Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2009. április 29. szerda

Tervtanács | hogyan működnek?

a fotó csak illusztráció!

A jelenleg is működő tervtanácsok jogi alapját a a tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.07.) kormány rendelet tette lehetővé. A tervtanácsok előéletéről olvashattak a Tervtanácsok | az előzmények: VÉT, ÉVM, ÉSzB című írásunkban.

A tervtanácsot (tervzsűrit) nem kötelező létrehoznia egy önkormányzatnak, hatósági jogköre nem lehet, pusztán tanácsadói, szakértői szerepe. Ennek ellenére van olyan önkormányzat, ahol szentírás a zsűri döntése és van olyan is, ahol az építési osztályon egyszerűen csak azzal intézik el a zsűrit, hogy „azok ott tök hülyék”.

Amennyiben jogszabály vagy egyéni megítélés miatt a benyújtott terv tervtanács elé kerül, addig a hatósági engedélyeztetést felfüggesztik vagy meg sem kezdik. Ha jogszabály nem kötelezné a tervezőt a tervtanácsi állásfoglalás bekérésére, attól még a hatóság (de a tervező) is kérheti a tervtanács véleményét (mert pl. bizonytalan vagy tanácstalan).

Az időkeretek

Meghatározott időpontokban ülnek össze, általában 2-4 hetente, amire kötelező meghívni a tervezőt és az építtetőt. A tervtanács az állásfoglalását a kérelem előterjesztésétől számított 30 munkanapon belül hozza meg (a határidő indokolt esetben egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható). Ha ezen időn belül nem hoz határozatot, akkor a terv elfogadottnak tekinthető.

Kik a tagjai?

A tervtanács elnöke az önkormányzat főépítésze, tagjai pedig a MÉK által delegált építészek, az általános tapasztalat az, hogy minimum 4-5 építész dönt egy bemutatott terv esetén. Az önkormányzatok igyekeznek egy-egy nevesebb építészt is megnyerni a zsűritagnak, mert ezzel úgy vélik tekintélyt, rangot kap a tervtanács. A tervtanács elnöke felkérhet egy un. bírálót is, aki szakkérdésekben mond véleményt.

Összeférhetetlenség

A jogszabály a szokásos és legnyilvánvalóbb eseteken túl mindössze annyit határoz meg, hogy

(2) A tervtanácsban nem vehet részt az, akitől nem várható el az ügy tárgyilagos megítélése.
(4) Az összeférhetetlenség elbírálásának részletes szabályairól a tervtanács ügyrendje rendelkezik.

A rendelet azonban nem szabályozza azt a fajta összeférhetetlenséget, amikor az építész, aki egy adott önkormányzati tervzsűriben tag, az ugyanakkor tervezhet-e az adott önkormányzatnak is illetve tervezhet-e a tervzsűri működési területén? Bármilyen meglepő, de a rendelet ezt nem tiltja. Úgy tűnik, ezt csak a józan ész tartja teljességgel összeférhetetlennek, mert megteremti a korrupció lehetőségét. Ez most mindössze az adott építész feddhetetlenségén és emberi tisztességén múlik.

A döntés és következményei

A tervtanács 3 féle képpen dönthet:

  1. engedélyezésre ajánlja
  2. átdolgozás után engedélyezésre ajánlja
  3. engedélyezésre nem ajánlja

A tervtanácsi döntése ellen felebbezni NEM lehet, annak ellenére sem, hogy a tervtanács döntése beleépül(het) az építési határozatba. Ez azért lényeges, mert ha pl. az építési engedély kérelmet a tervtanácsi ajánlás miatt utasítják el, akkor csak a Közigazgatási Hivatalnál lehet fellebbezni – de ott sem a tervtanács ellen – hanem csak az építési határozat ellen. Látszólag ennek nincs jelentősége, de a valóságban a jog ezen finomságai igencsak jelentőséggel bírnak.

Kinek kell fizetni?

Maga  tervtanácsi eljárás ingyenes a tervező/építtető számára. A tervzsűrizésre vállalkozó és kiválasztott (külsős) építészek ezt a munkát nem társadalmi munkában, hanem külön díjazásért végzik, melyet az adott önkormányzat fizet. Bizonyára örülnek ennek a lehetőségnek, hiszen ez biztos pénz, felelősség viszont nem jár vele.

Pl. a Budapest XV. kerületben A tervtanácsi díjazása az alábbi:

(1) A tervtanácsi eljárás díj- és illetékmentes.
(2) A tervtanácsi tagot tiszteletdíj illeti meg minden tervtanácsi napirendi pont tekintetében, melynek tárgyalásán részvett.
(3) A tiszteletdíj mértéke napirendi pontonként 5000.- Ft, de egy tervtanácsi ülés tekintetében legfeljebb 20.000.- Ft.
(4) A tervtanácsi ülés napirendi pontján szereplő tervhez felkért szakbírálót megbízási díj illeti meg, bírálatonként legfeljebb 40.000.- Ft mértékben.

Maradjanak velünk, mert a következő részben arról lesz szó, hogy ténylegesen mit is vizsgálnak? A folytatásban pedig pár konkrét beszámolót olvashatnak.

kapcsolódó anyagok
 252/2006. (XII.07.) korm. rend. a tervtanácsokról
 Tervtanácsok | az előzmények: VÉT, ÉVM, ÉSzB
 Tervtanácsok | hogyan működnek?

Ha van olyan történetük tervtanácsokról/zsűrikről, önkormányzati esetekről, kamaráról, visszaélésekről, kifogásolható eljárásokról illetve ezek ellenkezőjéről, amiket szívesen megosztanának az olvasókkal , akkor kérem küldjék meg nekünk (ne a hozzászólásokhoz). A legérdekesebb, legtanulságosabb eseteket megjelentetjük (természetesen név, önkormányzat, tervzsűri megnevezése nélkül, mert nem az igazságszolgáltatás a célunk, hanem a tapasztalatok megosztása).

[poll id=”25″]

Hozzászólások (5): megnézem

  • Propeller

    2009. április 29. szerda 07:20

    #9368

    koos.hu – Tervtanácsok | hogyan működnek?…

    252-2006, Magyar Építész Kamara, tervtanács…

  • atuse

    2009. május 12. kedd 18:58

    #9547

    Bár csak érintőlegesen tartozik ide, de leírom:
    A Zala Megyei Építész Kamara szabályrendeletet adott ki, hogy Zala Megye közigazgatási területén tervtanácsot tart azokon a településen, ahol nincs helyi tervtanács. A teljes szöveg:
    https://atuse.extra.hu/forum/zek_tervtanacs.pdf

  • #9731

    […] (XII.07.) korm. rend. a tervtanácsokról Tervtanácsok | az előzmények: VÉT, ÉVM, ÉSzB Tervtanácsok | hogyan működnek? Tervtanácsok | mit (vagy kit) vizsgálnak? Tervtanácsok | hogyan lakjon egy építtető? […]

  • koos.hu - Tervtanácsok | egyszerű tetőcsere

    2009. június 3. szerda 06:05

    #10097

    […] (XII.07.) korm. rend. a tervtanácsokról Tervtanácsok | az előzmények: VÉT, ÉVM, ÉSzB Tervtanácsok | hogyan működnek? Tervtanácsok | mit (vagy kit) vizsgálnak? Tervtanácsok | hogyan lakjon egy építtető? […]

  • koos.hu – Tervtanács | a vadászterület védelme

    2009. június 18. csütörtök 22:59

    #10321

    […] (XII.07.) korm. rend. a tervtanácsokról Tervtanács | az előzmények: VÉT, ÉVM, ÉSzB Tervtanács | hogyan működnek? Tervtanács | mit (vagy kit) vizsgálnak? Tervtanács | hogyan lakjon egy építtető? […]

SZAKMA
Milyennek ítéli meg az építéshatósági-, a tervtanácsi- és a főépítészi rendszert? | Kérdőív az építészekről 2017 – 4. rész

A kérdőívbe több téma esetén is elhelyeztük a szabad szavas válaszok lehetőségét, amivel szerencsére a kitöltő kollégák éltek is. Az azonosságok kiszűrése után következzenek tehát ezek a válaszok, mindenféle kommentár nélkül (szerk. megjegyzés: a vastaggal szedettek megegyeznek az én személyes véleményemmel is)  általában az egyes rendszerelemeknek való megfelelés folyamatosan párhuzamos munkát kíván, sokszor ellentmondásos a […]

Milyennek ítéli meg az építéshatósági-, a tervtanácsi- és a főépítészi rendszert? | Kérdőív az építészekről 2017 – 4. rész
2017. június 26. hétfő
SZAKMA
Településképi vélemény kontra építéshatóság, címszavakban

Látszólag egyszerű tervezési feladat szép fővárosunk egyik kerületében. Adott egy agilis tervező páros, aki a tervezési feladatot megkapva (2015. április) berohan az építéshatósághoz egyeztetésre, hogy mit és hogyan lehet a telekre építeni. Az építéshatósági előadó beteg, a helyettes ügyintéző közli, hogy ők nem adhatnak tájékoztatást, azt kizárólag a kerületünkben csak a főépítész adhat. Ha van […]

Településképi vélemény kontra építéshatóság, címszavakban
2016. március 23. szerda

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább