191/2009. (IX.15.) Korm. rendelet (Épkiv)
Az építőipari kivitelezési tevékenységet és a kiviteli tervdokumentációval kapcsolatos előírásokat szabályozó 191/2009. (IX.15.) rendelet soron következő változásait ide gyűjtjük össze, hogy egységesen, egy helyen lehessen nyomon követni
***
2016. december 28-i változások:
a 482/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet salátarendeletként számos fontos építőipari jogszabályt egyszerre módosított, ezek közül a 191/2009. (IX.15.) rendelet-et is. Aki szeretné összevetni a most érvényes rendeletet a korábbival, itt megnézheti ( 2016.11.05-i állapot). A módosítások száma elég nagy, ezekből csak a legfontosabbakat gyűjtöttük ki:
A műszaki ellenőr is lehet tervezői művezető
A kötelező tervezői művezetésre vonatkozó minisztériumi állásfoglalás is érintette ezt, immáron belekerült a jogszabályba is. A rendelet 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„15. § (1) A tervező az általa készített kivitelezési dokumentációval kapcsolatban az Étv. 33. § (4) bekezdése szerint tervezői művezetést végezhet.
(2) A tervező a tervezői művezetési feladatokat építési műszaki ellenőrként is elláthatja, ha arra jogosultsággal rendelkezik.”
Jelentősen módosult, hogy mi végezhető kivitelezési dokumentáció alapján
A rendelet 22. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép: (Kivitelezési dokumentáció alapján végezhető)
„b) az az építési tevékenység – ideértve az építési engedélyhez nem kötött építési tevékenységet – , amely esetében
ba) a tartószerkezet támaszköze 5,4 méter vagy azt meghaladja,
bb) az épület tartószerkezete vagy annak elemei monolit vasbetonból készülnek, kivéve az 5,4 méteres fal- vagy oszlopköznél kisebb előregyártott födémszerkezethez csatlakozó vasbeton koszorút,
bc) az épület a rendezett terepszint felett legalább két építményszintet tartalmaz, valamint pinceszint esetén a pince padlóvonala a rendezett tereptől számítva legfeljebb 1,5 méter mélyen van és a felszíni teher legfeljebb 2,0 kN/m2,
bd) a tartószerkezet 1,5 méternél hosszabban kinyúló konzolt tartalmaz,
be) a falszerkezet vagy pillér megtámasztatlan magassága 3,0 méter vagy azt meghaladja úgy, hogy a koszorú nem számít megtámasztásnak,
bf) 1,5 méternél magasabb földmegtámasztó szerkezet készül és legfeljebb 2,0 kN/m2 felszíni teherrel kell számolni,
bg) a hasznos terhelések szempontjából a helyiségek használati osztálya nem „A”,
bh) az építmény tűzvédelmi jellemzői változnak, valamint”
Vagyis, ha az egyszerű bejelentéssel épülő lakóépület támaszköze legalább 540 cm (illetve a fenti b) alpontjai közül bármelyik megvalósul), akkor a 22.§ (1) -(3) bekezdése szerint TELJES KÖRŰ kiviteli tervet kell készíteni minden szakágban, vagyis a tartószerkezeten túl épületgépészeti és épületvillamossági szakágakban is. Ez már nem “rendszerterv”, hanem valódi szakági kiviteli terv tervlapokkal, számításokkal, műszaki leírással és költségvetési kiírással.
Bármilyen furcsa is, hogy miközben eltörölték a gépészeti és elektromos terveknél a teljesítmény alapú kötelezettséget a kiviteli tervek készítését illetően, jelenleg attól függ, hogy kell-e épületvillamossági terv, hogy pl. az épület tartalmaz-e “a tartószerkezet 1,5 méternél hosszabban kinyúló konzolt” (22.§ (1) b-c) alpontjai…). Ha ezt valaki furcsának találja, forduljon az MMK-hoz. Ők remélhetőleg értik.
A rendelet 22. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek (és ez talán a legfontosabb változás az egész rendeletben):
„(2) A kivitelezési dokumentáció az Étv. 31. § (2) bekezdésében, valamint a tervezési programban megadott alapvető követelmények és egyéb előírások – ellenőrizhető módon történő – kielégítését bizonyító, az építmény megvalósításához szükséges tervet, műszaki leírást, információt, teljesítménynyilatkozatot és utasítást tartalmazó egységes dokumentum, amely alapján a tervezett építmény célszerűen és gazdaságosan megvalósítható, továbbá amely egyértelműen meghatározza az építmény részévé váló összes anyag, szerkezet, termék, beépített berendezés
a) megnevezését,
b) helyzetét, méretét, mérettűrését,
c) számításba veendő hatásainak, követelményeinek megfelelő elvárt műszaki jellemzőket,
d) minőségi követelményeit,
e) építésének és beépítésének technológiai feltételeit, valamint
f) költségeinek meghatározásához szükséges adatokat.
(3) A kivitelezési dokumentációnak minden esetben része
a) a kivitelező által készített a tervezett építmény építőipari kivitelezési feladatainak megszervezéséhez szükséges részletezettségű
aa) a tervezői koordinátor által ellenőrzött munkabiztonsági és egészségvédelmi terv,
ab) az egyesített közmű (genplan) terv, az építmények és a közművek összefüggéseinek áttekintését szolgáló elrendezési és időbeli fázistervek,
b) a tervezési programban megnevezett üzemeléstechnológiai terv,
c) az épületgépészeti kivitelezési dokumentáció,
d) az épületvillamossági kivitelezési dokumentáció.”
Vagyis többek az épületgépészeti és az épületvillamossági terv immáron kötelező része a kiviteli dokumentációnak és nem teljesítményhez kötött.
Megszűnt a szakágak korábbi kötelező tervtartalma
Korm. rendelet 1. melléklet I. pontja a következő 7. alponttal egészül ki:
„7. A kivitelezési dokumentáció munkarészeit a felelős tervező a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara szabályzatainak figyelembevételével határozza meg.”
Ez az a szabályzat, amit a MÉK immáron 8 éve nem képes kidolgozni és nem képes megfelelni a jogszabályi követelménynek. Bár látva az egyszerű bejelentéshez készült MÉK-MMK szabályzatot, talán ez nem is olyan nagy baj.
A fentiekkel összefüggő fontos változás, hogy megszűnt az 1. sz. melléklet II. fejezete, amely részletesen szabályozta, hogy az egyes szakágaknak pontosan milyen terveket kell elkészíteni. Ez olyan fontos, aminek a jelentőségét nem elég hangsúlyozni. Ez szorosan összefügg a rendelet megváltozott 22. §-val, miszerint nem formai, alaki előírásokat tesz a jogszabályalkotó, hanem a követelményeket írja elő és a szakszerű megvalósításhoz szükséges tervek meghatározását a felelős tervezőre bízza.
Nem részleteztük az összes változást, ezért a teljeskörűség érdekében erősen ajánlott a teljes rendeletet áttanulmányozni.
kiviteli tervvel kapcsolatos írásaink
további írásaink a 191/2009 rendeletről
ismertetők a legfontosabb építőipari jogszabályokról
Svájci bicska az építési joghoz | a legfontosabb jogszabályok egy helyen
Hozzászólások (27): megnézem
156/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet | A bejelentés és a kivitelezés módosított szabályai - koos.hu
2016. június 14. kedd 09:10
[…] 191/2009. (IX.15.) Korm. rendelet (Épkiv) 2016. júniusi változásai […]
Kiss András
2016. június 14. kedd 15:58
Nagyon hasznos kis kivonat!
De segítsenek nekem: a 22 § (1a) szerint tehát „Az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építőipari kivitelezési tevékenység legalább a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló kormányrendeletben meghatározott munkarészeket tartalmazó kivitelezési dokumentáció alapján végezhető.”.
Itt már a 456/2015 kormányrendeletet felváltó 155/2016-ra hivatkozik, az fogja megmondani, hogy mi a kötelező kivitelezési dokumentáció tartalom? (mert hogy a 456-os jelenleg nem tartalmaz ilyet)
És egy gyakorlati kérdés: ha nekem már van egy tudomásul vett egyszerűsített bejelentésem, a kivitelezéshez akkor is a 155-ösben felsorolt dokumentációt kell majd feltölteni vajon az e-naplóba? Ami, ha jól látom, nagyjából a korábbi eng.terv szint, legalábbis a 155/2016 szerint.
(És csak úgy nem mellékesen: laikus építtetőként a fülem kettéáll, hogy átlássam az összes törvényt és rendeletet, amit most éppen figyelembe kellene venni, kiegészülve, ha jól látom, egy MÉK szabályzattal is. Az már csak hab a tortán, hogy amikor a tervezés elkezdődött, más jogszabályok voltak, mint mikor a beadás megtörtént, és a kivitelezés idejére megint más lesz minden jól láthatóan. Ha mindent jogszabályok szerint sikerül megoldani, fizetek magamnak egy rekesz sört a megspórolt bírságokból – de kicsi az esély rá, hogy berúgok, azt hiszem…)
Koós Miklós
2016. június 14. kedd 16:15
ha van már elfogadott bejelentésed, akkor arra (talán) nem vonatkozik. Én a kötelező tervezői művezetéssel vagyok így. Mikortól kötelező, különösen a futó szerződések esetén. kell-e kötelező tervezői művezetés?
1. május 13 előtt már megkötöttem a szerződést és már megkezdődött a kivitelezés
2. május 13 előtt már megkötöttem a szerződést + van már érvényes bejelentésem, de még nem kezdték meg a kivitelezést
3. május 13 előtt már megkötöttem a szerződést, de még nincs bejelentésem
4. május 13-jún.14 között kötöttem szerződést és már elkezdődött a kivitelezés
5. május 13-jún.14 között kötöttem szerződést + van már bejelentésem, de még nem kezdődött el a kivitelezés
6. május 13-jún.14 között kötöttem szerződést, még nincs bejelentésem
Rezsnyák Péter kivitelező építész
2016. június 16. csütörtök 08:13
Pár éve, mikor a kivitelezést és a kiviteli terveket érintő változások miatt hasonló káosz volt, azzal kezdődött az ellenőrzés az építkezésen, hogy tisztáztuk, mikor lett hatályos az építési engedély, és ennek megfelelően a 191-es mikori állapota vonatkozik oda! Ebből az következett, hogy a felügyelők például egy keddi napon, egymást követő építkezéseken járva, mást és másképpen kértek. De a tapasztalatom az volt, hogy intelligensen és korrekten kezelték a szituációt. De hogy most hogyan is lesz, azt elképzelni sem merem….Ugyanis azokon a fórumokon, ahol tájékozódni lehetett, kiderült, hogy a hivatalnoki gárda is sötétben tapogatózik. Még rendes kézivezérlés sincs, úgy tűnt legalábbis.
Pató Károly
2016. június 15. szerda 07:01
A megrendelő az esetek többségében ebből semmit sem ért. Amíg a jogszabályalkotásból jól meg lehet élni, számíthatunk a folyamatos változtatásokra.
Kujbus Marianna
2016. június 15. szerda 09:38
Én úgy látom, hogy a műszaki ellenőr nem minden e-naplós munkához kell :
16. § (1) Kötelező építési műszaki ellenőrt megbízni az építési napló vezetéshez kötött építési tevékenység esetén, ha
a) az építőipari kivitelezési tevékenységet több fővállalkozó kivitelező végzi,
b) az építési beruházás a Kbt. hatálya alá tartozik,
c) az építőipari kivitelezési tevékenység nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügy tárgyát képezi,
d)109 az építőipari kivitelezési tevékenység műemléki védelem alatt álló építményt érint, vagy
Rezsnyák Péter kivitelező építész
2016. június 19. vasárnap 17:59
Igen, ezt én is így látom. Ez eddig is így volt, de most a „naplóköteles ” munka az alanya a műszaki ellenőr bevonásának. Ha egy fővállalkozót bíz meg a Megrendelő, akkor nem kell műszaki ellenőr. Azonban ha valaki egy fővállalkozót megbíz, annak van annyi esze, hogy műszaki ellenőrt is fogad.
Varga Péter
2016. június 16. csütörtök 16:25
22 perce van Településképi törvény is, ami hétfőtöl hatályos. A 33/A-ra nincsen településképi eljárás.
Koós Miklós
2016. június 16. csütörtök 16:43
hol olvastad?
Varga Péter
2016. június 16. csütörtök 17:22
https://www.parlament.hu/irom40/10728/10728.pdf
Fürdős Lajos
2016. június 16. csütörtök 19:01
Kedves Péter! Amit küldtél, az az eredetileg benyújtott törvényjavaslat volt. Amit megszavaztak, és aláírásra vár, majd kihirdetésre, az a következő:
https://www.parlament.hu/irom40/10728/10728-0008.pdf
Ebben a 13.§ szerint:
„Ez a törvény a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba.”
Az, hogy nincs a 33/A esetében településképi eljárás, nem jelenti azt szerintem, hogy nem kell betartani majd az előírásokat.
„Az építési tevékenység során a településképi követelmények teljesítése az építtet ő, a
tervező és a kivitelező egyetemleges felelőssége, tervező és kivitelező hiányában az építtető
felelőssége”
„A településkép védelme érdekében
a) az önkormányzat tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi
követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények
érvényesítésének módjára ,”
Koós Miklós
2016. június 16. csütörtök 19:12
… és tegyük hozzá, hogy majd akkor lesz törvény, ha már nem T10728 lesz a neve
Pető János
2016. június 30. csütörtök 12:49
Igen, pontosítani kéne mi mit jelent.
Azzal lehetne nyelvészkedni akár műszaki tartalommal is megtöltve, hogy mi a különbség a kivitelezési és a kiviteli terv között, de inkább valami jogszabályi definíció lenne jó.
Bakos Géza
2016. június 21. kedd 12:28
Kedves Miklós!
Mindenekelőtt -praxisom 40-ik évébe lépve – örömmel bukkantam rá erre a – szerintem – legautentikusabb weboldalra, ami a szakmánkat illető információkat illeti.
Puszta kíváncsiságból volna egy legfrissebb kérdésem, miután az egymásra mutogató jogszabály-dzsungelben képtelen vagyok egyértelmű válaszra lelni (pedig -sajnos- nagy gyakorlatom van abban, hogy időnként -kényszerűségből – „átmenjek jogászba”…) Mondok négy dátumot:
1.Ha az egyszerű bejelentést 06.12-én töltöttem fel az ÉTDR-be, amit
2. az illetékes hatóság saját levelében 06.13 – án „tett beadvány”-nak fogalmaz, akkor
3. számon kérheti-e a 06.14-én módosult 191-es törvényben előírt új „kivitelezési dokumentáció tartalmi előírásai”-t?….amit egyébként
4. a 06.15.-től hatályos 156-os „saláta”-törvény módosított?…..
Merthogy a ma kapott levelük szerint beadványom „nem minősül egyszerű bejelentésnek” a „nem a kiviteli terveknek megfelelő tartalom”- miatt…
Mivel egyikünk sem látnok, 06.13-ig senki nem tudhatta, mi fog kijönni 06.14-én,vagy valamikor…
Érdeklődéssel várom a véleményeket.
Koós Miklós
2016. június 21. kedd 14:21
Kedves Géza,
egy másik cikk alatt már leírtam azt, hogy egyes építéshatóságok az elmúlt 4,5 hónapban a saját szájuk ízük szerint forgatták az egyébként is elrontott jogszabályt.Július 1-től alapvető változás lesz, hiszen nem lesz ráhatásuk a tervekre. Átmeneti időszakban bármi megtörténik, számos kollégától már a 155-ös hatályba lépése előtt is megköveteltek kiviteli tervet, mondván a módosított Étv előírja. Mivel ezekben a nemeljárásokban nincs semmiféle jogorvoslat és a 10-14 nap olyan rövid, hogy egyszerűbb megvárni a július 1-et. Hiába is vitatkozol erről bármelyik előadóval, ha akarja simán vissza tudja dobni a terveket és te semmit sem tudsz csinálni. ha ezt kétszer eljátssza, el is telt ez a 10 nap.
Már csak 10 nap.
(persze ettől még nem jön el a Kánaán, csak egy fontos szereplő kiesik a rendszerből. Azt ne kérdezd meg, hogy minden szakág minden tervét fel kell-e tölteni, mert ezt nem tudom, de hamarosan állásfoglalást fogok kérni ebben is.
Varga Péter
2016. június 21. kedd 16:06
2016. április 26-ától (2016/36 törvény 13. par.) Magyarországon építeni csak kiviteli tervből lehet. Tehát a június 12-én feltöltött terv esetében a hatóság teljesen jogszerűen kérte számon a (bármilyen) kiviteli terv meglétét.
Június 14–július 1 között a bejelentési terv (ÉTDR-es) tartalma az ép. hatóság felé a MÉK kamarai Szabályzat szerinti kivitelezési terv. Ennek hiányosságai alapján az ép. hatóság nem kell hogy befogadja bármi hiányosság esetén.
Július 1 után ugyan ez a kivitelezési dokumentáció az e-naplóba feltöltésével képezi a bejelentési doumentációt és egyben az ejárást is.
Pető János
2016. június 21. kedd 19:36
Kedves Péter! Bár 10 nappal a 155/2016 Korm. rendelet hatályba lépése előtt ezzel már nem nagyon érdemes foglalkozni, de az első mondatodat nem értem.
„…Magyarországon építeni csak kiviteli tervből lehet.”
Ez rendben, de az ÉTDR-re feltöltendő bejelentési dokumentáción nem lehetne június 12-én megkövetelni kiviteli terv hiányát. Ezt számos hozzászólás a korábbi témákban már kivesézte.
Persze ahogy Miklós is írta, a hatóság azt mond rá amit akar, mindenféle következmény nélkül, aztán majd csak eljön a július elseje.
Varga Péter
2016. június 21. kedd 20:22
Kedves János, félreértettél.
Április 26-ától az ÉTV szerint építési tevékenységet csak kivitelezési tervből lehet végezni. Ez persze egy kis feszültséget kelthetett, mert a 191 rendelet kiviteli tervre vonatkozó része a jóváhagyott, engedélyezett tervekre alapozott dokumentációt írta le. A bejelentési eljárásnak viszont ilyen záradékolt terve nem lévén, mindenki abból épített, amiből akart. (jan. 1 és április 26 között) április 26 után az e-naplóba már kivitelezési terveket kellett feltölteni, hatósági előírt tartalom nélkül. Ez a nagy szabaddság túlzó volt, ( 🙂 ) ezért definiálták (júni 14-étől), hogy a bejelentési eljáráshoz tartozó kivitelezési tervnek mi legyen a tartalma. A rendelet (155-ös) július 1-től hatályos, viszont felhatalmazta a kamarát, hogy szakmai szabályzatba foglalja a kivitelezési tervek tartalmát. Ezek meg is tették, így ezek jogszerű számonkérése július 1 után hatályos. Viszont egy sajátos gondolat mentén, a kamarai szabályzattal valahogy felülírták a 456-ot azzal, hogy az átmeneti időszakban is a rendeletben foglaltak szerint elkészített bejelentési dokumentáció műszaki tartalma legyen a Szabályzat szerinti. (ügyvédek a kispadon kezdjenek melegíteni….)
Csodálkoznék azon, ha valaki rajtam kívül értené 🙂
Bakos Géza
2016. június 21. kedd 23:35
Kedves Péter !
Ugyan (egyetértve Miklóssal és Jánossal ) az ügy szempontjából érdemben már valóban semmi jelentősége, és értelme sincs ezen „rugózni”, de még kollégák közt is akadnak értelmezésbeli különbségek, ezért még „jogászkodok” egy kicsit, ahogy én látom:
„2016. április 26-ától (2016/36 törvény 13. par.) Magyarországon építeni csak kiviteli tervből lehet” Valóban, sőt még fenti dátum előtt is, sőt már „ezer éve” így van, ez nem újdonság. De ebből még nem következik, hogy
„a június 12-én feltöltött terv esetében a hatóság teljesen jogszerűen kérte számon a (bármilyen) kiviteli terv meglétét.” Ugyanis a 456-os rendeletben a beadandók között szó nem esik kiviteli tervekről (az majd akkor kell , mielőtt neki állnak építeni,)
A május 16-i „saláta”törvényben pedig ott is kicseréltek egy szót „kiviteli dokumentáció”ra, ahol nem kellett volna, és ezzel „lőtték hasba” az egész 456-ost. Az én egyik hatóságom ezért napokig nem tudott mit kezdeni a beadott tervvel, állásfoglalásokra vártak „fentről”, de nem kaptak…
„Június 14–július 1 között a bejelentési terv (ÉTDR-es) tartalma az ép. hatóság felé a MÉK kamarai Szabályzat szerinti kivitelezési terv.”
Hát épp erről van szó: „Június14-július 1 között” De nem június 12-én, sem június 13-án…
Ha csak nem visszamenőleges hatályú a törvény, ami önmagában nonszensz (manapság nem mindenkinek), de szerintem itt még ők sem úgy gondolták. Vagy mégis, de – megint – nem fogalmaztak egyértelműen.
Én így látom. De akkor most „visszamegyek megint építészbe”, ha egyre nehezebb is…
Fürdős Lajos
2016. június 29. szerda 16:56
Csak a szokásos: nem kiviteli, hanem KIVITELEZÉSI. Az egész ÉTV-ben nem szerepel az a szó, hogy „kiviteli”. Mondanám, hogy minden „kiviteli terv” kivitelezési dokumentáció, de nem minden „kivitelezési dokumentáció” kiviteli terv. Építeni pedig nem kiviteli terv, hanem „kivitelezési dokumentáció” alapján kell, a jogszabályok szerint. Természetesen, mint ahogy írtam, a kiviteli terv is egyfajta „kivitelezési dokumentáció”, tehát megfelel a követelményeknek. Szerintem természetesen kiviteli tervet kellene előírni, ami lehetne egyszerűsített, mint azon tervek amik annak idején az ÉTK-ás tipusterv csomagban voltak az eng. terv mellé adva, vagy teljeskörű.
Koós Miklós
2016. június 29. szerda 21:05
kedves Lajos, meg kellene magyarázni, hogy mindenki értse, mi a különbség
atus
2016. június 27. hétfő 13:52
Jééé!
Az ország 70%-án kell tartószerkezeti tervfejezet az egyszerű bejelentéshez,
mert az 1-3 földrengési zónába esik!
https://www.georisk.hu/Maps/EC8_zones_A4.jpg
nóóóórmáááliis?
magnitudo
2016. június 27. hétfő 15:38
Fordítva, akkor nem kell, ha beleesik. Kell, ha 4-5 zónában van, ami kb. az ország 25 %-a, és jogos.
atus
2016. június 28. kedd 13:49
Köszi a pontosítást!
Ettől függetlenül a megrendelők nagyon fognak csodálkozni, hogy azért kell tartószerkezeti tervet készíteni, mert földrengésveszélyes területen akar telket venni…
Svájci bicska az építési joghoz | a legfontosabb jogszabályok egy helyen - koos.hu
2017. január 18. szerda 11:40
[…] § Épkiv | 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet […]
MÉK szembe találta magát a saját árnyékával - koos.hu
2017. január 18. szerda 18:20
[…] § Épkiv | 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet […]
A MÉK útmutató súlyosan félrevezető - koos.hu
2017. február 8. szerda 13:30
[…] § Épkiv | 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet […]