Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2016. június 1. szerda

Miért kell visszavonni a most elfogadott MÉK szabályzatot?

mek-kuldottgyules

fotó: mek.hu

A MÉK legutóbbi küldöttgyűlése beszámolójából

„Végezetül a küldöttgyűlés megvitatta és elfogadta a területi kamarákkal előzetesen már több körben szakmailag egyeztetett, és a beérkezett vélemények alapján egységes szerkezetbe foglalt legfeljebb 300 m2 összes alapterületű új lakóépületek egyszerű bejelentéséhez és építési tevékenységéhez szükséges kivitelezési tervdokumentáció tartalmi követelményeiről valamint a tervezői művezetés szabályairól szóló szabályzatot, mely a megalkotására felhatalmazást adó kormányrendelet hatályba lépésével egyidőben lép majd hatályba.”

Nézzük meg, mit mond a most elfogadott MÉK szabályzat az egyszerű bejelentéssel készítendő kivitelezési tervdokumentációról. Elkezdhetnénk boncolgatni, hogy mit lehet kezdeni egy kinyomtatott m 1:100 léptékű tervvel, amit kiviteli tervnek hívunk, de inkább emeljünk ki egyik kötelező elemét, a tervezői költségvetési kiírást (amit mellesleg egy olvasónk már korábban kiszúrt):

4.11 Tervezői költségvetési kiírás

Tervezői árazatlan költségvetés kiírás, mely részletezettségében illeszkedik a terv mélységéhez, nem feltétlenül tételes, de legalább munkanemenkénti bontásban készül”

A nem szakmabelieknek megmutatom, hogy a „munkanemenkénti bontás” pontosan mit is jelent a valóságban:

  1. Zsaluzás és állványozás
  2. Irtás, föld- és sziklamunka
  3. Síkalapozás
  4. Helyszíni beton és vasbeton munkák
  5. Előregyártott épületszerkezeti elem elhelyezése és szerelése
  6. Falazás és egyéb kőműves munkák
  7. Vakolás és rabicolás
  8. Égéstermék elvezető berendezések
  9. Aljzatkészítés, hideg- és melegburkolatok készítése
  10. Bádogozás Asztalosszerkezetek elhelyezése
  11. Lakatosszerkezetek elhelyezése
  12. Felületképzés (festés, mázolás, tapétázás, korrózióvédelem)
  13. Szigetelés
  14. Árnyékolók beépítése
  15. Kőburkolat készítése

Fogalmazhatunk úgy is, hogy ha egy tervező meg akar felelni a MÉK szabályzatának és a fenti listát, mint ÁRAZATLAN KÖLTSÉGVETÉSI KIÍRÁS-t adja át, azzal teljesítette a kötelezettségét.

Hogy az építtető mit kezd a fenti listával, abba a MÉK szabályzatának összeállítói nyilvánvalóan nem gondoltak bele, a küldöttgyűlés küldöttei pedig többségükben ezt el is fogadták.

Egyben szeretném felhívni az érdekeltek figyelmét, hogy ugyanezen szabályzatban szabályozott kötelező tervezői művezetés teljesen alkalmatlan bárminemű műszaki szolgáltatás nyújtására. A kötelező tervezői művezetés szabályozásának elégtelenségéről itt olvashatnak.

A tervezői művezetést, ami alapvetően műszaki jellegű feladatot, az építési törvény szerint a tervezési szerződésbe kell belefoglalni, ezáltal a Ptk. hatálya alá kerül. A MÉK által készített szabályzat a tervezői művezetés ellenőrzését, betartatását sehogy sem szabályozza. Lévén a MÉK nem jogszabályalkotó, így egy esetleges számonkéréshez nincs más eszköze, mint az etikai-fegyelmi szabályzata, ami viszont így egy jogi nonszensz.

A most elfogadott szabályzat kárt okoz a tervezőknek, mert a sok ezer építészkollégát érintő, közel sem érdektelen szabályzat alkalmatlan arra, hogy be lehessen tartani, de legalább ennyire kifogásolható, hogy semmiféle társadalmi elvárásnak sem felel meg, ebből következően káros, kontraproduktív és sérelmes a szakmagyakorlókra is.

A most elfogadott szabályzat kárt okoz az építkezőknek, mert a szolgáltatandó minimum tervdokumentáció nem segíti elő a kivitelezés szakszerű megvalósítását illetve az építtetőknek olyan szolgáltatásért kell hatósági árat fizetniük, ami nem jár számukra semmiféle előnnyel, viszont ahogy a szabályzat írja:

„A tervező a tervezői művezetés során az építész szakma reprezentánsa is, munkája, kiállása, szaktudása nem csupán saját, de az egész építész közösség értékmérője”

Mindehhez szeretnék szívből gratulálni a szabályzat megalkotóinak és mivel a beszámoló szerint „a területi kamarákkal előzetesen már több körben szakmailag egyeztetett,” így fogadják külön gratulációimat a területi kamarák és mindazok, akik ezt megszavazták!

 

Hozzászólások (14): megnézem

  • Pető János

    2016. június 1. szerda 09:54

    #110196

    Hát igen, megint előjött az a jogalkotási hiba, hogy azokat a felhasználóknak nem értelmezni, hanem alkalmazni kéne.
    De itt megint megindul majd az országos rejtvényfejtés, hogy melyik mondat mit is jelent.

  • Enyedimre

    2016. június 1. szerda 10:57

    #110198

    És ha 3d nyomtatóval lesz kinyomtatva, akkor csak festék és kellékanyagot kell kiíni 🙂
    https://index.hu/tech/2016/05/27/dubajban_kinyomtattak_egy_250_negyzetmeteres_hazat/

    Ráadásul ez < 300 m2.
    ______________________________________________________________________

    A költségvetések készítéséről /áttekintő Ahogy Én látom.

    1.
    Kivitelező készíti. Árajánlatadás céljából.
    Ezt a tervező lecsupaszíthatja és így lesz Tervezői költségvetés.
    (Papírforma végett)

    2.
    Ha egy költségvetés készítő állítja össze.
    Ha a tervező idöközben a 456 és ÉTv módosításainak kirakós játékában vesz részt így nem lesz ideje költségvetést készíteni személyesen, ezért ezt egy arra érdemes csak ezzel a feladattal foglalkozó költségvetés készítőre fogja bízni, mint alvállalkozó. Ez jó lehet, de…lásd 4 as pont

    3.
    Építész készíti.
    A fenti megadott kiírásban, amit nem fognak semmire sem használni.
    Gyakorlatilag a fiókba landol.

    4.
    Kivitelező készíti /ellenőrzés céljából.
    A 2 és 3 as pontokban kiadott KTS-t ellenőrzés céljából 100% meg kell, hogy vizsgálja, mielőtt aláír egy szerződést. Evégett készül még egy költségvetés.
    Azaz a végső költségvetés megint a kivitelezőtől fog jönni.

    Tehát valahol…nem érzem eme feladvány fontosságát. De tény, NEM az építész kiírás alapján fogják 100% megcsinálni az épületeket. Továbbra sem.

    De gondolom ez az többszörös többkörös egyeztetéseken elhangzott, csak benne maradt 🙂 a végleges anyagban.

  • Stuksza Attila

    2016. június 2. csütörtök 14:39

    #110209

    Sajnos a Kamara az Építészek által elkészíthető költségvetési kiírást ledegradálta egy Bankok által bekért költségvetési táblázat szintjére. Itt a Bank megadta, hogy az építés teljes bekerülési költségének hány százaléka a földmunka, az alapozás, a falazás, … Ezeket a számokat beírva egy excel táblába 5 perc alatt készítettünk bank számára egy táblázatot, ami alapján Bank folyósította Építtető számára a kölcsönt, vagy hitelt. De tudjuk, jól, hogy a banki adatlap és a valóságos költségvetési kiírás ég és föld. Szerencsére a jó költségvetés nem ebből áll. Jó költségvetési kiírást egy kivitelező cégnél hosszú időt eltöltött költségvetést készítő szakember tud készíteni (persze alaposan egyeztetve Tervezővel és Építtetővel az igények és ajánlások terén), akinek munkáját én is többször szoktam igénybe venni, ha Kiviteli tervhez kellett TKV. kiírást készítenem. Természetesen az anyagár és díjköltség már megint szubjektív, beszerzési hely/Kivitelező/akció/kedvezmény… függő dolog.

  • Tóth Szilveszter

    2016. június 3. péntek 11:24

    #110217

    Miklós! a kritikát illetően igazad van, de – ha a várva-várt kormányrendelet végre kijön és azt tartalmazza majd, amit várunk tőle és ha végre közzé lesz téve az, amit elfogadott a küldöttgyűlés, akkor szerintem érdemesebb volna kemény, de konstruktív kritikával illetni ezt a szabályzatosdit.
    magyarul a módosítása, javítása mellett kell hangosan kiállni, a lehető legtöbb helyen.

    vissza nem fogják vonni, ez nyilvánvaló, el sem fogják ismerni, hogy a „szakma reprezentánsa” lett sajnos, de talán értelmes érvekkel lehet majd rajta javítani.
    vagy csak naív vagyok?

  • Ada

    2016. június 4. szombat 09:45

    #110229

    Kérdés, jó lenne, ha valaki a kamarából is válaszolna.
    Foghíjbeépítés esetén a szomszéd épület alapozását meg kell erősíteni, ez megváltoztatja a tartószerkezeti jellemzőit, a munka jogilag a szomszéd telkén történik – mivel ott van az alap. Ha valaki a foghíjat egyszerű bejelentés alapján építi be, attól még a szomszéd alapmegerősítése engedély köteles. Lehet engedélyt kérni a szomszéd alapmegerősítésére, ha a szomszéd tulaj hozzájárul.
    Az egyszerű bejelentésnél a tervet nem vizsgálják, a leírt eset megoldása teljesen építtető és tervező felelőssége, vagyis hiába történik meg az egyszerű bejelentés, építeni csak akkor szabad, ha a szomszédra kiadják az építési engedélyt. Ekkor az engedély elbírálásakor ellenőrizni kell az egyszerű bejelentés terveit is, mert a nélkül nem ítélhető meg az alapmegerősítés helyessége. Ha minden összejön a műszakilag egy egységet képező munkát két e-napló vezetésével lehet végezni, mivel két helyrajzi szám.
    Nem taglalva azt az esetet, amikor a szomszéd nem járul hozzá a következőket kérdezném:
    – Mi értelme ennek?
    – A meglévő épület átalakításánál, ha csak tartószerkezeti a munka minek engedély, úgyis a statikus és az építtető felel, a hatóság a számításokat érdemben nem ellenőrzi, nem is dolga. Hatásosabb lett volna, ha ilyen munkákhoz kötelező e-napló és tartószerkezeti terv kellene. Ez miért nem lehet elfogadni?

SAJÁT
Az első egyszerű bejelentéses családi házam

2018 közepén mond még valakinek is bármit a 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet?  Ez vezette be az un. egyszerű bejelentéses – nem – eljárás módot. Erről szólt egy írásom, mely a megjelenése óta több mint 36.800 olvasásnál tart. 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet | Megerőszakolták az építési törvényt Ezt csak azért írom, mert a most bemutatandó […]

Az első egyszerű bejelentéses családi házam
2018. augusztus 3. péntek
SZAKMA
A kötelező tervezői művezetés kérdései

Azon kívül, hogy a sok tervezési munka mellett a kötelező tervezői művezetés egy nyűg számomra, nagyon sok szakmai, etikai, kamarai etikai, emberségi kérdést és kétséget vet fel a gyakorlatban. Az eddigi tervezői művezetéseim során pár kérdés/kétség felmerült bennem, melynek kapcsán szívesen meghallgatnám a kollégák véleményét/gyakorlatát. eset: Meglévő lakóépület bővítése 1 db szobával. A tervezői művezetés […]

A kötelező tervezői művezetés kérdései
2018. május 21. hétfő

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább