedig a kivitelezőnek. Az árajánlatból kiderül, hogy a ház többe kerül, mint azt az igényes építtető képzelte, ezért módosíttatja azt – de nem az eredeti tervezővel, mert „a kivitelezőnek van egy építésze”.Bár tudjuk, hogy ez szabálytalan, de az építési napló mellékleteként ez a módosított terv fog megjelenni. Mivel az építéshatóság csak a homlokzatokat látja és a műszaki leírásban felsorolt építőanyagokat, nem tudhat az esetleges szerkezeti, hőszigetelési változásról és az eredeti tervezőn fogja számonkérni az eseteleges hibákat. Ilyen esetben kezdhetünk már menet közben jogászkodni – pedig nem ez a dolgunk.
A Kamara ragaszkodjon ahhoz, hogy az „egyszerűsítés” ne a tervezők kiszolgáltatottságát eredményezze. Az építéshatóságoknál dolgozó képzett kollégák továbbra is lássák el a feladatukat minden beadott dokumentáció esetében !
Forstner Anna
Koós Miklós
2016. március 19. szombat 16:05
kedves Anna,
a problémára lesz megoldás. Az Étv. tervezett módosítása, amiről itt is írtunk, az már tartalmazza a kötelező kiviteli terv fogalmát, ami az egyszerű bejelentés esetén is kötelező lesz.
Nagy Imre
2016. március 21. hétfő 18:12
Kedves Miklós!
Mivel megszólíttattam (mint megyei kamarai vezetőségi tag), s mivel mint többször már hozzászóltam a bejegyzéseidhez,
(szinte) kötelességemnek érzem, hogy ehhez az igen fontos felvetéshez is hozzászóljak.
Elöljáróban: én nem látom ilyen sötétnek a helyzetet. Mármint annyira sötétnek, hogy emiatt rendkívüli Küldöttgyűlést kellene összehívni. NEM, NEM SZÜKSÉGES.
Persze, bonyolult lett /lesz az új jogrend. Az egyszerűsítési szándék csak az építéshatósági eljárásra lett/lesz igaz, minden más szereplő bogarászhat a jogszabályi labirintusban, mi vonatkozik mely eljárásban reája. Mi (CsMÉK Elnökség) már korábban azt képviseltük, hogy KELL EGY HIVATALOS ÚTMUTATÓ (hogy el ne tévelyedjenek kollégák, beleértve a hatósági kollégákat is). EZ A MEGOLDÁS.
Tisztelem a szakmai hozzáállásodat, de ezúttal a bemutatott példázatod több ponton sántít, így a javaslataidat nem kellően alapozza meg.
1. „…számos önkormányzatnál kifejezetten megtiltották az építéshatóságis munkatársaknak, hogy emlékeztetőt, jegyzőkönyvet felvegyenek, ilyet aláírjanak” – Túllépve azon, hogy az építésügyi hatósági hatáskörben eljáró, ilyen értelemben önkormányzattól független jegyző tilthatja meg munkatársainak (elvileg) jegyzőkönyv felvételét az egyeztetésről, EZT NEM LEHET ALAPUL VENNI. Azért nem, mert ILYEN UTASÍTÁS TÖRVÉNYTELEN, hiszen a közigazgatási eljárási szabályok (KET 15.§, és 39.§) szerint ügyfélnek minősülő állampolgár kérelmére nem lehet megtagadni jegyzőkönyv felvételét. Ez igaz, függetlenül attól, hogy a 456/2015 2. §(1) szerint „A bejelentés nem minősül közigazgatási hatósági eljárás megindítására irányuló kérelemnek, sem hivatalbóli eljárás megindítására okot adó körülménynek”, hiszen a törvény szerint „Ügyfél az a természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy érinti (… KET 15. § (1)). Ez általános szabály, tehát tulajdonost, építtetőt, ezek nevében eljáró tervezőt egyaránt ügyfélként kell tekinteni, bejelentés esetén is. Egyébként rendelet nem írhat felül törvényi rendelkezést. TÖRVÉNYTELEN MAGATARTÁST ÁLTALÁNOSÍTANI, ÉS ERRE ÉPÍTENI ÉRVRENDSZERT NEM ELFOGADHATÓ.
2. „a 456/2015 a tervtanácsok, főépítészek beleszólási jogát megvonta” – Nem vonta meg, csupán nem ír róla (mármint a polgármester településképi véleményéről, mint adott esetben beadandó dokumentumról, amit főépítészi v. tervtanácsi vélemény alapoz meg). Ez tény, ám de jure nem jelenti azt, hogy nem kellene ezt is mellékelni, ha más jogszabályból ez levezethető. Konkrétan a magasabb rendű Étv. határozza meg a településképi vélemény lehetőségét, és ugye a 456-os rendeletben az van benne, hogy AZ ÉTV-BEN MEGHATÁROZOTT ADATOKON FELÜL miket kell beadni. Tehát ebben benne kellene legyen adott esetben a településképi vélemény is. A probléma az, hogy az Étv. erről szóló jogszabálypontja építési engedélyezési eljárás esetére vonatkozik, tehát itt nem tudatos megvonásról van szó, hanem jogalkotói oda-nem-figyelésről (nevezhetjük ezt jogi anomáliának is). Nem véletlen, hogy ez irányú észrevételezésünket akceptálta a jogalkotó és külön törvény készül a településképi védelemről. Tehát EMIATT MEGALAPOZATLAN AZ OMINÓZUS PÉLDÁZAT, hisz még nem tudjuk, mi lesz ezután konkrétan a tervtanácsok, főépítészek „beleszólási joga” (bár az előzményekből valószínűsíthető, hogy helyére kerül ez is), te pedig a továbbiakban arra építesz, hogy nincs ilyen.
3. Az 1. alattiak alapján a szomszéd telektulajdonos is ügyfélnek minősül, tehát megilleti őt a tájékoztatás, kérdezés, panaszfelvétel (stb.) joga. Nem ugyanaz, persze, mint a hivatalos értesítés az építés engedélyezéséről, de e jogintézményekkel adott esetben az építkezés befejezése előtt tisztázni lehet, amit kell, így súlyos kártérítési pereket meg lehet előzni, közös érdekből…Hosszú külföldi távollét esete természetesen különleges, de ebből adódó kártérítési per építési engedélyezési eljárások esetén is előállhat…
4. „Mindezt tetézi a kötelező tervezői művezetés intézményének a bevezetése, hiszen olyan felelősséget és kötelezettséget ró a tervezőre, ami eddig is szabályozott volt és mindezeket a felelős műszaki vezetőre és műszaki ellenőr felelősségi körébe utalta.” EZT A JOGÉRTELMEZÉST MEGALAPOZATLANNAK TARTOM. Bár az új jogszabály-módosítások (Étv. és kapcsolódó rendeletek) bevezetik és szabályozzák a kötelező művezetést, de nem terjesztik ki ezt a felelős műszaki vezető és műszaki ellenőr feladataira, ez utóbbiakat a kivitelezésről szóló kormányrendelet továbbra is tartalmazza. A honlapunkon ezt bővebben is kifejtettem.
Koós Miklós
2016. március 22. kedd 07:53
Kedves Imre,
köszönöm hosszú leveledet, de vitatkoznom kell veled. A 456/2015 egyik legnagyobb baja pont az, hogy kivették a Ket hatálya alól. Nem lehetne, de attól még kivették, ebből következően, ami a Ket-ben levezethető, itt sajnos nem. Az építéshatóság nem köteles figyelembe venni semmit azon kívül, ami a rendelet 1. mellékletében van leírva, ami ráadásul nem kompatibilis semelyik építőipari jogszabállyal.
e rendeletben nem hogy a tervező nem ügyfél, de még az építtető sem az. A szomszéd meg pláne nem. A hagyományos eljárásban a szomszédnak nem észrevételezési joga van, hanem az elbírálás szempontjából adott esetben vétójoga is van a fellebbezhetőség által (akár halasztó hatályú, akár nem). Most semmilye sincs. Kinél reklamáljon, ki és mit köteles figyelembe venni az esetlegesen jogos kifogásából? Senki és semmit. Hiába citáljuk elő a Ket-et, attól ez még így működik.
Nekem most dobták vissza ötödször a bejelentésemet és nem tudok mit tenni, nincs hol tiltakoznom és nem tudom kinek elmesélni, hogy mit tartalmaz a Ket. De ez nem az én egyéni problémám.
Ha valamiben a MÉK-nek a sarkára kellett volna állni, akkor pont ezt a szerencsétlen állapotot kellett volna javasolni megszüntetni, ezért javaslom én is azt, hogy legyen ismét eljárás és kerüljön vissza a többi hatósági eljárás közé. Ez nem történt meg, a kamara ezt nem is javasolta és ez nagy baj. Igen nagy baj. Ez a kamara felelőssége, többek között a ti megyei kamarátok felelőssége is.
Ugyanebből levezethető, hogy a főépítészek, tervtanácsok ebben nem játszanak semmilyen szerepet. Az pedig hogy majd létrehoznak egy településképi rendeletet, nem jelent semmit, mert ahhoz előbb ismét hozzá kellene nyúlni az Étv-hez, mert az szabályozza, hogy mit kell figyelembe venni a HÉSZ-ből. Márpedig még a soron következő Étv módosítást sem fogadták el. szóval az, hogy lesz egy településképi vélemény, az a 456-on sajnálatosan nem segít.
Művezetés. Eredeti változatában azt erőltette a MÉK, hogy az építész legyen a karmester és pl. a használatbavételhez az építész tervezőnek kell nyilatkozni, ha az elutasító, akkor az építtető nem kap használatbavételi hozzájárulást, tudomásulvételt….stb. ez gyakorlatilag egy olyan nyilatkozattételre kötelezte volna az építészt, amivel azt igazolja, hogy tervek szerint épült meg a ház. Csak hogy ilyet egyetlen építész sem tud kiállítani, ha csak nem ő volt egyben az FMV vagy a műszaki ellenőr.
Lássuk már be végre, hogy ez egy megvalósíthatalan és a tagság részéről a legkevésbé sem preferált szerepkört csak a MÉK erölteti a tagság ellenében.
Ez volt az eredeti szándék, nem tudom, éppen melyik változat lesz elfogadva, de ha nem ez volt a MÉK és a jogszabályalkotó szándéka, akkor mihez is kell a tervező művezetése, ami nem szerepel a tervekben, az FMV és a műszaki ellenőr kötelezettségei között? Tudsz ilyeneket mondani???
Én pl. rendszeresen tervezek Bp környékére és nem szeretnék tervezői művezetni, főleg nem ennek a kötelezettségét magamra venni. Nem része a tevékenységemnek. Pont.
Nagy Imre
2016. március 22. kedd 10:18
Kedves Miklós!
Szerintem (gondoljuk végig):
Rendelet csak a törvényadta felhatalmazás keretében szabályozhat. Esetünkben az Étv. a bejelentési eljárás részletes szabályaira adott felhatalmazást a Kormánynak, a bejelentés minősítésére nem (vagyis nem mondható ki jogszerűen, hogy „kivette” a rendelet a közigazgatási eljárások köréből a bejelentési eljárást). Másfelől, az ominózus szabálypont a BEJELENTÉSI AKTUSRA vonatkozik, AZ AZT MEGELŐZŐ TÁJÉKOZTATÁSRA NEM ( pl. egy adott telekre vonatkozó építési szabályokról, azok értelmezéséről). Ez utóbbira az általános közig. eljárási szabályok vonatkoznak. Természetes ez, hiszen a beadásig (kérelem lesz vagy bejelentés) nem feltétlenül kell eldőlnie annak, hogy 300 m2 alatti vagy feletti lesz a hasznos alapterület, sőt vissza is léphet építtető tervezéstől/ építéstől (vagyis ügyfélnek tekintendő egy potenciális építtető is). Vagyis egyformán kell eljárnia az építési hatóságnak. Tehát jogszerűtlen az az értelmezés, hogy: mivel a 456/2015 korm. rendelet „kivette” a bejelentési eljárást a közig. eljárási szabályok alól, a tájékoztatás, előzetes egyeztetés, kérelemre jegyzőkönyv felvétel nem kötelesség, sőt jogszerűen megtiltható.
Ha az volt a szándék, hogy tervezői művezető legyen a tótum-faktum, jó, hogy nem így lett. Én úgy látom, a tervező csak abban felelős, hogy kötelezően észrevételezi, ha nem a terv szerint megy az építés (amennyiben nem vállalja be a műszaki ellenőr szerepet is, ha van rá jogosítványa) – persze ez se kevés.
Koós Miklós
2016. március 22. kedd 10:56
mivel nem dolgozom a közigazgatásban, nem ismerem betéve a Ket-et, de attól hogy valaki építeni szeretne, még nem válik ügyféllé, csak akkor, ha valamely hatósági szolgáltatást igénybe vesz. Az előzetes érdeklődés pedig nem az. Nem véletlen, hogy vitás helyzetekben nagyon jó megoldás (volt) az elvi engedély, hiszen nem kötődött konkrét kérelmezőhöz, mégis kötelezettséget rót a hatóságra és egyértelműsítette a betartandó paramétereket. Most ilyen nincs.
Az építési előadó, a főépítész nem kötelezhető semmiféle jkv. felvételére, pontosan azért mert nem vagy ügyfél, csak egy szimpla érdeklődő. Erre is volna megoldás: az előzetes hatósági szolgáltatás, amit viszont rühellnek, pedig ez is lehetne egyfajta megoldás, ha átalakítanák.
térjünk vissza a kályhához:
„2. § (1) A bejelentés nem minősül közigazgatási hatósági eljárás megindítására irányuló kérelemnek, sem hivatalbóli eljárás megindítására okot adó körülménynek”
vagyis a rendelet felül akarja írni a törvényt, jelen esetben a Ket-et. Létrejött a jogilag tisztázatlan helyzet, amiben a magasabb rendű jogszabály a hatályos, de ha ez így van, akkor nem folytatható le egyetlen bejelentési eljárás sem, lévén a 456/2015 nem határozhatná meg magát a törvénnyel ellentétesen.
Nagy Imre
2016. március 22. kedd 17:11
A kályha: igen, ez a fő baj, én is ide lyukadtam ki. És az – ahogy Szilveszter írja lentebb -, hogy jogot kell kényszerűen értelmezgetnünk. Egy jogvégzett jegyző ismerősöm szerint létezik a jogelv fogalma, ami „lerendezi” a többértelmű, ellentmondó jogszövegeket. Na ez tetézi a bajt, hiszen mi ezzel eleve nem lehetünk tisztában, egyszerű mezei jogalkalmazgatók. Az amit beidéztél, és az amit én (megint) ideidézek: „Ügyfél az a természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy érinti” (KET 15. § (1) – ezek konkuráló jogszabályok. Én ez utóbbit úgy értelmezem, hogy a potenciális ügyfél is ügyfél, hiszen így logikus (ahogy próbáltam fentebb levezetni). És nem fogadom el ennek ellenkezőjét. És ha egy számomra ismeretlen, le nem írt jogelv szerint nem így van? – na innentől van igaza Lázár Jánosnak, hogy újra kell írni a jogrendet, hogy a jogalkalmazóké legyen, ne a jogértelmezőké. Addig is, míg ez előáll, legyen útmutató.
Tóth Szilveszter
2016. március 23. szerda 00:09
továbbra is fenntartom azt, hogy a jog terén én maximum műkedvelő vagyok, de: 456: „nem minősül közig. eljárásnak” + ket: „ügyfél az, akit az ügy érint” = nincsen ügy, tehát nincsen ügyfél
kevésbé pongyolán: a bejelentés során a közigazgatási hatóság az ügyfelet érintő jogot vagy kötelességet nem állapít meg, adatot, tényt vagy jogosultságot nem igazol és hatósági nyilvántartást sem vezet vagy hatósági ellenőrzést nem végez. Pusztán hallgat.
persze ez a valóságban nincsen így, mert pl. én kaptam egy tájékoztató levelet, hogy bejelentést tettem, szóval igazolt egy tényt a T. hatóság, de a rendelet szó szerinti értelmezésében ez nincsen így, abban nincsen előírva semmilyen cselekvési kényszer a hatóságnak pozitív bejelentés esetére, ha meg hiányos, az meg alapból még csak bejelentés sem, tehát ez nem ügy, ha nem ügy, akkor nem vonatkozik rá a 2004.CXL törvény, tehát nem is konkurál a rendelet a törvénnyel, teljesen „jogszerű” az egész… csak éppen jogsértő.
Koós Miklós
2016. március 23. szerda 08:16
tegyük azért hozzá, hogy azáltal, hogy te az ÉTDR-re feltöltöd, azt a hatóság megnézi, értékeli, ez minek minősül? Nem ismerem az ÉTDR-ről szóló törvényt, de már maga az a tény, hogy feltöltöd egy államigazgatás által fenntartott helyre, már önmagában is valamiféle hatósági cselekménynek/eljárásnak kell, hogy minősüljön, de ebben azért meghallgatnám Illés véleményét, mert ennek ő a tudója…
Koós Miklós
2016. március 22. kedd 09:04
még egy fontos megjegyzés: a tervezet szerint maga a bejelentés dokumentáció is meg fog szűnni, vagyis még annyi ellenőrzés sem lesz, mint most. Pusztán egy e-napló számot kell megadni, ahová a kiviteli tervek lesznek feltöltve, amit viszont SENKI SEM FOG ELLENŐRIZNI.
Tóth Szilveszter
2016. március 22. kedd 09:56
Kedves Imre! Amit leírsz és ahogy értelmezed, úgy tényleg nem olyan rossz a helyzet, de ezek után csak egy kérdésünk maradt: miért nem ez van a jogszabályban? gondolok én itt pl az ügyfél kérdésre. simán le lehetett volna írni, hogy ügyfél az, aki.. és nem pont ennek az ellenkezőjét.
nagyon fontos, érdekeinket sértő elem, hogy nincsen jogorvoslati lehetőség. ez önmagában megérne egy adag tiltakozást. nagyon fontos, érdekeinket sértő elem, hogy – mivel az építési jog messze nem egyértelmű – vitás kérdésekben nincsen előre lefektetve az aznapi azon helyi aktuális jogértelmezés! (tudom, ilyennek nem lehetne, hogy legyen, de VAN – és ezzel együtt kell élni, amíg az olyan egyszerű kérdések sem algoritmusszerűen tisztázottak, mint pl a telek beépítettsége vagy akár a 300m2 önmagában). nagyon fontos, érdekeinket sértő elem a tervezői művezetés kötelezősége, mert olyan nyilatkozatot fog ránk kényszeríteni, aminek a felelősségi köre tisztázatlan lesz, vitákat eredményez majd és olyan munkát kell majd ellenőrizni, olyanért felelősséget vállalni, amire normális, átlagos esetben semmilyen ráhatásunk nincsen. sokunk nem is képes rá, mert eszközrendszere, életberendezkedése nem alkalmas rá. (és igen, nem érdekem kimozdulni a komfortzónámból)
sorolhatnám, de ez a három a legfontosabb, de ezek közül is kiemelkedően FONTOS:
Az építész felelőssége NEM terjedhet ki jogértelmezésekre, csak a jog alkalmazására és az annak alkalmazásával tervezett műszaki tartalomra! Ezen rendelet jogértelmezési felelősséget is ró ránk, ezt legyetek szívesek megérteni. számomra ez elfogadhatatlan.
az útmutató jó ötlet, de sajnos arra hivatkozni majd nem lehet, mert nem rendelet, nem törvény. amellett a bék tájékoztatója hibákat tartalmaz, a mék mintatervei hiányosak (pl.:helyszínrajzon nincsen szomszédos épülettől való távolság) stb… szóval az útmutató sem lesz elsőre tökéletes, így nem csak a létrejöttéért kell tenni, hanem a karbantartásáért, minőségbiztosításáért is!
Amúgy köszönjük a hozzászólást, mert hasznos volt!
ui.: ha lesz településképi egyszerűsített eljárás keretei között és a főépítészeknek vizsgálni kell majd a szabályszerűséget és a jogértelmezési felelősséget ezzel átvállalja a főépítész, az megoldás lenne, de jövőbeni majdokat és amúgysem teljesen publikus előkészítéseket mi, egyszerű tagság nem tudunk véleményezni.
Fodor Márta
2016. március 21. hétfő 20:27
Kedves Miklós! Köszönöm az alaposan összeszedett érdekvédő leveledet, támogatom és csatlakozom hozzá. Feltétlen szükséges a korrekt szabályozás, egyébként tervezőként a saját sírunkat ássuk.
További jó munkát és eredményeket kívánok, mindnyájunk érdekében!
Fodor Márta
Koós Miklós
2016. március 22. kedd 17:58
Kedves Imre,
a fenti nyílt leveles felhívás pont azért íródott, hogy ha más nem, legalább a megyei kamarák vezetői legyenek tisztában, hogy mi ellen nem emelik fel a szavukat.
Ahhoz már hozzászoktunk, hogy a MÉK a saját alapszabályát nem tartja be és a fejünk felett a vezetőséget alkotó 8 ember dönti el, hogyan hozzon döntéseket 8 ezer kolléga ellenében. Itt (volt) a lehetőség a megyei kamarák számára, hogy ezen változtassanak, de ahogy elnézem, ez a langyi állapot minden megyei kamarának megfelel.
De hangsúlyozom, ne felejtsetek majd kiállni a tagság elé, amikor majd elkezdenek felháborodni, amikor majd szembesülnek a rendelet hatásaival.
Koós Miklós
2016. március 23. szerda 08:09
ma jelent meg Cser Eszter írása egy akár tipikusnak is mondott helyzetről, amikor az építéshatóság és a főépítész mást gondol ugyanarról az ügyről. Tanulságos. Ezt írtam a végére:
„szerk.megjegyzés: amíg ez az ügy előkészítő szakaszban van, addig nincs kártérités, ha nagyon szélsőségesen alakulna, max az építész elveszti a megbízását és bukja esetleg a tervezési díja egy részét. De tegyük át az ügyet a 456/2015 hatálya alá, ahol is nem lesz semmiféle hatósági közreműködés. Ha a főépítész és az építési hatóság nem ért egyet, akkor egy egyszerű bejelentés után egy szomszéd simán perelhetne, hiszen legalább egyik oldalról biztosan megtámogatnák. Ez ne lenne kockázat, ezt nem képes egy építész kamara felismerni?”
András
2016. március 23. szerda 10:05
Az a szomszéd 3x is meggondolja, hogy komoly költséggel egy igen bizonytalan perbe kezdjen.
Így a 456-szerint jó eséllyel már rég épülne az épület, és a szomszéd max morogna.
Csak ha nagyon ráérő rosszindulatú szomszéddal lehet gond, de azzal egyébként is…
A 456 rendelet nem az építtetőkkel cseszik ki, hanem a szomszédokkal első sorban, nagyon nehéz lesz érvényesíteni a panaszukat, még ha az jogos is.
A cikkből nem derült ki, mi az éphatóság problémája, de egyátalán nem biztos, hogy az a szomszéd számára érdemben pozitív változást hozna, annak hiányéban pedig Ő nem perelhet, hiába szabálytalan az építkezés, ha az nem neki okoz érdeksérelmet.
Azzal végkép nem értek egyet, hogy „előkészítő szakaszban van, addig nincs kártérités”.
Ha nem írásban nyilatkoznak, akkor jegyzőkönyvet kell felvenni mindenről amit mondanak. Ha azt mondták, menjél a főépítészhez, és utána nem fogadják el azt, akkor nem voltak jóhiszeműek. +az ügyintézés eddigi menete sem felel meg az elvártnak, ezeket már össze lehet tenni egy kártérítési perhez, ha más lehetőség nincs.De természetesen jogi úton sosem egyszerű rendezni a kérdést.
Nekem egyébként megmondták a tutit: be kell lépni a helyi párt alapszervezetbe, és ott jó kapcsolatokat kialakítani, és mindjárt flottabbul megy az ügyintézés…
Ha szerencséje van, akkor azért e nélkül is tud felelős politikussal találkozni, és talán kap némi segítséget. Ez a rivalizálás nem egészséges, a polgármester (vagy alpolgármester esetleg jegyző, hol ki foglalkozik érdemben a területtel) tud segíteni, ha akar. Kérdés akar-e, ha nem vagy párttag.
Próbálkozni kell!
Koós Miklós
2016. március 23. szerda 13:11
ha valaminek az ábrázolására hozunk egy példát, akkor az mindig tekinthető rossznak is, mert mindig találunk rajta olyan fogást, ami miatt nem felel meg annak, aminek a problémáját szerettük volna érzékeltetni. Ha viszont nincs példa, sokan nem is értik a problémát.
Innentől kezdve már csak az a kérdés, hogy minden példát azért annulálunk, mert hogy pl. a 456/2015 alapjaiban helyes vagy csak nem tudjuk eldönteni/megfogalmazni, hogy mi a véleményünk róla. Persze lehet javasolni is valamit helyette, de akkor abba megint bele lehet kötni.
Ezért szerintem egyszerűbb szimplán állást foglalni.
Szabó Adrienn
2016. március 23. szerda 19:44
Kedves Miklós, a cikkben és a hozzászólásodban között is szerepel, hogy: „Mivel a tervezett jogszabály szerint egyszerűsített bejelentés esetén még az eddigieket sem kell beadni”, illetve „a tervezet szerint maga a bejelentés dokumentáció is meg fog szűnni”. Ezt a T/9369. számú törvényjavaslatból lehetne kikövetkeztetni – sajnos, nekem nem sikerült -, vagy megjelent valami más is ezzel kapcsolatban, amiről még nem hallottam?
Koós Miklós
2016. március 24. csütörtök 08:33
Ez egyelőre csak elképzelés, feltételesen kellett volna fogalmaznom
Szabó Adrienn
2016. március 24. csütörtök 09:14
Köszönöm. Pedig már nagyon ideje lenne valami ésszerű módosításnak.
Fürdős Lajos
2016. március 25. péntek 14:45
A mai napon találtam az interneten, a https://www.parlament.hu-n:
„A javaslat koncepcionálisan új elemet tartalmaz, a kötelező tervezői művezetés intézményét, amely az építész szakma régi vágya volt. Az épített környezetünk minőségéért felelős alkotó építészek mindig is szerették volna végigkövetni terveik megvalósítását, gondoskodva a minőségi kivitelezésről. Jelen javaslat erre ad lehetőséget.”
„A Miniszterelnökség elkötelezett a minőségi építészet és a korszerű építésügy megvalósítása iránt, ezért a Magyar Építész Kamarával folyamatos és intenzív egyeztetést folytatott ebben a kérdésben is. Mind a tervező építészek, mind az építtető családok védelme érdekében kormányzati szándék, hogy általánossá és bevett gyakorlattá váljon a ma csírájában már jelen lévő tervezői felelősségbiztosítás.”
„Összességében tehát az önök előtt lévő törvényjavaslat gyorsítja az építkezés folyamatát, miközben garantálja a természeti és az épített környezet védelmét is.”
Az építési törvény módosításához az „előterjesztő nyítóbeszéde”-ben hangzott el 2016-03-17-én Csepreghy Nándor (Miniszterelnökség államtitkára) által.
https://www.parlament.hu/folyamatban-levo-torvenyjavaslatok?p_auth=MSWM6k1b&p_p_id=pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_pairproxy_WAR_pairproxyportlet_INSTANCE_9xd2Wc9jP4z8_pairAction=%2Finternet%2Fcplsql%2Fogy_naplo.naplo_fadat%3Fp_ckl%3D40%26p_uln%3D135%26p_felsz%3D75%26p_szoveg%3D%26p_felszig%3D75
Laikus
2016. március 25. péntek 16:06
Ezek után nem is értem, hogy Miklós miért tiltakozik még mindig a törvény ellen, hiszen „régi vágyát” fogja most a kormány megvalósítani. Eddig ugyan félt bevallani, hogy ilyen vágyai vannak, de a kormányzati jósda üveggömbje elől nem tudta elrejteni.
Koós Miklós
2016. március 25. péntek 17:28
Nyilván a MÉK vezetőségének voltak ilyen régi vágyai, amik most igy teljesülni fognak. Én annyira nem örülök, de gondolom ezzel nem vagyok egyedül
Koós Miklós
2016. március 25. péntek 17:23
egy politikustól valóban botor dolog volna elvárni, hogy értse is amit mond:
„Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Ez a javaslat erősíti a helyi építési hatóságokat, és rendelkezéseiknek további tekintélyt biztosít. A T/9369. számú törvényjavaslat növeli a helyi építési szabályzat azon rendelkezéseinek számát, amelyekre figyelemmel kell lenni még a 300 négyzetméter alatti lakóépületek létesítése során is. Így például figyelembe kell venni az adott telekre építhető épületek számát és a lakosok számát, a közegészségügyi szempontok szerinti szennyvízelvezetési előírásokat vagy az országos és a helyi településképi, világörökségi, műemlékvédelmi szempontokat.”
ennek természetesen pont az ellenkezője igaz.