Mik az én válaszaim az egyszerű bejelentéssel kapcsolatos kérdésekre?
A Miniszterelnökség összegzést kíván készíteni az új, legfeljebb 300 m2 hasznos alapterületű lakóépület építésére vonatkozó egyszerű bejelentés 2016. január 1-jével történt bevezetésének első évi tapasztalatairól, amelyben figyelembe kívánja venni a szakmai kamarákon keresztül a tervezők tapasztalatait.
Az egyik megyei kamara vezetője önszorgalomból összeírt pár kérdést, ami a minisztériumnak történő válaszadást segítené.
(privát megjegyzés: ha a kamarai vezetők képesek lennének az internetet megfelelően használni, akkor pár óra alatt össszdobhattak volna pl. egy ingyenes google kérdőívet, amit kitöltve egyből egy kész, strukturált, kördiagrammal feldolgozott válaszokat kaphattak volna bármilyen kérdésükre …, így viszont dolgozhatnak, amíg a sok száz levélből kiszedik a lényeget. )
Bár azt írtam, hogy a témában eddig 30 db írásom jelent meg,
- https://kooseptar.hu/tag/egyszeru-bejelentes/
- https://kooseptar.hu/tag/egyszeru-bejelentes/page/2/
- https://kooseptar.hu/tag/egyszeru-bejelentes/page/3/
mégis inkább válaszolok, mert van, ahol már a kérdésfelvetéssel sem értek egyet.
1. Milyen Építtetői reakciókat váltott ki az új eljárás? Megértették-e, hogy bár az eljárás elvileg egyszerűsödött, a tervezési munka inkább több lett? Mennyire sikerül ezt érvényesíteni a tervezési díjakban?
Igen sajnálatos, hogy még egy kamarai vezető is úgy értékeli, hogy több lett a tervezési munka pusztán attól, hogy „egyszerű bejelentés”. Annak lett több, aki eddig is lespórolta a kiviteli terveket és igyekezett megúszni az egészet egy eng. tervvel.
2. Mennyiben zavart bele az elmúlt 1 évben történt többszöri jogszabály változás a tervezési folyamatba?
Ha nem feledkeztünk volna meg arról (természetesen magamat is beleértve), amiről a Mi valósult meg a építészetpolitikából? című sorozatban írtam, némiképpen felkészülhettünk volna, bár kétségkívül számos nagyon lényeges pontban változások történtek. A 456-os rendelet egyértelműen kárt és máig tartó bizonytalanságot okozott. A legfontosabb gond azóta is, hogy az egyszerű bejelentés nem minősül hatósági eljárásnak.
3. Mennyire egyértelmű a számotokra és az Építtető számára a készítendő tervdokumentáció tartalma? Mennyire fogékonyak az Építtetők a szakági munkarészek készítésének kötelezettségére? Mennyire felkészültek a Mérnök Kamara szakági tervezői az elvégzendő feladatra, értik-e, mit kellene készíteniük, van-e megfelelő mennyiségű kapacitás? Mennyire gyakori a generál tervezési megbízás, és milyen arányban fordulnak elő az önálló, tervezőnkénti megbízások?
Akik eddig is készítettek kiviteli tervet egy családi házhoz is, azok számára inkább röhejes a kamara szabályzata. Akik eddig sem akartak kiviteli tervet készíteni, azoknak ez csak egy kvázi felmentés, hogy továbbra is megússzák pár db m 1:100 tervvel. Az építtetőnek nem értelmezhető a szabályzat és nem is rá tartozik. Őt csak az érdekli, hogy olyan tervet kapjon, amiből úgy lehessen megépíteni a házát, ahogy neki megtervezték.
4. Mennyire segítőkészek, mennyire partnerek a partvonalon kívülre került építési hatóságok az adott tervezési területre vonatkozó beépítési paraméterekkel, szabályozási előírásokkal kapcsolatos adatszolgáltatásban?
Mint minden, ez is személyes kapcsolat függvénye. Aki ismeretlen, annak nem nyilatkoznak, aki ismerős, attól pedig elnézést kérnek. NEM ADNAK (adhatnak) ADATSZOLGÁLTATÁST, MERT TILOS NEKIK (nem feladatuk, nincs eljárás….), ezt egy kamarai vezetőnek illene tudnia.
5. Mennyire felhasználóbarát az elektronikus feltöltési felület, tapasztaltok-e ismétlődő szoftver hibákat?
Az e-napló önmagában még jó lenne, de nem tudja helyettesíteni az étdr-t. Nem tisztázottak a szereplők jogkörei, több építtető esetén trükközésre kényszerül a feltöltő. Nem lehet bejegyzésekre keresni, kigyűjteni. nem megoldott hogy az érdekeltek értesítést kapjanak az eseti bejegyzésekről. Sok futó munka esetén követhetetlen a napló.
6. Mennyire érti, fogadja el az Építtető a tervezői művezetés szükségességét? Mennyire működik a tervezői művezetés a gyakorlatban, mennyire partner benne az Építtető és a kivitelező? Sikerül-e érvényesíteni a jogszabályban említett 6 alkalomra vonatkozó díjat?
Ha az építésztervező elmondja korrekt módon, hogy a kötelező tervezői művezetés IGAZÁBÓL mire való, azon a legtöbb építtető jogosan felhorkan, de nem tud mit csinálni, fizetnie kell. Remélhetőleg a kamarai vezetés is tisztában van azzal, hogy a kötelező tervezői művezetés KÁROS, FELESLEGES és KIZÁRÓLAG AZ ÉPÍTTETŐK MEGKOPASZTÁSÁRA ALKALMAS?
7. Mennyire felkészültek az Építésfelügyelet munkatársai az ellenőrzések során? Ismerik-e az adott tervezési területre vonatkozó előírásokat? Ismerik-e, értik-e a jogszabályt, vannak-e jogszabály értelmezési eltérések? Előfordul-e, hogy nem tarják megfelelőnek a feltöltött tervdokumentációt? Ha igen, meg tudják-e indokolni?
Az e-naplo távoli elérése ezt nagyban megkönnyíti. Nekem eddig egy ilyen ellenőrzésem és visszajelzésem volt, az rendben talált mindent, de hogy mit ismernek és mit hogyan értelmeznek, azt nem tudhatom, nem is találkoztam velük.
8. Van-e tapasztalatotok arról, hogy hogyan viszonyulnak az egyéb hatóságok, a bankok az új rendszerhez? Kérnek-e olyan dokumentumokat, terveket a pénzintézetek, amikről nem szól a jogszabály?
ez a terület meglehetősen szabályozatlan és ez a legkevésbé sem építészeti kérdés, jogszabály pontosítást igényelne. Legalább ennyire szabályozatlan a folyamat lezárása és a folyamat végső ellenőrzése
9. Mi a véleményetek arról, hogy az új eljárás milyen hatással van az építési minőségre, az épített környezetre? Mi a véleményetek az egész eljárásról?
Bizonyos HÉSZ előírások mellőzhetősége nagyobb tervezői szabadságot jelent, de az ellenőrizhetetlenség számos visszaélésre ad lehetőséget (pl. túlépítés, HÉSZ előírások …)
egyszerű bejelentéssel kapcsolatos írásaink
minisztériumi állásfoglalás egyszerű bejelentés ügyében
kötelező tervezői művezetéssel kapcsolatos írásaink
tervezői felelősségbiztosítással kapcsolatos írásaink
Minisztériumi körkérdés a szakmához: mik a tapasztalatok az egyszerű bejelentéssel kapcsolatban?
Hozzászólások (28): megnézem
Kovács András
2017. január 28. szombat 14:06
Kedves Miklós!
Az 1.,3. ponthoz leírtakat jobb lenne a tisztelt építtetőknek céloznod (azt is mondhatnám, kikérem magamnak, hiszen tavaly legalább 8 cs.házat terveztem, de csak 1 esetében sikerült ráerőltetnem a „szent” építtetőre a kiviteli tervet). Nem kéne megint rajtunk, tisztességes, dolgozni akaró építészeken elverni a port azért, mert ők bennünk „csak” a papírt előállító irodistát látják, s annyira sem becsülnek bennünket anyagilag, mint egy villanyszerelőt (ez természetesen nem az utóbbiak lenézését jelenti). Megint úgy állsz hozzá, mintha a legtöbb tervező csak letudni akarná a házakat, közben meg jól lenyúlja a tisztelt ügyfeleket. (Erre utalt a kamara új javasolt díjszabásához hozzáfűzött bejegyzésed is.)
Örülök, ha neked a hosszú évek alatt sikerült olyan ügyfélkört találnod, akik megbecsülik az építész munkáját, és rá is szánják a pénzt, akár azon az áron is, hogy 2-3 m2-rel kisebb (de lehet, hogy jobb) lesz a házuk – hisz ennyi pénzből már meg is van egy tisztességes tervezési díj. Sajnos ez egyáltalán nem általános jelenség.
Értem én, hogy az építtetőkből élsz/élünk, de azért nem kellene minden cikkel nekik lefeküdnöd. Kicsit már unom ezt a „vevőnek mindent szabad, mert ő fizet” hozzáállást, s lassan építészként inkább elkerülöm az oldalad, nehogy legközelebb megint engem savazz…
Üdv.
András
Koós Miklós
2017. január 28. szombat 15:04
Kedves András,
a kiviteli terv immáron jó ideje KÖTELEZŐ és nem opció, hogy sikerül-e rábeszéled-e vagy sem. azt gondolom hogy megfelelő, VALÓS érvrendszerrel el lehet magyarázni, hogy mit tud egy kiviteli terv egy sima tervhez képest. Amikkel én találkoztam, azok katasztrofálisak voltak. Átverték a megrendelőt, mert nem alkalmasak a kivitelezésre. A tapasztalataimat itt fogalmaztam meg elég részletesen: https://kooseptar.hu/2017/01/25/korkerdes-szakmahoz-mi-tapasztalat-az-egyszeru-bejelentessel-kapcsolatban/. A legtöbben még kótázni sem tudnak
ha van esetleg olyan kapcsolatod, aki olyan helyen dolgozik, hogy rálásson a tervekre, az meg fogja ezt erősíteni. szomorú, de ettől még sajnos ez igy van.
az építtetőknek fogalmuk sincs, hogy a tervezési szerződés teljesítésekor mit is kell kapniuk, mert nem értenek hozzá. Ezzel jó sokan közülünk vissza is élnek és ha amiatt, hogy én ezt szóvá teszem te ezt az építtetőknek való lefekvésnek hívod, az a te dolgod, engemet nem zavar, sőt !!!
az építész társadalomnak még soha senki nem tartott tükröt és még soha senki nem kérte számon ettől a szakmától, hogy majd akkor tartsa a kezét több pénzért és akkor fordítsa le a német HOAI-t, ha majd a minőséget is garantálni tudja. A minőséget itt elsősorban mérnöki értelemben kell használni.
tisztában vagyok azzal is, hogy az építésztársadalom szereti elhagyni az építészmérnökből a mérnök szócskát. Nem véletlenül. Derogál. Ahogy derogált a föld felett járó építészeknek az is, amikor a passzívházaknál előjött, hogy épületgépészt tervezőszámba vegyék és mondjuk minimális szinten értsenek az épületfizikához (neked, mint minősített passzívház tervezőnek talán nem kell magyaráznom).
Tisztában vagyok, hogy hálatlan dolog úgy egy szakmát kritizálni, hogy közben én magam is a gyakorlója vagyok. A koos.hu DEKRALÁLTAN nem azért jött létre, hogy holmi építészi hiúságot simogasson. Arra van épp elég oldal. Az elmúlt 10 év viszont engemet igazolt. A szakma részéről is.
Béke!
Tóth Szilveszter
2017. január 28. szombat 17:00
Elbeszéltek egymás mellett. Miklós, igenis van az az eset, amikor a megrendelőnek mondhatsz akármit, a kiviteli terv jóságáról vagy szükségességéről, szembe röhög. én egy 5000m2-es 40lakásos társasház esetében találkoztam azzal a kérdéssel, hogy „minek fizessek valamiért, amire nincsen szükségem, ott az engedélyezési terv” sőt, megkérdezték, hogy miért nem nyomtatom ki az engedélyezési tervet 1:50ben, kiviteli terv címmel. természetesen ingyen, hiszen az eggyel előbbi tervezőjük ezt megtette. (nem értem hogyan csinálja, de el tudjuk képzelni)
Ez pontosan az a probléma, amiről beszélsz: az ügyfél nem tudja, hogy minek kell lennie a terven, nem tudja, hogy az mire való. De ez pontosan az a probléma is, amit András ír le: a kiviteli tervet feleslegesnek találják, hiszen a tervből csak addig építkeznek, amíg a falakat rakják, utána senki meg se nézi. Ezért az építészt a papírért tartják és egyáltalán nem felelős az eseményekért.
És van az az eset, amikor azt mondod, hogy „jó akkor szerződjünk engedélyezésig” mert kell a pénz, mert szeretnél dolgozni. Meg amikor a nyolcadik, tizedik árajánlatot bukod el azért, mert kiviteli tervre is adsz ajánlatot és a vevő csak a végösszeget nézi… minden évben van ilyen helyzet, hogy valaki engedélyezési tervet árazva visz el melót, mert a megrendelő azt hiszi, hogy őnála az nem kell. és ez még csak az, amiről tudok.
szóval igenis van egy rakat olyan eset, amikor nem az építészen múlik. Andrásnak és nekem ilyen az ügyfélkörömből valahány megrendelő. Van aki pedig teljesen más. Sőt, szerintem András is pontosan úgy van vele, hogy szeret kiviteli tervre is szerződni, mert több tervezhető pénz, stabilabb ügymenettel jár, még ha rosszabb rajzi órabér is, nincsen mellé ügyintézés, hivatali izélés stb…
És Miklós, az érvelésed erre meghatározó számú esetre valóban hibádzik, bár nem érzem azt, hogy amúgy hibás lenne, csak nem teljeskörű.
Koós Miklós
2017. január 28. szombat 17:20
mivel a cikk az egyszerű bejelentéses tervekről szól, ahol kötelező a kiviteli terv, igy nem tudom hogyan jönnek ide az építési engedélyezést igénylő projektek. Sehogy. A társasházak nem tartoznak ide, azokat nem is említettem, ergo itt Te és András beszéltek mellé.
Az egyszerű bejelentéses doksiknál KÖTELEZŐ a kiviteli terv és nem attól függ, hogy nekem milyen az ügyfélköröm.
Az pedig hogy valaki mit ad ki a kezéből kiviteli terv fedőnév alatt, az igenis rajta múlik és nem a megrendelőn. Csakhogy az a tervező, aki nem akar kiviteli tervet készíteni, az megelégszik egy felnagyitott eng. tervvel, miközben mutogat a MÉK szabályzatra, mondván ő betartotta az előírásokat. Ezt tettem szóvá.
Tóth Szilveszter
2017. január 28. szombat 18:01
a cikk témáját érintő rész jogos, nehéz megszokni, hogy azt a tervet is kiviteli tervnek hívják. de ebben az esetben pedig az igazi kiviteli terv nem kötelező, csak valami kötelező, amit annak hívnak ugyan, de a kötelező minimum tartalma szerint – ahogy ebben egyetértünk – ezt kiviteli tervnek hívni szakbarbárság. és itt visszakanyarodhatunk oda, hogy egy megrendelőt rá lehet-e venni a kötelező miniumon felüli mérnöki munka kifizetésére vagy sem.
abban viszont nem ér a cikk témájára hivatkozni, hogy Andrással az általános mérnök-ügyfél viszonyról IS beszéltünk. ebben meg az elmúlt év még nincsen benne.
Koós Miklós
2017. január 28. szombat 18:10
NEM.
semmiféle ÁLTALÁNOS mérnök -ügyfél viszonyról nem esett szó. Csak erről:
„hiszen tavaly legalább 8 cs.házat terveztem, de csak 1 esetében sikerült ráerőltetnem a “szent” építtetőre a kiviteli tervet”
ami nyilván azt jelenti, hogy mind a 8 cs. ház július 1-előtt lett beadva. Ha viszont utána is, akkor nem értelmezhető a válasz. lévén akkortól már nem „erőltetés” a kiviteli terv.
ha pedig még neked is nehéz megszokni, hogy melyik tervet hogyan hívják, akkor hogyan várjuk el egy építtetőtől, hogy ő tudja. Na itt kezdődik az építész felelőssége
Koós Miklós
2017. január 28. szombat 15:10
ugyan majd egy külön cikkben szeretném részletesebben kifejteni, de azt gondolom, hogy itt lenne az idő, ha tabula rasa-t csinálnánk és ennek keretében a tényleges szakmagyakorlók nem ide való részét, egyszerűen kitennék a kamarából.
Tóth Szilveszter
2017. január 28. szombat 17:09
Ez a gondolat teljességgel elképzelhetetlen. Ők is emberek – családok – ugyanazon diplomával, mint a tied vagy az enyém. A minőséget nem felülről kell ráerőltetni a piacra. Ebben az értelemben a kamarai tagság is csak annyit szabadna jelentsen, hogy ne hívhassa magát építészmérnöknek akárki. (és erre elég lenne egy évi 2000Ft-os adatkezelési díj.)
Koós Miklós
2017. január 28. szombat 17:34
nem olyan bonyolult ez. Pl. az É3-asok esetében is megoldották a problémát. Aki akarta, az megszerezte a megfelelő képesítést és most gyakorolhatja a szakmáját, aki nem vállalta, az kényszerűen abbahagyta. Ezt nem kell szociális problémának beállítani.
Olyan feltételrendszert kell kialakítani, ahol ellenőrizhetővé válik a teljesítmény – tudod, tervellenőrzés…. – aki annak nem felel meg, azzal valami történik. Nem tudom mi, de most mellékes is.
A pedagógusok is kézzel lábbal tiltakoztak, amikor azzal jöttek, hogy mérni szeretnék a teljesítményüket. Fel voltak háborodva.
Nyilván nem könnyű ilyet létrehozni, de ezt mindig holmi szociális izével kenték el. Egy multinál kizárólag a teljesítmény számít és nagy ívben letojja a felsőfokú nyelvvizsgádat, csak az érdekli, hogy tudsz-e kommunikálni, munkát végezni azon a nyelven. Nem véletlen, hogy a „nyelvpótlék”, mint olyan csak állami szektorban létezik.
Tóth Szilveszter
2017. január 28. szombat 18:10
teljesen más gondolat valakinek elvenni a szakmáját, mint felállítani egy minőségbiztosítási rendszert, ami pozitív diszkriminációval segít árelőnyt elérni azoknak, akik megugorják a szintet. ez utóbbival tudod jól, hogy maximálisan egyet tudok érteni.
Mert semmiből nem áll tervellenőrzéseket végezni, aztán aki sokadjára is jó tervekkel áll a bizottság elé megkapja az aranycsőtollas építész (aranybalegérgombos) rangot, amit az árajánlata mellé tehet és ezzel versenyelőnybe kerülhet azokkal szemben, akiknek ilyen fokozatuk nincsen. Illetve vállalhatja, hogy a bizottság előtt megméreti a tervét és eléri vele minimum az ezüstpausztekercs szintet, mielőtt tervet szállít. és ha a bizottság jó munkát végez, akkor ez bizony lesz aki előtt súlyos érv, hogy kétszerannyit fizessen egy jó tervezőnek egy használható tervért. a kérdés az, hogy a bizottságot ki fizeti és válogatja össze, hogy ez működőképes-e a piacon.
Koós Miklós
2017. január 28. szombat 20:22
miből gondolod, hogy arra gondoltam, hogy puszta rámutatással kellene bárkinek a sorsáról is dönteni?? ezért hoztam példának az É3-asok esetét is, akkor is mindenki a szociális szempontokkal jött. Aztán mindenki beletörődött, hogy biza el kell még végezni egy szakosítót, hogy továbbra is tervezhessenek.
a kamara sem érzékeli ezt. Nyomatják ezt a 2000 Ft-ért kapok 1 kreditpontot, ami abból áll, hogy pár építőanyag gyártó bemutatja az aktuális termékét. Probléma kipipálva. Valódi, tudást is adó továbbképzés elvétve található. megnéztem a megyei kamarák tovűábbképzési programját, már ahol fel van tüntetve. Amit a leggyakrabban megtaláltam, az egyik CAD forgalmazó „ingyenes képzése”…. mármint, hogy miért lenne jó, ha megvennéd a legfrissebb változatukat.
Tóth szilveszter
2017. január 28. szombat 23:45
„tabula rasa” „a tényleges szakmagyakorlók nem ide való részét, egyszerűen kitennék a kamarából”
ebből nekem nem egy szerves, piac alapú szerves fejlődés elindítását jelentette. elnézést, ha félreértettelek.
Koós Miklós
2017. január 29. vasárnap 09:00
azt írtam „ezért hoztam példának az É3-asok esetét is, akkor is mindenki a szociális szempontokkal jött. Aztán mindenki beletörődött, hogy biza el kell még végezni egy szakosítót, hogy továbbra is tervezhessenek.”
A piaci alapú megmérettetés csak akkor jöhetne létre, ha hasonló lenne a környezet, mint pl. Németországban, ahol RANG a kamarai tagság. Ott a kamarai tagság nem kötelező és lám mégis működik. Ehhez először nem piac kell, hanem a kamarai törvényt újraírni. Ez pedig egy intézkedés csomagot jelent, ahogy anno felülről kellett belenyúlni, hogy az E3-as jogosultságot meg lehessen szüntetni.
Kovács András
2017. január 28. szombat 21:20
Kedves Miklós és Szilveszter!
Nem akartam ekkora vihart kavarni a biliben, így most azzal kezdem, amivel Miklós a válaszát felém befejezte: béke. Ne haragudj, Miklós, ha nyers voltam, azt hiszem kicsit túlreagáltam a dolgot, mindig is nagyon hasznos volt számomra az oldalad, zöldfülűként sokat okosodom belőle, nem beszélve az egyéb szervező munkádról. Egyébként is nem annyira alkalmas normális viták lefuttatására ez a chat-es környezet, de hát most ez van kéznél.
Azonban szeretném egy kicsit színesíteni a képet az építész-építtető viszonyt illetően, mert úgy látom, ebben elképesztő nagy szórás van: Miklós évtizedek óta csak kiviteli tervvel ad ki munkát – és ezt mintha erőltetnie sem kellene -, én meg 6-7 év önálló tervezés alatt egy kezemen meg tudom számlálni, hányat készítettem családi házhoz.
Alapvetően úgy látom, kicsit távolabbról kell nézni a dolgot: árulunk valamit, és még ha biztosan tudjuk is, mi a legjobb a vevőnek, a tudatos vásárlók korában ő úgy gondolhatja, majd ő eldönti.
Ezzel arra akarok utalni, hogy rojtosra beszélhetem a számat egy építtetőnek a kötelező és az ajánlott munkarészek közötti különbségről, akkor sem engem fog megkérdezni, hogy mit rendeljen tőlem, hanem korábban építkező ismerőseit, vagy ami gyakran rosszabb: leendő kivitelezőjét. Ha ezektől mást hall, valószínű az jár a fejében, hogy csak le akarom húzni.
Úgy tűnik, az én környékemen (Dunakanyar, 3000 fős falu) ezek vannak többen, s én – mivel nem akarok lehúzós lenni – mindig korrektül tájékoztatom az ügyfeleket, mi kötelező, mi nem, s mindig megtartom 10 perces kiselőadásomat a kiviteli terv csodájáról. Ha ezzel esetleg el is tudom kábítani őket, az árajánlatomtól mindig felébrednek (lehet, bennem van a hiba), és eszükbe jut, hogy hát a környéken mindenki eng.tervből építkezett, meg különben is a kőműves rokon, az ács meg pláne stb.
Nem ragozom, csak az a kérésem, hogy ha lehet, ne tegyünk ilyen sommás megállapításokat, hogy aki eddig nem készített családi házhoz kiv.tervet, az kvázi csaló, mert nem ismerjük a körülményeket – és persze én sem tudom, Miklós milyen borzalmas terveket látott (de el tudom képzelni).
És még annyit, hogy nem szeretek a szavakon lovagolni: természetesen tudom, mi az hogy egysz. bejelentés, meg hogy kiviteli tervnek nevezik, amit be kell adni stb. De azt meg te tudhatod, Miklós, hogy tavaly az átalakítás, bővítés még nem tartozott bele, és nálunk ilyenből is elég sok van.
Na, bocs a szómenésért, csak idén már 4 árajánlatomat utasították vissza, mert az egysz. bejelentést csak valódi kiv. tervvel lettem volna hajlandó megcsinálni…
Koós Miklós
2017. január 29. vasárnap 08:54
Azzal, hogy állandóan azt próbáltam/próbálom sugallni az építtető olvasóknak, hogy követeljék meg a tervezőjüktől a kiviteli tervet, a 3D-t, a benapozásvizsgálatot, a látványtervezést, a helyiségek teljes bebútorozását, azzal nyilvánvalóan az a célom, hogy eggyel több impulzust kapjanak, hogy nagyobb legyen az elvárásuk az építészükkel szemben. Ez csak látszólag tűnik olyannak, mintha „lefeküdnék az építtetőknek”, sokkal inkább úgy vélem, hogy az építészek azon részének is hasznos lehet, akiknek győzködniük kell a megrendelőiket a minőségibb munka irányába.
Bizonyára nem egyformák a lehetőségeink és nyilván szerencse is kell hozzá, de annyit azért megsúgok, hogy manapság nem Pécs a családiházas tervezés Mekkája. Nálam még a 10%-ot sem éri el az összeshez képest. Leginkább Pest megyében, Dunakanyarban dolgozom én is. az építési piac cca 70%-a oda koncentrál. (most készül éppen egy cikk, hogy hol épültek az utóbbi években leginkább házak…hát elég kijózanító…)
Azt is látom, hogy egyre több építész ismeri fel, hogy érdemes a honlapján többet adni, mintsem csak a portfólióját bemutatni és magát fényezni. Egyre többen választják a blogolást vagy ahhoz hasonlatos valamit. Igen hasznos dolog, legfőképpen azért, mert többek között pont a győzködés, rábeszélés súlyos idejét, energiáit lehet vele megspórolni.
András, nyilvánvalóan nem tégedet akartalak ekézni, hanem azokat, akik NEM IS AKARTAK SOHA SEM kiviteli tervet készíteni. Ha a megfogalmazásom félreérthető volt, azért bocs, de így értettem. Aki minősített passzívháztervező, arról biztosan lehet tudni, hogy nem ebbe a halmazba tartozik (bár az is igaz, hogy ez a vonal az én esetemben teljesen vakvágány volt, semmilyen hatással nem bírt a megkeresésekre… de erről már írtam)
szándékosan provokálok és írok úgy, ahogy, mert ezek olyan témák, amiről senki sem beszél, pedig nagyon is kellene. az építésztársadalom jelentős része inkább arról vitatkozik, hogy a Ligetbe kerülő új Néprajzi Múzeum vajon látszani fog-e Damjanich utcából vagy sem. Ha viszont azzal szembesíted, hogy öreg, szart adsz ki a kezedből, akkor vérig sértődik és belekezd valamilyen végtelen hosszú építészeti halandzsába.
Daidalos
2017. január 29. vasárnap 03:46
Bizottság)))))
Balage
2017. január 29. vasárnap 11:10
Tisztelt Hozzászólók!
Ahhoz szeretnék egy szerény megjegyzést tenni, hogy az egyszerű bejelentéshez szükséges „kiviteli terv” akkor most valódi kiviteli terv-e vagy sem – mivel itt ezt a kérdéskört is érintettétek. Ha esetleg az alábbiakról tudtok és valamit félreértettem, akkor előre is elnézést kérek.
Az e-epites.hu honlapon 2016 közepe óta letölthető egy a Miniszterelnökség által szignált lakossági tájékoztató, mely az egyszerű bejelentésről szól: https://www.e-epites.hu/sites/default/files/egyszeru_bejelentes_lakossagi_20160613.pdf Ennek 5 és 6 oldalán az olvasható, hogy értelmezésük szerint koránt sem minden esetben elég az egyszerű bejelentéses „kiviteli terv”, hanem emellett a kivitelezésről szóló 191-es kormányrendelet 22.§-a szerinti klasszikus kiviteli tervet is el kell készíteni, amennyiben fennállnak a készítési kötelezettségének feltételei. Azt írják, hogy mindkét rendeletet figyelembe kell venni és együttesen alkalmazni.
A 191-es rendelet 22.§-a ma hatályos tartalma szerint gyakorlatilag minden családi házra kell klasszikus kiviteli terv, hiszen az esetek döntő többségében nehezen elképzelhető, hogy egy családi ház ne tartalmazna a koszorún kívül más vasbeton szerkezetet pl. vasbeton alapkoszorút, lépcsőt, monolit födémrészt, földrengés elleni vasbeton pillért vagy falat, stb… (de nyilván épülnek vb. szerkezet nélküli házak is).
A 22.§ mai állapota viszont a gépészeti és a villamos szakági terveket is a kiviteli terv részének tekinti, tehát ezek is kellenek egy egyszerű bejelentéses házhoz…
A fentiekből kifolyólag ismétcsak felmerül a régi költői kérdés, hogy vajon mi a fenétől egyszerűbb jelenleg egy egyszerű bejelentéses házat engedélyeztetni és megépíteni, mint egy hagyományos építési engedélyes házat. És akkor még ott vannak a sokszor nem egyértelműen értelmezhető HÉSZ-ek értelmezésének veszélyei is, melyre január közepétől már építésfelügyeleti barságtétel is van a tervezőkre a 238/2005 korm. rendelet szerint.
Az építési hatóságok bürokráciacsökkentését nem az engedélyezések egyszerűsítése fogja biztosítani, mert a hatóságok munkájának döntő részét eddig sem a lakossági engedélyek kiadása tette ki, hanem az éveken át óta folyó, rosszban lévő telekszomszédok között létrejövő kisebb-nagyobb, többségében ún. „tyúkper” ügyek intézgetése, papírok ide-oda küldözgetése, mely ügyek egyre bonyolódása és elhúzódása szempontjából a folyamatos jogszabályváltozások által okozott körülmények csak további olaj a tűzre. Az építésügyi jogszabályok jelenlegi elképesztően elbonyolódott, össze-vissza foltozgatott tartalmi, minőségi állapota miatt egy teljes jogszabályi stornóra és újra gombolásra lenne szükség. A jelenlegi jogszabályok mai állapotánál a 15-20 évvel ezelőtti jogszabályi állapotok is jobbak lennének.
B.
Tóth Szilveszter
2017. január 29. vasárnap 15:30
az e-epites.hu valószínű nem frissült, innen az anomália, de a 191/2009 22§ (1a) pontja vág ide: Az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építőipari kivitelezési tevékenység legalább a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló kormányrendeletben meghatározott munkarészeket tartalmazó kivitelezési dokumentáció alapján végezhető.
ott lehet anomália, hogy ugyanezen joghely (2) pontja már minden kiviteli tervet említ (és ír elő teljes gépész és elektromos tervezést), de ez visszavezethető azon problémára, hogy a bejelentési tervet kiviteli tervnek nevezni ilyen formán egy rossz vicc.
Balage
2017. január 29. vasárnap 16:50
191-es rendelet 1a) pontja az alábbit mondja:
„Az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építőipari kivitelezési tevékenység legalább a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló kormányrendeletben meghatározott munkarészeket tartalmazó kivitelezési dokumentáció alapján végezhető.”
Az e-építés.hu-n található Miniszterelnökség által kiadott, a szöveg végén 2016. június 30-án keltezett egyszerű bejelentésről szóló lakossági tájékoztató az alábbiakról tájékoztatja a lakosságot:
„Lényeges tudni, hogy a kivitelezésről szóló kormányrendelet 1. melléklete nem azonos az egyszerű bejelentésre vonatkozó rendelet 1. mellékletével. Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy akkor melyik melléklet szerint kell eljárni?
A megoldás a három idézett rendeletszöveg együttes alkalmazásával adható meg, a következők szerint.
– Az egyszerű bejelentésre vonatkozó kormányrendelet 1. melléklete szerinti kivitelezési dokumentáció az egyszerű bejelentés megtételéhez szükséges.
– A kivitelezésről szóló kormányrendelet értelmében legalább a „szükséges” kivitelezési dokumentációval kell rendelkezi, ami így feltételezi, hogy esetleg más munkarészeket is biztosítani kell.
– A szükséges kivitelezési dokumentáció az adott építkezés sajátosságainak figyelembevételével kiegészítendő a kivitelezésről szóló kormányrendelet 1. melléklet értelemszerűen alkalmazott munkarészeivel.
Példa
A kivitelezésről szóló kormányrendelet 1. melléklet 10. pontja nevesíti az „Építésszervezési munkarészt”, ez viszont nem része az egyszerű bejelentésre vonatkozó rendelet szerinti „szükséges” kivitelezési dokumentációnak. Ezt a kivitelező biztosítja, megléte pedig az
építtető felelőssége. Ennek a munkarésznek az egyik eleme a „munkabiztonság és egészségvédelmi terv”, amit a naplóba fel kell tölteni, esetleges balesetkor hiánya komoly következményekkel jár mind az építtetőre, mind a kivitelezőre nézve.
Összefoglalva, az egyszerű bejelentés a melléklet szerinti kivitelezési dokumentációval tehető meg, míg az építési tevékenység a sajátosságainak megfelelő további munkarészekkel kiegészítve végezhető, mely az építtető felelőssége. A többlet munkarészek körének meghatározása viszont az összes tervező és kivitelező feladata, elvárható és kötelességük is, hogy az építtetőt erről megfelelően tájékoztassák.”
Tekintettel arra, hogy ezen Miniszterelnökségi tájékoztató után az e-epites.hu tanúsága szerint nem jelent meg semmilyen más tartalmú tájékoztató a kiviteli tervekkel kapcsolatban, így ez a tájékoztató a figyelembe veendő a jelenleg hatályos jogszabályi tartalmakkal együtt. Az Építtetők és a Tervezők ezeket tudják csak elolvasni.
A Miniszterelnökségi tájékoztató (akár furcsának tűnő) tartalma azért érthető (jogilag), mert semmilyen államigazgatási szerv sem mondhatja egyetlen jogszabályra, jogszabályrészre sem, hogy az nem érvényes, nem kell figyelembe venni. Mert ugyan mivel, milyen jogszabállyal indokolná egy bármilyen ellenérdekű ügyfél felé, hogy miért nem kell figyelembe venni egy jogszabályt? Tehát nem mondhat mást egy hatóság, mint hogy minden jogszabályt figyelembe kell venni, és együttesen alkalmazni, amely egy ügytípus szempontjából releváns tartalommal bír. A hatóságoknak egy adott ügy megítélése szempontjából az esetleges ellenérdekű ügyfelek nézőpontjára, érdekére tekintettel is kell gondolkodniuk.
Szerintem egyértelmű a szitu a kiviteli tervek tartalmával kapcsolatban.
Üzemmérnök
2017. február 2. csütörtök 19:46
Kovács András kollégát nagyon meg tudom érteni. Nehéz úgy versenyezni a csak bejelentéses tervet készítőkkel, ha számára minden, ebben a kategóriába tartozó tervet a 191-es rendelet szerint akar elkészíteni. Azonban meg kell értetni az építtetőkkel azt, hogy a terv fogja eldönteni azt, hogy elegendő-e kamarai szabályzatnak megfelelő „kiviteli” terv, vagy sem. Tisztességesen járunk el, ha tájékoztatjuk a laikus építtetőt arról, hogy bizonyos paraméterek átlépése után, már nem elegendő az építészeti terv, szakági tervezők bevonása szükséges a szakági terveknek az elkészítéséhez.
Mind a kivitelezésről, mind a bejelentésről szóló rendelet azonos szintű, ezért érvényesül az a jogi szabály, hogy a speciális megelőzi az általánost.
A jogalkotó szándéka is az volt, hogy a családi házak esetében ne teljes körű kiviteli terv készüljön (a 191-es rendelet szerinti), hanem egy egyszerűsített „kiviteli terv”. Ezért előzi meg a bejelentéses kormányrendelet a kivitelezésről szólót. Ezért elegendő a kivitelezéshez az építész által a kamarai sillabusz alapján elkészíteni a kiviteli tervet, de csak bizonyos paraméterekig. Természetesen nem tiltott, hogy bizonyos dokumentációrészeket elkészítéséhez statikust, gépészt, stb. bevonjon.
Azt azonban vitatom, hogy szükséges ezeket a paramétereket jogszabályban meghatározni. Nem lehet rábízni a tervezőre annak eldöntését, hogy milyen szakember segítségére van szüksége?
Daidalo
2017. február 4. szombat 19:46
A kiviteli tervnek minden olyan fontos részletet, megoldást, jellemzőt, paramétert, stb., amelynek alapján a kivitelező az építményt a tervező eredeti elképzelése és szándéka szerint, első osztályú minőségben meg tudja valósítani. Amelyik terv nem ilyen, az nem kiviteli, bárhogy tekergetik a jogászok a szavakat, vagy használnak az adott kontextusban értelmetlen és értelmezhetetlen jelzőket. Ezért a számomra semmit nem mond a „csökkentett tartalmú kiviteli terv”. Olyan, mint a „félig döglött macska”, ami, mint tudjuk, nincs.
Tóth Szilveszter
2017. február 6. hétfő 18:33
inkább olyan, mint a hot-dog: nincsen köze kutyához, csak valaki ennek nevezte el. ugyanígy nincsen köze az eddig általunk ismert kiviteli tervhez ennek a tartalomnak, csak ez lett a neve.
Bakos Géza
2017. február 6. hétfő 10:14
Akkor – ha nem is teljesen a témához tartozóan (jobb helyet nem találtam) – friss, (ma reggeli) „agyalni való”
Feladat: meglévő családi ház bővítése egyszintes – gépkocsitároló funkciójú – épülettel, közvetlenül az épület hátsókerti homlokzatához csatlakozva, terasz-ként hasznosítható lapostetős lefedéssel. Opciók:
• akár engedély nélkül is megvalósítható, a nagyságrendjére , és a 312-es rendelet (év végén frissített) 1.sz melléklete alapján
• 312-es szerinti hagyományos engedélyezési eljárás a rendeltetésére tekintettel (nem lakóépület-rész)
• egyszerű bejelentési eljárás az (év végén kibővített 155-ös rendelet 1§.(1) b) alapján („meglévő lakóépület 300 négyzetméter összes hasznos alapterületet meg nem haladó méretűre bővítése”)
A magam részéről az első, ill harmadik opció felé hajlok, utóbbinál azért, mert a hivatkozott bekezdés nem tér ki külön a bővítéssel létrejövő rész rendeltetésére, alaphangon „lakóépület…bővítése” ami megfogható tény.
Jobb a békesség – előzetesen felhívtam a két érintett „szervet”:
• I.fokú Építéshatóság: szerintük egyszerű bejelentés (vagy engedély nélkül is…), de azért konzultáljak az Építésfelügyelettel is.
• Építésfelügyelet: szerintük nem egyszerű bejelentés, mert „szerkezetileg független önálló építmény, ami nem lakóépület” .(+ akár nem is engedélyköteles – az első opció miatt )
Utóbbi illetékessel megegyeztünk abban, hogy azért ez amúgy valóban jó kérdés a közelgő megyei „fejtágítóra” , aminek a témája az egyszerű bejelentés tapasztalatai…
Fel is fogom tenni a kérdést, bár – korábbi fejtágítók tapasztalatai alapján – a válasznak kb. annyi súlya lesz, mint a – más helyen beidézett – NAV„ hivatalos” válasznak:
“A válaszlevélben részletezettek szakmai véleménynek minősülnek, kötelező jogi erővel nem bírnak.”
Ennek tudatában is érdekelne, a Kollégák hogy látják ?
Üzemmérnök
2017. február 6. hétfő 11:52
Szerintem az egyes számú opció akkor, ha a meglévő és az új épület között nem jön létre közvetlenül kapcsolat. Ha a gépkocsitároló csak az udvarról közelíthető meg, akkor egy független melléképület. Az építésfelügyelet meglátása is ezt támasztja alá, miszerint „szerkezetileg független önálló építmény, ami nem lakóépület”
Ha az építendő melléképület és a meglévő lakás között ajtós kapcsolat létesül, akkor már a lakóépület bővítésének minősülne, mivel annak egyik tárolóhelyisége lesz.
Ez az eset ahhoz hasonlított, amikor az építéshatóságnál számolták az eljárási díjat. Ha az épületben levő garázsnak nem volt ajtaja a lakótér felé, csak az udvarra, akkor azt melléképületi résznek minősítette, tehát a 20.000,- + 5.000,- fölött, a melléképületre is számolt még 10.000,- Forintot. A legszebb, hogy egy építési engedély került kiadásra, s a felsorolt helyiségek között sem választották ketté a két rendeltetést. Ugyanennél a hatóságnál a másik ügyintéző már nem számolt fel külön díjat, mert úgy gondolkodott, hogy ha egy épülettömegben van, akkor a gépkocsi tároló lehetne egy fedett-nyitott féltető is, s az sem minősül melléképületnek, ahogy egy tornác vagy egy fedett-nyitott terasz sem.
Mindkettő ügyintéző munkáját helyesnek ítélték meg az ellenőrzéskor. Hiszen egy társasháznál is ketté kellett választani a lakásokat és a garázsokat. A közös használatú terekre, pl. a babakocsi tárolókra sem számoltak fel eljárási díjat, pedig az is lehetett volna melléképületi rész.
Mindezek alapján, én a meglévő háztól (szerkezetileg és funkcióban) független tárolónak a tervére több helyen felírnám, hogy engedély és bejelentés nélkül megvalósítható, mivel nagyságrendje rendeltetése alapján a 312-es rendelet 1.sz mellékletében felsorolt esetnek minősül.
T.Gabi
2017. február 6. hétfő 12:57
Meglátásom szerint egyszerű bejelentés ( ha a lakóépület a garázzsal együtt sem haladja meg a 300 m2-t) Attól még, hogy a bővítményben garázs készül, maga a lakóépület jellemzően lakásfunkciót takar továbbra is, és a garázs is a lakáshasználat része, tehát lakóépület bővítése történik.
Kicsit érdekesebb a helyzet, amikor a lakóépülettel egybeépítve van egy üzletrész és magát az üzletrészt kívánják bővíteni. ( A lakóépület a jelenlegi üzlettel együtt sincs 300 m2, és az üzlet bővítését követően sem lesz 300 m2. ) Ebben az esetben mit tennétek? Engedély az üzletrész bővítésére, vagy bejelentés lakóépület bővítésre üzletrész növeléssel?
Én azt fogom tenni, hogy beadom építési engedélyezésre, aztán ha nem engedélyezési eljárás akkor hatáskör hiányában az építéshatóság 8 napon belül megszünteto az eljárást így tudni fogjuk, hogy bejelentés 🙂
Tóth Szilveszter
2017. február 6. hétfő 18:31
egyetértek, tök egyértelműen egyszerű bejelentés, de durvább példa is lehetne, mondjuk egy családi ház bővíthető üzlethelyiség és iroda funkcióval az utcafronton és ha az arányok miatt marad lakóépület, akkor az lakóépület maradt
Jani
2017. február 6. hétfő 17:40
https://www.mek.hu/index.php?link=Utmutatoa_legfeljebb_300_m2_osszes_hasznos_alapteruletu_uj_lakoepuletek_tervezesehez__bejelentesehez_es_megvalositasahoz-2017
Koós Miklós
2017. február 6. hétfő 18:17
köszi Jani, ki is tettem az oldalra