Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2009. április 27. hétfő

Tervkritika 30. | egyszerű funkcionalizmus

Tisztelt Koós Úr!

Nagyon megörültem, amikor ráleltem erre az oldalra, csak azt sajnálom, hogy nem hamarabb történt, hisz nálunk pont aktuális a háztervezés. Építő kritikára úgy érzem nekünk is nagy szükségünk lenne, mert már annyit gondolkodtunk az alaprajzon, hogy már semmi friss gondolat nem jut az eszünkbe, pedig még biztos lehetne rajta csiszolni.

Alapvetően elégedettek vagyunk ezzel a tervvel, de kíváncsi lennék, hogy más lát-e benne olyan hibát vagy hiányosságot, ami nekünk még nem tűnt fel. Még nincs kész az engedélyezéshez szükséges teljes anyag, ezért talán még nem jönne későn egy-két jó tanács..

A telek szabadon beépíthető, 25 m széles 37 m hosszú. Mivel tájolás még nincs feltüntetve ezen a terven, úgy tudnám meghatározni nagyjából, hogy a szülői háló sarka északra néz, a konyha sarka délre, a gyerekszobák nyugatra.

A tervről annyit, hogy igen nehéz dolga van-volt az építészünknek, mert a kívánságaink eléggé behatárolták a mozgásterét. Elvárásunk volt a dupla garázs, a bejárati wc, az utcára néző konyha, egyterű nappali-étkező-konyha, 3 háló, használható méretű gardrób, háztartási helység, kazánház és mindez 160 m2-ben, amit szerintem sikerült megoldania.

Még annyit megjegyeznék, hogy mi úgy tervezzük, hogy a nappali és az étkező helyet cserélne, mert egyrészt praktikusabb lenne a konyhánál lévő étkező, másrészt a nyugati fekvés vagyis az, egész délután besütő nap miatt úgy gondoljuk, hogy szerencsésebb lenne, ha a nappali lenne bentebb, ráadásul lenne falfelület a búrotoknak, tv-nek is. Segítségét előre is köszönöm!

A szokásos hétfői Tervkritika-ra a fenti kísérőlevelet kaptam az itt látható tervek mellé. Az épület kívül konvencionálisan egyszerű, belül igencsak funkcionális elrendezésű. Anélkül, hogy elolvasnánk a helyiségneveket, azt látjuk, hogy az egyes összetartozó blokkok jól kivehetően elkülönülnek. A belső szerkezeti falak helye jól igazodik az egyes blokkokhoz, ezek választják el egymástól őket. Ez azért jó, mert tiszta elrendezésű, korrekt és egyszerű tartószerkezet építhető. Nincsenek hibás alaprajzi szerkesztésből adódó óriási kiváltások, úgy tűnik minden a helyére került.

Bizonytalanságot egyedül a hálóblokk két szobája közötti tartófallal kapcsolatban látok, mert talán szebb lenne, ha az előtér tartófal vonalát követné. Feltételezem, hogy a szülői háló másik belső fala azért tartófal, mert a gardrób-fürdő felett elfordul a teherhordás iránya. Ha viszont ez így van, meggondolandó lenne e fal tovább vitele a két gyerekszoba között is, no az abszolút tiszta födémszerkesztést eredményezne.

Ha részletesebben elemezzük az alaprajzot, akkor azért ha nem is komoly hibák, de pár apróbb részlet figyelmet érdemelhet. Az építtető által is írt étkező-nappali csere leginkább csak bútorozásban merülhet ki, félő, hogy a csere esetén a nappali sötét lesz. Talán meggondolandó volna valamilyen fénycsatorna vagy más bevilágító alkalmazása a jelenlegi étkezőasztal felett. továbbra is vesszőparipám a WC abszolút alulméretezettsége, nem hiszem el, hogy nem kaphatna az a helyiség még legalább 0,5 m2-t és már használhatóvá is válna.

Az étkező kapcsán még egy apróság. Idemásolom egy korábbi tervkritikában mutatott rajzot, amelyiken látszik, hogyan lehet kiszámítani egy asztal kapacitását. A piros színű félkörök 60 cm széles félkört jelentenek, vagyis minimum ennyi hellyel célszerű számolni 1 fő esetén és ez nincs másképpen ovális asztalnál sem. Azért hangsúlyozom ki ezt, mert az alaprajzon látható asztalnál – ránézésre – maximum 8-an tudnak normális módon étkezni. Persze tisztában vagyok azzal, hogy mivel itt az étkező nincsen beszorítva sehová sem, igy itt kisebb jelentősége van a rajznak.

Továbbá, nem igazán érthető számomra a rajzon felül látható óriási íves előlépcső, mivel ott csak egy kazánajtó található. Még ha ez volna a bejárati oldal, az sem indokolna ilyen túlméretezett előlépcsőt.

Végül pedig ehhez és a nappali előtti terasz formájához tartozik még, hogy bár a rajzon jól mutatnak ezek az íves teraszlezárások (és ez a probléma ismétlődik a lépcsőfokoknál is.), a valóságban ezek vagy átalakulnak szögletessé, vagy nagyon csúnyán készülnek el és csak igen ritkán szakszerűen, szépen, ahogy az a nagykönyvben meg vagyon írva (többek között sugárirányban trapézalakú szegélyelemekkel).

A

Összefoglalás | talán egy picit túl szabdalt, tagolt az alaprajz, de előnye a tiszta funkcionális elkülönítés. A szerkezeti kiosztása logikus, az apróbb hibák mellett azt kell írjam, soha rosszabbat

Ha szívesen mutatná be másoknak is a készülő/elkészült lakását vagy a házát, vagy kíváncsi arra, hogy mások mit mondanak az Önnek tetsző házról, akkor küldje meg nekünk, mi bemutatjuk és persze véleményt is mondunk róla. Ha a ház nem az Öné, de kíváncsi mások mit gondolnak róla, azt is beküldheti. A diszkréció miatt mindezt megteheti természetesen anonim módon, legfeljebb a város (+kerület) megadásával.

… és Önnek mi a véleménye?

[poll id=”18″]

Hozzászólások (46): megnézem

  • Propeller

    2009. április 27. hétfő 07:29

    #9348

    koos.hu – Tervkritika | egyszerű funkcionalizmus…

    tervkritika…

  • blö

    2009. április 27. hétfő 07:42

    #9349

    Jó kis terv ez. A ház közepén az étkező valóban sötétnek tűnik, de ha megcserélik a nappalival, nem lesz jelentősége. Ráadásul fogadóhelység lesz a nappaliból és nem csak a tv nézés helye.
    .
    Az már csak az én fixa ideám, hogy nem építenék az autóknak szobát. Bőven elég egy autóbeálló tetővel. Olcsóbb is.

  • tanonc

    2009. április 27. hétfő 12:11

    #9350

    Blö, erre nem is gondoltam… De ami azt illeti, tényleg, ha megnézzük, egy autóra manapság több helyet szánunk a házból, mint egy gyerekre!!!
    Mi több: a garázs mérete jóformán összevethető a teljes család háló-blokkjával.
    Ez természetesen nem speciálisan erre a tervre vonatkozik, csak itt még feltűnőbb lett, mint máshol, mert a program annyira szűk volt, hogy a ház harmadát-negyedét viszi a gk-tároló.

  • Fenyvesi Péter

    2009. április 27. hétfő 14:51

    #9351

    Egyetértek, alapvetően jó tervnek látom, szerintem is fontos lenne az étkező megvilágítása, amire szép megoldás lehetne vízszintes ablako(ka)t beépíteni a födémbe, felette tetőablakokkal. Ha a nappalira több ablak kerülne, az is segítene.
    Én nagyon fontosnak gondolom a fedett teraszt, amire jó lehetőség adódik a terasz sarkában. Ha már egy akkora rész fedett lenne, mint a fedett belépő, (nem beszélve, a kazánház előtti haszontalan területről) – amin ugye csak átsétálnak,- az már egy kerti garnitúra védett kihelyezését, használatát lehetővé tenné.
    Én nyitnék a háztartási helyiségből kifelé egy ajtót, mert kényelmetlen lesz (télen, papucsban) körbejárni a házat a kazánházhoz. Megjegyzem, ha ez a haszontalan terület a lakás hasznos részévé válna, az nem járna költségnövekedéssel, viszont hasznosulna, többet érne.
    Architext

  • cz

    2009. április 27. hétfő 16:38

    #9353

    Alapvetően szerintem sincs a tervvel semmi probléma, de az eddig leírtak hasznosak lehetnek. Nem csak ennél a tervnél, hanem minden gyakorló tervező számára a jövőben. Két apróságot én is megjegyeznék:
    1. A leírás alapján a terasz déli tájolású. Én mindenképpen lefedném a teraszt, mert nyáron nagyon felmelegszenek a szobák.
    2. A gardróbot a közlekedő felé lesarkítanám egy kicsit, mert egy nagyobb bútorral, pl. nem szétszedhető franciaágy nagyon nehéz lesz beköltözni az északi szobába.

  • Horváth Károlyné

    2009. április 27. hétfő 18:24

    #9355

    Először, alapvetően tetszik a terv, aztán, egyre több kérdésre keresem a választ.
    A garázs és az élettér arányát én sem találom szerencsésnek.
    A kazánház megközelíthetősége, és az előtte levő terület indokára kíváncsi lennék.
    A legfontosabb észrevételem – csatlakozva Koós Úrhoz – viszont a bejárat melletti WC.
    Feltételezem vendég WC-nek, ill. az udvarról betérve,könnyű elérhetőség céljából volt a tulajdonos külön kérése, hogy ide kerüljön.
    A WC viszont kézmosó nélkül nem WC. Ha a vendég használja, nincs jelentősége a meglétének, mert a fürdőszobába kell beengedni, hiszen itt nem tud kezet mosni.
    A kertből bejöve használat után mégis csak el kell menni a fürdőszobába (keresztül az egész házon) kezet mosni.
    A másik: nagyon kicsinek tartom a gardróbot 4 főre, hiszem a szobákban – úgy tűnik – ruhásszekrényeknek nem maradt hely. Az ágynemű, a törülközők, a bőröndök,az utazótáskákról nem is beszélve!
    Kertes házról van szó: hol lesz a fűnyíró, legalább néhány kerti szerszám helye, télen a kerti bútorok, eszközök (esetleg kerti játékok)helye?
    Persze minden a család összetételétől, korától, életvitelétől függ, de éppen ebből kell kiindulni ahhoz, hogy ne amikor beköltöznek, vegyék észre, hogy sok mindennek nincs meg a helye. Ekkor lesz a garázs a fenti hiányzó terület pótlója, akkor meg mégis csak szükség van az általa elfoglalt méretű területre, csak nem ebben a formában.
    Persze a gardróbot azért még nem fogja pótolni.

  • KGyST

    2009. április 27. hétfő 19:10

    #9356

    A hát nagy vonalakban rendben van, pár észrevétel:

    1. A koncepció fő problémája nem a nagy garázs, mert aki ennyire szereti az autóit, az nyugodtan költözzön velük össze, hanem a nappali-étkező tengely tönkretétele két tercier funkciójú helységgel, a kazánházzal és a háztartási helységgel. Ha ezeknek máshol keresnének helyet, pl. a garázst nappalitól elválasztó fal mentén (már ha egyáltalán kell ezeknek helység, az én lakásomban sem házt. helys, sem kazán nincs, és mégis megvagyok), akkor
    -lenne még egy hátsó ablak a nappalin, nem lenne az egész sötét, általában 6 méternél mélyebb helységet nem illik tervezni, itt ez 9m, bár van egy ajtó oldalt is, de a háznak meg van négy homlokzata
    -lenne értelme a hátsó, tengelyen lévő íves erkélynek
    -lenne kertkapcsolata a nappalinak és az étkezőnek is, az egyik terasz étkezőterasz lenne stb.
    2. Az ajtók mellé itt sem nagyon tettek falfüleket, ez csak nekem rögeszmém ill. csak engem csesztetnek ezzel kivitelnél állandóan, vagy az egész ország tele van olyan ajtósokkal, akik ezt séróból megcsinálják és szépe le is burkolják
    3. A fedett terasz tényleg nem rossz ötlet, csak az új OTÉK szerint beleszámít a szintterületbe
    4. A WC tényleg apró, itt-ott 20-20 cm nem dönti romba a házat, viszont rutinos vevők állítólag a WC méreténél kezdik a ház megtekintését
    5. A hűtőgép helye szerencsétlennek tűnik, mért van elválasztva a többi konyhabútortól?
    6. a 12,15 m2-es szobán mért ennyire a szélén van az ajtó, egy fal bútorozhatósága el is tűnik ezzel

    üdv

  • Nana

    2009. április 29. szerda 01:09

    #9365

    Köszönöm, hogy időt és energiát fordítottak tervrajzunkra, aminek időközben elidult az engedélyeztetése.
    Először is azzal a gondolattal kezdeném, hogy mi egy kicsit máshogy állunk az építkezéshez, mint általában az emberek. Számunkra nem az a fontos, hogy megépítsük álmaink házát, hisz a piszkos anyagiak ezt nem teszik lehetővé, hanem az, hogy mit tudunk kihozni abból, amink van, hogy ne egy panelben éljük le az életünket. Ennek megfelelően a fő szempont, hogy élhető életteret tudjunk magunknak teremteni, ezért nagyon örülök, hogy Koós Úr a funkcionalizmust emelte ki a tervrajzzal kapcsolatban. A homlokzati megoldás már nem volt lényeges, ezért teljesen aláírom, hogy építészeti szempontból nem nevezhető a házunk izgalmasnak, valóban konvencionális, de nem is törekedtünk másra.
    Ahogy olvasgattam a többi hozzászólást, azon kaptam magam, hogy védőbeszédet fogalmazgatok magamban, miközben pont az volt a célom, hogy megtudjam más, hogy látja a tervrajzot. Na mindegy, azért szeretnék reagálni az észrevételekre:
    A bejárati wc problémájával kapcsolatban, mindenkit megnyugtatok, hogy mosdó a kamra rovására meg fog épülni, csak majd kevesebb lekvár fér a polcokra 🙂
    A nappali világossága valamint a fedett terasz megoldása foglalkoztat bennünket is a legjobban. A nappalinál a felső megvilágítást nagyon jó ötletnek találom. A terasz árnyékolását valószínűleg napernyővel oldjuk meg, ha nem találunk ki jobbat, mert a fedett terasz nagyon beárnyékolná a gyerekszobákat télen.
    A gardrób mérete valóban lehetne nagyobb, nekem is nagyon fontos a sok tároló, de hát ez így jött ki. Alapvetően szülői gardróbnak szánjuk plusz még egyéb dolgoknak. Úgy gondolom, hogy a gyerekek dolgai el fognak férni a szobájukban, mert egy jó berendezéssel el lehet érni, hogy zsúfoltság nélkül legyen mindennek helye.
    A háztartási helység létjogosultságát felesleges ecsetelnem, hisz aki háztartást vezet, az tudja, milyen hasznos kis helység ez. A kazánház és a garázs sem érdemel különösebb indoklást, mert akinek fontos, annak fontos, akinek nem, hát nem. Mi alternatív fűtésként nem kandallót, hanem vegyes tüzelésű kazánt tervezünk. Azért nincs a ház felé bejárat, mert mi feláldozzuk a kényelemet annak érdekében, hogy minél kevesebb ajtót kelljen zárni. Az ott lévő fedett teraszt először mi is furcsállottuk, de azután rájöttünk jöhet ez még jól is pl. fa tárolására vagy esetleg, ha mégis később meggondoljuk magunkat és lesz ajtó a hh.-en, lehet ruhát teregetni a teraszon, ami nem lesz több, mint 7m2.
    A teraszok egyébként szögletesek lesznek, nem ívesek.

  • Yola

    2009. április 29. szerda 09:13

    #9369

    A garázsból is lehet egy ajtót nyitni a kazánházba és máris nem kell körbejárni az egész házat. A háztartási helyiség az nagyon jó, aranyat ér!

  • Butykai Gyula

    2009. április 29. szerda 19:11

    #9375

    Kedves Építtető!

    Elgondolkodott azon, hogy mennyibe fog kerülni a kazánhelyiség a ház építési m2 árával számolva, illetve kb mennyi lesz a kazán, stb. Ha igen, és van kb egy összeg, ami erre rendelkezésre áll, javaslom gondolják meg a nyílászárók típúsát és minőségét, illetve a hőszigetelésre és szerkezeti kialakításra is oda kéne picit figyelni.
    Saját példa, nettó 140m2 házunk van, kb 22éves, gázzal a fűtés 300E egy évben (ebbe benne van a főzés is) – ősszel ezen javítanak szüleim.
    Amit most építünk (szeretnénk szülőktől különmenni), fűtés és használati melegvíz készítés gázzal 80E körül lesz egy évben. Konkrét adat majd egy tél után lesz. Nincs benne se napkollektor, se hőszivattyú, semmi ilyesmi. Saját magam terveztem, energetikailag is. Gondoljunk csak bele, a házak nagy többsége jelenleg is a 30-40 éves technológiával épülnek, csak a tégla lett lyukacsos. Előre kéne gondolkodni.
    Számolja ki kb 20évre előre a várható rezsi költséget, és hasonlítsa össze a ház építési költségével (azt ne is vegye figyelembe, hogy az árak csak felfelé fognak menni). Ha megrémül, kérjen tanácsot, milyen módon lehetne ezt az összeget lejjeb szorítani.

  • tanonc

    2009. április 29. szerda 20:54

    #9376

    A temérdek homlokzati kiugró-beugró rengeteg anyagot és ugyanennyi „hőelvesztő” felületet jelent. Nem beszélve a fölötte lévő tetőszerkezet bonyolításáról. Ne essnek a látszólagos takarékosság csapdájába!

    Építészeti oldalról meg az jut eszembe, hogy jó-jó, Önök, a megrendelők azelsők, hiszen Önök építtetik a házat, amelyben Önök fognak lakni. Valamennyi ideig még.
    Csakhogy előbb-utóbb elköltöznek, szélső esetben megöregednek, és a ház ott marad. Ez az építész állandó dilemmája, mert annak ellenére, hogy Önöknek épül, nemcsak Önöknek kell megfelelnie, hanem egy -akár ma még nem is élő- jövőbeni új tulajnak-tulajoknak is!

  • Gsmisi

    2009. április 30. csütörtök 00:05

    #9378

    Talán a legfontosabb a leendő nappali sötétsége. Mint egy régi belső hall egy bérházban majd 10! méter mélyen az ablakoktól. Ez olyan hiba mely zavarni fogja a lakókat. Folyamatos villanyfény mellett lehet majd, a belső folyosóval együtt használni. Az ide-oda ugráló épületkontúr valóban költségesen építhető és nem energia hatékony házat eredményez. A többi csak apróság:
    -ne tegyék az ajtókat közvetlen a falak mellé, vagy mindjárt véssék is ki a kilincsek helyét…
    -szélesebb garázskaput javasolnék a kerítésben…
    -a terasz árnyékolására számtalan megoldás létezik, így viszont az ÉTKEZŐ tömege miatt fognak kevés fényt látni télen a szobákban…(feltéve hogy déli irány a konyha külső sarka)
    október 20.-február 20.-ig a nap pontos dél-nyugati irányból 5-20 fok közötti magasságban „világít” !
    -a kazánházat a garázsból nyitnám én is.Nem értem miért kellene több ajtót zárniuk…
    – a kazán ajtó előtti terasz nem tervezés eredménye, hanem maradéka…

  • Nana

    2009. április 30. csütörtök 00:20

    #9379

    Irigylésre méltó, hogy Gyula meg tudja tervezni magának a saját házát. Sajna mi nem vagyunk jártasak az építőiparban, ezért a szakemberek véleményeiből próbálunk okosodni. Nem egyszerű, hisz mindenki mondja a maga igazát, amik nem csengenek feltétlenül össze, ilyenkor jön a dilemma…
    Egy kazánház költségének megtérülése valóban igen-igen hosszú idő, főleg, hogy odafigyelünk a nyílászáróra (U g =1,00) és a szigetelésre is (7 v. 10 cm kőzetgyapot). Viszont a mai világban szerintem szükséges alternatív fűtési lehetőséget biztosítani és egy szép kandalló se jött volna ki sokkal olcsóbban. Nekünk megnyugtató, hogy lesz egy helység, ahol lesz hely egy vegyes tüzelésű kazánnak vagy később a napkollektorhoz szükséges tartálynak vagy még ki tudja minek, hisz nem tudjuk mit hoz a jövő.

  • tanonc

    2009. április 30. csütörtök 08:51

    #9381

    Nana, nemcsak szerinted szükséges, hanem kötelező is tartalék fűtést betervezni!

  • Nana

    2009. április 30. csütörtök 10:37

    #9383

    Tudom, hogy kötelező, csak rosszul fejeztem ki magam. Tulajdonképpen arra gondoltam, hogy egy kazánház kialakítást jobb alternatívának találok, mint egy kandalló építést.

  • Butykai Gyula

    2009. április 30. csütörtök 10:53

    #9384

    Hát meg kell mondjam, sok időm elment, mire elég jártasságot szereztem az energetikában, és meg tudtam tervezni a házunkat. (Egyébként a mi leendő házunk pont az előző tervkritikában szerepel).
    Rengetegszer változott az álláspontom is az alternatív energiákkal kapcsolatban. Végül oda jutottam, hogy egyáltalán nem éri meg „házi energiatermelőkre” beruházni. Az energiafogyasztást kell csökkenteni, pénztárcánkhoz képest a minimumra.
    Gondoljunk csak bele, mi az olcsóbb, ha mindenki magának termeli az áramot, vagy ha nagy termelőktől veszi. Ugyanez van a vízzel is.
    Napkollektor az, ami a legjobb befektetésnek tűnik, de saját példa, nekünk a használati melegvíz éjszakai árammal 5 főre max 50E egy évben. Ha pl átfolyós gáz melegítőnk lenne, azzal kb évi 30E lenne a HMV. Ennek valahány százalékát tudnánk megspórolni napkollektorral. Akkor hány év alatt is térül meg?
    A napelemről már ne is beszéljünk…
    Ha a nap energiáját akarjuk hasznosítani, terveztessük az ablakainkat „szolár” ablaknak, és közvetlenűl hasznosul télen a napenergia.

  • Butykai Gyula

    2009. április 30. csütörtök 10:55

    #9385

    Hogy kell érteni azt, hogy kötelező egy tartalék fűtést is építeni?

  • farontó

    2009. április 30. csütörtök 11:45

    #9386

    Azért az ácsoknak jó munkát kívánok. Még jó, hgogy kell rá tartós kiviteli terv.

  • Gsmisi

    2009. április 30. csütörtök 11:50

    #9387

    Ma sokan gondolják, hogy szemben a korábbi évek 4-5 cm vastag hőszigetelésével, ők 7-10 cm vastagot raknak házukra mert „odafigyelünk …. a szigetelésre”. Sajnos ezzel még a szomszédaink (Ausztria, Szlovákia!) aktuális előírásainak sem, vagy csak nehezen tudunk eleget tenni. A magyar előírások elavultak, így nem lehetnek mértékadóak.
    Hiszem, hogy a házukat min. 30 évre építik. Legalább 15 évvel tekintsenek előre. A hőszigetelés számos költsége független a vastagságtól, így a 2x-es szigetelés alig 20% többletet okoz. Tényleg vastagon megéri…

    Butykai Gyula írja:
    „Akkor hány év alatt is térül meg?” A szolár rendszerek megtérülése legyen 10-12 év (legrosszabb esetben). Mai költségek mellett. Ezen messze túlmutat a függetlenségre való törekvés, a kiszolgáltatottság mértékének csökkentése. Szerintem…

  • Gsmisi

    2009. április 30. csütörtök 11:59

    #9388

    A tartalék fűtés lehetőségét az OTÉK írja elő.

    Tartalékfűtés
    94. § (1) A tartalékfűtés lehetőségéről gondoskodni kell
    a) minden lakás legalább egy lakószobájában,
    b) minden olyan helyiségben, ahol folyamatos tartózkodás szükséges (pl. készenléti, ügyeleti helyiségekben).
    (2) A tartalékfűtés lehetőségéről szilárd tüzelőanyaggal üzemeltethető tüzelőberendezés céljára alkalmas, gravitációs üzemű kémény vagy egyidejűleg és folyamatosan igénybe vehető többlet villamos energia biztosításával kell gondoskodni.

    A legrosszabb esetben kérheti az önkormányzat az elektromos szolgáltató igazolását, hogy a szükséges energia biztosítható. Nem gond beszerezni senkinek.

  • Horváth Károlyné

    2009. április 30. csütörtök 14:55

    #9389

    Nemcsak az ácsoktól kapnak „dícséretet”, hanem a gépésztől is.
    A víz, melegvíz, szennyvíz elvezetése szép feladat lesz és nem éppen takarékos megoldás!
    A konyha-WC részen még lehetne segíteni átrendezéssel, bár a konyha most sem „működik” valami kíválóan.
    Egyébként pedig ha a WC, a kamra rovására szélesítik, nem fér el a kamraajtó, vagy a sarokba már nem fér el a hűtő.
    A szennyvíz jó sokat fog „kóvályogni”, mire a szennyvíz tárolóba (vagy ki az utcai csatornabekötésig) eljut.
    Ha a fát a fűtéshez a kazánház előtti „teraszon ” szeretnék tárolni, az ÉNY-i tájolás miatt nem egy kedvező megoldás,(uralkodó verő eső iránya ÉNY)nem beszélve a „szép, új ház esztétikájá”-ról.
    A kémény melyik fűtésre lett tervezve? (nem mindegy) Nálam az alaprajzon nem kivehető, pedig látom oda van írva.
    Merthogy más fajta kémény kell a gázkazánnak és más fajta a fatüzeléses kazán égéstermék elvezetésére. (bár a gázkazánnak lehet szerelt kémény (turbó) elvezetése is, de a tető fölé vezetve.
    A hőszigetelésre vonatkozóan csatlakozom az előző hozzászólokhoz.
    Több „hasznot” hoz a befektetés, mint a dupla garázs.(főleg ha még fűtöttre terveztették.)
    Még a’90-es évek elején mondta egy német építtető,amikor a tervezésnél a garázsra tértünk rá. Azóta mindig őt ídézem, amikor túlzásnak tartom a garázsígényt a rendelkezésre álló kiviteli összeg miatt.
    „Nem vagyok szegény, de annyira gazdag sem, hogy házat építsek az autómnak”
    Számításokkal alá is támasztotta,ígény esetén közreadom.

  • Butykai Gyula

    2009. április 30. csütörtök 15:58

    #9390

    Akkor tegyük fel, hogy a HMV költségem 30E egy évre (átfolyós, gáz, 5fő). Mekkora részét tudom megspórolni ennek, ha napkollektoros rendszert építtetek? És mekkora ennek a bekerülési költsége?
    Ha kb felét megspórolom, akkor 15E forint marad egy évre. 10-12év alatt kb 180E forint, beleszámolva az árak növekedését, kb 250E forint. Ennyiért van 5főre napkollektoros rendszer kiépítéssel együtt?

  • blö

    2009. május 1. péntek 07:19

    #9393

    Butykai úr, 5 főre 400-600 ezer a hmv ellátó kollektoros berendezés és gyakorlatilag az összeset előállítja. télen is. de a gazdaságossági szempontnál fontosabb az autonómiára törekvés.
    „Gondoljunk csak bele, mi az olcsóbb, ha mindenki magának termeli az áramot, vagy ha nagy termelőktől veszi.”
    Ha lignitből nyerném otthon is az energiát azt mondanám hogy igaza van, de a gyakorlatilag ingyenes napenergia mégiscsak pozitívvá teszi a mérleget. A hőszivattyú már egy bonyolultabb kérdés. Na, ahhoz kell az erőmű.

  • blö

    2009. május 1. péntek 07:31

    #9394

    tanonc, azért nehogy már egy 30 év múlva feltűnő tulajdonoshoz kéne igazodnia az építtetőnek. A mai házakat 15 év múlva teljesen át fogják építeni, amennyiben egyáltalán állni fognak. Tegyük a kezünkre a szívünk, azért ez a design sem az örökkévalóságnak készült. Ebben lakni akarnak.
    Az örökkévalóság állítólag amúgy is sötét és huzatos. 🙂

  • tanonc

    2009. május 1. péntek 09:53

    #9396

    Nem, nem is az építtetőenk, hanem az építésznek. 🙂
    És ha nem is az örökkévalóságnak kell építeni, látjuk, mi lett azokból a házakból, amiknél nem mérlegelték kellőképpen a hosszú távú használhatóságot. Az összes panel lakótelepnek ez a rákfenéje.
    Természetesen ez egy kis méretű családi ház, NEM vethető össze egy több ezer lakásos lakóteleppel, csak arra akartam ezzel rámutatni, hogy a szemléletmóddal vigyázni kell…

  • Szabóbácsi

    2009. május 1. péntek 12:12

    #9397

    Ellentmondanék a funkcionalizmusnak. Szerkezetileg elképzelhető, de használatilag nem.
    Nagyon sötét étkező-nappali 🙁 A konyha eléréséhez mindezeken át kell gyalogolni. A kamra a hideg külső sarok helyett belső és meleg. Felesleges reprezentatív előlépcső, terasz egy kazánháznak. A kazánház a lakásból nem közelíthető meg. Ha esetleg csak akár rá kell nézni hogy miért állhatott le, vagy bármi apróság, csak a fél ház megkerülésével kívülről lehetséges. Lehetetleül pici előszoba egy akkora házban. A háztartási helyiségből nincs kijárat a teraszra hogy véletlenül se lehessen a száradó ruhát teregetni a teraszon, csak a nappaliban. A szárítógép örökké nem használható, ill. ha igen, környezetellenes hozzáállás. Mütyür vendégvécé érthetetlenül mert hely van. Elölről kezdeném a tervezést. Sokkal gazdaságosabb mint sok tízmillióból megépíteni a házat és ezekre az alapvető hiányosságokra utólag rájönni.

  • blö

    2009. május 2. szombat 07:44

    #9404

    Szabóbácsi, nem kell az a fal a háztartási helyiség és a kazánház közé. Ezzel átvágtuk a gordiuszi csomagolást. A bevilágító még mindig működhet a nappali felett. A válaszfalakat meg lehet tologatni kicsit, ott és akkor a helyszínen.
    Lehetne újratervezni, de minek? Valahol meg kell húzni a határt és szabadulni a tervtől. 🙂

  • blö

    2009. május 2. szombat 08:00

    #9405

    A lakótelepekkel kapcsolatban. Akkoriban hirtelen 40 000 embernek kellett lakást adni. Pl. Kőbányán. Így sikerült. A kérdés az, hogy ha azóta kiderült hogy ezek nem jók, miért nem tettünk ellene? Elfogyott a dinamit?
    Abba is hagyom a lakótelepeket, nem akarom szétoffolni a blogot, mert a gazda kizavar bennünket

  • tanonc

    2009. május 3. vasárnap 12:20

    #9411

    Respect Blö, igazad van, ne vigyük el lakótelep-vitába a témát!

  • Nana

    2009. május 3. vasárnap 16:57

    #9412

    Érdekes, hogy a garázs milyen sok ember szemét piszkálja. Szerintem csak végig kell menni egy régi kertvároson és megnézni hány háznál épült utólag garázs a kert végében (tönkretéve ezzel a kert egységét és hangulatát), és egy új részen mennyi garázsos ház van, vajon miért? A divat és az autóink szeretete lehet erre az egyetlen válasz, nem hinném.
    Mi mindenféleképpen szerettünk volna garázst, de először nem a házba épített megoldáson gondolkoztunk természetesen a pénz miatt. Aztán kiderült két mérvadó dolog. Az egyik, ha egyszer építenénk egy külön garázst, akkor az a beépítési szabályok miatt (hátul 6 m, oldalt 3 m elhagyás) idétlenül a kert közepe félé került volna,majdnem összeérve a házzal. A másik, hogy a tapasztalat!! szerint nem is lett volna olcsóbb megoldás. Így természetesen a kényelmesebb, praktikusabb, szebb megoldást választottuk, elvégre ezek fontos szempontok, nem???
    Számomra fontos a kényelem,fontos, hogy nyáron hűvös autóba, télen langyos autóba szálljak be, ráadásul az autónak sem árt, ha kímélve van. Az egyik véleményező szerint inkább a helyet tároló helység kialakítására kellene fordítani. Én úgy gondolom, hogy a garázsban rengeteg minden elfér, nem beszélve, hogy a padlást is lehet erre a célra használni. Amennyiben nem lesz elég hely a kerti dolgoknak, arra megfelel majd egy kis faház is, amit már oda tehetek a telken, ahova akarok. Inkább az autónak építetek házat, mint a fűnyírónak.

  • bobo

    2009. május 3. vasárnap 23:57

    #9420

    Nekem a konyha a heppem. 🙂

    A jelenlegi elrendezés gondolom csak olyan ahogy esik módon történt, hisz a mosogató miatt a bárszékek felé semmi kapcsolat sem lehetséges. Én az ablak elé tenném a mosodató részt, a mai kivehető csaptelepek korában ez nem jelenthet gondot a szellőztetésnél (amúgy is középen nyílik az ablak). Másrészt a tűzhelyet a másik főfalhoz helyezném. A hűtő szerintem jó helyen van.

    A másik ötlet, hogy egy kis puzzle beiktatásával meg lehet oldani a kazán előtti (szerintem a felesleges) terasz kiváltását, így a fürdőnek nem kellene kiugrania az épületből. Ha nem ragaszkodnak a mosógép „napfényben való tündökléséhez”, a garázs mellé kerülhetne, a kazánhelység meg feljebb csúszna. A gardrób lenne a mostani HT helység helyén, míg a fürdő és a háló helyet cserélne. Az északi falat persze kicsit ki kéne tolni, hogy a 160 nm megmaradjon.

  • blö

    2009. május 4. hétfő 09:38

    #9427

    Igen Nana, ezeket szokták mondani az építtetők, én vállat vonok és elkezdek alapot ásni.
    Nem kell mentegetőznöd. Ha te szereted a garázst, hát a te dolgod.
    Mindenesetre, ha langyos autót akarsz télen, fűteni kell a garazsat, nemcsak az autó miatt, de nem szigetelheted el a komplex fűtött rendszertől sem, mert lesz egy hideg luk a házon. Ami nem tesz jót a hőszigetelésnek. Bonyolult volna külön szigetelni a garázst a háztól, nem is tesszük. Ez természetesen nem feltétlenül jelent 22 fokot.

    Szerintem a kényelem teteje, ha télen nem kell lesöpörni a havat a kocsiról, de ehhez éppen elég 4 bot és vászon, de nemcsak bot és vászon, hanem garázs. 🙂

  • blö

    2009. május 4. hétfő 09:54

    #9428

    Azért is szerencsés lenne áthelyezni a mosogatót, hogy ne kelljen egy előmosogatott edénnyel átszambázni a konyhán a mosogatógépig, amúgy a mosogatórészt rá lehetne tolni a falra a mosogatógép fölé és akkor a tűzhely is maradhatna.

  • Nana

    2009. május 4. hétfő 11:38

    #9430

    A helységek berendezését nem kell komolyan venni, azok valóban nem az én elképzeléseim szerint szerepelnek a rajzon. Egyetértek a konyhával kapcsolatban.A konyhánál a tűzhely marad a helyén, hisz az az egyetlen falfelület, ahol felső szekrényeket és szagelszívót lehet elhelyezni. Egy osztott ablak lesz a konyhán, így odakerülhet a mosogató és a mosógatógép. A nyitogatás így nem okoz majd problémát. A berendezéshez az ikea 3D-s programját használtam, többféleképpen kipróbáltam, de így fest a legjobban és ergonómialiag is megfelelő, legalábbis szerintem.
    Bobo, elvileg jó az elképezlés, de én a HT-ben nem csak mosni szeretnék, hanem ruhákat szárítani, ezért szükségem van ablakra. Sőt, Valószínűleg ajtót nyitunk a kis teraszra, és így ha az idő engedi a szabadban száríthatom a ruhákat és nem kell átvonulnom a másik teraszra a nappalin keresztül.
    Blö, most is fűtött garázsunk van, valószínűleg ezért is ragaszkodunk ehhez a családi háznál is.

  • bobo

    2009. május 4. hétfő 12:21

    #9431

    Nana: ha a tűzhelyet a jelenlegi helyén hagyod, túl közel kerülhet az áthelyezett mosogatóhoz, ami nem szerencsés. Nem egészen értem, melyik falfelületről beszélsz, mivel a délnyugati falrészen a konyhában most nincs semmi, így szagelszívó sem.

    Egyébként én megfontolnám, amennyiben beépíthető készülékek lesznek (gondolom), a sütőt a mosogatógép fölé építsd be, ami így könnyebben elérhető, nem kell hajolgatni hozzá.

  • Horváth Károlyné

    2009. május 4. hétfő 19:52

    #9441

    Blö:A háztartási helyiség és kazánház közé ha nem épül meg a válaszfal, a hamuzáskor a száradó ruhának, a vasalásra, vagy éppen javításra váró ruhának annyi!
    Vegyes tűzelésű kazán mindig önálló helyiségbe kell hogy kerüljön.
    Nana: a régebben épült kertvárosi házaknál nem a célszerűtlenség, vagy kevésbé esztétikus tervezés az oka a különálló garázsoknak, hanem az, hogy a ’70-es évek közepéig az építkezők még a gondolattal sem játszottak el, hogy autójuk lehet(kérdezze szüleit, nagyszüleit, milyen feltételek mellett lehetet, mennyi várakozási idő után készpénzért autót vásárólni)
    Később könnyebben lehetet autót vásárolni, de a házba tervezett garázs – OTP által megbecsült -kivitelezési összegét induláskor az induló összeggel (önrész) együtt kellett „produkálni”. (annakidején a családházak – megkockáztatom – 99%-a OTP kölcsönnel épült.
    A rendszerváltás utáni helyzet hozta meg a kedvezőbb autóhoz jutási lehetőséget.Akkor a garázs az autót óvta, védte,hogy a tulajdonost (tervei szerint) „élete végéig” kiszolgálja.
    Ma az autó és a garázs is kényelmi „eszköz”, csakhogy a garázs főleg, ha fűtött, komoly befektetést és üzemeltetési költséget jelent, akkor, ha csak a kényelmet szolgálja.
    Akkor meg aztán különösen drágának számít, ha a rá szánt pénzt a hőszigeteléstől, vagy egy megfelelően „működő” élettértől vesszük el.
    Faház! Vigyázat! Bár nem engedély köteles a felállítása a kertben 10m2 alapterületileg, de a HÉSZ (Helyi Építési szabályzat) tilthatja – és tiltja is frekventáltabb településeken- a felállítását.
    Érdemes ezért az Önök településén érdeklődni ezügyben.
    A Háztartási helyiségből ha ajtót szeretnének nyitni a terasz felé, az már építési engedély vagy engedélykérelem módosítás köteles.
    Egyébként a korábbi észrevételeimet megtartva csatlakozom Szabóbácsi-hoz.
    Én is tiszta lappal indulnék. Sokkal nagyobb életteret adnék a gyerekeknek, a konyhát elsősorban ne az IKEA 3D-s programja határozza meg,(a végén majd az is sorra kerülhet)hanem, hogy hogyan fogok ott főzni,ehhez milyen eszközökre van szükségem, hová fogom azt elhelyezni, ehhez mennyi szekrényre lesz szükségem, mi az a mostani konyhámban, amit nem szeretek, és mi az, amit végre most (funkcionálisan) élérhetek. Utána jöhet az esztétika is.
    Ha radiátoros fűtés lesz, a radiátort is el kell helyezni!

  • Nana

    2009. május 5. kedd 01:22

    #9446

    H.Károlyné: Az építő kritikából valóban romboló lett, hiszen egy helység sem úszta meg a torpedót. 🙂
    A tudás tükröződik a soraiból, de azért kíváncsi lennék a gyakolatban, milyen is lenne az Ön tollából az a tökéletes ház, ami a mi igényeinknek is megfelelne.

  • Horváth Károlyné

    2009. május 6. szerda 21:58

    #9472

    Nana:Az Ön által „tökéletes ház”-nak nevezett tervhez először az ingatlanra vonatkozó helyi rendezési terv összes vonatkozó előírását ismerni kell, aztán hosszasan el kellene beszélgetnünk.
    Ezek nélkül fölösleges idő, pénz és papír pazarlás a legkisebb lépés is.

  • imager

    2009. május 9. szombat 00:22

    #9507

    Szabóbácsinak tökéletesen igaza van!
    Érdemesebb lenne alapjaiból újragondolni a házat. Még akkor is megérné, ha a ház így engedélyt kap.
    A Megbízó írta, hogy nem álomházra vágyik, csak amire telik.
    Szerintem a lehetőségekhez képest viszont a legjobbra kell törekedni!!
    Itt nem egy-két ajtón vagy válaszfaltologatáson múlik csak az (élet)minőség!

    A terv több sebből vérzik.
    A ház valóban annyira tagolt, hogy szerkezete, hőszigetelése, fűtése sokszorosa a szükségesnek.

    A funkcionalitás fontos volt? Ha funkcionalitás azt jelentené, hogy elsődleges szempont az, hogy a ház jól működjön és a konyha jó konyha legyen, a nappali meg jó nappali, akkor

    EZ A HÁZ NEM FUNKCIONALISTA!

    Ez a ház talán azért funkcionalista, mert az alaprajzi közlekedésen kívül (vannak falak és ajtók) egyéb építészeti értékekre – mint térképzés, tervezett homlokzatképzés, esztétikus tetőforma kialakítása – nem került sor.
    A bejárat szűkös, ha vendégek érkeznek akkor tumultus van. Ketten férnek be az előszobába.
    Ha a nappali az étkező helyére kerül, akkor átjáróház lesz és így-is úgyis kicsi a bútorozható felülete. A felső világítás az étkező felett a tető magaspontja és a vápa miatt nyögvenyelős és csúnya lesz.
    A háztartási helyiség a nappaliból nyílna? Lehet hallgatni a mosógép zümmögését.
    A kazánház csak külső megközelítése abszurd gondolat. Olyan, minta a szomszédban lenne. Minimum kell egy ajtó a háztartási helyiségből, akkor is, ha drága.

    A garázsba nem lehet beállni. Kiállni még kevésbé.
    Főleg „tipegőkön” tolatva.
    Ha van 3 lépcső a bejárat előtt, akkor a garázsban is lesz, és az ajtó szépen rá fog nyílni. Elég kényelmetlen.

    A kamrát több oldalról fűtött helyiség határolja. A wc-t átforgathatnák az előtér alá és az alá kerülhetne a kamra és így ablakot kapna, ha a ház nem igényelne amúgy is gyökeres áttervezést.

    Szerintem felesleges sokmillió forintot beleölni egy házba, ha az ember megköti az építész kezét és egy görcsös házat görcsösen akar.
    Kell még sok folyóiratot nézegetni, gondolkodni és rászánni az időt és pénzt a tervezésre, ami majd egy szép és jól használható házban megtérül.

  • Budai Viktor

    2009. május 9. szombat 14:58

    #9512

    Nos…
    1. A hatályos tűzvédelmi jogszabályok szerint 25 cm-es falazóblokkból teherhordó falat építeni nem lehet (tudniiliik ezek a téglák nincsenek „M” értékre minősítve).
    2. A garázs és a nappali tere között egy ajtó van (benzinszag).
    3. A szülői háló gyakorlatilag használhatatlan.
    4. Lehet, hogy a háztartási helyiség aranyat ér, de én nem fizetnék érte 1 milliót.

  • Budai Viktor

    2009. május 9. szombat 15:09

    #9513

    A garázshoz (az OTÉK-ból)
    (1) A gépjárműtároló egy vagy több gépjármű elhelyezésére szolgáló helyiség. A gépjárműtároló helyiség csak önálló szellőzésű előtér vagy közlekedő közbeiktatásával kapcsolódhat az épület huzamos tartózkodás céljára szolgáló helyiségéhez.
    Ergó: a nappali és az előszoba közé kell ajtó.

  • Balázs

    2009. május 9. szombat 22:25

    #9515

    Visszatérve egy kicsit a napkollektor megtérülésére,számoljunk az alábbiakkal:
    – a kollektorok élettartama nem végtelen,erre vonatkozóan 10 és 30 év közötti adatokkal találkozhatunk,utána csere,ráadásul a hatásfok fokozatosan csökken az idők során(Ausztriában,ahol sok kollektort látni,érdemes megnézni egy-egy szinte teljesen bemattult régi példányt,csúnya is és nyilván nem sok melegvizet termel…)
    – a kollektoros rendszerek gondolom keringetőszivattyút igényelnek,ami nem ingyen forog,illetve szintén nem örök életű
    – fentebb olvastam és tény,hogy 3-4 fős háztartás esetén évi 30-40 ezer forintból megoldott a víz melegítése gázzal,ebből olyan 70%-os megtakarítást ígérnek a kollektoros cégek
    – a megtérülés számolásánál általában elsiklanak afelett,hogy az el nem költött kb. 500 ezer forint befektethető,vagy más költségcsökkentő beruházásra fordítható,jelzem,hogy 500 ezer forint jelenlegi éves kamata akár nettó 50 ezer forint is lehet,ami több a feltételezett megtakarításunknál…

  • Balázs

    2009. május 10. vasárnap 09:52

    #9520

    Egy durva számítás:
    – melegítendő víz : kb.5 000 kg (5 köbméter)
    – víz fajhő : 4200 joule/kg*Kelvin
    – átlagos melegítés 30 fok (átlag 10-ről átlag 40 fokra)
    – gáz fűtőérték 34MJ/m3
    – szükséges mennyiség : 18,5 m3 gáz,ezt emeli a kazán nem 100%-os hatásfoka,illetve esetleg egyéb tényezők,adjunk hozzá 25%-ot ez jelenleg támogatás nélkül havi mintegy 3100 Ft
    – ezeket az adatokat a nyári gázfogyasztásunk is alátámasztja
    – ebből takaríthatnánk meg maximum 2300 Ft-ot havonta
    – ebből EGYELŐRE azt a következtetést vonom le,hogy vagy érdemben több vizet kellene fogyasztanunk,vagy nagyon sokkal kell emelkednie a gáz árának,hogy megtérüljön a beruházás

  • Balázs

    2009. május 11. hétfő 21:02

    #9531
  • Szabóbácsi

    2009. május 12. kedd 07:05

    #9538

    Ismét megnézve, a ház nem funkcionalista. Kifejezetten rosszul funkcionálna gyakorlatilag minden részében. Egy üres, laposnak kinéző telekre sokkal gazdaságosabb, használhatóbb, élhetőbb épületet is lehetne rittyenteni. Megéri újból elölről nekifutni. Óriási megtakarítást érnének el.
    Javaslom a pár alapvetően jobb kritikát kapott tervet, ill. a gazda munkáit (helyiségkapcsolat, elrendezés, térszervezés) tanulmányozni. Üdvözlettel, Szabóbácsi.

TERV KRITIKA
Tervkritika 195 | nem derékszögű elrendezés

Tisztelt Koós Miklós! Szeretnénk a véleményét kérni a tervezett családi házunkról. A telek alapterülete 714 m2, sík, beépíthetősége 20%, a maximális épületmagasság pedig 5,5 m. Én és a férjem márciusban fogjuk elkezdeni az építkezést Pilisvörösváron. A ház tervezését a volt építész tanárom kolléganője készítette el nekünk. Egy olyan családi házat képzeltünk el, amely megfelelő egy 5 […]

Tervkritika 195 | nem derékszögű elrendezés
2018. február 14. szerda
TERV KRITIKA
Tervkritika 194 | csak ott magastetős, ahol kell

Tisztelt Koós Úr! Engedje meg, hogy gratuláljak a honlapjához azon belül a tervkritika „intézményéhez”. 6-7 éve fedeztem fel, azóta vissza-vissza járok és nézegetem a különböző tervrajzokat és az arra adott észrevételeket, javaslatokat. Rendkívül hasznosnak tartom ezt a fajta nyilvánosságot, mivel egy tervezési folyamat során az abban résztvevőknél könnyen kialakulhat egyfajta üzemi vakság és fatális hibák […]

Tervkritika 194 | csak ott magastetős, ahol kell
2018. február 11. vasárnap

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább