Óriásmecset épül Budapesten?
Legelőször a „Világ mecsetei” blogon” találkoztam még május elején azzal a hírrel, hogy a török vallásügyi minisztérium vallási szervezete, a Türkiye Diyaneta nagymecsetet kíván építeni Budapesten. A hír ma megjelent az Index-en is. A téma számomra különösen érdekes, hiszen több száz év után mi terveztük az első mecsetet Magyarországon, amit aztán a szokásosan kicsinyes pártpolitikának sikerült megfúrni.
A videón látható épületegyüttes egy olyan túldimenzionált méretű komplexumot mutat, amit ma kizárt, hogy Budapesten az iszlám, mint szellemiség, vallás, kultúra képes lenne belakni, tartalommal, hívőkkel kitölteni. De legalább akkora kérdés, hogy Budapest belterületén hol találnak ehhez ekkora méretű telket?
[poll id=”36″]
Hozzászólások (28): megnézem
VZo
2015. május 16. szombat 22:25
Az ellen semmi kifogásom nem lenne, hogy a magyar iszlámhívők, vagy akár egy tágabb kört véve a magyarországon élő iszlámhívők mecsetet építenének maguknak a hívek adakozásából összegyűlt pénzből. De a Török állam nem a maroknyi hívő kedvéért akar milliárdokat ide invesztálni. Ezen érdemes lenne egy kicsit gondolkodni.
Dorogi J. Géza
2015. május 17. vasárnap 11:59
Én nemmel szavaztam. Meg is szavaznám, ha az iszlám államok területén, ugyan akkora alapterületű és magasságú keresztény/keresztyén templomok épülhetnének, mint amekkora mecseteket nálunk építenek, ezalatt értem egész Európát.
Mert egyébként csak az iszlám terjeszkedésének tudom felfogni! Lásd Franciaország, Anglia. Ameddig a dolog nem kölcsönös, addig akár még tüntetni is fogok ellene. Én nem vagyok Csárli (direkt írtam így), és a C.H. által közöltek ellen is tiltakozom, mert az emberi aljasság ellen szólok, mindegy, hogy keresztény, v. mohamedán!!!!!
Koós Miklós
2015. május 17. vasárnap 15:01
idézet a wikipédiából:
A katolicizmus – főleg a spanyol felfedezők hatására – a 16. század elejétől elterjedt Közép- és Dél-Amerikában, valamint a távol-keleti Indonéziában. Mikor a 17. század elejétől az európai protenstánsok településeket hoztak létre Észak-Amerikában, majd Ausztráliában, a pápai-, és a nemzetállami hatalmak alól egyaránt felszabaduló protestánsok egymástól független és szabad felekezetek százaiban, majd ezreiben tisztelték Istent. A protestáns hitet az európai gyarmatosítók vitték el Dél-Amerikába és Afrikába is a 17. és 19. század között. A misszióknak azonban egyáltalán nem volt könnyű dolguk. A bennszülöttek, illetve uralkodók féltékenyen szemlélték a tradíciójuk megbontását látták a misszionáriusok befolyásaiban. Emiatt a krónikák a hittérítők lemészárolásairól, vagy megcsonkításairól is beszámolnak…”
még szerencse, hogy a gyarmatosítások idején még nem volt közösségi média, bajban lettek volna azok, akik elutasították a(z erőszakos) hittérítést.
Dorogi J.G.
2015. május 17. vasárnap 18:13
Kedves Miklós! Javaslom, tájékozódjon az iszlám történetében is. Meg fog lepődni a hasonlóságokon … :). Nem mellékesen akármelyik vallás történetét tanulmányozza, mint nekem volt szerencsém, nem fog különösebb eltéréseket találni.
Koós Miklós
2015. május 19. kedd 17:39
egyetértünk, pont ezt írtam magam is
Daidalos
2015. május 18. hétfő 15:45
„Csak a bal lábamat engedjétek be….”
jozsef.kepes
2015. május 20. szerda 08:15
Nem az a probléma igazából, hogy iszlám hívők megtöltenének egy kisebb, nagyobb mecsetet, hanem hogy a keresztények szerte Európában egyre kevésbé töltik meg a saját templomaikat.
Koós Miklós
2015. május 20. szerda 14:36
„a keresztények szerte Európában egyre kevésbé töltik meg a saját templomaikat” … a keresztény egyházak nagy bánatára.
De ez legyen elsősorban az ő gondjuk. Amióta a vallást szétválasztották az államtól, azóta ez nem más, mint az egyén szabad elhatározásán alapuló választás, ha úgy tetszik, a privát szféra része. Az államnak ebben egyetlen szerepe van: a szabad vallásgyakorlás biztosítása. Pont. A fejlett országokban már elég régen nincs vallásháború.
Gollum
2015. május 23. szombat 21:47
„Ön szerint épülhet-e minden bejegyzett vallásnak temploma?” – HAZUG A KÉRDÉS! Magyarországon VAN mecset, méghozzá több is! Továbbá iszlám országokban is vannak természetesen keresztény templomok (tudniillik ezek számottevő része is keresztény ország volt valamikor, különösen a közel-keleten…), a kérdés nem ez, hanem hogy hogyan bánnak a keresztényekkel az iszlám országokban, illetve hogyan bántak velünk 150 évig az iszlám hódítók. Fájdalmas a tudatlanság, ami süt a hozzászólásokból, és a mecsetépítés haza- és nemzetáruló propagátorai éppen ezt a tudatlanságot tudják meglovagolni… Végtelenül szomorú…
Koós Miklós
2015. május 24. vasárnap 08:02
ha már pontosítás. Magyarországon NINCSENEK mecsetnek épült és most is mecsetként használt épületek (a pécsi kivételével), hanem csak mecsetnek használt, jórészt lakások és (volt irodaházak). A Magyarországi Muszlimok Egyháza egy ilyenben működik, a többiek pedig budapesti és vidéki városok imateremmé átalakított lakásaiban.
Koós Miklós
2015. május 24. vasárnap 12:09
„… illetve hogyan bántak velünk 150 évig az iszlám hódítók. Fájdalmas a tudatlanság, ami süt a hozzászólásokból, és a mecsetépítés haza- és nemzetáruló propagátorai éppen ezt a tudatlanságot tudják meglovagolni…”
Fájdalmas az a tudatlanság, amit a rasszisták és idegengyűlölők állandóan mantráznak. Gondolom a Habsburg elnyomást minden alkalommal szóváteszik az osztrák házigazdáknak, amikor épp arrafelé sielnek.
Az ő érvrendszerük szerint Mátyásra való hivatkozással ma be sem engednének minket Bécsbe, vagy ha régebbre nyúlunk vissza, akkor egész Ny-Európába sem, csak mert anno hátrafelé nyilazva leöldöstünk egy rakás nyugat-európait.
Ezen világkép hívőinek nyilván az sem tűnt fel, hogy valaha Hitler uralta ország ma legfontosabb kereskedelmi partnerünk, Törökországgal rendezett a viszonyunk, mi több, közös emlékművet is emeltünk, a fővárost anno porig bombázókkal ma baráti a viszonyunk. Nyilván arról sem hallottak, hogy Mo-on évtizedek óta szabad vallásgyakorlás van és nem lehet üldözni senkit sem a vallása miatt, ha az nem a közösség ellen irányul.
Szerencsés volna ha komplett népcsoportokat nem azonosítanának egy-egy holdkóros vagy éppen terrorista vezérekkel, mint ahogy igencsak rossznéven venném bárki küldfölditől, ha engem egy regnáló kormányfővel azonosítanának – hivják őt akár GyF-nek vagy OV-nak – pusztán csak azárt, mert ők is magyarok.
Végül pedig hadd ajánljam a trianoni Mo-ot a figyelmükbe, amely se előtte, se utána talán sohasem volt annyira multikulturális, mint akkor, ahol egy mai idegengyűlölő szemével megszámlálhatatlanul sok népcsoport élt egy területen. Akkor nem azért kellett megtanulni ÉK-en ruszinul, mert kötelező volt, hanem azért hogy szót értsen a szomszédjával.
Gollum
2015. május 23. szombat 22:57
Gratulálok, bátor dolog kitörölni a nem tetsző hozzászólást! Méltó az egész ügyhöz és abban vállalt szerepéhez. Ha így döntött, viselje a kritikát!
Koós Miklós
2015. május 24. vasárnap 07:56
nem töröltem. A blogmotor az általa spamgyanúsnak tűnő hozzászólásokat félreteszi és csak manuálisan lehet továbbengedni. Bocs, hogy este 21:47-kor nem ezzel foglalkoztam.
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 01:59
Fejlett….)
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 12:58
Kedves Miklós! Próbáljuk, kérlek, megérteni az aggodalmakat, mert korántsem biztos, hogy rasszizmusból fakadnak! Szerintem az európai kultúra, vagy civilizáció három nagy alappilléren nyugszik: a hellenisztikus tudományelméleten, a római jogon és a keresztény erkölcsön. Ezek formálták olyanná a világunkat, amilyen. Mindent, ami ma körülvesz bennünket, a társadalomszervezeteinket, közéletünket, oktatásunkat, művészetünket, benne az építészettel, hétköznapi emberi viszonyainkat, ünnepeinket, világképünket, stb. ezeknek az eredőjében találod. Az iszlám mindhárom dolog tekintetében többé-kevésbé elutasító. Mindemellett, amint napjainkban láthatjuk, meglehetősen offenzív is. Ha teret hódít Európában, valószínű hogy nem a biológiai létünket fenyegeti, hanem a civilizációnk fog lassacskán eltűnni, vagy legalábbis visszaszorulni. Semmi nem lesz már olyan, mint azelőtt volt. Szerintem a gondolkodó emberek (itt is) emiatt fogalmazzák meg a félelmeiket, nem pedig elvakult idegengyűlöletből. Szerinted?
Koós Miklós
2015. május 24. vasárnap 13:50
én elég kevés gondolkodó embert látok, mert aki az iszlám elleni érvként a 150 éves török megszállást emlegeti 2015-ben, az valószínű nem jutott tovább az Egri csillagokon. Helyette viszont látok zsigerien gyűlölködő embereket, akik észre sem veszik, hogyan manipulálja őket a politika, a politikai zavarosban halászó önjelölt vezérek. PL. a legújabbkori zsidógyűlölet megjelenésének időpontja pontosan köthető egy bizonyos magyar író tevékenységéhez, aki reflektorfényre került és hirtelen megmondó ember lehetett. Már meghalt. Az ő eszméinek követőiből hamarosan kormányképes erő lehet.
A mindennapok tele vannak idegengyűlölettel, ezt tapasztalni mindenütt. Ebből az iszlám, mint célpont, nyilván csak akkor jön elő, amikor szóba kerül a mecset. Anno 2010-ben az Urbanista blogon jelent meg egy ismertető cikk a budaörsi mecsetről. Nem hinnéd el, miket irtak ott rólam és miket kívántak nekem.
A történelemnek pont az a tanulsága, hogy minden változik, a befolyás, a határok, a gazdasági hatalom. Érdekelt valakit a háború előtt az iszlám? Közel- Kelet, ennyit tudtak róla. Ma pedig Rotterdamnak iszlám hitű a polgármestere. Ez a baj azokkal, akik még mindig bíznak, talán egyszer még visszajöhet Nagy-Magyarország. Soha nem jön vissza. Bele kell törödni hogy egy valaha jelentős európai királyság után ma európai befolyás szemszögéből egy jelentéktelen országgá váltunk, amelyik ráadásul nem képes elszakadni a múltjától, régi sérelmeitől. Cserébe viszont szőröstalpuzik és azon viccelődik, hogy van olyan ország, akinek a történelme elfér egy sms-ben. Ez a valóság.
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 18:27
Igen, kétségtelen, hogy ez is jelen van. (Természetesen rossz érv a 150 év, a protestantizmus megmaradása hazánkban például sokat köszönhet a török hódoltságnak, hogy csak egy példát mondjak.) Valamelyest talán így nyilvánul meg az ösztönszerű félelem az ismeretlentől, amit felerősít a saját (és itt gondolhatunk akár Európára is) gyengeségünk frusztráló tudata. De nézd csak meg bármelyik nagy, ismert civilizáció bukását: akkor következett be, amikor az őt létrehozó, közös megegyezésen alapuló princípiumok érvényüket veszítették, vita és vélemény tárgyává váltak, elfakultak, viszonylagossá lettek. Korábban, mikor még erős közösségek voltak, nem fenyegette őket a közöttük létező idegen kultúra, annak szabadságot pontosan a saját erejük birtokában tudtak biztosítani, anélkül, hogy ezzel kockázatot vállaltak volna. Ma Európában más a helyzet. Elveszítettük a stabilitásunkat és általunk (pontosabban a gyarmattartó országok) által hosszú századokon át kizsákmányolt és tönkretett, minket egyáltalán meg nem értő, sőt, erre nem is törekvő idegen civilizáció árad be a reménytelenségből és életveszélyből. És mi sem értjük őket. Nem kevesebbek nálunk, de teljesen mások. Kétségeim vannak, hogy az ő világképük, meg a miénk meg fog férni egymás mellet. Nem azért, mert xenofób vagyok, hanem mert a kettő alapvetései nem hozhatók egy platformra. Hajdan volt néhány muszlim diáktársam, akikkel beszélgettünk erről is. Egy teljesen más világba pillanthattam bele általuk. Az Általad említett véleményvezérek szerintem ezt a jelenséget lovagolják meg, hogy a hátán a hatalomba juthassanak. Az említett író a paranoia határáig volt meghasonult, bántott, kirekesztett. Az utolsó éveiben már csak a dac, meg a sértődöttség hangján szólt. És a félelemén. Azt meg sokan megértették, mert maguk is jól beszélik. A Nagy-Magyarország kérdése ebben az országban érzelmi jellegű, ezt Te is tudod. Az is marad. Egyik álláspont sem képes objektíven vizsgálni. Túl sok errefelé a fájdalom, pro és kontra. A nemzetállam létjogosultsága pedig, szerintem, még nem eldöntött, a kinyitott határok, a szabadon áramló tőke, a multikulturális diszciplina, a vámúnió, a közös pénz előnyei, stb. ellenére sem. És nem csak szubjektív okoknál fogva. A mecseted kapcsán rádzúdított kritikák… Ne mondd, hogy nem sejtetted? A puskaműves tehet-e az általa készített fegyver által később esetleg elkövetett gyilkosságról? (Bocs a szélsőséges hasonlatért! Gratulálok egyébként a tervhez, annak hatására néztem utána a muszlim liturgiának, a szükséges funkcionális és formai elvárásoknak, amennyire beleláttam, európaiként is remekül megoldottad!)
Koós Miklós
2015. május 24. vasárnap 19:12
valóban teljesen más kultúra, a társadalomról alkotott képük alapján számunkra talán középkori. A befogadó országok egyrészt azért nyitották ki kapuikat, mert korábban, mint gyarmattartók magukhoz láncolták őket, így nem volt mit tenni. Németországban viszont kellett az olcsó munkaerő, akit a legborzalmasabb és legnehezebb munkához is igénybe lehetett venni és amire egy német munkaerő sosem vállakozott volna. Németország a török vendégmunkásoknak is köszönhetően lett Európa legerősebb országa. Nem lehetett nem adni állampolgárságot nekik. Ez aztán magával hozott sok mindent. Németország tele van mecsetekkel, de nem igen hallasz attrocitásokról.
A fogadó ország mondja meg a játékszabályokat, így nem véletlen, hogy volt, ahol megtiltották, hogy a nők eltakarják az arcukat, mert a jövevénynek úgy kell viselkedni, ahogy a befogadó ország elvárja tőle. És ez teljesen rendben is van. Egy mecseten, zsinagógán belül mindenki élhet a saját kulturája szerint, de amint kilép onnan, igazodnia kell.
Az egyik legnagyobb ostobaság, amikor arra hivatkoznak sokan, hogy bezzeg a Közel-Keleten nem lehet keresztény templomot emelni. Kivel is akarnánk összehasonlítani magunkat, olyan tekintélyelvű diktatúrákkal, ahol még ma is a szemet szemért elv uralkodik, és ahol a legelemibb emberi törványeket sem tartják be? Miért kellene pont hozzájuk hasonlítani magunkat, főleg, hogy mint európaiak, büszkék vagyunk európaiságunkra? Pont ezt támasztja alá, hogy egy Rotterdam jogrendje lehetővé teszi, hogy egy iszlámhitű lehessen a polgármestere. Ez nem csak azt jelenti, hogy milyen sok ott az arab, hanem azt is, hogy az ország jogrendje ezt lehetővé teszi. Ettől különbözik és ettől sokkal jobb ország, város, mint egy közel-keleti királyság.
amikor bevándorlókról esik szó, akkor mindannyiszor elfeledkeznek arról, hogy volt pár magyar menekülthullám, még azt is mondom, hogy mindegy, hogy politikainak vagy gazdaságinak nevezzük (az utóbbi volt a gyakoribb). Mit szóltak volna, ha 56-ben visszafordítják azt a sok százezer embert, mondván nem kellettek? Hányan voltak közülük, akik üres zsebbel mentek neki az ismeretlennek? Mit szólna az a sok százezer ember, akinek most haza kellene jönni, csak mert nemkívánatos személyek lennének?
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 18:37
Egyébként elbizonytalanodtam kicsit. Ha a „legújabbkori”-t a történettudományi terminológia szerint, nem pedig a rendszerváltás utáni időkre értetted, én bizony legalább öt jelentős magyar írót tudnék felsorolni, aki ebben az értelemben munkálkodott és hatott.
Koós Miklós
2015. május 24. vasárnap 18:53
Csurka István, akinek a világlátása ma már bizonyos viszonylatokban még egészen „liberális”-nak mondható
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 19:14
Akkor az első tippem volt a jó:))
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 19:39
Egyetértek. Csak az segítene. Ehhez azonban fel kéne számolni az euroatlanti térség és a harmadik világ közötti irdatlan gazdasági szakadékot, hogy az ottaniak is emberhez méltó életet élhessenek. Csakhogy ez a részünkről áldozatvállalással járna, amihez nem fűlik a fogunk, úgy tűnik.
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 19:23
Ahogy elnézem Nagy-Britanniát, meg Franciaországot (főleg a déli részeit), egyre kevésbé tetszik nekik, hogy a fogadó ország határozza meg azokat a szabályokat. Sőt, egyes negyedekben azok a szabélyok már nem is érvényesek. Mindezt a korábban írtak fenntartása mellet mondom.
Koós Miklós
2015. május 24. vasárnap 19:30
tudom, jópár éhséglázadás tört már ki a franciáknál. A szegénység azonban nem kizárólag bevándorlókkal kapcsolatos, hiszen ne feledjük, hogy a szomszédos Szlovákiában is volt már éhséglázadás. Talán valamit segitene, ha a „küldő országokban” eredményesebbek lennének a különféle programok. Erről szól éppen az egyik friss cikk: https://444.hu/2015/05/24/szegenyseg-duflo-segelyek/
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 19:47
A szlovákiai éhséglázadások a szerencsétlen sorsú cigánysághoz köthetők, akik -szerintem- bizonyos, sajátos értelemben (a hosszú európai tartózkodásuk ellenére is) a mai napig „bevándorló” jegyeket mutatnak.
Daidalos
2015. május 24. vasárnap 22:36
A válasz valahogy megelőzte a mondandódat :), szóval feljebb egyetértettem a segélyekkel (vagy inkább segítséggel) kapcsolatos gondolatoddal.
Koós Miklós
2015. május 25. hétfő 08:47
egyrészt a hsz-ek-nél – az új blogmotor óta – a válaszok a konkrét hsz-hez kapcsolódnak és nem lineárisan jelennek meg, másrészt pedig amit az elején írtam, hogy bizonyos hsz-ket manuálisan kell továbbengedni, igy alakulhat ki, amit irsz. A lényegen talán nem változtatott
Daidalos
2015. május 26. kedd 13:47
Nem, persze.