Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2016. június 24. péntek

2016. évi LXXIV. törvény a településkép védelméről

A tegnapi Magyar Közlönyben kihirdették a  településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényt.  A törvény tartalma azóta ismert, amióta benyújtották a parlamentnek a törvényjavaslatot.

2 elemét emelném ki, ami a legproblematikusabb, mert mindkettő a MAGYAR VALÓSÁGBAN fog létezni:

  1. „A  kézikönyv egyeztetése során a  Magyar Építész Kamara, a  településképi rendelet egyeztetése során az  állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal véleményét ki kell kérni. A  kézikönyv és a településképi rendelet elkészítésére, egyeztetésére, elfogadására és módosítására vonatkozó részletes szabályokat a Kormány rendeletben állapítja meg. (3) A kézikönyv és a településképi rendelet megalkotása során gondoskodni kell – kormányrendeletben meghatározott módon – a széleskörű társadalmi bevonásról és a nyilvánosság biztosításáról…”
  2. „11. § (1) Az  önkormányzat polgármestere (főpolgármester) településképi kötelezés formájában – önkormányzati hatósági döntéssel – a  településképi követelmények teljesülése érdekében az  ingatlan tulajdonosát az  építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti. (2) Az  önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése) a  településképi rendeletben az  (1)  bekezdés szerinti településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e  magatartás elkövetőjével szemben 1 000 000 forintig terjedő bírság kiszabását rendelheti el (településképi bírság).”

Nos mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy mindezek hogyan szoktak Mo-on megvalósulni a korrupt hivatalnokok és csak a kézivezérlést ismerő helyi kiskirályok országában, különösen a „széleskörű társadalmi bevonásról és a nyilvánosság biztosításáról.”

A törvény 30 nap múlva lép hatályba és ahogy azt előre jeleztük, emiatt alig másfél hónapon belül máris módosítani kellett a most módosuló építési törvényt.

A törvényalkotási cunami a partra sodorta az alábbi törvénymódosításokat is:

  • 2016. évi LXXVIII. törvény egyes területrendezési tárgyú törvények módosításáról
  • Az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXVI. törvény módosítása
  • A Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervéről szóló 2005. évi LXIV. törvény módosítása
  • 2016. évi LXXXI. törvény egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról, ezen belül az alábbiak módosultak:
    • Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény módosítása
    • A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény módosítása
    • A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosítása
    • A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosítása
    • Az energiahatékonyságról szóló 2015. évi LVII. törvény módosítása
    • Az energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi XXIX. törvény módosításáról
    • 2016. évi LXXXV. törvény a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény módosításáról
  • 2016. évi LXXXIX. törvény a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény módosításáról

 

Hozzászólások (15): megnézem

  • Pető János

    2016. június 24. péntek 08:56

    #110601

    Ez bizony a korrupció és a szubjektív megitélés melegágya lesz.

    Egy részlet a rendeletből: ” A tervező mentesül az egyetemleges felelősség alól, ha kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a kivitelezési dokumentáció a településképi követelményeket figyelembe vette.”
    Ennél szubjektívebb megítélhetőségű dolog kevés van. És ha a polgármesternek nincs ízlése?

    A HÉSZ-re ilyen értelemben alig lesz szükség. Abban miért nem lehet továbbra is megfogalmazni a településképi elvárásokat?

    Mi lesz, ha az építésfelügyelet egy ellenőrzése során mindent rendben talál, – mert a szabályoknak megfelel az épület és ők esztétikai szempontokat nem vizsgálhatnak -, majd később kiderül, hogy a főépítésznek és a polgármesternek mégsem tetszik a ház.

    Ennél a most kialakuló katyvasznál még a régi engedélyezési eljárás is jobb volt, mert ott előre lehetett tudni, ha valami miatt kötözködni akar a hatóság, most meg egy félig vagy egészen felépült háznál fog kiderülni, hogy a polgármesternek tetszik vagy nem valakinek a búrája.

    • Tóth Szilveszter

      2016. június 24. péntek 13:25

      #110605

      „valakinek a búrája” – ez milyen viccesen hangzik, ha az emberfia házáról van szó 😉 bocs az OFF-ért, de amúgy siralmas ez a téma is

  • Fenyvesi Péter

    2016. június 24. péntek 14:40

    #110606

    Rögtön beugrott két település, ahol a polgármester veszi a bátorságot a tervek véleményezésére. Mert a politikus mindenhez ért, és jó ízléssel született.

  • Anti_Főépítész

    2016. június 24. péntek 14:47

    #110607

    Gondlom érdemes lesz most már direktbe megbízni a nyomorult,. ám kiéhezett és esetek felében tehetségtelen, életképtelen főépítészeket és baráti körüket.
    Akiket az „Ön Kit tud ajánlani ” kérdésre szoktak mondani.
    Valóság az lesz hogy ennek Ők nagyon örülnek.,
    Ha a Főépítész fog tervezni minden rendben lesz.:)
    Ők mindig a Polgármesterek igaz barátai és a szakma igaz képviselői.
    A Főépítész számomra minden esetben szitokszó.
    Ezen törvények még jobban előmozdítják e dolgot.
    Sajnálom.

  • Tóth Z.Lajos

    2016. június 25. szombat 08:19

    #110617

    Móricz Zs: Rokonok újra.

  • Anita

    2016. június 25. szombat 10:19

    #110618

    Ennek a településképi rendeletnek mikorra kell elkészülnie? Mikortól kell figyelembe venni egy háztervezésnél, építésnél? Erről lehet tudni valamit?

  • Pató Károly

    2016. június 25. szombat 16:59

    #110620

    Megint egy ostoba törvénytervezet, ennél a korábbi jobb volt.
    „A kézikönyv és a településképi rendelet megalkotása során gondoskodni kell – kormányrendeletben meghatározott módon – a széleskörű társadalmi bevonásról és a nyilvánosság biztosításáról…”- nagyon demokratikus, remélem a vakbélműtétek technikai előírásaira nem vezetik be a társadalom széles körű beleszólási lehetőségét.

  • bánfi zsolt

    2016. június 26. vasárnap 19:31

    #110625

    a 11§ (2) bekezdése – ami így szól: „Az önkormányzat képviselő-testülete (közgyűlése) a településképi rendeletben az (1) bekezdés szerinti településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e magatartás elkövetőjével szemben 1 000 000 forintig terjedő bírság kiszabását rendelheti el (településképi bírság).” – más miatt is izgalmas: sikerült ugyanis forintban kifejezni a településkép értékét.
    egy – föltehetően – építészeti értékről megtudhattuk, hogy az maximum 1 MFt. vajon ez – például – nemzetközi viszonylatban hogyan áll? a magyart már ismerjük. de mennyi egy német, angol, román, vagy orosz érték? nekünk csak valami kis vacak olcsó értékeink vannak, vagy a miénk a legdrágább?…
    belátom, ezek a kérdések sületlenek, de legalább illeszkednek (v.ö. illeszkedés szabálya) ahhoz az elképzeléshez, ami azt tételezi föl, hogy a települések megkíván (?) képe egy kézikönyv forgatásával egyértelműen meghatározható…

    régebben a kamara az építészeti tervezést még olyan tevékenységként aposztrofálta, ami műszaki alapokon fekszik, és művészetnek (is) számít. innentől fogva már nem.
    abban ugyan lehet hinni, hogy a fölkeltek megítélik majd, mi is a jó/helyes/művészi, de ha Csontváry Kosztka Tivadarra gondolunk, ez nem is olyan biztos…

  • Varga Péter

    2016. június 27. hétfő 09:49

    #110628

    Szívesen érvelek minden mellett, és minden ellen is. De mintha pont nem a fentiek lennének a településképi törvényben. Sőt. Pont az ellenkezője.
    Kötelezi az önkormányzatokat hogy a több helyen szabályzott településképi értékeket tényszerűen fogalmazzák meg egy dokumentumban. Ennek a betartását nem a főépítész (polgármester) hivatott betartatni, hanem az építész tervező nyilatkozik. (tetőhajlás, homlokzati anyagok, stb. – a szubjektív megitélést kizárva – tekintetében)

    • bánfi zsolt

      2016. június 27. hétfő 10:38

      #110629

      ‘ha igazad van, akkor vajon a büntetés lehetősége hogyan jön létre? olyan tervező nemigen lesz, aki kéri majd a saját maga megbüntetését…

      de az (egyik) alapvető gond az, miért tételezi föl bárki is, hogy a tervek direkt módon a településkép lerombolásának céljaként jönnek létre?
      vagyis miért a településkép rongálását kell büntetni, nem pedig segíteni a kedvezőbb településkép kialakítást?
      (arról nem is beszélve, hogy ha kifizetted a büntetést a településkép attól kedvezővé válik?)

  • Cser Eszter

    2016. június 27. hétfő 12:41

    #110634

    Kérdések sorozata:
    – Mi van akkor ha a helyi rendelet előírja, mekkora építménymagasságú házat kell tervezni minimum, de a környéken, a környezetben közel és távol nincs akkora épület, tehát a tervezett épület nem fog illeszkedni a környezetéhez?
    – Mi van akkor ha a környezetben egyszerű házak vannak, fsz vagy fsz+tetőteres magastetős, de az építtető egy modern házat akar (ha ez megfelel a helyi előírásoknak)? Ha kifizeti a bírságot akkor építhet modern házat?
    – Mi van akkor ha a kis kézi könyv lapostetős házat ír elő (mert azt szereti a főépítész) a magastetős környezetbe? Vagy nem akar lapostetőset az építtető?
    – Mikortól kell ezt betartani, mert ha jól értem ez egyfajta korlátozás lesz a telken, ez fogja meghatározni mit építhet, és hogyan nézzen ki, az a mit építhet az építtető a saját telkére a saját pénzén?
    – Ki fogja eldönteni, és milyen módszerrel, hogy egy épület mennyire nem illik a környezetbe, és hogyan fog történni ennek a forintosítása. Lesz-e ez ellen valamiféle jogorvoslati lehetőség?
    – Ha betartják a településképi követelményeket, de az épület szimplán csúnya (szubjektív megítélés) akkor mi van?
    – Ha betartják a településképi követelményeket, de az épület nem illeszkedik a környezetébe, akkor is fizetni kell?
    stb. stb

  • Torák Oszkár

    2016. június 29. szerda 21:42

    #110655

    Most olvasom, hogy a BP-i 90 m magas felhőkarcolót nem kell beadni sem építészeti tervtanácsra, sem településképi eljárásra. A PM-i Kormányhivatal határozata szerint a HB Reavis Project 2 Kft. által tervezett beruházásnak nincs jelentős környezeti hatása, ezért környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása sem szükséges. Hát igen érdekes!

    • Bakos Géza

      2016. július 5. kedd 23:20

      #110739

      …ami állítólag 120 m magas lesz…mit számít?…
      …velünk meg az Isten háta mögötti zárkerti sufni településképi megjelenésével cicóznak több menetben, mert az sokkal fontosabb…
      no comment…

  • Csík Anita

    2016. szeptember 13. kedd 12:48

    #112080
ÉPÍTÉSI JOG
TAK és TVR | Mire való a helyi Településképvédelmi Rendelet (TVR)?

A témában korábban írt cikkünket, mely a TAK-tól  (Településképi Arculati Kézikönyvről) íródott itt találják. TAK és TVR | Mire való a Településképi Arculati Kézikönyv (TAK)? A most bemutatandó TVR csak akkor készíthető el, ha már létezik elfogadott TAK, mert az önkormányzati rendelet ezen alapul. Míg azonban a TAK elsősorban egy ajánlás, tájékoztató, képeskönyv, épített örökségi […]

TAK és TVR | Mire való a helyi Településképvédelmi Rendelet (TVR)?
2018. január 31. szerda
ÉPÍTÉSI JOG
TAK és TVR | Mire való a Településképi Arculati Kézikönyv (TAK)?

A kérdés teljességgel jogos, mi több, számos kolléga megkérdezte már: hogy kötelező-e betartani a TAK-ban leírtakat? A TAK egy nagyon fontos, évtizedes hiányt igyekszik pótolni, miszerint az egyes települések tárják fel és tegyék az ott élők számára ismertté, érdekessé és fontossá az ott található épített és táji értékeket. Ez az elsődleges funkciója. Itt nem a […]

TAK és TVR | Mire való a Településképi Arculati Kézikönyv (TAK)?
2018. január 25. csütörtök

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább