2016. évi LXXIV. törvény a településkép védelméről
A tegnapi Magyar Közlönyben kihirdették a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényt. A törvény tartalma azóta ismert, amióta benyújtották a parlamentnek a törvényjavaslatot.
2 elemét emelném ki, ami a legproblematikusabb, mert mindkettő a MAGYAR VALÓSÁGBAN fog létezni:
- „A kézikönyv egyeztetése során a Magyar Építész Kamara, a településképi rendelet egyeztetése során az állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal véleményét ki kell kérni. A kézikönyv és a településképi rendelet elkészítésére, egyeztetésére, elfogadására és módosítására vonatkozó részletes szabályokat a Kormány rendeletben állapítja meg. (3) A kézikönyv és a településképi rendelet megalkotása során gondoskodni kell – kormányrendeletben meghatározott módon – a széleskörű társadalmi bevonásról és a nyilvánosság biztosításáról…”
- „11. § (1) Az önkormányzat polgármestere (főpolgármester) településképi kötelezés formájában – önkormányzati hatósági döntéssel – a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti. (2) Az önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése) a településképi rendeletben az (1) bekezdés szerinti településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e magatartás elkövetőjével szemben 1 000 000 forintig terjedő bírság kiszabását rendelheti el (településképi bírság).”
Nos mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy mindezek hogyan szoktak Mo-on megvalósulni a korrupt hivatalnokok és csak a kézivezérlést ismerő helyi kiskirályok országában, különösen a „széleskörű társadalmi bevonásról és a nyilvánosság biztosításáról.”
A törvény 30 nap múlva lép hatályba és ahogy azt előre jeleztük, emiatt alig másfél hónapon belül máris módosítani kellett a most módosuló építési törvényt.
A törvényalkotási cunami a partra sodorta az alábbi törvénymódosításokat is:
- 2016. évi LXXVIII. törvény egyes területrendezési tárgyú törvények módosításáról
- Az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény módosítása
- A Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervéről szóló 2005. évi LXIV. törvény módosítása
-
2016. évi LXXXI. törvény egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról, ezen belül az alábbiak módosultak:
- Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény módosítása
- A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény módosítása
- A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosítása
- A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosítása
- Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény módosítása
- Az energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi XXIX. törvény módosításáról
- 2016. évi LXXXV. törvény a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény módosításáról
- 2016. évi LXXXIX. törvény a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény módosításáról
Hozzászólások (15): megnézem
Pető János
2016. június 24. péntek 08:56
Ez bizony a korrupció és a szubjektív megitélés melegágya lesz.
Egy részlet a rendeletből: ” A tervező mentesül az egyetemleges felelősség alól, ha kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a kivitelezési dokumentáció a településképi követelményeket figyelembe vette.”
Ennél szubjektívebb megítélhetőségű dolog kevés van. És ha a polgármesternek nincs ízlése?
A HÉSZ-re ilyen értelemben alig lesz szükség. Abban miért nem lehet továbbra is megfogalmazni a településképi elvárásokat?
Mi lesz, ha az építésfelügyelet egy ellenőrzése során mindent rendben talál, – mert a szabályoknak megfelel az épület és ők esztétikai szempontokat nem vizsgálhatnak -, majd később kiderül, hogy a főépítésznek és a polgármesternek mégsem tetszik a ház.
Ennél a most kialakuló katyvasznál még a régi engedélyezési eljárás is jobb volt, mert ott előre lehetett tudni, ha valami miatt kötözködni akar a hatóság, most meg egy félig vagy egészen felépült háznál fog kiderülni, hogy a polgármesternek tetszik vagy nem valakinek a búrája.
Tóth Szilveszter
2016. június 24. péntek 13:25
„valakinek a búrája” – ez milyen viccesen hangzik, ha az emberfia házáról van szó 😉 bocs az OFF-ért, de amúgy siralmas ez a téma is
Fenyvesi Péter
2016. június 24. péntek 14:40
Rögtön beugrott két település, ahol a polgármester veszi a bátorságot a tervek véleményezésére. Mert a politikus mindenhez ért, és jó ízléssel született.
Anti_Főépítész
2016. június 24. péntek 14:47
Gondlom érdemes lesz most már direktbe megbízni a nyomorult,. ám kiéhezett és esetek felében tehetségtelen, életképtelen főépítészeket és baráti körüket.
Akiket az „Ön Kit tud ajánlani ” kérdésre szoktak mondani.
Valóság az lesz hogy ennek Ők nagyon örülnek.,
Ha a Főépítész fog tervezni minden rendben lesz.:)
Ők mindig a Polgármesterek igaz barátai és a szakma igaz képviselői.
A Főépítész számomra minden esetben szitokszó.
Ezen törvények még jobban előmozdítják e dolgot.
Sajnálom.
Koós Miklós
2016. június 24. péntek 18:30
ne feledkezzünk meg arról, hogy sok száz település súlyos tízmilliókat adott ki várostervezőnek, hogy megalkossák a HÉSZ-t. Ez most mind megy a kukába.
Tóth Z.Lajos
2016. június 25. szombat 08:19
Móricz Zs: Rokonok újra.
Anita
2016. június 25. szombat 10:19
Ennek a településképi rendeletnek mikorra kell elkészülnie? Mikortól kell figyelembe venni egy háztervezésnél, építésnél? Erről lehet tudni valamit?
Pató Károly
2016. június 25. szombat 16:59
Megint egy ostoba törvénytervezet, ennél a korábbi jobb volt.
„A kézikönyv és a településképi rendelet megalkotása során gondoskodni kell – kormányrendeletben meghatározott módon – a széleskörű társadalmi bevonásról és a nyilvánosság biztosításáról…”- nagyon demokratikus, remélem a vakbélműtétek technikai előírásaira nem vezetik be a társadalom széles körű beleszólási lehetőségét.
bánfi zsolt
2016. június 26. vasárnap 19:31
a 11§ (2) bekezdése – ami így szól: „Az önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése) a településképi rendeletben az (1) bekezdés szerinti településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e magatartás elkövetőjével szemben 1 000 000 forintig terjedő bírság kiszabását rendelheti el (településképi bírság).” – más miatt is izgalmas: sikerült ugyanis forintban kifejezni a településkép értékét.
egy – föltehetően – építészeti értékről megtudhattuk, hogy az maximum 1 MFt. vajon ez – például – nemzetközi viszonylatban hogyan áll? a magyart már ismerjük. de mennyi egy német, angol, román, vagy orosz érték? nekünk csak valami kis vacak olcsó értékeink vannak, vagy a miénk a legdrágább?…
belátom, ezek a kérdések sületlenek, de legalább illeszkednek (v.ö. illeszkedés szabálya) ahhoz az elképzeléshez, ami azt tételezi föl, hogy a települések megkíván (?) képe egy kézikönyv forgatásával egyértelműen meghatározható…
régebben a kamara az építészeti tervezést még olyan tevékenységként aposztrofálta, ami műszaki alapokon fekszik, és művészetnek (is) számít. innentől fogva már nem.
abban ugyan lehet hinni, hogy a fölkeltek megítélik majd, mi is a jó/helyes/művészi, de ha Csontváry Kosztka Tivadarra gondolunk, ez nem is olyan biztos…
Varga Péter
2016. június 27. hétfő 09:49
Szívesen érvelek minden mellett, és minden ellen is. De mintha pont nem a fentiek lennének a településképi törvényben. Sőt. Pont az ellenkezője.
Kötelezi az önkormányzatokat hogy a több helyen szabályzott településképi értékeket tényszerűen fogalmazzák meg egy dokumentumban. Ennek a betartását nem a főépítész (polgármester) hivatott betartatni, hanem az építész tervező nyilatkozik. (tetőhajlás, homlokzati anyagok, stb. – a szubjektív megitélést kizárva – tekintetében)
bánfi zsolt
2016. június 27. hétfő 10:38
‘ha igazad van, akkor vajon a büntetés lehetősége hogyan jön létre? olyan tervező nemigen lesz, aki kéri majd a saját maga megbüntetését…
de az (egyik) alapvető gond az, miért tételezi föl bárki is, hogy a tervek direkt módon a településkép lerombolásának céljaként jönnek létre?
vagyis miért a településkép rongálását kell büntetni, nem pedig segíteni a kedvezőbb településkép kialakítást?
(arról nem is beszélve, hogy ha kifizetted a büntetést a településkép attól kedvezővé válik?)
Cser Eszter
2016. június 27. hétfő 12:41
Kérdések sorozata:
– Mi van akkor ha a helyi rendelet előírja, mekkora építménymagasságú házat kell tervezni minimum, de a környéken, a környezetben közel és távol nincs akkora épület, tehát a tervezett épület nem fog illeszkedni a környezetéhez?
– Mi van akkor ha a környezetben egyszerű házak vannak, fsz vagy fsz+tetőteres magastetős, de az építtető egy modern házat akar (ha ez megfelel a helyi előírásoknak)? Ha kifizeti a bírságot akkor építhet modern házat?
– Mi van akkor ha a kis kézi könyv lapostetős házat ír elő (mert azt szereti a főépítész) a magastetős környezetbe? Vagy nem akar lapostetőset az építtető?
– Mikortól kell ezt betartani, mert ha jól értem ez egyfajta korlátozás lesz a telken, ez fogja meghatározni mit építhet, és hogyan nézzen ki, az a mit építhet az építtető a saját telkére a saját pénzén?
– Ki fogja eldönteni, és milyen módszerrel, hogy egy épület mennyire nem illik a környezetbe, és hogyan fog történni ennek a forintosítása. Lesz-e ez ellen valamiféle jogorvoslati lehetőség?
– Ha betartják a településképi követelményeket, de az épület szimplán csúnya (szubjektív megítélés) akkor mi van?
– Ha betartják a településképi követelményeket, de az épület nem illeszkedik a környezetébe, akkor is fizetni kell?
stb. stb
Torák Oszkár
2016. június 29. szerda 21:42
Most olvasom, hogy a BP-i 90 m magas felhőkarcolót nem kell beadni sem építészeti tervtanácsra, sem településképi eljárásra. A PM-i Kormányhivatal határozata szerint a HB Reavis Project 2 Kft. által tervezett beruházásnak nincs jelentős környezeti hatása, ezért környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása sem szükséges. Hát igen érdekes!
Bakos Géza
2016. július 5. kedd 23:20
…ami állítólag 120 m magas lesz…mit számít?…
…velünk meg az Isten háta mögötti zárkerti sufni településképi megjelenésével cicóznak több menetben, mert az sokkal fontosabb…
no comment…
Csík Anita
2016. szeptember 13. kedd 12:48
https://tervlap.hu/cikk/show/id/4744?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook