Minisztériumi körkérdés a szakmához: mik a tapasztalatok az egyszerű bejelentéssel kapcsolatban?
A megyei kamarák tagságának némelyikéhez az alábbi vagy ahhoz hasonló levél ment ki a napokban:
A Miniszterelnökség összegzést kíván készíteni az új, legfeljebb 300 m2 hasznos alapterületű lakóépület építésére vonatkozó egyszerű bejelentés 2016. január 1-jével történt bevezetésének első évi tapasztalatairól, amelyben figyelembe kívánja venni a szakmai kamarákon keresztül a tervezők tapasztalatait.
Hogy a véleményünket széles körű tapasztalatok alapján tudjuk megfogalmazni a jogalkotó felé, kérünk Mindenkit, aki a tervezési munkája során már konkrét élményekkel rendelkezik, ossza meg velünk.
Volt ahol konkrét kérdéseket is feltettek:
Nos én most szándékosan ülök fel fordítva ama bizonyos lóra. Az ok az, hogy a tervkritika kapcsán számos tervet kapok, köztük komplett, beadásra szánt egyszerű bejelentési doksit is, műleírással, költségvetéssel, statikai munkarésszel…stb. Ha most eltekintünk attól, hogy maga az alaprajz és az épülettömeg milyen, akkor legalább annyira érdekes, hogy miféle tervek is születnek e-naplóba való feltöltésre és kivitelezésre.
Mivel az adott tervek nem minden esetben publikusak, néhány korábbi tervem közbenső tervváltozatain próbálom megmutatni, amit tapasztaltam. KIVITELI TERVEKRŐL beszélünk!
alaprajzok
- a rajzok láthatóan m1:100-ban készülhettek, majd fel lettek nagyítva m 1:50 léptékre. Ez még nem volna gond, de a részletezettsége is egy eng. tervének felel meg.
- elvétve vannak belső kóták, szinte mindent kívül kótáztak
- az ablaktengelyek be vannak kótázva, de a belső tartófalak és azok nyílásai, kémények, pillérek, teherhordó faltestek nincsenek
- a legelemibb kótázási szabályok is hiányoznak gyakran (nem tartószerkezethez kótáznak, hanem hőszigeteléshez, válaszfalhoz)
- a kívül kótázásból következően sokszor 6-8 méterre lévő szerkezetet kótáznak, sokszor nem lehet tudni, hogy pontosan mit
- a helyiségekben elvétve vannak kóták, sok helyiség méretét csak számolgatással lehet kiszámolni
- ha az alaprajz egy része elfordul a koordináta rendszertől, nincsenek olyan fix pontok, amihez képest értelmezni lehetne az elfordulás mértékét, nincsenek átlók, háromszögelés…stb
metszetek
- csak az előírás szerinti 2 metszet készül, akkor is ha az épülettömeg vízszintesen és függőlegesen is erősen tagolt
- számos épületrészről nem lehet tudni, miképpen képzelték el a megépítését, mekkora a belmagassága, mi a rétegfelépítése…stb
- közel 100%-os lejtésű telken úgy rajzol meg hátfalat (kvázi támfalat) 5-6 m magassággal, hogy annak megépíthetősége és állékonysága láthatóan megoldatlan, szivárgó nincs feltüntetve
- a legelemibb csomópontok (lábazat, koszorú környéke) teljesen megoldatlan, tele van hatalmas hőhidakkal.
- az épületből kinyúló erkélylemezt körbeburkolja 5 cm hőszigeteléssel, miközben a fal U értéke 0,1.
rétegrendek
ezekhez hasonló rétegrendekkel találkoztam
7, 5 cm előtétfal
30 cm méretezett VB pincefal
vízszigetelés
15 cm méretezett VB szig. tartó fal
8 cm zártcellás hőszigtelés
felületszivárgó
3-5 cm kavics leterhelő réteg
vízszigetelés
12 cm poliuretán hőszigetelés
alátét fólia
18 cm VB födém
felületképzés
Hőszigetelés terhelhetőség és vízállósági megkötések nélkül, párazárók, lejtbetonok hiánya.
lépcső
A lépcsők az abszolút „mostohagyerekek”, általában a befoglaló méretük van megadva, de sok esetben még a karszélességet is is csak úgy lehet kikövetkeztetni. a metszeten látható lépcsőrajz a megvalósíthatóság szempontjából értékelhetetlen, de még a legelemibb lépcső előírások sem ellenőrizhetőek adatok híjján.
***
Az alábbiakat írtam az egyik tervbeküldőnek:
Elmondható, hogy az építész kamara által előírt tervtartalmi elvárásoknak a doksi megfelel, de kivitelezésre teljességgel alkalmatlan. Ha ez alapján akarná valaki megépíteni, az eredmény elég lehangoló lesz, mert a tervező által nem megtervezett részleteket jó eséllyel a kivitelező fogja a lehető legegyszerűbbre lerontani, ami messze lesz a látványtervek világától. Ugyan a statikus tervekhez készültek (zsaluzáshoz való) csomóponti rajzok, de azokhoz el kellene készíteni az építészeti csomóponti rajzokat is. Ezt nem a kivitelezőnek kell kitalálni, különösen nem egy ennyire tagolt és bonyolult kialakítású épületnél. Nem ismerem, hogy milyen szerződést kötöttek, de ha abban nem volt benne a kiviteli tervezés, akkor ajánlom, hogy pótlólag rendeljék meg, különben a tervező a tervezői művezetésen fogja ezt megtenni.
- nem készültek tervek a lapostető kialakítására, lejtésviszonyaira, vízelvezetésére, bonyolultabb magastető esetén nem készült fedélszékterv, ami tetőfelülnézeti rajz volt, az pedig vagy nem építhető meg, vagy szakmai szempontból nem felel meg.
- az energetikai szempontok sok esetben teljesen háttérbe szorultak, a csomópontok megoldatlanok, óriási hőhidak mindenütt.
- szinte egyáltalán nem találkoztam konszignációkkal, részlettervekkel
- az un. egyszerű bejelentés, mint tervforma nem a kiviteli tervekhez közelít, hanem a korábbi engedélyezési tervekhez. Egy nagyon egyszerű házikó esetén ez még nem is okozna gondot, de ahol pl. a teraszház forma, lapostetős, árkádtetős, konzolos szerkezetek is előfordulnak, ott a megértéshez és a megépítéshez lényegesen több tervezői információt kellene megadni
- a kapott tervek jelentős része lényegében azt a tervezői hozzáállást képezte le, mint ami korábban is tapasztalható volt. Csak annyit lerajzolni, kótázni és méretezni, amit megrendelő kész tervnek tekint
- a látott tervek jelentős részénél egyértelműen csak a szabályzatnak való megfelelés volt az egyetlen szempont, az épület megépíthetősége, a kivitelezés elősegítése nem játszott szerepet.
- a szabályzat negatívan ösztönzi a tervezőket a kivitelezhetőséget elősegítő tervek elkészítésében, miközben a megrendelők abban a hitben élnek, hogy olyan tervet kapnak, ami alapján a korábban elfogadott (esetleg látványterveken látott) ház megvalósulhat.
Az egyszerű bejelentéssel kapcsolatoan eddig 30 cikket írtam, így én most nem kezdeném előről, hogy mi a véleményem erről a tervfajtáról.
Hozzászólások (8): megnézem
Tóth Szilveszter
2017. január 25. szerda 23:53
vártuk már ezt a cikket. én annyit tennék hozzá, hogy ez a cikk a szabályzat (teljesen jogos) kritikája. az elején idézett közvélemény kutatás pedig a teljes elgondolást kívánja mérni, aminek a szabályzat és az abból fakadó (?) tervek csak egy része.
amúgy üdvözlendőnek tartom, hogy végre látunk olyat, hogy széles közönség előtt a kamara információt kér a szakmától – én ennek bizony örülök, mert ez vezet valahova! sok munka lesz feldolgozni és persze nem minden vélemény jut majd el, de kívánok sok türelmet és éles szemeket arra, hogy a jó véleményt továbbítsák. örök elégedetlenként jelezném is egyúttal, hogy ezt a szakmát megkérdezem részt lehet profin csinálni, de persze valahol el kellett indulni.
tervek: nekem komolyan megfordul a fejemben, hogy vajon az építész társadalom azon része, akik eddig csak engedélyezési terveket készítettek, képesek-e azonnal olyan terveket készíteni, amiket bármilyen szempontból is kiviteli terveknek lehet nevezni? ez ugyanis szerintem másik szakma. sokszor elmondtam, hogy az engedélyezésnek az a baja, hogy bele akarják szuszakolni a minőségbiztosítást, pedig nincsen benne helye, a százas tervbe nem fér bele. a kiviteli terv meg színtiszta minőségbiztosítás. azt nem állítom, hogy nem képes a szóban forgó szakemberek többsége idővel váltani és megtanulni egy más dimenziójú gondolkodást, de erre sem anyagi eszközei, sem anyagi fedezete, sem megrendelője se élethelyzete nincsen, szóval ez időbe telik, az biztos. az se könnyű, hogy autodidakta módon kell fejlődni, mert érdemi szakmai továbbképzés nincsen. nem a kötelezőre gondolok.
és a kritikával, amit a fenti helyzetjelentésed mond, egyetértek, de azt nem látom be, hogy egy jó szabályzat hogy tudja előre vinni a tervminőség ügyét, de azért mondjuk akkurátusságból, minőségből és megjelenésből minimum lehetne példamutató 😉
Koós Miklós
2017. január 26. csütörtök 09:16
tisztázzuk először is a leglényegesebbet. A KAMARA SEMMIFÉLE INFORMÁCIÓT NEM KÉRT A TAGJAITÓL. Továbbította a MINISZTÉRIUM (a jogszabályalkotó) kérését. ez óriási különbség!
nyilvánvalóan látszik, hogy a szabályzat egy dilettáns munka, még ha egy magát szakmai szervezetnek tituláló valami is írta. Ami nagyobb baj, hogy a szabályzat megtéveszti az építtetőt is. Ne felejtsük el, hogy az egész szakmánk egyetlen célja, hogy az építkezni vágyók meg tudják építeni a házukat. Minden és mindenki más csak másodlagos.
a mondandód másik részére nem tudom a választ, nem tudom, hogy egy másik szabályzat milyen érdemi változást tudna hozni. Úgy vélem itt lenne az ideje egy kis tisztulásnak, mert a sok alibi építész gyakorlatilag zsinórban selejtet gyárt, miközben szüntelenül arra panaszkodik, hogy hogyan lehetne több pénzt elkérni. Ezzel a helyzettel a kamara nem akar foglalkozni, mondván senkit sem lehet kizárni a lehetőségekből, pusztán minőségi alapon.
Koós Miklós
2017. január 26. csütörtök 09:23
az írásom végén beidézett levélhez még annyit, hogy egyébként maga a ház egy kifejezetten jó alaprajzú, jó tömegű, korszerű, modern, lapostetős családi ház volt, ami ha nyilvános tervkritikára került volna, biztos, hogy csak a legjobbakat mondtam volna róla
Mik az én válaszaim az egyszerű bejelentéssel kapcsolatos kérdésekre? - koos.hu
2017. január 26. csütörtök 11:40
[…] azt írtam, hogy a témában eddig 30 db írásom jelent […]
Kutasi Jenő
2017. január 26. csütörtök 13:05
Hiába no, a kutyát sem lehet bottal a nyúl után kergetni.
T.Gabi
2017. február 6. hétfő 20:57
Ennyire nincsenek még tapasztalatok? -Mondjuk a mi területi kamaránk nem is továbbította tagjaihoz ezeket a kérdéseket. – Még én se töltöttem fel egyszerű bejelentést, de dokumentációt már készítettem hozzá. Amit feleslegesnek tartok: Utcakép a kerítésekkel félig takart házakról, főleg olyan esetekben, ahol a telkek beépítése fésűs, és az utca tengelye nem párhuzamos az épületek egyetlen falával sem. Teljesen torz ilyenkor az utcakép. Nem beszélve az új beépítésű területekről, ahol a szomszédos telkek még üresek és kerítés sincs. Ha betartom az övezetben előírt paramétereket, akkor ezt nem érzem szükségesnek. Elégségesnek tartanék a két szomszédos épületről fotókat csatolni ( már ha van szomszédos épület ). Utcakép ott kellene csak, ahol a településképi rendelet a városkép miatt eddig is előírta. A többi munkarésszel nincs bajom, esetleg még a „rendszerterv” lehetne egyértelműbb. Elég nehéz találni villamos tervezőt családiházhoz – legalábbis errefelé. Nagyobb munkákhoz voltak szokva, családiházhoz eddig nem nagyon készíttetett senki elektromos tervet, csak a bekötéshez, ahhoz pedig csak az E.ON által regisztrált tervezőt lehet megkeresni. Épületgépészet terén jobb a helyzet, gáztervek eddig is kellettek. Víz-csatornához eddig kisebb családiházaknál nem nagyon készültek kiviteli tervek. Megoldható, pénz kérdése. Azért csendesen megjegyzem, hogy az elmúlt 30 évben tízezrével épültek meg lakóépületek, családiházak kevesebb dokumentációból is.
T.Gabi
2017. február 6. hétfő 21:22
A most kötelezővé tett „tervezői művezetés”-t nem igazán tudom hova tenni. Én még azt tanultam, hogy a tervezői művezetés arra való, hogy annak során szükség esetén az építész tervező, vagy szakágat érintően a szaktervezők a tervdokumentációban esetleg nem szereplő részletmegoldásokat, vagy előre nem látható okokból kialakult problémákat a helyszínen tervezői művezetés keretében oldják meg. A megoldást az építési naplóban rögzítették.
A kötelező „tervezői művezetés” során pont ezt nem lehet, nem értem, hogy miért? Azt kell „ellenőrízni” hogy betartják-e a tervet, miközben ez a faladata a kivitelezőnek, a felelős műszaki vezetőnek és adott esetben a műszaki ellenőrnek is.
T.Gabi
2017. február 6. hétfő 21:25
Hogy befolyásolja-e a munkánkat a gyakori jogszabályváltozás? A 312-t 2013. január 1. óta 31-szer, a 191-t 2012. január 1 óta 23-szor módosították. Egy tervezési munka a jó napot-tól a viszontlátásig sok esetben fél év is lehet. Ha átlag másfél havonta változik a jogszabály, akkor a kérdés már nem is kérdés 🙂