Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2017. március 4. szombat

37 m2. 1 nap alatt. Kinyomtatva. Apis Cor

Az alábbi házat a helyszínen nyomtatták ki mindössze egy nap alatt. Az ablakok és a bútorok kerültek csak bele utólag.

Jajj a kőműves szakmának.

Hozzászólások (28): megnézem

  • Cseh Zoltán

    2017. március 5. vasárnap 18:48

    #114560

    Sokat kell még ennek a technológiának fejlődnie, hogy versenyképes legyen a többi építési módszerrel. :))

  • Enyedimre

    2017. március 6. hétfő 11:28

    #114569

    Sziasztok
    Ez nekem tetszik.

    Elkerülhetetlen lesz, az hogy ilyen kis masinákat leállítunk a telek szélén és folyamatosan dolgozva a BIM alapján összedobja a lakásokat. Fejlesztőknek egy ilyen megoldás ideális…. ,…..nincs reggeli, nincs ebéd, nincs esete, nincs hétvége, nincs betegség, eső, nap….UV sugárzás…..Csak termelés.
    Szerintem egy 10 éven belül sokak munkáját fogja elvenni.
    De akiikét elvette, mehetnek programozónak :), így jó lesz az egyensúly.

    De alapvetően nagyon érdekes formákkal gazdagíthatja szakmánkat.

    ui: a hűtő nagyon benne van az ablakban 🙂

    enyedimre

    • Cseh Zoltán

      2017. március 6. hétfő 15:46

      #114572

      Nem értem ezt a nagy lelkesedést. Egy 6 fős brigád egyetlen nap alap felfalazza, és még a födémet is bezsaluzza, bevasalja, beönti.
      Ez a nyomtatós technológia vajon hogyan építi meg a födémet ? Azt nem mutatja a reklám.
      Egyébként pedig a falszerkezet elhibázott, mert a hőszigetelést teljes egészében a fal külső oldalára kellene helyezni, úgy a legelőnyösebb .
      Szóval majd egyszer talán versenyképes lesz ez a nyomtatás, sok-sok további fejlesztés után.

      • Tóth Szilveszter

        2017. március 6. hétfő 18:30

        #114574

        de mutatta: rátettek egy előregyártott fa födémet és egy előre leszabott PVC szigetelést, ótvar módon leszegve… ezek előkészítését persze nem tették bele a 24 órába.
        gyors munkához idő kell, ahogy édesapám mondaná 🙂

        ui.: csipak villa 2027:
        – Józsi, a v.12-3b tervet töltötted fel a gépre ugye?
        – b***eg, nem! volt B? nekem az A volt a pendriveon…
        – már eljöttél? van nálad térerő? mikor tudod lekapcsolni?

        • Cseh Zoltán

          2017. március 6. hétfő 19:04

          #114575

          Nem tudom, hol mutatták, én nem emlékszem rá. De előre legyártott fafödémmel semmi értelme a falakat nyomtatóval készíteni. 🙂

  • Enyedimre

    2017. március 6. hétfő 22:24

    #114578

    (1) a ) A parlamentben ilyenekkel nyomtatják a rendeleteket is, még nem fényes a jövőkép
    (1a) Néha hibázik a Mátrix 🙂 .

    Szilérvésztér, itt a hiba sajátos is lehet, véletlenül egy nyóclakásost húz fel a gép, nagy szomorúság szegény beruházónak …..és a Felelősségbiztos az ipari nyomtatók tévedésére és a NET akadozására nem terjed ki :).

    im

  • Daidalos

    2017. március 7. kedd 22:10

    #114586

    Nem leszek népszerű, de szerintem a jövőt látjuk. Olyan, szerkezetileg is nagyon kedvező formák valósulhatnak meg, amelyek eddig a nagy bonyolultságuk miatt nem terjedhettek el. Gondoljatok csak a kétszeresen hajló mérnöki héjakra, az ezekből előállítható, rendkívül gazdaságos épületekre. Ezeknek a hagyományos, ortogonális kitűzése, meg zsinórral-függővel történő felépítése rengeteg munkát igényel az egyeneshez-síkhoz képest, és még több hibalehetőséget hordoz. Ez a robot a szoftvere révén poláris koordinátákból, vagy akár pontfelhőből is képes lehet dolgozni. Plusz minden, amit Egyedimre leírt. Plusz az új lehetőségek, a jövő anyagaival. Plusz a monolitikus konstrukciók előnyei. Szóval big lájk!

    • Cseh Zoltán

      2017. március 8. szerda 11:44

      #114588

      ” Gondoljatok csak a kétszeresen hajló mérnöki héjakra, az ezekből előállítható, rendkívül gazdaságos épületekre.”

      Födém esetében csak úgy a levegőbe kitolja magából a „nyomtató” a cementhabarcsot a pontos koordináták alapján, a kitolt habarcs pedig csak úgy megáll a levegőben. :)))
      Amíg ez valóság lesz, addig még sok víz fog lefolyni a Dunán.

      • Daidalos

        2017. március 8. szerda 17:27

        #114591

        Még téglaboltozatot is lehet szabadon falazni. A zárófödém lehet boltozat, a sík osztófödémek esetében természetesen lehet zsaluzni, addig áll a nyomtatás, de boltozatos kialakításnál, alaprajzilag gyűrűsen haladva, ezzel biztosítva a vízszintes átboltozódást, nyomtatható az is. (hasonló elven, mint ahogy az arab térség vályogkunyhóit egyetlen segédbot mellett, szabadon falazzák)

        • Cseh Zoltán

          2017. március 9. csütörtök 11:46

          #114594

          Igen, valóban, kétirányú boltozatot lehet tartó zsaluzat nélkül is készíteni.
          Folyamatosan egyre kisebb sugarú körben kell a sorokat egymásra rakni. Minden sor egy kicsit belóg a kör közepe felé, az előző sorhoz képest. De most nem gondolom, hogy ez lenne a városi lakóházak építésének a jövője. Majd meglátjuk. 🙂

    • Tóth Szilveszter

      2017. március 8. szerda 14:29

      #114590

      Egyetértek amúgy, hogy biztosan ez a jövő, csak az a kérdés, hogy mikor történik meg. Mert ez még nem a Ford T modell, csak valami barkácsolt úri huncutság. De persze ilyenek is kellenek, sőt! Azért sem kárhoztathatjuk őket, hogy már ebben a stádiumban próbálnak terméket készíteni belőle, hogy pénzhez jussanak.
      Két dolgot látok amúgy, ami ha megoldják nagy áttörés lesz: az egyik amit Zoltán is említ, az a támaszanyag nevű dolog. A 3D nyomtatók úgy működnek, hogy nyomtatnak ideiglenesen támaszanyagot az üregek helyére, amit aztán kioldanak, kifújnak. Ez épület léptékben nem lehet rentábilis, szóval tuti valami bennmaradó zsaluzatként gyorsan kötő ragasztóval lehet formát készíteni majd a jövőben.
      A másik pedig a nyomtatás DPcI száma (egységnyi torfogatra eső nyomtatóanyag). Épület léptékben ez még elég elnagyolt formákat tesz csak lehetővé, de a megfelelő nyomtatóanyag kifejlesztése után ez radikálisan finomodhat. Onnantól kezdve válik igazán használhatóvá, mert az amiről beszélsz, hogy kétirányba hajló felületek lesznek csak az első lépés. Az anyagok viselkedésének szabályozásában a nyomtatott-tervezett struktúrák kutatása az egyik legnagyobb forradalom ma. A struktúra néha (=mindig) jobban meghatározza az anyag tulajdonságát, mint maga az anyag. Gondoljatok csak a michelin tweel levegő nélküli abroncsára.
      Ha ez a kettő megoldódik, akkor az radikálisan és nagyon hamar változtatja majd meg a környezetről alkotott képünket. Kb mint a műanyagok a 20-30as években. De hogy mikor… öt éve is itt tartott ez a technológia. Valószínű a „jó ötlet”-re várunk.

      • Daidalos

        2017. március 9. csütörtök 01:07

        #114592

        Igen, igazatok van, kezdeti lépések ezek. de a kétszeresen hajló héjakon, membránokon érdemes gondolkodni, az élet, ami, ugye kíméletlenül selejtezi a rossz prototípusokat (már több, mint hárommilliárd éve) lépten-nyomon alkalmazza ezt a konstrukciót. És, igen, talán a geometriánál is sokkal fontosabb az anyagelmélet, anyagfejlesztés. A szervesvegyészek vágtatva haladnak, a génsebészet új, módosított tulajdonságú anyagok előállítására képes élő organizmusokat képes létrehozni. A kvantumfizikusok vizsgálják, hogy az anyag által hordozott információ miképpen definiálja a -például- formát. Szóval új távlatok nyílnak.

  • Enyedimre

    2017. március 9. csütörtök 14:11

    #114595

    Amikor a robot egy másik robotot fog létrehozni, akkor a Skynet ideje eljött.

    Vagy 3D nyomtatóval egy másik 3D-s nyomtatót nyomtatsz, ha csak kölcsön kaptad az eredetit 🙂

    (Kőhalmi után szabadon)

    • Huszti István

      2017. március 9. csütörtök 15:05

      #114596

      Dehogy, majd ha a kőművest fogják nyomtatni és az építi a boltozatot.

      • Cseh Zoltán

        2017. március 9. csütörtök 23:01

        #114597

        A nyomtató kinyomtat egy robotkőművest… :))

  • Tóth Szilveszter

    2017. március 10. péntek 16:51

    #114608

    Nnekem valaki nyomtathatna egy dusgazdag epittetot 😉

  • Daidalos

    2017. március 10. péntek 19:56

    #114612

    Nyomtattam egyet, felállás, körülnézett, kiköpte a szotyolahéjat, és azt kérdezte, tudsz-e stadiont tervezni? 😀

    • Tóth Szilveszter

      2017. március 10. péntek 21:00

      #114613

      Úgy tudok, hogy ha lehet, hogy az elején 30 milliárd, a közepén 200 a végén meg… szóval ilyet biztosan tudok, de ilyet azthiszem bárki, aki itt kommentel, még a „teljesen laikus” is…
      ilyet még nyomtatok is 🙂

  • Daidalos

    2017. március 11. szombat 01:08

    #114614

    Jó, a generáltervezők mi lennénk, de teljesen szabad kezet kapsz, az anyagiakkal sem kell foglalkoznod, majd mi intézzük. A költségvetést is megírjuk, hogy Neked csak az alkotásait kelljen törődnöd, és ez csak a teljes tervezési díj 60%-ábra fog kerülni. A végén egyösszegben, készpénzben fizetünk, természetesen saját nyomtatású bankókkal.B-)

  • Cseh Zoltán

    2017. március 11. szombat 11:40

    #114617

    Elszabadult az idegszanatórium? :))
    A tökös építészt onnan lehet megismerni, hogy amikor viszik kivégezni, viccet mesél a hóhérnak. :))

    • Daidalos

      2017. március 11. szombat 14:47

      #114622

      Az simán menne! A tervtanács előtt viszont cserbenhagyja az embert a humorérzéke. 🙂

  • Kutasi Jenő

    2017. március 11. szombat 20:51

    #114627

    Semmi baj, az ötvenes években azt képzelték, hogy repülő autókkal megyünk majd, meg olyan házak lesznek, mint a Jetson családban…
    Az építés legolcsóbb, legjelentéktelenebb részének ilyen esetlen robotizálása nekem nem ígér túl sokat…
    Két apróság:
    – A hagyományos ipari robotok egészen olcsóak lettek az utóbbi tíz évben, (főleg kínának köszönhetően).
    – A szoftvertechnológia is elég sokat fejlődött, neurális hálók, „mélytanuló” rendszerek, a mesterséges inteligencia épp pár hónapja verte el a legjobb go nagymestereket, a sakkban már egy ideje a gép a jobb, és lassan a legjobb pókereseket is módszeresen veri, eközben San Francisco utcáin vígan róják a köröket a keresőbarátunk önvzető autói…
    Minden jel arra mutat, hogy a jövő robotja, ami elveszi a kőművesek kenyerét, nem egy ilyen böhöm szerencsétle cementnyomatató lesz…

TECH
BIM | 3. BIM (GDL) könyvtárak

A BIMről szóló sorozatunk első részében sok szó esett az objektum könyvtárakról. Idemásoltam egy kis listát, ahonnal paraméterezhető tárgyakat lehet letölteni. A BIM annyiban is különbözik a GDL-től, hogy a nagyobb honlapokon ugyanaz a tárgy több szoftver platformra is letölthető. Ezek persze sohasem teljesek, így gyakran fordul elő, hogy pont nem abban a változatban található […]

BIM | 3. BIM (GDL) könyvtárak
2018. július 26. csütörtök
TECH
Felmérés a 3D modellezésről és a BIM-ről

Elindult egy műszaki kérdőív, mely arra fókuszál, hogy kiderüljön mennyire használjuk hazánkban a 3D modellezést és a benne rejlő lehetőségeket. A Burken Kft. munkatársai által összeállított kérdéssor megpróbál átfogó képet kapni arról, hogy kik és milyen folyamatoknál használja a háromdimenziós modellt. A felmérés célja megismerni, milyen alkalmazásokat használnak a hazai mérnökök, legyen szó épületről, technológiáról […]

Felmérés a 3D modellezésről és a BIM-ről
2017. augusztus 27. vasárnap

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább