MÉK választások 2017 | 1. rész
Tisztelt Tagtársunk!
2017 a választások éve a Magyar Építész Kamaránál!
Az előttünk álló 4 év tele lesz a szakmagyakorlás számára szinte sorsdöntő változásokkal – ezt mindenféle látnoki képesség nélkül is biztosan tudhatjuk.
- Milyen kamarai elnökség viszi át a szakmát a XXI. század harmadik évtizedébe?
- Milyen lesz az a közeg, amelyet – részben – mi alakítunk ki magunk körül?
- Maradjanak a mai alapértékek, vagy változásra van szükség?
- Mit várjunk el a Kamarától, és mivel járuljunk hozzá mi, kamarai tagok?
Ehhez hasonló kérdések garmadája vár válaszra.
El kell döntsük, hogy milyen habitusú vezetőkre bízzuk a kérdések felvetését és a válaszok kidolgozását a tagság számára!
E döntés előkészítését a küldöttgyűlés a Jelölő Bizottságra bízta. A Bizottság ezúton kéri minden területi kamarai tag javaslatát. […]
Megvallom én már a 2. mondatnál megrettentem, mert fogalmam sincs, hogy miféle „sorsdöntő változások” várhatóak a következő 4 évben. Az eddigi „várható változásokat” sem ismerhette meg a tagság, így ez a kijelentés – ebben a formájában – meglehetősen vészjóslóan hangzik (bizonyára egyszerűbb lenne megvitatni az előttünk álló változásokat, ha legalább címszavakban ismernénk őket).
Fel lettünk kérve, hogy mondjuk el, milyen kamarát szeretne a tagság. Itt a lehetőség, éljünk vele. Új sorozat indul.
Akinek mondanivalója volna a témában – akár egy külön írásban is – az kérem küldje el nekünk vagy írja le egy hozzászólásban!
2017-es MÉK választással kapcsolatos írások
Hozzászólások (10): megnézem
Tóth Szilveszter
2017. július 24. hétfő 14:11
Sorozat? Rövidfilmet! sőt, inkább reklámspot legyen:
Tekintettel a MÉKben történt eddigiekre, olyan kamarát szeretnék, mint amit a domain szolgáltatómtól is kapok.
Ez annyit tesz, hogy egy karaktersort (domain=kamarai számom) rendel a számlázási adataimhoz és ezt nyilvántartja, fenntartja számomra. Évi 1700 Ft bruttó.
Köszönjük,de elég lenne ennyi.
LP
2017. július 24. hétfő 17:02
Olyan kamarát szeretnénk, amelyik :
– nem enged zavaros, és havonta változó jogalkotást, megvéd a mindenkori kormányzat eszetlen törvénykezési dúlásától
– nem kötelező, és nem szed sarcot ellenszolgáltatás nélkül
– nem nyomtat súlyos milliókért semmire sem jó kamarai újságot ( aminek a tartalma a neten megtalálható )
– kiszorítja a szakmából a Tescóban 70e Ft-ért cs. ház tervezést vállaló kóklereket
– véget vet az etikátlan, szerzői jogot sértő magatartásnak, és kitisztítja a szakmát az ügyeskedőktől
– valamilyen – jogszerű – minimál tervdíj bevezetését eléri , és építész végzettséghez köti a tervezést
– rendbe teszi a használhatatlan építésjogi környezetet
– eléri , hogy a helyi tervezés ne a korrupt önkormányzati ügyintézők belterjes szemétdombja legyen
– kikényszeríti az egységes, országos építésjog-alkalmazást a helyi osztályvezetők önkényes jogdiktátuma helyett
– eltávolítja a szakmából a nem építész végzettségűeket , felülvizsgálva a régi , illegitim módon szerzett jogokat
– naprakész jogi, pénzügyi, műszaki tájékoztatást ad a tagoknak , hogy ne fizetős portálokról kelljen beszerezni ezen ismereteket
– folyamatos és alacsony költségű szakmai továbbképzést nyújt
– bármikor elszámoltatható, számon kérhető a teljes kamarai nyilvánosság mellett
– hatósággal, bírósággal, építtetőkkel, bárkivel szemben jogilag megvédi a kiszolgáltatott építész tagjait
– létrehoz egy olyan közös alapot ( a biztosítókkal karöltve ) amelyik a hiéna vállalkozókkal szemben pénzügyileg ( átmenetileg ) kisegíti a számlát jogszerűen benyújtó , de pénzére hiába váró építészeket
– valóban nem csak a tagság számára állapít meg kötelezettségeket , és ül a kötelezően elkobzott sarcon, hanem a teljesítményével megdolgozik a pénzéért, mint a kollégák egytől-egyig…
zimmermann
2017. július 24. hétfő 21:53
De jó.
A jó hír hogy csak jobbat lehet 🙂
A rossz hír, hogy a kamara küldetését át kéne gondolni.
Miért, kikért van ?
Most úgy tűnik csak Önmaga fenntartásáért létezik.
Őszintén.
Ha megszűnne-…..észre sem vennék. Akkor is a Minisztériumok hoznék a jogszabályokat ….
De milyen lehetne ?
Szomorú,de a kamara is adhatna opciókat hogy mivé válhatna.
Még ezt is mi mondjuk meg???
De megmondjuk.
LPvel egyetértek. Szilveszterre is 🙂
—————————————————————
A. Az ügyvéd :
A kamarai tagság cca hav 500 Ftos kiegészítésével cca 9000es tagsággal számolva kialakulhatna egy 54,000,000Ftos keret, amivel a Kamara egy minden tag számára elérhető NEKÜNK dolgozó ügyvédet/ügyvédi irodát kaphatna. Szerintem ennyiért van az az ügyvéd Aki csak nekünk dolgozna.
Kezelni szerződéseinket, jogszabályainkat, kiállna és hangosan ócsárolná a szar jogszabályokat.
b_ Tudásbázis
Lehetne egy kicsit szakmaibb építész/design és épszerk/részlettervezés oldalról egy tárhelyünk ahol az igazán fontos részleteket ki lehetne vesézni, ehhez kaphatnánk az egyetemekről…Tanárokat…..s ha ez havi +500 Ft akkor azt hiszem 54,000,000.-Ftért van aki csak a kamarának dolgozna.
Kipróbált megoldásokat osztana meg egy zárt csoportban sok pénzért 🙂
Tudásbázis.Közös érdek.
c_Szabványok
+500Ft ért–sztem minden szabványt fel lehetne dobni.
d_Megyei kamarák
Feleslegesek. A mi kamaránkban a nevemet sem írják helyesen, a Titkárnő Fwd emailokat pörget….
Felesleges apparátus…ami önmagát papírozza.
18 kamaránál eladatnám az irodákat ( min 18 x 8,000,000.-Ft =144,000,000.-Ft bevétel.
Korszerűbb elektronikus rendszerrel „Jolika” a Titkárnő helyettesíthető.
e_Főépítészi Hatalom leverés, véres kézzel.
Vagy Főépítész vagy Vagy tervező.
De azért ne béreljen irodát az Önkormányzatban, használja az Önkoris ArcihiCAD-et ingyen, hogy lenyúld a beérkező „majd a főépítész megoldja” ügyfeleket……ez etikátlanság.
Vagy Főépítész vagy Vagy tervező.
Nagy károkat okoznak jelzem
Zimmi
Szerintem Kedves Kamara sok dolog van még előtted.
Üzemmérnök
2017. július 25. kedd 12:35
A Kamara legyen elsődlegesen érdekvédelmi szervezet, másodsorban szolgáltató. Ha ezt a kettőt együttesen teszi, akkor szükség van a Kamarára és a nem kötelező tagsági viszonyra. Azonban elegendő egy kamara, felesleges az építészt elválasztani a mérnökitől. Ebben a kis országban, a vízfejnél fent lehet tartani egy olyan szervezetet, mely csatornáin keresztül minden taggal fenntartja a kapcsolatot. Szerintem is felesleges a területi kamarai iroda és apparátus fenntartása.
Érdekvédelem: Kamara nélkül nincs esély az érintett jogszabályok megváltoztatására, a kialakult kiszolgáltatott helyzetből való kilábalásra. Érdekvédelmet azon tervezők elleni fellépésre, akik árkartellel, jogosultságok megnyirbálásával, sőt eltörlésével próbálnak munkához jutni, a piaci szabályozás vagy pl. a jogosultságok kiterjesztése helyett (pl. aki tervezésre jogosult, az végezhessen műszaki ellenőri, felelős műszaki vezetői tevékenységet egyszerű bejelentést követően). Fellépést azon hatóságok, főépítészek ellen, akik visszaélve jogosultságukkal, hatáskörükkel rombolják a szakmaiságot (települési főépítészek helyett, megyei jogú városok által kötelezően foglalkoztatott, főfoglalkozású területi főépítész).
Szolgáltatás: Kötelező jogsegélyszolgálat. Jogszabályok alkalmazásának fóruma. Jogszabály-módosítások tára. Tagok által kért szabványok letöltésének biztosítása. Tervtár. Építési megoldások fóruma. Műszaki irányelvek kidolgozása. Segédletek, számítógépes programok kidolgozása és ingyenes használtba engedése (pl. energetikai számítás, méretezés, építménymagasság számítás). Élő szakmai fórum (kötelező kamarai válasz a tag által feltett kérdésre). Megyénként, félévente megtartott kötelező INGYENES képzés megtartása, mely az első utáni részvételt követően kreditpontossá válik. A kreditpont tag általi megállapítása (angol minta). A kötelező képzés tematikájából a nem szakmai részek elhagyása, stb.
LP
2017. július 25. kedd 13:02
Egyetértek, Szilveszterrel, Zimmivel is mindenben , a kamarára ebben a formában semmi szükség nincs. Csak tessék megnézni a BÉK honlapját , a kinézete, a használhatósága , a tartalmi színvonala az 1980-as éveket idézi…ez van , mikor valakik úgy keresnek pénzt ott , hogy a teljesítményük a nullával egyenlő. Akár azt is lehetne mondani, hogy a kamara úgy viselkedik, mint egy rossz , bebetonozott, vidéki önkormányzati építésügyi előadó, semmi értelme a munkájának, elkényelmesedett, a középkor szintjén van informatikailag , a saját hasznát nézi egyedül, belterjes világban él, ugyanakkor etikai ( névjegyzéki és egyéb ) jogszabályokkal fenyegetőzik, hatalmat gyakorol az őneki kiszolgáltatott ügyfél ( építész ) fölött , akinek a vállakozási adójából , piócaként él… tipikus magyar bürokrata felfogás, semi a köze a felvilágosult , szabad , modern szolgáltató államhoz , a profi szakmai és etikai működéshez …van egy kierőszakolt , elszedett pénz , amiért az építész társadalom semmit nem kap, ugyanakkor fenntart egy vízfej apparátust , aminek a tizede elég lenne 1-2 profi szakemberrel és informatikai háttérrel. ( lásd még Iparkamara ) A névjegyzéket meg számon tartani pofon egyszerű, az állam nyugodtan megtehetné, mindenféle adatbázist így is fenntart, ez is beleférhetne. A kötelező továbbképzéseknek továbbá semmi értelme , üres szócséplés( idézem a realista előadót legutóbbról : ” legalább 2 ember maradjon már a teremben ” ) , amelyik építész nem képzi magát ( vagy a cége nem íratja be ) pénzügyileg , jogilag , szakmalag, úgyis kikopik . Soha életemben nem hallottam, hogy a kamara egyszer is megvédte volna valamelyik tagját egy basáskodó önkorm. osztályvezetővel, vagy egy etikátlan megbízóval szemben, vagy bármilyen olyan helyzetben, amikor az építész napi szinten , egyedül küzd a vadkeleti magyar viszonyok közt. Egy ügyvéddel, vagy orvossal szemben ezt sose mernék megengedni maguknak egyesek, ahogy egy építésszel bánnak…Önkéntes kamara ( vagy szövetség ) kell, ahogy a németeknél van , a nulláról kezdve , aki felnőtt embernek , nem pedig számlaszámnak nézi az építészt, akkor is , ha ez idealizmusnak tűnik. Akkor majd rögtön meglátszik, hány ember szeretne oly nagyon a ” kollégákért dolgozni „. Mindenesetre a hitelesség csak ebből táplálkozhat , a különböző bizottságokba egymást jelölgető , apanázsolt figurák senkit nem érdekelnek, akkor sem , ha szakmájuk elismert mesterei …
Katona Károly
2017. július 25. kedd 15:32
Maximálisan egyetértek az előttem nyilatkozókkal, de még kiegészíteném a következőkkel:
Ellenőrizze szigorúbban és sűrűbben a szakmai színvonalat, a minőséget.
Tisztítsa meg az önkormányzatokat a hozzá nem értő ostoba építési ügyintézőktől és vezetőitől.
Érjék el, hogy az építés igazgatás területén jól felkészült magas szakmai színvonalon tevékenykedő ügyintézők dolgozhassanak
Tóth Szilveszter
2017. július 26. szerda 13:01
elnézést, hogy vitatkozom, de biztosan szeretnéd, ha mondjuk évente kapnál a kamarától egy osztályzatot, hogy ellenőrizze a minőséget? biztos szeretnéd ennek a költségeit fizetni?
vagy szeretnél egy olyan jogi környezetet, ahol tiszta versenyben győzhetsz az árajánlatoddal? …vagy veszthetsz és ezzel kapsz visszajelzést, hogy fejlődnöd kell?
a tiszta verseny megteremtéséhez hozzáértő jogalkotó valamint erős-gyors-független bíróság kell.
ügyintézők: egy szervezet intelligenciája sajnos nem azonos a tagok intelligenciájával, egy méret felett a működési struktúra meghatározóbb. elvétve találkozom tényleg alkalmatlan ügyintézővel. (bp és környéke) viszont minden második ragad kényszerhelyeztekbe. ennek orvoslására hozzáértő, eredményszemléletű államigazgatás kell. ugyanazokkal az arcokkal találkoznál, csak megkapnák a megfelelő továbbképzést, munkakörnyezetet, szervezeti struktúrát és máris nem látszódnának alkalmatlannak a felületes szemlélő számára sem.
ezekben a feladatokban semmi keresnivalója a kamarának szerintem.
Koós Miklós
2017. július 26. szerda 13:59
teljesen egyetértek Szilveszterrel. Az elmúlt 35 év alatt elég sok helyre terveztem az országban, de nem igen találkoztam felkészületlen, hozzá nem értő, főleg nem ostoba ügyintézőkkel.
Ellenben találkoztam olyan építésztervezővel, akinek a megrendelője hívta fel a figyelmét, hogy nem kellene neki valamilyen kötelező tervezői művezetést tartani, mert erről olvasott valamit. A tervező tőle hallott erről először (2017. májusban!).
Találkoztam olyan építéshatósági osztály
vezetővel, aki, amikor értesült, hogy vélhetően korrumpálták egyik beosztottját, leállította az engedélyezési folyamatot, de találkoztam olyannal is, aki meghallván a tervtanácsi elutasítás indokát, csak annyit mondott, hogy azok idióta hülyék, és kiadta az építési engedélyt.
Találkoztam olyan ügyintézővel a VIII. kerületben, aki kezét lábát törte, hogy segíthessen egy civil szervezet építési engedélyezésében.
számos olyan építéshatósági kollégát ismerek, aki inkább felhív telefonon és elmondja, mi a gond és nem ír hiánypótlást…… folytassam?
szóval kéretik nem csesztetni a hatóságokon dolgozó kollégákat, úgy am block
Németh László
2017. augusztus 21. hétfő 13:56
Kedves Miklós! Mint a Fejér Megyei Építészek Kamarája kerestük meg Székesfehérvár építésigazgatását ezelőtt több, mint 5 éve egy 200 oldalas jelentéssel (polgármesteri kívánságra), felhívva a figyelmet a problémákra. Válasz: a kamara elnökének ellehetetlenítése, lehetőleg ne tervezzen a városban, stb. (már személyiségi jogokat sért)
Ilyen építésigazgatás is van, bár csak ne lenne!!!! Németh László (a területi kamara elnöke)
Üzemmérnök
2017. július 27. csütörtök 11:24
Teljesen egyetértek azzal, hogy egy érdekvédelmi szervezet ne kaphasson olyan jogot, kötelezettséget mely nem függ össze feladatával. A tagok munkáját csakis a piac minősítheti. Legyünk már annyira felnőttek, hogy ne kelljen felügyelőt a nyakunkba akasztani.
Talán ezért érzek némi igazságot Károly szavaiban. Az építéshatóságoknál dolgozók többsége sajnos elszigetelten végzi munkáját. Az előírt képzéseik (alapvizsga, szakvizsga, építésügyi vizsga) messze nem a szakmáról szól. Jó, ha 1/5-e használható tudásanyag. A legnagyobb gondot az építésfelügyeletnél látom. Mivel a rájuk vonatkozó „játékszabályok” érthetetlenek, ezért a munkájuk sem lehet egységes, hatáskörön belül maradó és főleg jogszerű. Azok, akik az építéshatóságoktól érkeztek, a hangsúlyt a kiviteli tervek vizsgálatára helyezik. Az „öregek” szinte követni sem tudják a jogszabályi változásokat. Olyan instrukciókat kapnak, amelyek szinte zsákutcába viszik a munkájukat, a Ket. alapelveivel szembe megy. Olyan dokumentumokat, igazolásokat, nyilatkozatokat, terveket követelnek építtetőktől, kivitelezőtől és tervezőtől, melyek a jogszabály szerint nem is kellenek, az építésfelügyeleti eljáráshoz szükségtelen. Az egyes építésfelügyelők munkája között is hatalmas az eltérés, a hozzáállás. Rendszeres, hogy a lakóépület egyszerű bejelentésénél, a Kamarai szabályzat szerinti kivitelei terven felül, olyan tervlapokat, tervfejezeteket követelnek meg, melyet még jogszabállyal sem támasztanak alá, csupán azzal indokolva, hogy a szabályzat a minimumot írja elő, és a felügyelet véleménye szerint, igaz, hogy nem szükséges a teljes körű kiviteli terv, de a szakszerű építéshez szükségesnek tartja. Nyilván, ezt megcáfolni lehetetlen. Minden díjazás, szerződés módosítása nélkül teljesítjük a kérést. Készítünk tűzvédelmi tervfejezetet, állásfoglalással igazoljuk, hogy megfelelő a védőtávolság. Építménymagasság-számítást egészítünk ki erre vonatkozó tervlappal. A bevont földmérővel készíttetjük el a kitűzési tervet, egyúttal nyilatkoztatjuk, hogy a telek nem áll per, vita, stb. hatálya alatt, majd a kitűzésekről (tervkészítés előtt, alapozás előtt, építkezés végén) jegyzőkönyveket veszünk fel és töltünk fel a naplóba. Már a tervkészítés közben elkészíttetjük az energetikai tanúsítást, hogy számítással, adatokkal alátámasszuk az épületgépészeti és épületvillamossági rendszerleírást. Közben vitatkozunk rajta, hogy súlyos szabálytalanság-e az, ha nem az alaprajzon ” jelöljük” a nyílásáthidalókat, hanem a nyílásáthidaló és födémgerenda tervlapon.
Véleményem szerint, nem a hatósági munkatársakkal van a gond, hanem a rendszerrel, ami ingoványos alapokat, viszonyokat teremtett.