456/2015 | a Magyar Építész Kamarának immáron 9 napja nincs állásfoglalása
A december 21-én a kamara kiadott egy közleményt, ami az 2015. 12.15-én elfogadott 2015. évi CCXII. sz. törvény irányelveit értékelte, azonban a végrehajtás részleteit tartalmazó rendelettel kapcsolatos állásfoglalás még várat magára. (frissítés: 2016.01.08-ra a közleményt a MÉK levette, de ennek ellenére itt még elérhető).
A Magyar Építész Kamarának immáron 9 napja nincs állásfoglalása, véleménye, iránymutatása 2016.01.08. délután megjelent a MÉk közleménye a 2015.12.29-én kihirdetett 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet A lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről és egyes építésügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról.
A építőipari szakmaiságot nélkülöző jogszabály teljes káoszt teremtett az új lakások megvalósításának a piacán. A közel 9 ezres tagság döbbenten szemléli, hogy olyan jogszabályt fogadtak el a közelmúltban, ami érdemben érinti a szakmánkat és ez nem csak a tervezőket, hanem a kivitelezőket, műszaki ellenőröket, FMV-ket, továbbá az ellenőrzési, igazgatás és hatósági területeken dolgozókat is egyformán érinti.
A kamarának bizonyára nagyon fontos lehetett az Év homlokzata pályázata kihirdetésével kezdenie az újévet, de most ennél volna sokkal-sokkal fontosabb tennivalója is.
Helyzet van ! és ebben a helyzetben egy szakmai szervezet nem teheti meg, hogy hallgat, vagy ha nincs érdemi véleménye, megoldási javaslata a tagsága számára, akkor érdemes volna elgondolkodnia a vezetőségnek, hogy mire is kapott felhatalmazást!
(frissítés 2016.01.08. 8:02) Javaslatom is van (amit nyugodtan lehet cincálni):
Itt most nem lesz elegendő egy TÍPUS tiltakozó közlemény, ide valamilyen drasztikus lépés kell, amitől felébrednek.
Én olyasmire gondolok pl. hogy a MÉK hoz egy határozatot, hogy mivel a rendelet nélkülözi a szakmaiságot, azért a tagjainak megtiltja ezen tervek aláírását, benyújtását, ellenkező esetben felfüggeszti/megbünteti/kizárja a tagjai sorából. Átmenetileg a névjegyzéket elérhetetlenné tenném, és minden tervezői jogosultság iránti hatósági ellenőrzésnél meg kell tudni, hogy milyen tervhez kell. Ez eléggé meg tudná akasztani a folyamatot, hirtelen mindenkinek leesne, hogy valami baj van..
A MÉK-nek állítólag van szóvivője. Záros határidőn belül meg kellene jelentetnie cikket az összes fontos orgánumban, online újságban. Menjen el a kereskedelmi TV-be, a MÉK pedig jelentessen meg témába vágó FIZETETT hirdetéseket, felhívásokat. A MÉK jogászai pedig fogalmazzák meg az alkotmánybírósági beadványukat, hogy beadásra kész legyen. Mindezeket természetesen az MMK-val együtt
Én ezeket tartanám MINIMUMNAK a MÉK részéről. Vagy össztűz, vagy semmi. Egy MÉK elnökségi „közös és erős tiltakozás” semmit sem ér, ha ez a terv, akkor egyszerűbb, ha bele sem fognak.
A MÉK-kel kapcsolatos korábbi írások itt a kooseptar.hu-n
Segítendő a MÉK vezetőségének a munkáját, idemásoltam a közelmúlt legfontosabb jogszabályait és kapcsolódó írásait:
-
Kapcsolódó jogszabályok
- 2015.12.15. Magyar Közlöny | 2015. évi CCXII. sz. törvény elfogadása
- 2015.12.15. Építési törvény módosítása
- 2015.12.28. Magyar Közlöny | 441/2015. (XII. 28.) Kor. rend. A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról
- 2015.12.28. módosult a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról
- 2015.12.29. 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet A lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről és egyes építésügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról
- 2015.12.29. módosult a 256/2011. (XII. 6.) Korm. rendelet a lakásépítési támogatásról
- 2015.12.29. módosult a 341/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet az otthonteremtési kamattámogatásról
Kapcsolódó írások
- 2015.12.17. epitesijog.hu | Azt építünk, amit akarunk? Nem számít a HÉSZ?
- 2015.12.21. mek.hu | Magyar Építész Kamara elnökségének közleménye
- 2016.01.02. kooseptar.hu | Megerőszakolták az építési törvényt
- 2016.01.03.epitesijog.hu | Lakóépület építésének egyszerű bejelentése
- 2016.01.05. kooseptar.hu | 456/2015 | Mit tudunk eddig biztosan?
- 2016.01.08. kooseptar.hu | A MÉK elnökségének közleménye
- 2016.01.11. kooseptar.hu | Mi történt a rendelet megjelenését követő egy hét alatt?
- 2016.02.16. epitesijog.hu | lakóépület építésének egyszerű bejelentése – GYIK
- 2016.02.18. kooseptar.hu | Egyszerű bejelentés változatai
- 2016.02.28. kooseptar.hu | Lényeges pontokon változott az építési törvény
- 2016.02.29. epitesijog.hu | A HÉSZ fontosabb elemeit újra figyelembe kell venn
Hozzászólások (22): megnézem
Kovács Attila
2016. január 7. csütörtök 17:35
Én, mint laikus építtető, aki most szeretnék elkezdeni építkezni, szintén megdöbbenve konstatáltam, hogy a kamarának nincs állásfoglalása. Szerettem volna tájékozódni, de nem sikerült, a legtöbb információt innen és az Építési Jogról szereztem be amiért ezúton is köszönet! Amúgy a kerületi hatóságnál sem tudott semmit sem mondani az előadó, pedig szerdára ígért tájékoztatást. Jó, hogy ennyire nincs képben senki, nem jó ez a nagy bizonytalanság még ha én azért örülök ennek a változásnak. Nálunk a igen alacsony beépíthetőséget magas zöldfelületi mutató tetézte, így gyakorlatilag nem lehetett még 100nm -es házat sem építeni, de se egy rendes teraszt, járdát a ház köré vagy egy kocsilejárót. A válasz erre az volt, hogy akkor tessék még kisebb házat építeni. Én elhiszem, hogy a tisztelt Főépítész Úr lesz….-ja, hogy ezzel egy család életét nehezíti meg, mivel az életterünket csonkítja ez a rossz szabályzás, de minket teljesen elkeserített. Arról nem is beszélve, hogy az utcában nagyjából egyik ház sem felel meg ennek, tehát akkor hogy épülhettek meg azok? (költői kérés volt) Mi nem akarunk senkinek rosszat, én rendesen meg fogom terveztetni a házat, nem akarok semmi extrát, de én emiatt most kifejezetten örülök a változásnak.
Koós Miklós
2016. január 7. csütörtök 17:57
az építési előadókat hibáztassa a legkevésbé. Ők pontosan ugyanolyan tehetetlenek az információ hiánytól, mint Ön vagy én. Nekik persze nem a Magyar Építész Kamarának kell, hogy megmondja, hogy mit is csináljanak, hanem az, aki a jogszabályt életre hívta.
Kovács Attila
2016. január 7. csütörtök 19:39
Nem, még véletlenül sem őket hibáztatom! Én csak szeretnék valakitől érdemi választ kapni a kérdésemre. Ami engem leginkább érdekel, az a zöldterületi mutató, hogy most akkor azt nem kell figyelembe venni? A többi régi kitételnek egyébként megfelelünk. Továbbá örülök, hogy nem kell hónapokat várni egy építési engedély jogerőre emelkedéséhez, miközben állítólag vegetál az építőipar…
Kelemen Zsolt
2016. január 8. péntek 06:40
Gondolom a kamaránk gőzerővel dolgozik a 300m2-t nem meghaladó tájegysgenkénti típustervek ekészitésén. Nekem energetkával kapcsolatban december közepén feltett kérdésben nem méltattak még válaszra sem, cserébe viszont kaptam levelet a 2016 évi tagdíj befizetés határidejéről, valamint értesítőt kiállítás megnyitóról…no comment
Rezsnyák Péter kivitelező építész
2016. január 8. péntek 06:43
Egy újabb apektus: az építtetők szemében válik hiteltelenné a szakma, lásd legelső kommentár. Pedig ha tudnák…Megnyugtatom Kovács Attilát, hogy a rendelet kihirdetése előtt 1 hónappal, az országos épitész taggyűlésen a minisztérium által kiküldött embernek sem volt fogalma a változások mértékéről, jellegéről. Illetve amiről beszélt, a süllyesztőbe került (mintaterv). Mindenképpen indokolt volt valami változás, de ez inkább puccs, semmint szakmai alapon nyugvó , előkészített előrelépés
Kovács Attila
2016. január 8. péntek 21:00
Félre ne értsen, nem vált hiteltelenné számomra a szakma, igazából azzal van gondom, hogy ez a változás ilyen hirtelen és felkészületlenül érte az előadókat, építészeket és erről bizony nem ők tehetnek! Mondom ezt annak ellenére, hogy örülök bizonyos változásoknak, mint építtető.
Más…
„Én olyasmire gondolok pl. hogy a MÉK hoz egy határozatot, hogy mivel a rendelet nélkülözi a szakmaiságot, azért a tagjainak megtiltja ezen tervek aláírását, benyújtását, ellenkező esetben felfüggeszti/megbünteti/kizárja a tagjai sorából.”
Itt milyen tervek aláírására gondolt pontosan? Úgy általában ezek után az összesre?
Én nagyon nem örülnék, ha most ilyen fordulat lenne, mivel mi nagyon szeretnénk minél előbb elkezdeni építkezni, bővül a család és már így is kinőttük az albérletet, arról nem is beszélve, hogy súlyos pénzek mennek el a bérleti díjra. Nagyon remélem nem ilyesmire gondolt és csak én értelmeztem rosszul, mert ezzel kár lenne azokat büntetni akik az egészről semmit sem tehetnek.
Tóth Szilveszter
2016. január 8. péntek 21:39
bizony az összes, hészbe ütköző terv aláírása problémás szakmaetikai szempontból. Önnek, bármennyire is kemény ezt mondani, nagyobb telket kellett volna vásárolnia. rossz üzletet kötött. ezért kell építészt fogadni telekvásárláshoz. Önnek most úgy néz ki szerencséje lesz, mert a rossz, kiskapus rendszer általában az építtetőnek kedvez, míg mikor majd odaköltözött és a szomszéd lebetonozza egy kamionfordulónak a telkét, már a szerencsétlenebb oldalon fog állni, hiszen a hész az ottlakókat védi az építtetőkkel szemben.
nem a radírozás a megoldás, hanem a korrektúra: számtalan hibás, átgondolatlan és kifejezetten káros hész előírás van sajnos. valószínűleg Ön is egy ilyen miatt van abban a helyzetben, amiben. de erre a hész igényes elkészítése a megoldás, nem egy túlbonyolított rendszerbe beleröffentés.
de tényleg adja be mielőbb a tervet bejelentésre, mert Önnek most szerencséje van és hát valószínűleg az a pártíz m2 zöldterület hiány nem akkora környezetrombolás, amit ne lehetne kompenzálni azzal, ha mondjuk ültet két szép nagy fát és gondozza.
de miután megépítette a házat jogszerűen,de túlépítve a hész szerint a telkét és visszavonják a fenti rendeletet vagy csak akár bővíteni akarja majd, újra beleütközik a hészbe, szabályossá kell majd tennie és ez újabb rossz üzlet lesz ön számára, szóval csak előrelátóan!
Kovács Attila
2016. január 9. szombat 23:20
Igen, sajnos hibáztunk mi is, hogy nem tudtunk erről a zöldfelületi mutatóról, de szemmel láthatóan a környező házak sem egységesek a településképi és HÉSZ ellenére sem. Sőt van amelyik a beépíthetőséget is túllépte. Nem is tudom melyik felel meg egyáltalán a szabályoknak. Nálunk 10nm -ről van szó, tudom 1nm túllépés is ugyanolyan túllépés, de inkább tényleg telepítettem volna plusz fákat ha lett volna ilyen kompromisszumos megoldás.
Egyébként jól átgondoltuk a tervezést, bővíteni nem szeretnénk és nem is tudnánk, nekünk ez így elég.
A tanácsát pedig köszönöm!
Enyedi Imre
2016. január 8. péntek 08:02
A tagdíj 🙂 …nos nekem is csak ilyen kapcsolatom van. + 2000 Ft késedelmi díj. Ezt várom a MÉK-től.
” Kedves Kollégák. Legkésőbb 2016.01.15.-ig napon belül szakjogászainkkal átnézve a legújabb és – velünk nem egyeztetett – jogszabályokat egyéni emailban megküldve minden tagdíjbefizetőnek személyesen fogunk segíteni, abban hogy munkáját teljes jogbiztonságban végezhesse a továbbiakban is. ”
A helyzet az hogy az Önkormányzatok dolgozói is azt kérik kicsit várjunk, amíg értelmezik. MI építészek vagyunk a kenőanyag a gépezetben. Közvetítünk a CSOK-tól felpörgött mindent azonnal akaró emberek és a állami apparátus között. Mi magyarázkodunk. Megint.
Kiss Gertrúd
2016. január 8. péntek 08:03
Tud valaki valami konkrétat az „egyszerűsített” e-naplóról? Erről csak jelzések vannak a jogszabályokban. 01.01-től hogy kell elkezdeni a kivitelezést?
Koós Miklós
2016. január 8. péntek 08:04
kiegészitettem a fenti írást az alábbiakkal:
Itt most nem lesz elegendő egy TÍPUS tiltakozó közlemény, ide valamilyen drasztikus lépés kell, amitől felébrednek.
Én olyasmire gondolok pl. hogy a MÉK hoz egy határozatot, hogy mivel a rendelet nélkülözi a szakmaiságot, azért a tagjainak megtiltja ezen tervek aláírását, benyújtását, ellenkező esetben felfüggeszti/megbünteti/kizárja a tagjai sorából. Átmenetileg a névjegyzéket elérhetetlenné tenném, és minden tervezői jogosultság iránti hatósági ellenőrzésnél meg kell tudni, hogy milyen tervhez kell. Ez eléggé meg tudná akasztani a folyamatot, hirtelen mindenkinek leesne, hogy valami baj van..
A MÉK-nek állítólag van szóvivője. Záros határidőn belül meg kellene jelentetnie cikket az összes fontos orgánumban, online újságban. Menjen el a kereskedelmi TV-be, a MÉK pedig jelentessen meg témába vágó FIZETETT hirdetéseket, felhívásokat. A MÉK jogászai pedig fogalmazzák meg az alkotmánybírósági beadványukat, hogy beadásra kész legyen. Mindezeket természetesen az MMK-val együtt
Én ezeket tartanám MINIMUMNAK a MÉK részéről. Vagy össztűz, vagy semmi. Egy MÉK elnökségi „közös és erős tiltakozás” semmit sem ér, ha ez a terv, akkor egyszerűbb, ha bele sem fognak.
Kiss Gertrúd
2016. január 8. péntek 08:19
Sajnos a hatóságok hozzáállása a következő: minden építési bejelentést megtagadnak, addig amíg nem lesz korrektül leszabályozva a tv, rendelet. A gond az, hogy ezzel megint csak az építtetők járnak rosszul. A rendelet szerinti egyszerűsített tervdokumentációt egyszerűen nem lehet tudomásul venni a hatóságoknak sem, mert ütközik minden szakmaisággal. A bejelentés megtagadását pedig nagyon egyszerű megindokolni.
Koós Miklós
2016. január 8. péntek 08:57
van erről esetleg hivatalos papírod is, mármint az elutasitó határozatról, levélről. fontos volna
Kiss Gertrúd
2016. január 8. péntek 09:15
Nincs, megyei jogú város jegyzőjének szóbeli véleményét, utasítását írtam le, melyet az I. fokú építési hatóságnak adott.
Koós Miklós
2016. január 8. péntek 09:22
nekem a jövő hét elején kell beadnom egy tervet, kiváncsi leszek. Jó lenne eg konkrét példa arra, hogy írásban elutasitottak volna valakit. Mindenesetre reménykeltőnek hangzana, ha pont a jegyzők akasztanák meg ezt az őrületet.
Koós Miklós
2016. január 8. péntek 11:43
most hallottam, hogy egy Bp környéki építéshatóság 3 napra bezárt „technikai okok” miatt.
Koós Miklós
2016. január 8. péntek 09:06
most kaptam.
Tisztelt Koós Miklós!
A kamara 2015. dec. 21-i közleménye sajnos nyomtalanul eltűnt. (Tegnap délután még elérhető volt, de nem mentettem el. Ma küldtem volna tovább néhány ismerősömnek akik nem akarják elhinni, hogy ilyen tartalmú közlemény kerülhetett ki „választott” vezetőségünktől.)
Kérem segítségét a közlemény elérésében.
nos itt megtalálható a levett kamarai közlemény
illetve itt is
Pató Károly
2016. január 8. péntek 09:08
A folyamatos jogszabályváltoztatások évek óta lehetetlenné teszik a munkát. Nem jogszabályokkal, hanem munkával lehet építeni az országot. Pillanatnyi üzleti érdekek követésére nem kellene változtatni a rendszeren, bármilyen erős is a pénzügyi lobbi. Most az ország újrafelosztása és eredeti tőkefelhalmozás történik jogszabályok segítségével. A kamara már régen nem tölti be a meghirdetett feladatát, a tagok érdekképviselete gyakorlatilag nulla, ilyen formában csak egy, a tagokon élősködő impotens szervezet.
Koós Miklós
2016. január 8. péntek 16:29
Megjelent a MÉk közleménye
https://kooseptar.hu/2016/01/08/a-magyar-epitesz-kamara-elnoksegenek-kozlemenye/
Pató Károly
2016. január 8. péntek 17:56
„a bejelentés során az eljáró illetékes jegyző hívhassa fel az építtető figyelmét olyan hiányosságokra vagy hibákra, amelyek a megvalósulás során kárt okoznak és anyagi veszteséggel járnak,”
Nem is tudtam, hogy a jegyzőknek építészmérnöki diplomája is van…
Nagyon szép, hogy a kamara felajánlja a kormánynak az együttműködést, csak az a baj, hogy ezzel semmire se megyünk. Sok építész megélhetését veszélyezteti egy ilyen váratlanul hozott rendelet, az erre irányuló szándékot hosszas előkészítésnek kellett volna megelőzni, hogy az érintettek felkészülhessenek a változásra. Ha erről a kamara tudott, és nem tájékoztatta a tagokat, akkor alkalmatlan. Ha egy értelmes építési jogszabálykörnyezet elkészítése ( ebben az ütemben) feltehetően 50 évig tart, akkor bele sem kellett volna kezdeni, mert a régi legalább működőképes és kiszámítható volt.
Koós Miklós
2016. január 8. péntek 19:13
a jegyző eddig sem vizsgálta érdemben, max a jogszerűséget. Az érdemi munkát az építési előadók végezték és fogják végezni, az ő munkájukat a csoportvezetőik, osztályvezetőik fogadják el és terjesztik fel aláírása vagy írják alá a JEGYZŐ NEVÉBEN
Koós Miklós
2016. január 9. szombat 09:17
a MÉK közleményből:
„egy éve dolgozunk közösen a szakmánkat felügyelő helyettes államtitkársággal, ennek eredményeként koncepció szinten kialakult egy szakmai garanciákat tartalmazó komplex rendszer. Ez egyértelművé tette az építési folyamat szereplőinek (az építtető, az önkormányzat, a hatóság, a tervező) jogait, kötelezettségeit és felelősségét. „
nos a MÉK akkor tudna javítani egy egészen picit a hitelességén, ha ezt a teljes dokumentumot vágatlanul nyilvánosságra hozná a tagsága számára, hogy mindenki lássa , valóban mindent megtett. És itt most jó lenne nem hivatkozni holmi titkos tárgyalásokra, mert már mindenen túl vagyunk.