Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2016. június 22. szerda

A kötelező tervezői művezetés díjazása egy blöff

372-1

(most kapott olvasói levél )

A tervezői művezetés díjának számolása egyszerű bejelentés esetén egy jogkövető építtető szemszögéből:

A minimál bért a 454/2015. (XII. 29 Korm. rendelet határozza meg. A minimálbér alapértékeit (havi, heti, napi, óra bontásban) a rendelet teljes munkaidős foglakoztatásra értelmezi – 8 órára. A tervezői művezetés nem tekinthető annak, részmunkaidős. A rendelet 2.§ (5) szerint részmunkaidő esetén a bér időarányosan csökken, ez érinti a havi, heti, napi bért, nem érinti az óradíjat.

Óradíj alapon számolva, ami 742 forint, az egyszerű bejelentés esetén a tervezői művezető díja ennek az 1,5-szere mondjuk a művezetésre fél napot, azaz 4 órát számolva 4×1,5×742=4452 forint. A kötelező 6 alkalomra ez 26.712 forint. Persze ehhez hozzá lehet adni a járulékos költségeket pl. útiköltség.

A beharangozott 180 ezer forint ezek szerint egy nagy blöff, épeszű építtető ezt nem fogja kifizetni, semmi nem kötelezi rá.

Az építésztervező 6 alkalmas, felelősséggel terhelt munkája a KAMARA szerint ennyit ér, gratulálunk!

****

4452 Ft/alkalom összegért – ha már kötelezhetnek erre – még Pécsen sem megyek ki, nem hogy Pécsről Bp-re, amivel elmegy az egész napom. Sorra esnek ki a csontvázak a szekrényből, valóban ott tartunk, hogy már egy egyszerű névelő szerepét is vizsgálnunk kell. A kötelező tervező művezetés intézménye és ekkénti szabályozása a MÉK-nek is édesgyermeke, amit megerősít, hogy ezt a legkevésbé sem tették szóvá a rendelet kapcsán. 

A kötelező tervezői művezetés díj mértékét egy minisztériumi állásfoglalás tette a helyére.

Hozzászólások (23): megnézem

  • Poros Gyula

    2016. június 22. szerda 11:42

    #110568

    Szégyen, hogy ilyen jogszabályok születnek.
    Rendszeresen hívnak építkezők, hogy mit is kell nekik csinálniuk, mert az építési hatóságtól sem kapnak egyértelmű felvilágosítást.
    Nem lett volna szabad kivonni a 300 m2 alatti lakházakat az általános szabályozás alól.
    Ki tudja, hogy az épület műszaki berendezéseinek rendszerterve mi a fene lehet?

    • Varga Illés Levente

      2016. június 22. szerda 13:58

      #110574

      Bizony, bizony. A rendszerszemlélet teljes hiánya. Ahelyett, hogy az állam biztosítaná az állami feladatok hatékony végrehajtását (azaz ténylegesen 15 nap alatt engedélyt adna, s felesleges hiánypótlásokkal nem szívatná az embereket), inkább megszünteti az állami feladatot. Aztán kamarai segédlettel sokkal nagyobb adminisztratív terhet kovácsol bürokráciacsökkentés címen.

  • Cser Eszter

    2016. június 22. szerda 11:54

    #110569

    A Magyar Építész kamara honlapján van fenn egy cikk, melyet Dr. Gáts Andrea írt, abban ezt írja
    „Ez a mérték havi bér és legalább középfokú végzettségű munkavállaló esetére előirányzott havi 129.000,- Ft másfélszerese.”
    Én ezt úgy értettem, hogy 129000*1,5 / 6 alkalom =32.250 alkalmanként a maximum amit elkérhetek a tervezői művezetésért.
    Most tanácstalan vagyok, akkor hogyan is kell számolni??
    Nem lehetne, hogy a kamara egy levélben ezt pontosan leírja a tagjainak?

  • netuddki

    2016. június 22. szerda 12:18

    #110570

    Hogy lehet,hogy ez a szám maximumában is kisebb, mint a kamarai szabályzatban megfogalmazott ajánlott érték? Számomra ez nem kicsit fals. Nem mellesleg hogy jön ahhoz bárki,hogy maximumot szabályozzon egy polgárjogi szerződésbe? Ez nem magánügy? Ezt a gazd. versenyhivatal el fogja kaszálni, mint a minimális díjat?

    • Fürdős Lajos

      2016. június 23. csütörtök 10:07

      #110588

      Szerintem a helyzet nem ugyanaz, mint a minimális díjnál. A versenyt az „korlátozza”, a mai felfogás szerint, ha nem tudsz aláígérni a másiknak. A maximálás az úgymond fogyasztóvédő megoldás, tehát nem „verseny ellenes”, azaz tudsz a versenytársnak aláígérni. Az, hogy az olcsóbb versenyző mit nyújt cserébe, milyen szinten nyújtja, az nem versenyjogi kérdés úgy látszik.

  • Varga Péter

    2016. június 22. szerda 13:12

    #110573

    Nem mélyültem bele túlságosan, de a MÉK díjszabása – amit Dulácska Zsolt jegyez – is a minimálbér szorzata-típusú díjszámítás, tehát ennek a Szabályzatnak is ott kellene a gyökerét keresni…

  • Tóth Ákos

    2016. június 22. szerda 22:16

    #110578

    Üdv
    Mi van????
    Most akkor a 180ezer az kötelezően leszámlázandó összeg, vagy csak vmi amit beírtak? Ez is olyasmi akkor mint a „majdnem nulla energiaigényű épület” ahol nem mondják meg hogy a majdnem nulla az 0,1 vagy 100?

    más:
    Olvasgatom a kamarai szabályozás anyagát és azt írják a tervezői költségvetésre, hogy „összevont tételes” költségvetési kiírás kell az építészetről. Olyat ismerek hogy tételes költségvetési kiírás, meg olyat is hogy munkanemenkénti összesítő, de „összevont tételes” költségvetésről még nem hallottam.
    És akkor a szakipari szerkezeteket vonom össze a falazással, vagy a földmunkát a tetőfedéssel?

    • Fürdős Lajos

      2016. június 23. csütörtök 10:02

      #110587

      Emlékeim szerint a 180 ezer sosem volt kötelezően leszámlázandó összeg, hanem a maximum volt, amit elkérhetek, és ha az építtető belemegy, azaz a lehetőségek között a 0 azaz nulla Ft is szerepel, nem is beszélve arról, hogy ha akarok, akkor én is fizethetek azért, hogy művezetek, mint tervező.

  • Szabóbácsi

    2016. június 22. szerda 23:49

    #110580

    Legyen ennyi a kamarai tagdíj, mert másra úgylátszik nem jó, csak hogy haszontalan élősködőket tartson el

  • Pató Károly

    2016. június 23. csütörtök 07:33

    #110586

    Ezeket a jogszabályokat nem ingyen változtatják meg, így sajnos reményünk sem lehet arra, hogy ez abbamarad. Majd lesz megint egy pihent agyú politikus, vagy hivatalnok, aki a tasmániai, nepáli, vagy kongói építési előírásokat jó pénzért a magyar viszonyokra adaptálja.

  • Fürdős Lajos

    2016. június 23. csütörtök 10:16

    #110589

    A kiinduló állítással nem értek egyet. Feltételezem, hogy a jogalkotás közben úgy gondolták, hogy a 180 ezer helyett célszerűbb valami időben változó dologhoz kötni az összeget, s akkor ezt a rendeletet nem kell változtatni csak a díjazás összegének változtatása miatt. Mert ez szerintem bevett gyakorlat. Például itt van a GYED (Gyermekgondozási díj) összegének megállapítása: A naptári napi alap 70%-a, de legfeljebb havonta a mindenkori minimálbér kétszeresének 70%-a (2016-ban 155 400 Ft/hó). Itt még senki nem gondolt arra, hogy a gyeden valaki heti hét napon és napi 24 órán keresztül van, és nem heti öt napot, és azokon a napokon is csak 8 órát. Vagyis nem hallottam róla, hogy valaki visszaosztotta volna.(pl.: (155400/168)*(30*24)=666000Ft) Mert a hozzászóló logikája alapján ez is elképzelhető lenne. 🙂

  • enyedimre

    2016. június 23. csütörtök 13:54

    #110590

    Kérdés az is, hogy a villamos- gépész tervezői művezetések megoszlanak-e a 180,000.- Ft-on,:
    Vagy az külön opció ?
    pl
    Azaz építész 130. 000.- Ft
    Villamos 25, 000.- Ft
    Gépész: 25, 000.- Ft

    im

  • Kühn Péter

    2016. június 24. péntek 09:29

    #110602

    Szerintem is félreértelmezi a beküldött levél írója a helyzetet.
    A kutatásaim alapján a hivatkozott törvény az egyetlen amiben a „kötelező legkisebb munkabér” definiálása előfordul. De ez a törvény olyan munkáltatókra és munkavállalókra vonatkozik, amit ott az utolsó paragrafusban határoznak meg. Nyilvánvalóan ez nem ránk vonatkozik.
    A jogalkotói szándék -reméljük- az volt, hogy jobb híján erre a 454/2015-re hivatkozzon, illetve az ott „kötelező legkisebb munkabér” összegre. Én szeretném azt gondolni, hogy ránk a „garantált bérminimum” vonatkozik, mert van némi végzettségünk, de hát nem ez van a szövegben.
    Jó lenne egy pontosítás jogalkotói részről.

  • Egy építtető

    2016. július 4. hétfő 13:31

    #110718

    Ez megint csak egy rohadt lehúzás! Az építtető megint fizethet, fizess egyszer felelős műszaki vezetőt, műszaki ellenőrt, meg még a tervezői művezetést! Aljas lehúzás. Kimegy 6-szor (már ha kimegy) az építkezésre, körülnéz, ott tölt max fél órát, azaz összesen 3 órát, ezért kap közel 180 000,-Ft-ot???? Kurva jó óradíj mit ne mondjak! Még milyen lehúzásokat találnak ki??? És a kedves tervezők még keveslik is, mikor pofátlan mértékű díjakat kérnek egy ház tervezéséért is…

  • Daidalos

    2016. július 26. kedd 00:29

    #111069

    Az említett összeg nem horror. Tudom, mennyi munka tisztességgel összerakni egy tervet. S ha ilyet rendel egyszer, meglátja majd Ön is. De tessék szíves lenni olcsóbbhoz fordulni. Lesz.

SAJÁT
Az első egyszerű bejelentéses családi házam

2018 közepén mond még valakinek is bármit a 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet?  Ez vezette be az un. egyszerű bejelentéses – nem – eljárás módot. Erről szólt egy írásom, mely a megjelenése óta több mint 36.800 olvasásnál tart. 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet | Megerőszakolták az építési törvényt Ezt csak azért írom, mert a most bemutatandó […]

Az első egyszerű bejelentéses családi házam
2018. augusztus 3. péntek
SZAKMA
A kötelező tervezői művezetés kérdései

Azon kívül, hogy a sok tervezési munka mellett a kötelező tervezői művezetés egy nyűg számomra, nagyon sok szakmai, etikai, kamarai etikai, emberségi kérdést és kétséget vet fel a gyakorlatban. Az eddigi tervezői művezetéseim során pár kérdés/kétség felmerült bennem, melynek kapcsán szívesen meghallgatnám a kollégák véleményét/gyakorlatát. eset: Meglévő lakóépület bővítése 1 db szobával. A tervezői művezetés […]

A kötelező tervezői művezetés kérdései
2018. május 21. hétfő

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább