Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2016. február 10. szerda

Az építész szakmai szervezetek láthatóan nem tudnak mit kezdeni a 456/2015-ös rendelettel

A MÉK és a BÉK tájékoztatója a 300 m2 alatti lakóépületek tervezési kérdéseiről

 Az Építési törvény módosítása és a hozzá tartozó kormányrendelet sajátosan új helyzetet teremtett a 300 m2 alapterületű lakóépületek tervezése és kivitelezése terén. A jogszabály-változások a Kamarát is váratlanul érték, szakmai egyeztetés nélkül születtek meg ezek az új szabályok. Miközben a MÉK minden lehetséges eszközzel azon dolgozik, hogy a szakmai szempontokat vissza lehessen hozni a jogrendbe, szükséges a tagság tájékoztatása a szakmagyakorlás feltételeiről a jelen helyzetben, majd a várható módosításokat követően is.

Ennek megfelelően a MÉK és a BÉK közös tájékoztató fórumot szervez, az alább részletezettek szerint:

  1. Megnyitó – Bálint Imre DLA,  a BÉK elnöke
  2. Kamarai egyeztetésekről tájékoztatás – dr. Hajnóczi Péter, a MÉK elnöke, Szalay Tihamér és Turi Attila, a MÉK alelnökei
  3. A Szakmafelügyelet ismertetése a jelenlegi helyzetről – Csapó Balázs, a BÉK Szakmafelügyelet elnöke
  4. A szakmai felelősség kérdései – dr. Enczi János ügyvéd
  5. Kérdések – válaszok

A rendezvény helyszíne: FUGA Budapesti Építészeti Központ (1052 Budapest, Petőfi S. u. 5.)

Időpontja: 2016. február 16. 14 óra

MÉK-BÉK tájékoztató

***

A meglehetősen szerencsétlenül, pontosabban SZAKSZERŰTLENÜL megfogalmazott BÉK tájékoztató után lesz egy PONTOSÍTÓ tájékoztató, amibe már a MÉK is beszáll?

2016-ben egy cca. 9 ezres szervezet nem képes a tagságát megszólítani és a véleményét kikérni, csak a lehető legszerencsétlenebb helyen megtalálható és csak a belvárosban dolgozók számára könnyen elérhető Fugában?

De miért csak a BÉK, a többi taggal mi lesz? Azok ott lehetnek? Ha igen, csak ezért utazzak fel? Ha nem tudok felutazni, akkor honnan tudom meg, hogy mi hangzott el? Lesz majd egy 20 mondatos összefoglaló? Ha el lehet intézni majd egy összefoglalóban, akkor minek elmenni. Végiggondolta ezt valaki? Közel 450 millióval tömjük ki minden évben MÉK-et, de nem képes semmilyen korszerű kapcsolati módra? Van egy fóruma, ami kiváló hely lenne erre, csak ott persze nem szeretik, ha kérdezik az elnökséget.  Most lett volna itt az ideje, hogy használják.

De ami a legjobb. Miről fognak tájékoztatni? Az új rendeletről, ami meg sem jelent? A régiről, hogy miképpen kell neki megfelelni? És ezt honnan fogják tudni az építési előadók, lévén ők nem a MÉK alkalmazottjai, ergo nem vonatkozik rá, mint mond a MÉK ?

Ha viszont nem tudják garantálni, hogy holnaptól nem kell vitatkoznom az építési előadóval azon, hogy miképpen teljesíthető a 456-os, akkor vajon miről? Vagy ők már tudják, hogy 16-ig megjelenik a rendelet és módosítják addig az építési törvényt?

Vagy esetleg mostanra jutott el az elnökséghez, hogy nem csak a kooseptar.hu-n,  vagy a MÉK fórumán követelik, hogy a tagság is megismerhesse, hogy a NEVÉBEN MIRŐL tárgyaltak? A MÉK mégis beadja a derekát, mert tudja, hogy ez az egész gyakorlatilag ráégett a MÉK-re, hiszen még a megyei kamarákat is kihagyták a buliból?

Nem volt hiába a sok cikk, telefon, email, mert ha igen, akkor itt van a nirvána és a halleluja!

 

Azért azt remélem, hogy a tájékoztató kérdezz-felelek részében valaki csak megkérdezi az elnökségtől, hogy mikorra tervezik a lemondásukat.

 

***

Másfél hónapnyi csipkerózsika álmából felébredt a Magyar Urbanisztikai Társaság is. Ők is fontosnak tartották, hogy NAGYON TILTAKOZZANAK. Nem másolom ide, mert annyira vértelen, hogy félő, magától összeesik. MUT tájékoztató.

Egyetlen mondatot ragadok csak ki:

„A számos szakterületet integráló urbanisztika szakmai eszköztárának ismeretében állítjuk ugyanakkor, hogy a 300 m2 alatti családi ház-építés engedélyezésének eltörlésével előállt alkotmánysértő helyzet, amely mind az önkormányzati, mind az egyéni jogokat súlyosan sérti, és jelentősen veszélyeztetheti a községek, városok fenntartható fejlődését,”

ez bennem két dolgot vet fel:

  1. ha a rendelet valóban alkotmánysértő, akkor hol egy alkotmányjogász által megfogalmazott és sürgősséggel beadott irat az Alkotmánybírósághoz?
  2. ha nem alkotmánysértő, akkor szimplán csak hülyeségeket beszélnek és talán meg kellene gondolni, hogy mit írnak le egy Elnökség nevében.

Összességében az a véleményem, hogy a szakmai szervezetek  és ebbe beleértem még a MÉSZ-t is, bénán, későn reagáltak az egészre, tagadva saját – a kormány megbizottaival folytatott – tárgyalási álláspontjukat, mindössze saját tehetetlenségüket és alkalmatlanságukat bizonyították a tagságuk előtt.

Hozzászólások (6): megnézem

  • Enyedimre

    2016. február 10. szerda 16:25

    #109296

    Miklós.

    A nyomtatott és igen költséges Építész Közlöny már önmagában mindent elmond. Szavak nélkül.

    Valahol fontosnak tartom megérteni hogy a MÉK a Mi befizetésünkből tartja fenn magát.
    A Hatósági Kollégák ami Adónkból kapja a fizetését.
    A költői kérdés, ezen ismert tények mellett azért szólhatunk-e, mi akik fenntartjuk e rendszert. ?
    Szólunk.
    Mert a 456/2015-ben is látható ködfátyol megijeszt.

    E jogszabály csak lerántotta a leplet a MÉK ről.
    Rámutatott annak működésére.
    Ami nem baj, hiszen minden változás jó.
    S ha előrevisz, akkor mindenki akarja majd.

    A fent leírt éves MÉK bevétel lenyűgöző. 🙂
    Ha nincs a tájékoztatásra már keret, akkor javaslom 9000 tag x 5,000 Ft évi egyszeri befizetéssel hozzunk létre egy 45,000,000.-Ftos keretet, hogy ne legyen pénzkérdés. Vagy legyen 15 e Ftos befizetés. Ezért a legjobb multicégek igazi „végrehajtó” embereit is megkaphatjuk.

    Ami jó lenne. Legyen
    1. egy csapat (2-3 ember+ 1 szakjogász) aki folyamatosan elemez és ezt ki is küldő /fel is teszi
    2. egy csapat aki legyárt minden formanyomtatványt, amit Minden Hatóság egységesen használ. Egy papír mindenek felett. Egyféle magatartás.
    3. egy csapat aki méri a tervező építészek /építtetők stb visszajelzéseit és folyamatosan fejlesztik a kiszolgálás minőségét. (PL Prezi egyik vezetője mondta = „Csak a hibáinkról beszélünk, hogy egyre jobbak legyünk”).
    4. Minden jogszabályhoz 1 csekklista . Azaz megvan / nincs meg. Kell / Nem kell. Ez a jogszabályok fogd és vidd alkalmazása.
    5. Hatékony elektronikus kommunikáció Építész + Hatóságok között 2016-ban….környezetbarát…kényelmes….modern…….De nem megy…..mert…2016.
    6. A Hész-ben rejlő infókat is csekklista szerűen kezelném. Nem szövegezésbe illeszteném a mondanivalót, hanem, csekklista. (nem szeretek napokat tölteni sokféle értelmezéssel, időpazarlás)
    7. Tervtanácsok. Online kapcsolattal…távoli jelenléttel megoldható. Nincs közlekedés. Minden infó egyértelmű. (konferenciabeszélgetés).

    A cél:
    Mindezeknek egyetlen célja van. Ami a MÉK küldetése is kell, hogy legyen = Egyre jobb házak tervezése és minden más nem lényegi dolog redukálása, háttérbe szorítása.

  • Enyedimre

    2016. február 10. szerda 19:34

    #109299

    Tudom Miklós.
    Csak jól esett leírni. :). A mai napon amit éreztem a bürokrácia hozzáállásától (kivételek vannak természetesen), az vérlázító volt. Egy sokkal durvább szövegezést cseréltem le erre.

    🙂

  • Tóth Szilveszter

    2016. február 10. szerda 20:12

    #109300

    na akkor amíg a gépem számol, én is számolok: vegyük a 9000 tagot, akinek van ügyesbajos ügye, kell hozzá két titkárnő, 160nettóért, 640ezer/hó. kéne egy főnök is, főállásban, 640e/hó. kellene alkalmazni építészeket, akik gyártanak a fenti imre által felsorolt dolgokat, mondjuk nem főállásban, merthogy akkor nem lesz gyakorlata abban, amit segít, szóval fél állással számolva 5 építész 1,5millió bruttó, kellenek oktatók, akik a továbbképzéseket tartják 9000 tag, 5 éves ciklusban az havi 150 vizsgázó/továbbképző, tehát mondjuk 10 előadás, 500ezer. kell még egy szakmai/etikai bizottság, mondjuk évi 90 ügy, az havi 7,5 azaz két ülés, három tag+az elnök, akit már számoltunk, azaz 2*3*100.000, kell egy honlap is: 50ezer/hó, és mindehhez kell egy székház / iroda, ahol a fentiek leülnek, mondjuk 300m2 elég tudna lenni 10euró/m2
    adjuk mindezt össze: havi 5 milliós működési költség, évi 60.000.000, de legyünk nagyvonalúak, eszközparkra még költsünk el évi 10.milliót és akkor KEZITCSÓKOLOM!

    éves kamarai tagdíj: 7800forint nettó.
    van még kérdés?

    • Pató Károly

      2016. február 11. csütörtök 06:02

      #109301

      Nagyon jó, így igaz.

  • Jani

    2016. február 11. csütörtök 19:14

    #109312

    Azért ne feledkezzünk meg arról, hogy az új szabályozás (ha lehet ezt szabályozásnak nevezni) a szakági tervezők körében is nagy problémát okoz! Ami persze érthető! Itt a Magyar Mérnöki Kamara levele Lázár Jánosnak: https://www.mmk.hu/tudastar/hirek/epuletgepeszet-epuletvillamossag-456/2015-korm-rendelet

SZAKMA
MÉK választások 2017 | 5. rész – Mi lehet az új MÉK vezetés programja?

A MÉK-ben 2017-ben választások lesznek, ennek kapcsán a kamara jelölő bizottsága felkérte a tagságot, hogy mondja el, milyen kamarát szeretne. Nem kell új javaslatok után keresgélni, nem kell feltalálni a spasnyolviaszt, ha már egyszer készen van szinte a teljes program: „… Meg kell fordítani a kamarák működésének irányát!… A jelenlegi MÉK > területi kamara (küldöttek) > kamarai tag […]

MÉK választások 2017 | 5. rész – Mi lehet az új MÉK vezetés programja?
2017. július 30. vasárnap
SZAKMA
MÉK választások 2017 | 4. rész – Mit kritizáltak és mit ígértek a MÉK elnökjelöltjei 2013-ban?

A MÉK-ben 2017-ben választások lesznek, ennek kapcsán a kamara jelölő bizottsága felkérte a tagságot, hogy mondja el, milyen kamarát szeretne. Újabb javaslatok helyett úgy vélem 4 év elteltével érdekes olvasni arról, hogy 2013-ben a tisztújításon mit kritizáltak és mit ígértek a MÉK elnökjelöltjei ? ” … Hajnóczi Péter elnökjelölt „belügyekre” és „külügyekre” osztotta a tennivalókat. A belügyek terén szerinte a […]

MÉK választások 2017 | 4. rész – Mit kritizáltak és mit ígértek a MÉK elnökjelöltjei 2013-ban?
2017. július 28. péntek

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább