277/2008 | dokumentációk nyilvántartása
A Magyar Közlöny 2008. november 24-i 166. számában jelent meg a 277/2008. (XI. 24.) Korm. rendelet az építésügy, a településfejlesztés és rendezés körébe tartozó dokumentációk központi nyilvántartásáról, amely 2009. január 1-jén lép hatályba. A jogszabály szerint a VÁTI által működtetett Dokumentációs Központ fogadja és tárolja a terveket elektronikus formában. A jogszabály szerint gyakorlatilag az összes keletkezett iratot és tervet, műleírást CD-n vagy DVD-n kell leadni.
3.§ (1)Az e rendelet hatálya alá tartozó dokumentációk közül
a) az 1. § (1 ) bekezdés b) pontja szerinti dokumentációk egy példányát a használatbavételi vagy fennmaradási engedély jogerőssé, illetve végrehajthatóvá válását követő 30 napon belül a tervező
Mivel nem lehet pontosan tudni, hogy e nagy állami gyűjtőszenvedély mögött mi rejtőzik, így nem véletlen, hogy sokakban azonnal a kérdések sokasága merül fel. Az biztos, hogy egy ilyen központi adattár igen komoly személyiségjogi és szerzői jogi problémákat vet fel, nem is szólva arról, hogy az állami szerveknek kíváló betekintési módjuk nyílik az egyének mindeddig védett magánszférájába.
Gondoljunk csak bele, miféle veszélyforrás jelent az, ha bárki rossz szándékú illetőnek a kezébe kerül és kedvére válogathat azok közül a villák közül, ahová betörhet. Komplett építész, statikus tervek, mi több az elektromos hálózat tervei is megszerezhetőek lesznek.
Az Építész Kamara máris hivatalosan tiltakozott a jogszabály bevezetése miatt.
277/2008. (XI. 24.) Korm. rendelet az építésügy, a településfejlesztés és -rendezés körébe tartozó dokumentációk központi nyilvántartásáról(805 KB). A rendelet (szerkeszthető változata) letölthető a NET Jogtár oldaláról is.
A NET Jogtár linkjére kattintva Önt valószínűleg a következő üzenet fogadja: „..Önnek nincs jogosultsága a dokumentum megtekintéséhez..” A böngésző hivatkozás sorában, ahol maga a cím szerepel, a címet ki kell jelölni és egy Entert nyomni – tehát nem elég Frissíteni a lapot! -, akkor megjelenik a rendelet. Az okát ne kérdezzék, nem értek hozzá.
[poll=5]
ha szeretne értesülni a további megjelenő jogszabályról is és nem akar lemaradni róla, iratkozzon fel az email értesítőre vagy az RSS csatornánkra
***********************
a cikkhez íródott hozzászólások közül szeretném kiemelni atuse gondolatait, mivel azt hiszem neki sikerült leginkább összeszedni a jogszabály szinte összes aggályos pontját:
Hát én átolvastam a rendeletet. Alapvetően hasznos lenne a meglévő épületekről adatbázis kiépítése! De a megdöbbenésen túl a következő problémákat látom:
- az engedélyezésben résztvevő építész nem kap automatikus szerepet a használatbavételi eljárásnál: azaz nem tudhat annak jogerőssé válásáról minden esetben!
- a rendelet általánosságában beszél tervezőről. Nem definiálja ki is az: az engedélyt „jegyző” építész vagy a társtervezők; eltekint a lehetőségtől, hogy más is készíthette a kiviteli tervet. Szóval PONGYOLA!
- mi van azokkal az épületekkel, ahol nem engedély köteles változások voltak (nem ír elő a rendelet megvalósulási tervet), ott ki állja a munka árát?!
- általánosságában beszél a kivitelezési dokumentációról. nem derül ki, hogy ez értendő a rajzokon kívül a statikai, gépészeti és villamos (+egyéb munkarészekre) vagy a részletrajzokra, konszignációkra és a költségvetésre is?!
- a papíralapú tervek digitalizálása aránytalanul nagy terhet jelent!
- milyen eszköz van arra, hogy a tervező „hozzájusson” a végén az építési naplóhoz? Jogilag semmi alapja sincs rá!!!
- Mi van azzal, aki „nem digitális tervező”, ő már lehúzhatja a rolót?
- Hova kellene küldeni az anyagot? Van-e valamilyen visszajelzés, hogy iktatva lett (teljesítési igazolás)?
- a pdf fájlok titkosíthatóak csak olvasásra, nem nyomtatásra? vagy csak úgy pőrén, szerkeszthető állapotban (lásd még 11.pont)?!!
- Hogyan őrizhető meg a tervező szerzői joga? Milyen biztosítékok vannak ennek megőrzésére?
- a megrendelő személyes adatainak védelme erősen kétséges!!!! a tervdokumentációnak kell tartalmaznia ezeket, mint az önkormányzat által adott jelentésnek is! a dokumentációs központ a „mentesíti” majd a beküldött adatszolgáltatást?
- ki és hogyan mazsolázhat az adatbázisban? apeh, nemzetbiztonság, önkormányzatok, tervezők, boldog-boldogtalan?
- kap-e a tervező és tulajdonos értesítés, ha az adatai másnak kiadásra kerültek?
- hogyan lesz meghatározva az adatszolgáltatási díj? fix tarifa vagy csak pofára?
- mire használhatóak fel az adatok? Akár a Magyar Köztársaság Bíróságai is elfogadják közhitelesként?
- milyen szankció tartozik a nem teljesítéshez (lásd 3.pont)? tovább hárítható a büntetés (lásd 6.pont)?
Hozzászólások (18): megnézem

Lay György
2008. december 12. péntek 20:07
A KÖZPONTI TERVTÁRHOZ:
ÚJABBAN SZINTE MINDEN ÉPÍTÉSÜGYI JOGSZABÁLYT A LIPÓTMEZŐN ÍRNAK.A TERVEZŐ RENDSZERINT NEM IS ÜGYFÉL A HASZNÁLATBAVÉTELI ELJÁRÁSBAN, A JOGERŐKRŐL, MEG VÉGKÉPP NINCS TUDOMÁSA, A DOKUMENTÁCIÓS LISTÁRA KERÜLÉS, AHHOGY ÍRTAD SIMÁN ADATVÉDELMI SZABÁLYOKBA ÜTKÖZIK.
NEM TOM. HOGY LEHETÜNK ENNYIRE VÉDETLENEK. laygy
Szabóbácsi
2008. december 13. szombat 06:19
A pdf a megfelelő elektronikus formátum. A legegyszerűbb, legáltalánosabb, bármely tervező programmal használható kimentéskor, olvasáskor meg még egyszerűbb.
Tényleg nagy segítséget jelentett a tervtár. Sok építészeti könyv alapjául is szolgált, pl. a két v.h. közti időszak taglalásakor. Viszont a tervek ilyen mélysége szerintem túlzás. Max. eng. terv szint.
Koós Miklós
2008. december 13. szombat 16:28
a többség már CAD programot használ, így nem lehet gond a pdf dokumentálás (amit én használok, ott egy katt és az egész tervdoksit egy menetben elmenti és össze is fűzi).
aki kézzel rajzol, az persze pórul jár, de legalább késztetést fog érezni, hogy átlépjen a XXI. századba
Laci
2008. december 13. szombat 18:27
Adatvédelem, személyiségi jogok???
Ha a leadott CD/DVD tartalmát nem másolják át időtállóbb adathordozóra, akkor néhány év múlva senki sem fogja olvasni az adatokat, ha valamilyen gyengébb minőségű „noname” CD/DVD-re írták ki azokat.
Gondolom a családi házak esetén elegendő annyi és olyan adatot leadni, amennyi a használatba vételhez feltétlenül szükséges és aminek megvalósítása engedélyhez kötött. A többit jelenleg senki nem ellenőrzi / nem ellenőrizheti.
Egyébként ez az állami adatgyűjtési szenvedély nem csak hazai sajátosság és nem új keletű dolog… Elég csak a távközlési adatok tárolására gondolni (egyre több mindent, egyre hosszabb ideig). Mindenkiről tudni szeretnének mindent, és tudnak is egyre több mindent. Ez megy egész Nyugat-Európában, az USA-ban, de hazánk sem akar lemaradni.
Koós Miklós
2008. december 13. szombat 18:35
én is azt feltételezem, hogy az egész beküldött anyagot átmásolják egy központi tárolóegységre, mert csak úgy lehet a biztonságos adatmentést garantálni….no meg igazából úgy lehet csak adatbázist építeni…
Vezér János
2008. december 13. szombat 19:58
Őszintén szólva nem értem kristálytisztán ezt a megalomán gyüjtögető szándékot, hacsak nem a miből keletkezett a vagyon kérdése merül fel.Ekkor viszont nagyon nehéz a „tárolás tisztasága” és az adóhatósági vizsgálódás közötti majdani összefüggéseket megmagyarázni.
Szabóbácsi
2008. december 17. szerda 00:05
Egy terv nem biztos hogy megépül, vagy legalábbis abban a formában. Ezt különböző régi tervek is tükrözik. Sok családiház tervvel is találkoztam a harmincas évekből. Én az engedélyezési szinten -mint volt a harmincas években is- egyetértek a tervtárral. Ennek nem most lesz a haszna hanem 20-40-60… év múlva. Kicsit távolabbra kellene tekinteni mint a pillanatnyi érdekek. Ha valaki a vasalási, gépészeti terveket is mellékeli, valamikor az is hasznos lehet. Sok helyet nem foglal egy központi vinyón.
Nem tudom hogy a régi terveket elektromosították-e?
Fekete István
2009. január 4. vasárnap 22:15
Sok mindenben egyet értek az eddigi véleményekben leírtakkal, és megérthető a jogalkotó „segítő” szándéka a tervek megőrzése érdekében. Azonban lassan már HUNGARIKUMnak nevezhető az, ahogy az utóbbi időkben – az EU jogharmonizációra hivatkozva – a jogszabályokat átírják-, megfogalmazzák-, megfelelő szakmai egyeztetések és a szükséges háttér nélkül kiadják, majd néhány hónap múlva módosítják vagy visszavonják.
azaz: a Magyar mindíg is egy lovas nemzet volt, csak mostanában mindíg átesik a ló másik oldalára!…
A jogszabálynak a lényege a valós adatok begyűjtése és tárolása lenne, ami nagyon becsülendő, azonban mégis inkább azt érzem ki belőle, hogy csak leosztja a kötelező feladatot, amivel egyértelművé teszi azt a személyt aki felelelőssé tehető a későbbiek a hiányos vagy nem megfelelő adatszolgáltatásért.
azaz: feladat kiadva, felelős megnevezve, ha nem csinálja, akkor felelősségre vonható
szabó sándor
2009. január 15. csütörtök 22:35
És aki esetleg kézzel rajzol (azért vannak még ilyen építészek is) az majd vesz egy számítógépet, hozzá egy szkennert, meg vásárol hozzá egy pdf készítő szoftvert a vindows mellé? Vagy majd jó pénzeket fizet a digitalizálásért egy ezzel foglalkozó cégnek…
Ez van legalább olyan értelmes rendelet, mint az energetikai besorolásra megadott 10 000 Ft elszámolható költség, ami tartalmazza a kiszállást, a tervek, építési napló átvizsgálását, és az épület átszámolását….. Azt szeretném megnézni, hogy a T. jogalkotó hogyan gondolta ezt is, amikor esetekben a kiszállás ideje több lehet, mint 2 óra, és ha becsületesen végigszámolja az ember az épületet és átnézi az esetleges változásokat, az sem fér bele 2 órába. Megint hoztak egy olyan rendeletet, amit csak akkor tud az ember betartani (mármint a 2 órás időt) ha nem becsületesen dolgozik, azaz hazudni kell, hogy betarthassuk az előírásokat?
Valaki már írta valahol egyszer, hogy tudja már hová kerültek a bezárt lipótmező páciensei…..
atuse
2009. január 17. szombat 11:48
Hát én átolvastam a rendeletet. Alapvetően hasznos lenne a meglévő épületekről adatbázis kiépítése! De a megdöbbenésen túl a következő problémákat látom:
1.) az engedélyezésben résztvevő építész nem kap automatikus szerepet a használatbavételi eljárásnál: azaz nem tudhat annak jogerőssé válásáról minden esetben!
2.) a rendelet általánosságában beszél tervezőről. Nem definiálja ki is az: az engedélyt „jegyző” építész vagy a társtervezők; eltekint a lehetőségtől, hogy más is készíthette a kiviteli tervet. Szóval PONGYOLA!
3.) mi van azokkal az épületekkel, ahol nem engedély köteles változások voltak (nem ír elő a rendelet megvalósulási tervet), ott ki állja a munka árát?!
4.) általánosságában beszél a kivitelezési dokumentációról. nem derül ki, hogy ez értendő a rajzokon kívül a statikai, gépészeti és villamos (+egyéb munkarészekre) vagy a részletrajzokra, konszignációkra és a költségvetésre is?!
5.) a papíralapú tervek digitalizálása aránytalanul nagy terhet jelent!
6.) milyen eszköz van arra, hogy a tervező „hozzájusson” a végén az építési naplóhoz? Jogilag semmi alapja sincs rá!!!
7.) Mi van azzal, aki „nem digitális tervező”, ő már lehúzhatja a rolót?
8.) Hova kellene küldeni az anyagot? Van-e valamilyen visszajelzés, hogy iktatva lett (teljesítési igazolás)?
9.) a pdf fájlok titkosíthatóak csak olvasásra, nem nyomtatásra? vagy csak úgy pőrén, szerkeszthető állapotban (lásd még 11.pont)?!!
10.) Hogyan őrizhető meg a tervező szerzői joga? Milyen biztosítékok vannak ennek megőrzésére?
11.) a megrendelő személyes adatainak védelme erősen kétséges!!!! a tervdokumentációnak kell tartalmaznia ezeket, mint az önkormányzat által adott jelentésnek is! a dokumentációs központ a „mentesíti” majd a beküldött adatszolgáltatást?
12.) ki és hogyan mazsolázhat az adatbázisban? apeh, nemzetbiztonság, önkormányzatok, tervezők, boldog-boldogtalan?
13.) kap-e a tervező és tulajdonos értesítés, ha az adatai másnak kiadásra kerültek?
14.) hogyan lesz meghatározva az adatszolgáltatási díj? fix tarifa vagy csak pofára?
15.) mire használhatóak fel az adatok? Akár a Magyar Köztársaság Bíróságai is elfogadják közhitelesként?
16.) milyen szankció tartozik a nem teljesítéshez (lásd 3.pont)? tovább hárítható a büntetés (lásd 6.pont)?
Koós Miklós
2009. január 18. vasárnap 14:05
engedelmeddel a hozzászólásodat hozzáfűztem a cikk végéhez, mert nagyon jól összeszedted a legfontosabb hiányosságokat
atuse
2009. január 20. kedd 11:27
Ezzel kapcsolatban az adatvédelmi biztos hivatalához fordultam:
https://atuse.extra.hu/irat/omb_ker-090119.pdf
Koós Miklós
2009. január 20. kedd 18:48
ezt jól tetted, kívácsi leszek, hogy mi lesz a válasz
Pjotrkolja
2009. február 5. csütörtök 09:00
Az engedélyezési, és használatbavételi eljárások, valamint a használattal összefüggő ellenőrzések felülvizsgálatok során képbe kerül a kéményseprő ipari szolgáltató. Egy ilyen szolgáltatónál dolgozom, az év végén mi is megdöbbenve tapasztaltuk, hogy ezen új kormányrendelet hatálya alá tartozik a közszolgáltatás során keletkezet minden szakvélemény, nyilatkozat. Ezek (a mi esetünkben legalábbis) kivétel nélkül papíralapú, kézzel írott, többpéldányos előrenyomtatott önindigós dokumentumok, melyek első, bizonyos esetekben második példányát is a tulajdonos, tervező, kivitelező kapja.
Ilyen jellegű dokumentumból 37-43 ezer oldal keletkezik egy év során, archiválásukhoz automatikus lapadagoló scannert kellet venni … jár hozzá ingyenes PDF progi, a dolog még meg is oldható … de …
Mire, és legfőképp hogyan fogják ezeket használni … a file neve nyilván a sorszámból adódik, csak az saját rendszerünkön belül van automatikusan név rendelve hozzá. Nyilván tartalmazza a tulajdonos nevét, címét, de a kézírást (néha macskakaparás jellegű) felismerő , keresőprogram nélkül mondjuk úgy használhatatlan … Vagyis ott fognak állni egy halom PDF file-al amiből kiválasztani az éppen szükséges állományt igazából nem lehet.
Megint megalkottak egy sok sebből vérző sok szempontból hasznavehetetlen, átgondolatlan rendeletet …
kolja
koos.hu - Felhívás építész demonstrációra
2009. április 4. szombat 10:50
[…] elsejétől hatályos a tervdokumentációk központi nyilvántartásáról szóló 277/2008. (XI.24.) sz. Kormányrendelet. A rendeletet a szakmai szervezetek súlyos kritikái ellenére hozták meg. A […]
atuse
2009. május 12. kedd 19:01
ma kaptam az alábbi e-mail-t az adatvédelmi biztostól:
Tisztelt Molnár Úr!
A 169/K/2009-es ügyben írt állásfoglalás biztos úrnál van aláírásra, ha egyetért vele, hamarosan küldjük. Az ügyben egyébként nem az ügyek mennyisége miatt volt csúszás, hanem azért nem az Adatvédelmi Biztos Irodája időközben a kérdéses Kormányrendelettel kapcsolatban egyeztetéseket folytatott a Kamarával, valamint a Minisztériummal is.
atuse
2009. május 25. hétfő 15:42
Értesítek mindenkit,
hogy megérkezett a válasz az Adatvédelmi Biztos Hivatalától.
Röviden összefoglalva ettől sem lettem okosabb, ellenben számos érdekes következtetés vonható le. Itt olvasható:
https://atuse.extra.hu/50pict/omb-valasz-090525.pdf
a véleményem a blogban lesz olvasható…
Rezsnyák Péter kivitelező építész
2013. június 25. kedd 08:46
277/2008. (XI. 24.) Korm. rendelet
2009-01-01 – 2013-01-01
az építésügy, a településfejlesztés és -rendezés körébe tartozó dokumentációk központi nyilvántartásáról
Időközben hatályon kívül helyezték.. De mi van helyette??