Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2016. május 14. szombat

Az építési törvény (Étv.) kritikája | 1. rész – az egyszerű bejelentés

Elmúlt 4,5 hónap a 456/2015-ös kormányrendelet megjelenése óta. Tegnap hatályba lépett az építési törvény módosítása és ugyan nem jelentek meg a hozzá kapcsolódó kormányrendeletek, de már levonhatóak fontos következtetések.

Az egyszerű bejelentés már megjelenése időpontjában is átmenetinek tűnt, csak ez az átmenti időszak eléggé elhúzódik. Mindenki tudja, hogy rossz. A jogszabályalkotó is. Nem fogják óriásplakáton hirdetni, de tudják. Tenni is kell valamit. A visszavonást el kell felejteni, mert nincs rá reális esély, hacsak a politikai belviszályok ezt nem teszik lehetővé.

Akkor mi lehet a megoldás?

googlemaps-fotó

Ez az a terület, ahová a legutóbb beadtam egy tervet és amit 8-szor visszadobtak. Mivel ez még 2015-ben kezdődött, sima engedélyezésnek indult, így a HÉSZ miatt volt tervtanács, főépítész…minden.

No de nézzünk már rá erre az egészre! Mit akarunk számon kérni, mihez akarunk igazodni? Ehhez az összképhez? Tényleg van jelentősége itt a gerincmagasságnak, a homlokzat színének, hogy milyen a kerítés, valóban 5,5 a megengedett épületmagasság és nem léptük-e túl esetleg 20 cm-rel?

Az egyszerűsített bejelentés során a hatóság már csak a számítás végét nézheti, ha az oké, mehet. Nem megy ki a helyszinre, nem ellenőrzi, hogy a valóságot rajzoltuk le. Tudom, engemet is megszivatott egy idióta éphatos és mások is mesélnek rémtörténeteket, de ezek csak megerősítenek abban, hogy az építéshatóságoknak nincs érdemi feladata ezekkel a házakkal. Azok az előadók, akiket régről ismerek, szenvednek az egésztől, mert robotoknak tartják magukat, akik nem végeznek érdemi munkát.

Szóval kinek is jó ez az egész?

  • Az építtető 4 homlokzattal és egy helyszinrajzzal semmire sem megy.
  • A tervező állandó magyarázkodásra kényszerül, mert nem tudja úgy végezni a munkáját, ahogy eddig. Ha nekem nem olyan a megbízom, akkor a 3-ik próbálkozás után azt is mondhatta volna, köszönöm ennyi, ha maga nem képes olyan anyagot összeállítani, amit a hatóság is elfogad, akkor szerződést bontunk és keresek mást. Nem tudtam volna védekezni és jog szerint igaza lett volna. Én mit csinálhatnék ilyen esetben? Semmit.
  • nem jó az önkormányzatnak, mert látszatmunkára kötelezik őket
  • nem jó a közérdek szempontjából sem, mert csak utólag értesül róla mindenki más

Nincs valódi jelentősége, hogy a HÉSZ eddigi 4 előírása helyett most 8-at kell figyelembe venni, mert ez tüneti kezelés.

Ha viszont a bürokráciacsökkentés oldaláról közelítjük meg, akkor viszont érdekes dolgot tapasztalunk. Nincs országos statisztikám, de az ÉTDR nyitóoldaláról (ügyfélkapu nélkül) eljuthatunk egy olyan oldalra, ahol településenként le tudjuk kérni 2013 januárjáig az elindult eljárásokat, max 2 hetes intervallumot megadva.

Nos kiválasztottam pár települést és megnéztem, hogy az elmúlt 4 hétben mennyi egyszerűsített bejelentést adtak be?

statisztika

Ez 20-40%-os részarányt jelent, bár hangsúlyozom ez nem reprezentatív felmérés. Fontos infó még és feltűnt, hogy milyen sok a bontási eljárás is, ami utalhat arra, ami az én praxisomban is feltűnt, hogy sokan úgy tudnak telket venni, hogy ház áll rajta, amit viszont előtte el kell bontani. Nem mondhatom, hogy minden bontási eljárás után egyszerűsített bejelentés következik, de elképzelhető és akkor a fenti arány még nagyobb is lehet.

A fenti számok azt mutatják, hogy igenis komoly mennyiségű házról lehet szó, ami hatósági munkát is jelent.

Mi akkor a megoldás?

Az én véleményem az, hogy igencsak leegyszerűsödne az egész problémakör, ha a 300 m2 alatti új lakóépület átkerülne az építési engedély nélkül építhető építmények sorába. A jogszabályokat, a HÉSZ-t akkor is be kell tartani, így itt nem lenne változás. A kiviteli terveket kötelezővé tették MINDENRE, így ezekre is. A jog jelenleg is lehetővé teszi, sőt szabályozza is. Mindenkinek egyszerűbb lenne.

Ráadásul megvalósulna a bürokráciacsökkentési cél is, a hatóságok 20-40%-kal kevesebb ügyet kezelnének.

Az egyszerű bejelentéssel kapcsolatos egyéb írások

A folytatásban körbejárjuk a HÉSZ jelentőségét, a kötelező tervezői művezetést és a többi fontos témát. Maradjanak velünk!

Hozzászólások (8): megnézem

  • Tóth Szilveszter

    2016. május 14. szombat 11:20

    #110005

    Miklós! Nagyon nem értek egyet, több szempontból is szükséges egyfajta hatósági plecsni:
    – számtalan esetben értelmezhetetlen vagy többfajta módon is értelmezhetőek a hész-ek, cseppet sem algoritmikus azt kitalálni, hogy egy ház szabályos-e vagy sem. őszintén semmi kedvem felelősséget vállalni egy buta mondatért. arról ne is beszéljünk, hogy van olyan bp-i kerület, ahol a saját hészükkel szemben teljesen más a „szokásjog” és úgy kell vitatkozni, hogy az évek óta azonos hészben más szerepel. mivel a megrendelő oldaláról itt milliókról is szó lehet, így ezek mellett nem tudok elmenni szó nélkül, de hogy mindezért én tartsam a hátam ? nem! szóval fontos volna egy visszavonhatatlan plecsni, ami szabályossá minősít egy tervet mielőtt a ház elkezd épülni.
    – banki oldalról sose vizsgáljuk az esetet, de rettentő fontos, hogy ne csak a gazdag emberek tudjanak építeni vagy lakást venni. ezért legalább annyira fontos a bankok szempontrendszere. hogy fog adni neked hitelt, ha nem tudod garantálni, hogy az épülhet meg, ami a terven van? ez a szerepe az engedélynek, hogy előre tisztázza és meghatározza a majd létrejövő vagyont teljesen elsikkadt a vita folyamán. az építési engedély bármilyen formában, de biztosíték neked építtetőnek és egyúttal biztosíték másoknak, hogy azt fogod építeni. simán lemondjunk egy ilyen biztosítékról ?

    természetesen sokat javítana a problémán, ha a jogszabályok és a hészek egyszerűsödnének. ha nem lenne nyolcféle alapterülete egy épületnek és nem lenne háromféle magasság. ha legalább azon nem vitatkozhatnánk, hogy egy terasz most hasznos alapterület-e vagy sem. ez megoldaná a fenti kérdést, de az építési engedélyezési eljárásokat is jelentősen leegyszerűsítené, ezáltal megvalósulna a cél, de nem csak 300m2 alatt, hanem a sokkal fontosabb többlakásos és ipari épületeknél is! mert szép ez a statisztika, de ha családokat nézünk, mint társadalmi egységet, akkor ez cca 150 család családi háza, szóval ha volt a többi eljárásban egy darab 75 lakásos társasház meg mondjuk egy 75 főt foglalkoztató üzem csarnoka, akkor az megint 150 család élete. (persze csházas lakóterületeket néztél, tudom)

  • Pató Károly

    2016. május 15. vasárnap 09:53

    #110031

    Hathatós kamarai védelem nélkül nehéz a „bátor” tervezőkkel versenyezni. Sajnos ezután is lesznek, akik a díjszabás töredékéért vállalnak munkát, nem törődve a következményekkel. Az esetek túlnyomó többségében meg is ússzák. Az új jogszabályok miatti megnövekedett felelősség ellentételezése nehezen lesz megoldható. Az építtető sokszor valóban a határokat feszegeti, és ebben az esetben a „bátraké” a szerencse. A jogerős építési engedély birtokában végzett építkezésnél (ha a tervnek megfelelően készült el), a használatbavétel nem szokott problémás lenni. Nem jó, ha az előírásoknak való megfelelőséget az elkészült épületnél vizsgálják a tervező felelősségére, még akkor sem, ha a jogszabály, rendelet értelmezésből egy esetleges per során a tervező kerül ki győztesen. Az így elszenvedett anyagi kár, (ügyvédi költség, pereskedésre fordított idő stb.) többnyire (ha megítélik) sem behajtható.

SAJÁT
Az első egyszerű bejelentéses családi házam

2018 közepén mond még valakinek is bármit a 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet?  Ez vezette be az un. egyszerű bejelentéses – nem – eljárás módot. Erről szólt egy írásom, mely a megjelenése óta több mint 36.800 olvasásnál tart. 456/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet | Megerőszakolták az építési törvényt Ezt csak azért írom, mert a most bemutatandó […]

Az első egyszerű bejelentéses családi házam
2018. augusztus 3. péntek
SZAKMA
Egyszerű bejelentési eljárás hatásai az épített környezetünkre

Az egyszerű bejelentési eljárás előtti időkben, amikor a helyi építéshatóságok bírálták el az építési engedélyeket és végezték el a szükséges ellenőrzéseket, többnyire minden területnek ’volt gazdája’, azaz egy-egy építéshatósági előadó egy-egy területre ügyelt. Ma, amikor az erősen lecsökkentett létszámú járási építésfelügyeleti hatóságok végzik az építéshez kapcsolódó ellenőrzések többségét csak és kizárólag azt tudják ellenőrizni, ami […]

Egyszerű bejelentési eljárás hatásai az épített környezetünkre
2018. március 25. vasárnap

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább