Saját maguktól kellene elhatárolódni
Olvasom, hogy a milánói világkiállításra kiválasztott épület tervezői elhatárolódnak attól, ami Milánóban épül. Értem én, hogy ha kihagyják őket az épület megvalósításának terveiből, akkor ezen berágnak és elhatárolódnak, kérdés, hogy mi ezzel a céljuk.
„“Kénytelenek vagyunk kijelenteni, hogy a pavilon megvalósuló, végső változatától elhatárolódunk, annak építészeti – műszaki színvonaláért, működőképességéért, a terem hangzásáért felelősséget nem vállalunk. Kénytelenek vagyunk felhívni az érintettek figyelmét, hogy nevünket ne szerepeltessék sem a sajtóanyagokban, sem a hivatalos honlapon, mert ez ránk nézve kompromittáló” – írja a nyilatkozatban Ertsey Attila, Herczeg Ágnes, Stocker György, Podoski György és Borsiné Arató Éva.”
Nem kell Pritzker-díjas építésznek lenni annak megítéléséhez, hogy az általuk tervezett (aláírt) tervek olyanfajta színvonaltalanságot tükröznek, hogy a különböző dehonesztáló jelzőket használó kritikusok legkevésbé sem túloznak.
Itt nem a megvalósult épülettől kellene elhatárolódni, hanem az egész tervtől és attól a gyalázatos módszertől, ahogy az 1. helyezettet kifúrta az ügyért felelős kormánybiztos.
Volt már egyszer a közeli építészetünkben, aki igazi szocialista módon kézivezérelt egy fontos épület tervezést, a Nemzeti Színházét. Akkor egy író gondolta, hogy jobban ért ehhez a szakmához, mint a szakmabeliek és nem hallgatott senkire, mikor a kész mű láttán mindenkinek csak a giccs szó jutott eszébe.
Most sincs másképp, csak épp most egy költő véli ugyanezt. Az ő személye – ebben a stádiumban – már teljesen mellékes, sokkal inkább érdekes és az egész szakmát az foglalkoztatta, hogyan lehet, hogy egy ilyen – láthatóan az építészethez alapszinten sem konyító – módon készült tervet felvállal egy jónevű építész? A ma napig senki sem tudja, hogy pontosan mi a különbség a „kreatív tervező” és az építész között? (annyi lehet csak tudni, hogy az előbbi nem építész). Hogyan lehet, hogy egy felelős építész tervező elhárítja magától az épület esztétikáját?
Jó lenne már megtudni.
Hozzászólások (4): megnézem
Pató Károly
2015. április 10. péntek 07:44
Lehet, hogy a Habony tervezte?
Koós Miklós
2015. április 10. péntek 12:14
pontosan tudni, hogy ki tervezte. Pont ez a gond.
Szabó András
2015. április 19. vasárnap 11:14
Az igazi szocialista módon a Nemzeti Színházat kézivezérlő kormánybiztos Schwajda György volt, később Orbán miniszterelnöki biztosává lépett elő. Sok jelzőt aggattak már rá, a szocialistát még nem.
A pályázati győztes félreállításának azonban nem ez volt az első esete, az 1992-es Sevillai Expo pavilonjának Zalaváry Lajos féle díjnyertes tervét dobták félre az Antall kormány illetékesei, hogy Makovecz Imre tervezhesse, és építhesse meg azt. Az építészeti értékeket most ne hasonlítsuk össze, a történet nem erről szól.
Koós Miklós
2015. április 19. vasárnap 11:53
az eljárás, az egész levezénylésének a MÓDJÁT neveztem szocialistának, bár lehet, hogy ez valóban nem jó jelző erre. A sevillai pályázatot ifj. Janáky István nyerte meg a lepkeházával, ahelyett bizták meg MI-t a később igencsak sikeressé vált épületével. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy ebben az esetben talán szerencsésen alakult a kézivezérlés. https://epiteszforum.hu/lepke-ev-1991-es-cikk-kozvetlenul-a-lepkehaz-fiaskoja-utan.