Gondok lehetnek a települési arculati kézikönyv (TAK) és a településkép védelmi rendelet (TVR) finanszírozásával
Levelet kaptam Rápli Páltól a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény miatt megalkotásra váró települési arculati kézikönyv és településkép védelmi rendelet kapcsán.
Tisztelt Állami Főépítész,
Több heti munkával, a felkeresett tovább képzések és a Miniszterelnökség által rendelkezésre bocsátott útmutatók (stb.) tapasztalatai alapján irodám összeállította a Települési arculati kézikönyv és a településkép védelmi rendelet megalkotására vonatkozó szerződés tervezetét és annak mellékleteként kidolgozott sávos idő-ütemtervét.
Kérlek, engedd meg, hogy tájékoztatásul megosszam Veled és a közös ügyért dolgozó szakmai kamarával a mai napon aktuális ismeretekre alapozott tapasztalatainkat!
A mellékelt dokumentumokból kiolvasható, hogy – véleményem szerint – 2017. április 20-i szerződés kötést követően nem garantálható már a településkép védelmi rendelet 2017. október 1. előtti megállapítása és hatályosulása.
Az Útmutató cca. 80 napra taksált időkimérete ugyanis nem számol a nyári szabadságolásokkal (ennek egy része kötelező a munkáltatóra nézve!), az önkormányzati előterjesztések és a Képviselő-testületi ülések közt szükségesen biztosítandó idő intervallumokkal és az általánosan tapasztalható szakember hiánnyal. Ez utóbbira a gyorsított és – követelményeit tekintve engedményezett – főépítész-vizsgáztatás sem feltétlenül gyógyír, mivel az elvégzendő főépítészi irányítási feladat ellátásához némi szakmai gyakorlat is szükséges lenne, nem igaz?
Sajnos továbbra sincs megbízható információ a települések feladat-finanszírozására betervezett 1.000 eFT támogatás kiutalásáról (utolsó negatív információ: 2017. 03. 30. Csüt., Bp. FUGA). Ugyancsak itt hangzott el, hogy a Lechner Tudásközpont web-felülete az év második felében már biztosan (???) rendelkezésre áll. A bökkenő az, hogy nekünk már júniusban olajozottan együtt kellene működnünk a siker érdekében, ha komolyan vesszük a szeptember 29-i rendeletalkotást.
Emiatt önkormányzati partnereink zöme nincs abban a helyzetben, hogy a támogatás megérkezéséig (értsd.: legalább, valami állami elköteleződésről szóló levél vagy nyilatkozat) megrendelje a munkát. Építész irodám nevében azt viszont biztosan állíthatom, hogy a jogszabályban rögzített október 1-i határidőre vonatkozóan, a jogszabályi környezet változtatása nélkül 2017. április 20. után nem áll módunkban szerződést kötni a feladatra, vagy akár csak a főépítészi feladatra vállalkozni.
A Megyei Kormányhivatal tájékoztatóján kértem a Kormányhivatal megjelent munkatársait arra, hogy szükség esetén időben legyen bátorságuk a Miniszterelnökség felé jelezni, ha az eltervezett ütemezés valamilyen körülmény miatt esetleg ellehetetlenülne. Magam részéről az, hogy ellentétben a Kolossa József főosztályvezető úr által a MÉK településtervezői Tagozat 2017. január 20-i ülésén, több mint 100 településrendezési tervező jelenlétében tett, a résztvevők és áttételesen a több mint 3000 érintett település számára megfogalmazott ígérete ellenére – miszerint a szükséges finanszírozás márciusban rendelkezésükre áll majd – a mai napig még csak nem is körvonalazódik a feladat finanszírozása, megalapozza azon véleményemet, hogy eljött az ideje az “újra-tervezés”-nek.
A valóság:
– A közelmúltban 30-40 önkormányzati partnerünk és további 10-15 település kért fel előzetesen a TAK-TVR és főépítészi feladatok ellátására.
– Ebből 3-8 település lesz csak abban a helyzetben, hogy április 20-ig velünk szerződést kötve, saját költségvetéséből előzetesen finanszírozva – és bízva a Lechner Tudásközpont kellő időben történő feltámadásában – abszolválni tudja az elvárt szak-feladatot.
– A megyében ma este (2017.04.04.) 1,5 -2,5 tapasztalt önkormányzati főépítész teljesít szolgálatot, a több mint 250 településre és ezen belül legalább 9 városra vonatkozóan. Az adat azért bizonytalan, mert kollégáim felmondási időzítéséről nincs percere pontos hiteles adatom, de az minden bizonnyal állítható, hogy a több évtizede szolgálatot teljesítő kollégáim felmondása a bizonytalan jogi helyzettel összekapcsolható.
– Az április 20-i szerződéses állományunk várható állapota alapján – munkánkat át fogjuk strukturálni a valós építészeti feladatokra…
Nem várom el, levelem bizalmas kezelését és kifejezetten kérem, hogy a mellékletben közreadott szellemi termékünk válhasson térítés mentesen felhasználhatóvá, amennyiben az a települési értékvédelem ügyét szolgálja.
Köszönettel:
R á p l i P á l
vezető tervező, építészeti és településrendezési igazságügyi szakértő
letölthető anyag
kapcsolódó írások az építési jog oldalán:
Hozzászólások (0): megnézem