Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2016. május 17. kedd

Az építési törvény (Étv.) kritikája | 2. rész – kinek jó a kötelező tervezői művezetés?

vedosisak

(frissítés 2016.05.17. 13:28-kor)

A most megjelent építési törvény módosításának a kritikáját folytassuk a már eddig is sok vitát kiváltó kötelező tervezői művezetés témájával!

Ha a címben feltett kérdésre tömören akarnék válaszolni, elég volna annyit írnunk, hogy SENKINEK!

Kezdjük azzal, hogy ez egészen biztosan az a kötelezettség, amit a MÉK erőltet, mert úgy véli, hogy „az építészek régóta szeretnék, ha nagyobb rálátásuk lenne az épület megvalósulására”. Én magam eddig nem találkoztam – a családi házas tervezés területén – ezzel az állítólagos igénnyel, de bizonyára bennem keresendő a hiba.

Fontos megjegyezni, hogy a kötelező tervezői művezetés intézménye csak az egyszerű bejelentés alapján épülő lakóépületekre vonatkozik!

Mire is megy ki a játék?

Ez a MÉK által tömegesnek vélt igény gyönyörűen összecseng az egyszerű bejelentési mechanizmussal megjelent drasztikusan kierőszakolt, megnövelt építész tervezői felelősség vállalásával. Márpedig ez most láthatóan prioritást élvez.

Ha visszafelé nézzük, akkor a terv az, hogy az építkezés végén csak akkor kaphasson az építtető használatbavételi hozzájárulást, ha a tervező nyilatkozik, hogy a lakóépület a tervei szerint épült. Ha ezt nem adja meg, akkor nincs használatbavétel, márpedig ha ez nincs, akkor nem lesz utolsó részlet a hitelben, CSOK-ban…stb. Nagy szívás.

Nos ehhez hasonló nyilatkozat eddig is volt, volt hogy kértek tőlem ilyen nyilatkozatot, volt hogy nem. Nem volt jelentősége.

Most lesz. Kezdjük az elutasítással: ez beláthatatlan zsarolási potenciált adhat erre fogékony építészek kezébe, belegondolni is rossz, mennyire vissza lehet majd ezzel élni. A tervező és az építtető közötti esetleges konfliktus kiváló alkalom lehet egy építésznek, hogy akár a teljes tervnek való megfelelés ellenére is megtagadja a hozzájárulását, ezzel lehetetlen helyzetbe hozza az építtetőjét.

Igen ám, de ahhoz, hogy egy építésznek egyáltalán joga legyen elutasítani a nyilatkozatát, az előzetes hírek szerint vélhetően az lehet majd a feltétele, hogy 6 alkalommal ki kell mennie a helyszínre tervezői művezetés keretében. Ha nem megy ki, akkor nincs joga megtagadni a hozzájárulást, vagyis bianco kell olyasmiről nyilatkoznia, amit nem ismer. Ezt támogatja az érdekvédelmünkkel kijelölt MÉK????

Mindezt pedig az teszi lehetővé, hogy az építtetőt kötelezik, hogy erre leszerződjön az építész tervezővel, ráadásul hatósági áron, előzetes infók alapján nettó 180.000 Ft értékben (hatósági árat belevinni egy alapvetően szabadpiaci mechanizmusba, láthatóan valamiféle kádárizmusból itt maradt tempót jelent).

Nézzük meg, hogy miért egy alapjaiban elhibázott döntést hozott a MÉK és a jogszabályalkotó, ami ráadásul az eredeti célját sem fogja betölteni?

  1. Egy jellemzően 1-1,5 évig elhúzódó építkezés esetében a 6 alkalom semmire sem elegendő
  2. A kivitelezés műszaki és egyéb kötelezettségeit már eddig is jogszabályok határozták meg, az építésfelügyelet is ezek alapján ellenőrizte eddig is a családi házak kivitelezését
  3. A kivitelezés szakszerűségét a kiviteli tervek alapján egyszemélyi felelősségű FMV (felelős műszaki vezető) biztosítja, ő felel szinte mindenért, legfőképpen nem csak azért hogy a tervek szerint épüljön a ház, hanem adott esetben akár még a terveket is felülbírálva szakszerűen (mert hiszen lehetnek hibák a tervekben is)
  4. a kivitelezések jelentős részében vagy kötelezően vagy opcionálisan műszaki ellenőr is részt vesz, ha valaki, akkor ő az, aki ellenőrizni tudja a kivitelezést, hiszen szerencsés esetben hetente 1-2 alkalommal meg kell hogy jelenjen, sőt kiköthet ütemeket, amikor neki kötelezően ott kell lennie (pl. eltakarások, betonozások előtt)
  5. az építész tervezők egy része nem kívánná nyomon követni az építkezést, az ok sokféle lehet, pl. van más munkája is vagy pl az én esetem, aki jellemzően 220 km-re tervezek. Én nem szeretnék csak ezért Bp-re járni, márcsak azért sem, mert az utazás is nem kevés pénzbe kerül és az már tényleg a zsebmetszés kategóriájába esne, ha egy 30 eFt-os kötelezettség mellé, még az útiköltségemet is a megrendelőmnek kellene állnia. Én pedig nem szeretném a saját zsebemre mindezt megcsinálni.
  6. Az építész tervező kizárólag csak a saját terveiért vonható felelősségre, ebből következően, ha készülnek pl. tartószerkezeti tervek, akkor nem hogy nem vonható felelősségre egy rossz vasalásért vagy hibás zsaluzásért vagy egy rosszul lelépcsőző alapozásért, de NINCS JOGA (JOGOSULTSÁGA) azt elbírálni, ezekkel kapcsolatban bármilyen érdemi döntést hozni, max felhívni a szaktervező figyelmét. Ugyanakkor számon sem kérhető az építész tervezőn, ha esetleg tartószerkezeti hiba fordulna elő és ő ezt nem venné észre.
  7. az építész tervezőnek nincs joga beleszólni abban, ha egy fűtési rendszert rosszul szerelnek meg, ha nem biztonságos a gázvezeték szerelése, ha a rendszerből nem tud kifolyni a kondenzvíz, ha rosszul szerelik össze az automatikát és még hosszasan folytathatnám.
  8. Ha akár tartószerkezeti vagy épületgépészeti okok miatt megsüllyed, felrobban, károsodik az épület, akkor azért az építész nem vonható felelősségre.

Nos akkor miért is kell majd fizetnie az építtetőnek 180.000 Ft + áfát? Természetesen ezt majd az építésznek kell majd elmagyaráznia a megrendelőjének, aki ennek nyilván nem fog örülni, főképpen azért nem, mert SEMMIT NEM KAP a pénzéért.

Természetesen a tartószerkezeten és az épületgépészeten túl is lehetnek olyan hibák, amiket az építésznek kellene ellenőrizni, de ezen hibákból származó károsodások nagyságrendekkel kisebb kockázatot jelentenek, mint amikor pl. egy kiváltó vagy alapozási csomópont megreped. Márpedig ezt a jogosultsági rendelkezések szerint jelen állás szerint nem ellenőrzi senki.

Nem jelent még meg a kötelező tervezői művezetésről szóló jogszabály, de annyit látni, hogy a jogszabályalkotó a MÉK-kel karöltve megfeledkezett arról, hogy nem az építész a legfontosabb szereplője  kivitelezésnek. Ha valóban az a cél, hogy szakszerűen épüljenek meg a házaink, akkor annak szaktervezői vonzatai vannak.

A tervezői művezetés nem veheti át egy FMV vagy egy műszaki ellenőr jogkörét, sem felelősségét, de akkor mit ellenőrizzen az építész?

A kivitelezés végén az építész által adott nyilatkozat (a formájáról sem tudunk még semmit sem) a fentiek alapján csak olyan lehet, amely felsorolja majd mindazokat a szerkezeteket, berendezéseket, amiket nem jogosult ellenőrizni, továbbá azokat a szerkezeteket, melyek anélkül kerültek eltakarásra, hogy ő ellenőrizhette volna. Kizártnak tartom, hogy erre lehetőségünk lesz, majd vélhetően lesz egy jelölő négyzet, amit vagy kipipálunk vagy sem.

Elképzelni sem tudom, hogyan gondolták ezt? Egy biztos, ha aláírtuk, hogy a ház a terveink szerint épült, akkor semmi sem ment minket attól, hogy ha később hibát találnak, akkor azt akár ránk is verhetik. Egy későbbi vita során nem fogjuk tudni visszavonni a nyilatkozatunkat, mondván az igenünk a vitatott szerkezetre nem terjedt ki. 

A kötelező tervezői művezetés részletes szabályozása még nem ismert, de a fentieken túl még a következők igencsak érdekesek lehetnek:

  • ha a tervezői művezetés átadható más kollégának (pl. akadályoztatás, távolság…stb miatt), akkor az rendezetlen felelősségi viszonyokat teremthet.
  • ha a 6 alkalom nincsen meghatározott kivitelezési eseményekhez kötve (alapozás betonozása, födémzsaluzás…stb) akkor azon túl, hogy az építész tartószerkezetet nem jogosult megbírálni, olyan munkákat (vakolás, burkolás…) fog ellenőrizni, aminek alacsony a kockázata és ily módon könnyen látszattevékenységgé válhat
  • A tervező azért a tervért felel, amit ő készített, a megvalósítás nem az ő felelősségi köre! Sajnálatos, hogy az érdekvédelmünkre kijelölt építész kamara számára ez nem nyilvánvaló.

Jelen vélemény a 2016. május 16-i jogszabályi állapot alapján íródott. Az írás a most megjelent építési törvényről szóló sorozatunk része.

Hozzászólások (15): megnézem

  • Pató Károly

    2016. május 17. kedd 07:04

    #110039

    A megrendelő valóban a semmiért fizet 180 ezer+ÁFA összeget, de ezt többletként nehéz lesz érvényesíteni, sokan úgy állnak hozzá, „majd lealkudom a tervezői díjból”. Eddig is voltak, akik messze a kamarai díjszabás alatt dolgoztak, hathatós kamarai érdekképviselet nélkül a továbbiakban is így lesz.

  • Daidalos

    2016. május 17. kedd 09:48

    #110041

    Talajvízben álló, a telek keskenysége miatt két ütemben, vákuumkút mellett épülő alápincézés, mocsaras altalaj, passzív minősítés, kisarkított beépíthetőség és építménymagasság, bonyolult lépcső, kacifántos vb. szervezetek, 299,5 m2, stb.= 6 alkalom. Sávalap, 30+15 falak, földszintes, tégla alaprajz, gerendás födém, nyeregtető, 80 m2= 6 alkalom. Logikus.

  • Szabóbácsi

    2016. május 17. kedd 10:51

    #110042

    Persze lehet minden művezetni, de igazából nem csak az engedélyköteles tartószerkezeti részeket célszerű? Kitűzés, alapok, magasságok, tartószerkezetek, nyílászárók, tető. Azt is „csak” azért hogy a tervnek megfelelő-e a geometriája? A többire meg ott a FMV.
    Talán előnyös hogy visszaengedték a kalákát. Lehetőséget ad hogy a kényes szerkezeti építésen túl a tulaj „maga fejezze be” a házát.

  • Rezsnyák Péter kivitelező építész

    2016. május 17. kedd 10:59

    #110043

    Röviden-egy katasztrófa! Ide nem írom le, hogy pl. az FMV aláírását egy pillanat alatt hogy lehet „helyettesíteni”. Tehát attól félnék legkevésbé, hogy visszaélnek a szereplők a lehetőségeikkel. sokkal nagyobb baj, amit Miklós már részletesen leírt. A legnagyobb baj pedig az, hogy a szakma gyakorlatától teljesen új ötletet akarnak megint bevezetni. Aki ilyet kitalál, mitöbb, leír, és jogszabályba szerkeszt, az a környékén nem volt a kivitelezésnek, de még csak a tervezésnek sem! Fogalma nincs arról, ki mit miért, és mikor csinál az építkezésen! Semmi , de semmi szükség erre! A leghatározottabban tiltakozom ellene! Eleve kell legyen egy FMV, aki épp erről nyilatkozik, és ezért felel. Az építtetőnek joga és lehetősége van ezen felül egy MŰSZAKI ELLENŐRT megbízni, na annak pont ez a dolga! Jó lenne ha országos kamaránk egy kicsit összeszedné magát!

  • Tóth Ákos

    2016. május 17. kedd 11:03

    #110044

    Miklós!

    Én még felvetném a módosított ÉTV 33/A paragrafus c pontját is:
    „c) a bejelentéshez kormányrendeletben meghatározott tartalmú kivitelezési dokumentációt kell mellékelni”

    Na erre kössünk gombot….Egyszerűsítés mi?

    • Varga Péter

      2016. május 17. kedd 15:46

      #110047

      „ÉTV 38. §241 (1) Építési tevékenységet – ha kormányrendelet eltérően nem rendelkezik – kivitelezési dokumentáció alapján lehet végezni. A kivitelezési dokumentáció tartalma – ha kormányrendelet eltérően nem rendelkezik – nem térhet el a hatósági eljárásban záradékolt építészeti-műszaki dokumentációban foglaltaktól.”
      A kiviteli tervek tartalma a 191/2009-ben szabályozott. E rendelet azonban a hatósági engedélyel rendelkező épületekre vonatkozik… Bejelentési eljárással – (mivel nem rendelkezik hatósági eljárásban záradékolt építészeti-műszaki dokumentációval, amire a kiviteli terv épül és az ÉTV módosítása szerint az építés csak kiviteli tervből történhet) – az ÉTV alapján nem lehetne házat építeni. Ezért az ÉTV-t módosították most úgy, hogy a bejelentéshez szükséges terveket ezentúl kiviteli tervnek nevezi. Ennek tartalmáról viszont a 456/2015 rendelkezik.
      (gondolom: ha a kamara az egyszerűsített eljárás kiviteli tervei műszaki tartalmát elfogadja, a 456-os kormányrendeletet módosítják csak arra, hogy „a bejelentési eljárás kezdésekor az e naplóba a ….egyszerűsített kiviteli terveket kell majd feltölteni…)

      • Tóth Ákos

        2016. május 18. szerda 14:56

        #110060

        Én ezt értem, csak az ÉTV-ben nem azt írják, hogy a 456-ban felsorolt tartalmú doksi lesz a kiviteli terv, hanem azt amit bemásoltam, és még az építési előadók is csak könyörögnek hogy ne adjunk be doksit, mert nem tudják mit kell beadni…Ráadásul a 456-os nem kiviteli tervdokumetációról beszél…
        Mellesleg becsókolok annak csontig, aki a 456-os doksi alapján házat felépít…:))))

        Az meg hogy a drágalátos kamara majd vmikor, vmit csinálni óhajt talán, nem segít most…De ezzel az utolsó gondolattal eleve ütötted az előtte lévő mondatodat, mert minek módosítani a 456-ost, ha a már ott leírt az egyszerűsített kiviteli doksi.

        Jó lenn esetleg Miklós, ha ennek a gondolatnak is utána járnál esetleg „ráérő idődben”, mert itt sztem nagy a kavar.

      • Fürdős Lajos

        2016. május 19. csütörtök 01:14

        #110065

        Kedves Péter!

        Mondhatnám mindegy, de olvasd már el végre légyszíves a 191/2009 korm. rendelet 1. §-át!
        Tudod, ott írják, hogy mire vonatkozik a rendelet. Bemásolom:
        „1. § (1) E rendelet hatálya – a (2) és (3) bekezdésben meghatározott kivétellel – kiterjed
        a) az építőipari kivitelezési tevékenység folytatására,”
        Tehát nem csak „a hatósági engedéllyel rendelkező épületekre vonatkozik”.
        Továbbá az Étv. nem nevezi kiviteli tervnek a bejelentéshez csatolandó dokumentációt. Valamint az Étv. nem nevesíti a kormányrendeletet sem, vagyis nem beszél a 456/ 2015-ről, igy az abban foglaltakról sem. Ha nem hiszed, légyszíves olvasd el mégegyszer.

        • varga péter

          2016. május 19. csütörtök 22:11

          #110076

          Az első paragrafus után érdemes tovább olvasni 🙂
          22. §186 (1) Az építésügyi hatóság engedélyéhez vagy az építésfelügyeleti hatóság tudomásulvételi eljárásához kötött építési tevékenység – a (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – az 1. mellékletben meghatározott tartalmú kivitelezési dokumentáció alapján végezhető….
          Azaz az 191-ben definiált kiviteli terv nem vonatkozik a bejelentési eljárásra. Itt a pont.
          Az ÉTV (egyelőre) a bejelentési eljáráshoz becsatolt terveket nevezi kiviteli tervnek, amelyeket a 456-ban definiált…

  • Jani

    2016. május 17. kedd 16:24

    #110049

    Azért az megnyugtató, hogy az e-naplóban van „Tervezői művezető” szerepkör! 🙂
    És van saját eseti bejegyzésre lehetősége! Legalább most nem kell az e-naplót a jogszabályokhoz igazítani, mint az egyszerű bejelentés bevezetésekor! Csak legyen aki meghívja a tervezőt a naplóba! 🙂

  • Tóth Szilveszter

    2016. május 17. kedd 22:23

    #110054

    Nagyon fontos lenne tudni, hogy mi történik, ha a tervező megtagadja a nyilatkozatot. van erről valakinek valami infoja?

    (ui.: logikus módon ezekből az esetekből fennmaradási engedélyezési eljárásoknak kellene születnie. ez esetben viszont rá kell állni az épületfelmérésre és valahogy kihozni munkaórában 150ezerért egy fennmaradási tervet :p )

  • #110104

    […] ezáltal mesterségesen generáljon konfliktust az építész és a megrendelője közé. Itt írtam erről részletesen. Eközben a kötelező tervezői művezetés nem garantál semmi többletet a megrendelőknek, nem […]

SAJÁT
Az első egyszerű bejelentéses családi házam

2018 közepén mond még valakinek is bármit a 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet?  Ez vezette be az un. egyszerű bejelentéses – nem – eljárás módot. Erről szólt egy írásom, mely a megjelenése óta több mint 36.800 olvasásnál tart. 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet | Megerőszakolták az építési törvényt Ezt csak azért írom, mert a most bemutatandó […]

Az első egyszerű bejelentéses családi házam
2018. augusztus 3. péntek
SZAKMA
A kötelező tervezői művezetés kérdései

Azon kívül, hogy a sok tervezési munka mellett a kötelező tervezői művezetés egy nyűg számomra, nagyon sok szakmai, etikai, kamarai etikai, emberségi kérdést és kétséget vet fel a gyakorlatban. Az eddigi tervezői művezetéseim során pár kérdés/kétség felmerült bennem, melynek kapcsán szívesen meghallgatnám a kollégák véleményét/gyakorlatát. eset: Meglévő lakóépület bővítése 1 db szobával. A tervezői művezetés […]

A kötelező tervezői művezetés kérdései
2018. május 21. hétfő

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább