Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2017. február 6. hétfő

MÉK útmutató jelent meg az egyszerű bejelentésről

MÉK hír | A legfeljebb 300 m² összes hasznos alapterületű új lakóépületek tervezéséhez, bejelentéséhez és megvalósításához valamint -műemlék kivételével- meglévő lakóépület 300 m² összes hasznos alapterületet meg nem haladó méretűre bővítéséhez és a legfeljebb 300 m² összes hasznos alapterületű lakóépület kormányrendeletben meghatározottá átalakításához. (köszönet Janinak a tippért)

 

MÉK útmutató letöltése

 

itt olvashat arról, hogy miért hibás és félrevezető a MÉK útmutatója:

 

A MÉK útmutató súlyosan félrevezető 1. rész

 

 

Kérem a további hozzászólásokat ide:

 

A MÉK útmutató súlyosan félrevezető 1. rész

Hozzászólások (22): megnézem

  • Kovács Szabolcs

    2017. február 6. hétfő 19:11

    #114324

    Totális káosz! Minden ügyfelem úgy keres meg, hogy „ennyi” pénzem van. Mit építhetek ebből?? Légyszíves, intézzétek a tervezést és a kivitelezést (a bankot és minden mást is) Mégis csak Generál kivitelezők vagytok….nehogy már én keressek Építészt! Egy házat szeretnék…alá írok 20 évet (hitel stb.) a többi legyen a ti dolgotok. Tervezői felelősség?? Mennyibe fog kerülni a HÁZ..ez az igazi felelősség! Úgy tervezni, hogy az tényleg annyiba kerüljön amennyi a keret rá!! Szeretnék négy szobát, nagy nappalit…garázs nem kell mert az 27% áfa….max van 25 millió rá(10+10 meg egy kicsi). Telek beépítés: oldalhatáron álló 5 méter előkert…tervezési program?? Erre?? Épület berendezéseinek rendszerterve?? Egy padlófűtéses vagy radiátoros családi házhoz?? Egy gépészt felriasztok az álmából akkor is tudja. Építettünk már 100-200 családi házat…tudjuk, hogy kell kitűzni egy telket egy házat. Két hét alatt össze lehet rakni egy ilyen tervet!! Az építtető csak akkor kérhet ha ki is tudja fizetni(nem a tervezési díjra gondolok) Ha fix a keret ami az esetek többségében így van akkor nem az építtető határozza meg, hogy mit nem tud kifizetni!! Tervezői felelősség biztosítás: 40.000 Ft/ év???? Ez mit fog biztosítani? (ha kitörik egy ablak) Ez valami nagyon rossz irány!

    • Kalmár Zoltán

      2017. február 7. kedd 09:48

      #114333

      Abszolút EGYETÉRTEK. Magyarország ezen a téren (is) nagyon rossz úton jár. Az építtetők fel vannak háborodva! Ez nem segítség ez terror amit végig kell csinálniuk és ki kell fizetni egy csomó olyan fölösleges dolgot ami nélkül eddig is felépültek a szebbnél szebb házak. A tervezői felelősségről ebben a formájában ne is beszéljünk, az egy külön rémálom. Nem kellett volna egyeztetni a szakmával, de ne csak úgy ímmel-ámmal, hanem hatékonyan, gyűléseket szervezve, stb. Hosszú éveken át semmit, de semmit nem kaptunk az építész kamarától, csak fizettük a díjat. Mostmár fizethetjük a kötelező biztosítás díját is és amit még az építésfelügyelők is a nyakunkba fognak varrni büntetéseket. Nem baj, majd ezekből is kitelik egy újabb stadion valahol. Most tehetett volna valami érdemit az Építész Kamara tagjai érdekében. Vagy húztak volna egy pl.: 50 milliós határt ami alatt maradt volna minden úgy, ahogyan eddig volt. Nagyon sokan vidéken 8m2-rel bővítik a 10×10-es vályogházukat. Nem hiszik el az építtetők, amikor elmondom nekik, hogy mi vár rájuk. Azon gondolkodom, hogy ez az ország a saját állampolgárainak az ellensége!? Hol van itt az építtetők -a tervezőkről ne is beszéljünk- támogatása, segítése. Hol élünk mi?
      Úgy látszik a Tervezőknek és az építtetőknek is az utcára kellene már vonulni, mert másképp nemigen megy.

      • Volt építésügyes

        2017. február 7. kedd 10:47

        #114334

        Kedves Zoltán ! Minden szavával egyetértek !!!

  • Kezdő

    2017. február 7. kedd 07:56

    #114330

    Érdekes, hogy a MÉK ezt február elején teszi közzé, de a január 1-től hatályos 155/2016-os rendeletben már nem minden esetben ezek a szabályok élnek (pld. tervmódosítás), illetve a felelősségbiztosítással sem igen foglalkozik, pedig igen fontos körülmény, éppen febr. 1-től…

  • Kelemen Zsolt

    2017. február 7. kedd 08:26

    #114331

    olvasom a MEK által javasolt kronológiát:
    1. tervezési program összeállítása a tervező bevonásával
    2. szerződéskötés

    Szerintem pedig:
    1. szerződéskötés (azt már csak tudja az ügyfél, hogy mekkorát akar?!)
    2. tervezési program összeállítása a tervező bevonásával

    tovább nem is olvasom, ezt sikerült összehozni ennyi idő alatt tisztelt MEK?!

    • Tóth Szilveszter

      2017. február 7. kedd 15:44

      #114337

      rámutattál egy törvényesített ellentmondásra… a tervezési szerződés kötelező része a tervezési program, így de facto előbb kell elkészíteni, mint a szerződést megköti az ember. de mivel építész kell, hogy egy tervezési programot összeállíts, így helyesen csak egyféleképpen jön ki a sorrend:
      – szerződéskötés projectelőkészítésre
      – tervezési program készítése
      – verseny a tervezők között
      – szerződéskötés
      – tervezési program módosítása

      a működési folyamatokat modellező algoritmusok készítése amúgy egy tanulható szakma – ezt Zsolt, nem neked üzenem 🙂 vannak alapvető szabályok, amiket ha ismer az ember, akkor még nem fog tökéletes folyamatábrákat készíteni, DE LEGALÁBB tök alapvető hibák nem lesznek benne
      ilyen pl hogy minden lépésnél rá kell kérdezni, hogy „mi van meg eddig” illetve, hogy „milyen végkimenetel lehet”

  • Üzemmérnök

    2017. február 7. kedd 09:40

    #114332

    10. oldal: „Az építtetőnek már a tervező kiválasztása előtt, a tervezési szerződés megkötése előtt el kell döntenie, hogy a tervezési megbízást fővállalkozói formában, vagy a szaktervezők egymás mellé rendelésével, külön-külön szerződve kívánja kiadni.”
    Megáll az ész!
    Ezt elfogadta már a Kamara Közgyűlése?
    Tudják, hogy ezeket egy családi ház építéséhez kell előírni és nem egy krematóriumhoz vagy a Paks 2-höz?
    Hogyan lesz ebből együttműködés az építész és a szakági tervezők között?
    Honnan tudná az építtető, hogy milyen szakági tervezőkre és főleg mikor lesz szüksége az építésznek?

  • Jani

    2017. február 7. kedd 11:14

    #114335

    A tervezői költségvetés is zavaros.
    1. Az ÚJ útmutató szerint: „A tervezői költségvetés kiírás a dokumentáció kötelező tartalmi eleme. Fontos kiemelni, hogy a költségvetés kiírás nem lehet részletesebb, mint a terv kidolgozottsági
    szintje. A Szabályzatban meghatározott m 1:100 léptékű tervekhez egy egyszerűsített
    költségvetési kiírás illeszkedik, melyben a főbb tételek összefoglaló jelleggel kerülnek
    meghatározásra, több munkafolyamatot is magukba foglalva (pl. réteges szerkezetnél
    az összes réteg kialakítását egy tétel tartalmazhatja). ”
    2. A korábban kiadott MÉK és MMK közös tartalmi követelmények szabályzata szerint: „Tervezői árazatlan, legalább összevont tételes költségvetés kiírás. A 4.8 és 4.9 tekintetében részletezettsége illeszkedik a terv mélységéhez legalább munkanemenkénti bontásban.”
    3. A 191-es szeint: „árazatlan (tételes) költségvetési kiírás: minőségi követelményekkel rendelkező mennyiségi kimutatás az építmény jellege szerint szükséges szakági bontásban és részletezettséggel, lényeges terméktulajdonság meghatározásával”
    A 3. a kivitelezési szerződés melléklete, és ennek van értelme!
    Nem értem, ha 191-es pontosan definiálja a a költségvetés fogalmát, miért kell az egyszerű bejelentéshez mást alkalmazni. Főleg, hogy 1. és 2. megfogalmazásnak semmi értelme! Vagy ŐK még nem csináltak/láttak költségvetést? 🙂

    • Üzemmérnök

      2017. február 7. kedd 15:58

      #114338

      Egy másik hozzászólásomban már leírtam, hogy a bejelentéshez szükséges tervdokumentáció csak nevében kiviteli. Ha a rendeletben meghatározott korlátokat nem haladja meg akkor a 191-esben előírtakat nem kell betartani.
      Az más kérdés, hogy az építésfelügyelet „szakembereivel” erről nem szabad vitatkozni.
      „…a költségvetés kiírás nem lehet részletesebb, mint a terv kidolgozottsági
      szintje.” mondat és folytatása azonban ellentmond annak, hogy ha a tervezett épület paraméterei nem haladják meg a korlátokat, akkor gyakorlatilag ezt a tervdoksit fogják használni a kivitelezők. Ekkor olyan részletezettségűnek kell lennie, hogy abból minden, mindenkinek egyértelmű legyen. Tehát nem készülhet arról a rajzról „…egyszerűsített költségvetési kiírás illeszkedik, melyben a főbb tételek összefoglaló jelleggel kerülnek meghatározásra, több munkafolyamatot is magukba foglalva (pl. réteges szerkezetnél az összes réteg kialakítását egy tétel tartalmazhatja).”

  • Balage

    2017. február 7. kedd 11:34

    #114336

    Érdekes dolog ez az egész „Tervező”, „Szakági tervező” értelmezésének, feladatkörének, felelősségének kérdésköre is. Ez megintcsak nagyon nincs kitalálva, nem életszerű.
    Van-e valahol jogilag egyértelműen szabályozva, hogy a „Tervező” alatt építész tervezőt kell érteni?
    A statikus, a gépész, a villamos tervezők nem „Tervező”-k? Ha ők is „Tervező”-k, akkor rájuk is vonatkozik, hogy a szakágakat koordinálniuk kell és felelősséget kell értük vállalni: így pl. az építészeti szakágért is. Vagy az építészeti munkarész nem szakág?
    Miért éppen az építész legyen a felelős tervező? Miért az építész legyen a felelős generáltervező, aki a mai piaci viszonyok szerint fajlagosan (időráfordítás alapján) sokkal kevesebbet keres egy családi ház tervezéssel, mint bármelyik más szakág?
    Milyen alapon vállaljon az építész felelősséget olyan más szakági tervezők munkájáért, amely tervezőket nem ő választja ki, nem ő fizeti, nincs szakképzettsége a másik szakágban, nincs rá jogosultsága sem? Ez egy képtelenség.
    Le van-e írva valahol, hogy tervezői felelősségbiztosítást a szakági tervezőknek nem kell kötnie az egyszerű bejelentések esetén?
    Mi folyik egyáltalán itt?
    Miért kezeli a MÉK óvodásként a saját tagját a tájékoztatójában? A tagokat nem értelmetlen, értelmezhetetlen felelősségekkel és feladatokkal terhelni, hanem képviselni kellene. Évi 50e Ft-ért (elképesztő!) ez a fajta képviselet nem elfogadható szolgáltatás.

    • Endre

      2017. február 8. szerda 10:28

      #114351

      Teljesen egyetértek. Van abban azért logika, hogy az építész legyen a generáltervező, mert ugye neki kell mindenhez értenie és ő felel a szakági tervezők koordinálásáért, csak akkor ezt a tevékenységet külön meg kéne fizetni, ami egy családi házas projektnél nem nagyon megy (mifelénk biztosan nem). Az építész kerül először kapcsolatba az építtetővel, próbálod beadni neki az új rendszert, kiakad, rád haragszik, hogy mit képzelsz, nem kell építési engedély se már. A szakági tervezőktől bekéred az ajánlatokat, elfogadtatod az építtetővel, utána nógatod őket, hogy mikor lesznek kész. A szakági tervezők nem győzik a munkát az új szabályok miatt.

      • Szondi Egon János

        2017. február 8. szerda 19:16

        #114366

        Az EGYETLEN helyes megközelítés: „az építész legyen a generáltervező”, mert ő az, aki már koncepció-szinten megismeri a tervezés tárgyát. Ez valamilyen lakható létesítmény, aminek megtervezéséhez elég néhány építészmérnök. A szak-tervezők annak csak egy-egy (többnyire független) szeletével találkoznak, amikor az építészeti tervezés már kellően előre haladt.

        Más a helyzet mondjuk fűtés-korszerűsítés esetén, amikor építészeti tervezésre nem nagyon van szükség. Ekkor természetesen az épületgépész energetikus mérnök a generáltervező. Illusztráció a két feladat-csoportra a múlt század hatvanas éveiből:
        — A Kispesti Erőmű és távhőrendszer generáltervezője a HŐTERV volt,
        — ezzel szemben a Tiszamenti Vegyiművek bővítés generáltervezője a VEGYTERV, ezen belül az erőmű és távhőellátás (al-)tervezője a HŐTERV volt; a vegyipari kérdésekbe nem is szóltunk bele .

        A tervutasításos rendszerben a tervezési (és művezetési) díj nem volt alku tárgya. Generáltervezés esetén a többletfeladatok miatt értékhatártól függően +10..+15% díjemelést érvényesíthettünk.

        • Balage

          2017. február 9. csütörtök 09:11

          #114371

          Persze, a normalitás viszonyai közepette természetesnek, magától értetődőnek tűnik, hogy például egy családi ház esetén az építész szakági tervező legyen a többi szakági tervező együttműködésének lebonyolítója is.
          Én úgy látom, hogy jelenleg azonban nem a normalitás talaján állunk.
          Ezen végein, az országnak, ahol én tevékenykedem, jelenleg az a helyzet, hogy egész egyszerűen szinte nem lehet belátható időn belül hadra fogható szakági tervezőket találni. Amennyiben mégis akad olyan szakági tervező, aki egyáltalán belátható időn belül tervezési árajánlatot ad, az olyan magas ár az építtetők által előzetesen elképzelt tervezői díjakhoz képest, hogy szinte el sem hiszik. Jelenleg az építész szakági tervezők mifelénk fajlagosan, időráfordítás alapján számolva, sokkal kevesebb tervezési díjat tudnak érvényesíteni, mint a más szakági tervezők. Ezen szituációból következően jómagam úgy döntöttem, hogy az építtetőkkel csak az építészeti szakági terv elkészítésére vagyok hajlandó szerződni, a többi szakág meg élje a saját életét, aztán a szükséges egyeztetéseket meg megoldjuk valahogy. Miért vennék a nyakamba olyan „generáltervezői” feladatot, ami miatt még én magyarázkodjak az építtetőnek, hogy ugyan mitől olyanok a szakági tervezői díjak és határidők, amilyenek, és amely generáltervezői tevékenységet a piac jelenleg még meg sem fizet, mert nem tudta még lereagálni az új helyzeteket? No meg miért vegyem építész szakági tervezőként a nyakamba a „generáltervezői” feladatokat, ha tán nem is kötelez rá jogszabály? Mi az építész tervező, egy piacfüggetlen jótékonysági intézmény???
          Nem tudom, hogy a MÉK milyen konkrét jogszabályhelyek alapján nyilatkozza az útmutatójában, hogy jogszabályi kötelezettség okán az építész szakági tervezőnek kellene ellátni „generáltervezői” feladatokat. Lehet, hogy tényleg van ilyen jogszabályhely, sőt annyira kiszúrja a szememet, hogy valószínűleg ezért nem látom meg. Segítsetek észrevenni.

  • Tóth Szilveszter

    2017. február 8. szerda 22:52

    #114367

    nem szükségszerű, hogy a generál tervező az építész tervezővel azonos legyen. én ismerek egy statikus kollégát, aki vállal generál tervezői szerepkört. DE! és ez egy hatalmas de: a generál tervezés kompetencia kérdése. Ez most nem a kollégák lekicsinylése, hanem egyszerű ténymegállapítás: a statikus, elektromos és kicsit a gépész kollégák másként válogatódnak ki. Lehet valaki jó statikus anélkül, hogy tudna akár minimálisan is kommunikálni megrendelőkkel. Generál tervező nemigen.
    Másrészt hány szakági tervezőt ismertek, aki folyamatosan követi az építésügyi jogszabályokat? Pl én elektromos tervezőt egyet sem. Így ők esélytelenek, hogy generálként lépjenek fel, miközben lehet akármennyire jó mérnök a szakterületén.
    Amúgy ha ilyen ütemben bonyolódik az építőipar és a tervezőhiány sem oldódik meg valahogy, meg fog jelenni a külön generál szakág.

SAJÁT
Az első egyszerű bejelentéses családi házam

2018 közepén mond még valakinek is bármit a 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet?  Ez vezette be az un. egyszerű bejelentéses – nem – eljárás módot. Erről szólt egy írásom, mely a megjelenése óta több mint 36.800 olvasásnál tart. 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet | Megerőszakolták az építési törvényt Ezt csak azért írom, mert a most bemutatandó […]

Az első egyszerű bejelentéses családi házam
2018. augusztus 3. péntek
SZAKMA
Egyszerű bejelentési eljárás hatásai az épített környezetünkre

Az egyszerű bejelentési eljárás előtti időkben, amikor a helyi építéshatóságok bírálták el az építési engedélyeket és végezték el a szükséges ellenőrzéseket, többnyire minden területnek ’volt gazdája’, azaz egy-egy építéshatósági előadó egy-egy területre ügyelt. Ma, amikor az erősen lecsökkentett létszámú járási építésfelügyeleti hatóságok végzik az építéshez kapcsolódó ellenőrzések többségét csak és kizárólag azt tudják ellenőrizni, ami […]

Egyszerű bejelentési eljárás hatásai az épített környezetünkre
2018. március 25. vasárnap

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább