Az egész Földet lássuk el napenergiával!
A poszt címe önmagáért beszél: Ennyi hely kellene, hogy az egész Földet ellássuk napenergiával ! A legnagyobb vörös négyzet 254×254 km, ami talán egy kicsivel nagyobb, mint a Dunántúl. Itt most ne is a technikai megvalósítás lehetőségére gondoljunk, hanem a napenergiában lévő óriási potenciálra.
Egészen biztos vagyok abban, hogy a következő 10 év erről fog szólni, vagyis a napelemek hatékonyságának jelentős növeléséről. forrás: 444.hu
A fent vázolt jelentős növekedés ellenére a napenergia hasznosítása még mindig gyerekcipőben jár Magyarországon, tavaly a hazai áramfogyasztás kb. 0,01%-a mögött volt napelemes rendszer.
Hozzászólások (22): megnézem
Fenyvesi Péter
2014. szeptember 16. kedd 18:17
Nem is beszélve arról, hogy az alattunk lévő 30 km vtg. „tojáshéj”-en belül milyen hőforrás buzog. Előbb-utóbb azt is kiaknázzák.
Tóth Szilveszter
2014. szeptember 17. szerda 11:50
számoljunk: van mondjuk 20%os hatásfokú napelemünk és mondjuk a felszín 50%át tudjuk borítani, mert kellenek kiszolgálló utak, nem minden alkalmas hely stb…
szállítási veszteségnek meg adjunk 50%ot.
szóval 20db ilyen négyzet kell? 🙂
ha ezt a sivatag alsó felére tennénk egy vonalban, az legalább meggátolná a homok térnyerését és nem kéne fásítani 🙂
egy egész kosár csokiban mernék fogadni: előbb oldjuk meg, hogy az űrből lejöjjön az energia sugárzással, mint egy ilyen project megvalósuljon.
Koós Miklós
2014. szeptember 17. szerda 19:55
[re=92769]Tóth Szilveszter[/re]: azt írtam, hogy ne a technológiai megvalósíthatóságra gondoljunk, hanem a napenergiában lévő óriási potenciálra
Tóth Szilveszter
2014. szeptember 18. csütörtök 10:53
[re=92777]Koós Miklós[/re]: írtad, de a potenciálhoz számomra hozzá tartozik az elérhetősége, ami nem pusztán technológiai kérdés.
Számtalan dologban van óriási energia. Fúziós erőmű sem lesz mikor már régen génmódosított algák gyártják az etanolt a járművekbe. Pedig ha mutatnál egy képet, hogy mennyi tengervízből lehetne elég deutérium az emberiségnek pl egy évre, az igen látványos volna. Persze ha jön egy zseniális ember, akinek pont valamiért a fúziós erőmű lesz a szakterülete, akkor meg simán az körözi le a többi technológiát. Szóval elég lenne mutatni egy újszülöttet, hogy „őbenne van a potenciál” – szintén látványos és nem sokkal filozofikusabb, mint az a tanulmány ami a Földközi tengeren átjövő áramvezetékek kialakítását taglalja.
Koós Miklós
2014. szeptember 18. csütörtök 11:20
[re=92792]Tóth Szilveszter[/re]:
a napenergia hasznosítása már a mindennapjaink része, de még kicsiben (óra, számológép, napelemes töltők, tetőkre kerülő napelemek…stb). De már készültek egész épülethomlokzatokat beboriító napelemes fólia rendszerek. Vagyis valahol az áttörés kezdeténél lehetünk. Ha a napenergia hasznositás hatásfokát – kereskedelmi felhasználhaósággal együtt a mostani kb. 25%-ról akárcsak 40%-ra lehetne emelni (laboratóriumi körülmények között azt hiszem ez már sikerült), akkor az igen komoly fejlesztést tenne lehetővé, pl. családi házak teljes önellátása vill. energiában.
amikor potenciálról beszélek, akkor ez alatt azt is lrtem, hogy a napenergia felhasználása áll a legközelebb a széleskörű megvalósíthatósághoz.
Tóth Szilveszter
2014. szeptember 18. csütörtök 12:58
[re=92794]Koós Miklós[/re]: ezzel tökéletesen egyetértek, de nem feltétlen kell a hatásfokot növelni. a hatásfok/ár arányt kéne mégegyszer megfelezni legalább (ahogy az elmúlt hat évben kétszer megfeleződött már). szóval itt már nem is technológai áttörésre várunk, hanem, hogy a pénzügyi megtérülés egyértelműbb legyen:
https://verde.444.hu/2014/08/19/homalyoszlatas-napelem-ugyben/
és igen, pont a helyi felhasználás az, ami az igazi potenciál. Az energia-autonómiára legalább annyit kéne költeni, mint hadi kiadásokra, ugyanis ez is hon”védség”, hogy ne lehessünk zsarolhatók. (de az algás-etanolos példa nem légből kapott, németországból hallani efféléket, de ez nyilván nem a napelemek helyettesítő terméke lesz)
Koós Miklós
2014. szeptember 18. csütörtök 13:10
[re=92798]Tóth Szilveszter[/re]:
a hatásfok is szükséges, mivel ma egy átlagos családi ház déli tetőfelülete nem lenne elég a ház teljes eletromos ellátására. A naperőművekkel is az a gond, hogy nagy teröltet igényelnek, ami persze sűrűn lakott területeken gond. Az elektromos autók, buszok stb napenergiás töltése is felületfüggő. A technológia és a piaci ár alakulása egyidejüleg fontos, ezért volt fontos, hogy anno Németorszőgban egyszerre támotgatta a német állam a napelemgyártókat és a vásárlókat is. ez ugyan a szabadpiac logikája szerint nem ajánlott, de a németek láthatóan meg tudták csinálni eredményesen. Ma Európában messze ott a legnagyobb a napkollektorok és napelemek használata.
Márffy Róbert
2014. szeptember 29. hétfő 11:23
Éppen én is nemrég számolgattam az aktuális földi energiaigényből és a Földre érkező napenergiából (az arány cca. 1/7462), és nekem az jött ki, hogy 30 %-os hatékonyság mellett 240×240 km-es nettó terület kell. (15%-os hatékonyságú napelemekkel nettó 340×340 km). Természetesen ezt nem célszerű egy helyre telepíteni, inkább a sivatagok szélein kellene szalagszerűen elhelyezni minden kontinensen (esetleg az óceánok fölött is, két gyűrűn) – ez egyrészt talán határt szabhatna az elsivatagosodás terjedésének (sebessége több km/év!), másrészt a kihagyás nélküli energiaellátást is így lehetne biztosítani. A folyamatos energiabiztosítás érdekében pedig a számított felület többszörösét kellene megépíteni ebben a két (É-i és D-i) sávban (mert az éjszakai oldal nem termel), továbbá a saját karbantartásának költségeit is ki kellene termelnie. És talán jutna belőle az óceánok hűtésére is :–)
Milyen ósdi dolog ehhez képest az atomenergia…
És milyen elmaradott lesz, mire beindul a Paks2…
Koós Miklós
2014. szeptember 29. hétfő 12:29
pillanatnyi magyar energiapolitikai irányelv a kormány (L. Simon) részéről:
„azért nem lehet nap- és szélerőművekre alapozni, mert „áramra éjszaka is szükség van, valamint akkor is, amikor nem fúj a szél”
forrás: https://www.vg.hu/kozelet/politika/nem-lehet-csak-naperomu-mert-ejjel-is-kell-aram-allitja-l-simon-436141
Úgy érzem, közeleg az idő, amikor szükségessé válhat, hogy tömegesen adjuk vissza a diplomáinkat.
Márffy Róbert
2014. szeptember 29. hétfő 14:44
… vagy ajánljuk fel diplománkat valamennyien az új energiapolitikai irány-nyelvnek…
Elképesztő…
Ez már a XX. század?
A Lajtán túl meg dübörög a XXI.
Tényleg, a Föld manapság lapos, vagy kocka alakú
a hivatalos irányelv szerint?
Rettenetesen elbizonytalanodtam.
Zöhls András
2014. szeptember 29. hétfő 16:38
Ugyan kicsit kínos, hogy egy magyar–történelem szakos tanár és alanyi költő mondja, de L. Simon Lászlónak többé-kevésbé igaza van. Egy adott helyen a napsütés energiahozama, és az elektromos energia fogyasztásának lefutása nem nagyon esik egybe. Valamilyen mértékben (persze veszteségek mellett) ugyan tudjuk a megtermelt energiát tárolni, de ennyit messze nem. Ha csak magunkra gondolunk, alighanem a környezetvédők lennének, akik először tiltakoznának egy szivattyús víztározó ellen, ami ma az egyetlen gyakorlatban is alkalmazható megoldás. Aztán azt a villanyt szállítani is kell, amire ilyen nagy távolságból még nincs igazán korrekt megoldás. Álmodozunk ugyan a nagy kapacitású egyenáramú hálózatról, de ez még messze van a realitásoktól.
Szóval egyelőre az erőműveket nem nagyon lehet megúszni. Az persze egy más kérdés, hogy ez a mostani Paks-2 lenne-e az ideális megoldás.
Tóth Szilveszter
2014. szeptember 29. hétfő 18:09
[re=93072]Zöhls András[/re]: egyrészt a mai modern hálózatok kontinenseket kötnek össze, így a rossz idő hatása és a felhős égbolt némileg importtal-exporttal kijátszható. (persze ehhez baráti országok kellenek, de nem politizálnék) a lakossági napenergia viszont mindenképpen együtt jár a gyors reagálású erőművek létesítésével. Erről kevesen beszélnek, de ez szükségszerű. Erre sajnos az atomerőművünk nem alkalamas (de részben azzá tehető ám egy atomerőmű is, csak erre gondolni kell).
A másik út, amit én el tudok képzelni -részmegoldásnak-, hogy ha mérséklődik még a napelem ára, akkor a fűtését a jó szigetelésű, de nagy hőtároló tömegű házaknak át lehetne alakítani olyan módon központilag irányítottá, hogy amikor a hálózat igényli, akkor töltsünk be hőenergiát. Egyik általam tervezett ház napi 0,7Cfokot hűlt tavaly karácsonykor (mondjuk nem volt nagyon hideg), fűtés nélkül.
Innen már nem ördögtől való az ötlet, hogy a központi szabályozás nem csak az erőművekkel játszik, ha hirtelen lecsökken a betáp, hanem a fogyasztást is mérsékelni tudja az épületállomány fűtésén keresztül. Azthiszem ha 1-2 fokot mozog a lakás hőmérséklete, azt a kompromisszumot még sokan felávállalják, ha ez az árban megjelenik. Aki meg ennél érzékenyebb, annak még mindig lehet lehetősége mást választani.
Biztos vagyok benne, hogy az iparban is vannak olyan fogyasztók, akik kis kompromisszummal tudják a fogyasztásukat optimalizálni a pillanatnyi napenergia szerint.
és persze mindennek a végén ott a víztározó is, de sajnos nem állunk úgy, hogy egy ilyenre legyen szükségünk.
de erre készülni kell, meg kell tervezni, meg pénzügyileg ki kell találni és nem homokba dugni a fejünk, hogy „dehát nem süt a nap”. és persze sokkal egyszerűbb az oroszokkal üzletet kötni, merthát ők 49ben, 18ban, 45ben és 56ban is tök önszántukból jöttek és segítettek igazgatni ezt az országot. oké 49ben kérni kellett, dehát jöttek és ezt értékelni kell. a mai oroszországi meghatározók pont ugyanannyira sajátjukként kezelnék ezt a régiót, merthát látjuk mi történik. simán azt gondolják különböző területekről, hogy az „a mienk” legyen az balti állam vagy moldáv, ha nem németül beszélnek ott, akkor „mienk volt”.
no nem politizálok inkább.
Koós Miklós
2014. szeptember 30. kedd 07:38
[re=93072]Zöhls András[/re]: a nálunk szerencsésebb politikai berendezkedésű országokban komplex rendszerekben gondolkodnak. Lásd Németországot, amely még az atomerőműveit is képes leállítani és helyette megújulókat használni, pedig ott még annyit sem süt a nap, mint nálunk. Persze ehhez koncepció kell, amihez aztán 20 éven át szisztemetikusan ragaszkodni kell.
Valószínűnek tartom, hogy Németországban nem halbiológusok és történelemszakos tanárok alakítják az ország energiapolitikáját, bár olvasva a költő úr megnyilatkozását, lehet hogy Némethonban is most elgondolkodnak, hogy talán rossz irányba fordultak.
No de komolyan, nálunk nem az a gond, hogy éjjel nem süt a nap, hanem hogy kizárólag problémát látnak abban, ha valahol egyszercsak megjelenik egy mégoly kicsi kapacitás, egyszerűen nem tudják fogadni. 12%-ot kellett volna elérni a megújulónak, ehhez képest ma hol tartunk? 7-8% ? Talán …
Koós Miklós
2014. szeptember 30. kedd 11:01
Fenyvesi Péter kért meg, hogy tegyem fel ezt a fotót
Fenyvesi Péter
2014. szeptember 30. kedd 19:02
https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery
Fenyvesi Péter
2014. szeptember 30. kedd 19:06
Köszönöm Miklós.
Daidalos
2014. október 1. szerda 11:48
Tény, hogy éjszaka nem süt a nap, de -mivel ezen nem tudunk változtatni- mi lenne, ha bizonyos, energiaigényes tevékenységeinket igazítanánk az erős napsütéshez? (Terményszárítás, szeszfőzés, tartósítás, hogy csak az élelmiszeripart említsem). Tudom, hogy a jelenlegi termelési struktúrák teljesen más paraméterekre vannak szinkronizálva, de ha a hegy nem megy Mohamedhez…
Koós Miklós
2014. október 1. szerda 13:56
„Az új napelem-generáció, melyben szerves anyagok alakítják elektromos árammá a napfényt, a fogyasztók számára elsősorban könnyű, akár átlátszó, ráadásul jópofa, számos színárnyalatban elkészíthető napelem-fóliaként jelenik majd meg a piacon. Ha minden jól megy, az OSC (Organic Solar Cell, szerves napelem) olcsó is lesz, tehát relatíve alacsony hatásfoka ellenére olyan, a Nap járásához képest nem feltétlenül optimális szögben álló falakat, oszlopokokat, ablakokokat is be lehet borítani vele,, amik eddig szóba sem jöhettek energiatermelő felületként az építészetben.
Mivel egy ilyen napelem-fólia üvegfelületekre is felvihető az átlátszóság részleges megtartásával, de formára is hajlítható, könnyű és vékony, egészen új alkalmazási területek nyílnak meg a napenergiás áramtermelés számára. Jöhet a mobiltöltős dzseki, az öntöltő tablet-tok, meg ki tudja még, mik. Ez a tanulmányautó (a BASF műve) azt demonstrálja, hogy a szerves napelemek és ellenkezői, a szerves LED-fényforrások milyen sok helyre építhetők be egy kocsin, akár dizájncélokat is szolgálva…” forrás:https://verde.444.hu/2014/10/01/johetnek-az-atlatszo-akar-szines-napelemek/
erről fog szólni a következő évtized: a napenergia hasznositásáról
Zöhls András
2014. október 1. szerda 15:33
[re=93156]Koós Miklós[/re]: Ez a bizonyos parlamenti vita Paks 2-ről szólt. A zöldek jellemzően atomerőmű ellenesek, helyette a megújulókat, azon belül is a napot, meg a szelet részesítik előnyben. Elég jó a sajtójuk.
Az erőművesek, meg a rendszerirányítók úgy élik meg a dolgot, hogy okvetetlenkedő emberek beszélnek bele egy olyan dologba, amihez nem értenek, és aminek a működtetése nem az ő felelősségük.
Egyébként a rendszerirányítás tényleg nagyon összetett szakma. Nem könnyű a termelést és a fogyasztást (ebbe természetesen beleértendő az energiatárolók töltése és kisütése is) igen kis ingadozás mellett egyensúlyban tartani. A cseh és lengyel irányítók a székükbe kapaszkodva átkozódnak, amikor északon a tengeri szélerőművek belendülnek és az ő hálózatukon akarják a déli német városokba levinni az áramot.
Nálunk nagyjából 10% időjárásfüggő megújuló részesedést éreznek még kezelhetőnek. L Simon sem azt mondta, hogy egyáltalán ne legyen Magyarországon napelem, vagy szélkerék, hanem azt, hogy nem lehet ezekre alapozni az áramellátást. Nem valószínű, hogy bármennyit is értene a dologhoz, gondolom, ezt írták fel neki egy papírra. Hogy miért pont őt jelölték ki, nem tudom, talán azért, ha már egy József Attila díjas alanyi költő is kiáll Paks bővítése mellett, kinek lehetne ellenvéleménye.
A megújulókkal valóban az a legnagyobb baj, hogy jelenleg még nem megoldott a többlet termelés annak közelében elhelyezhető, nem túlzott helyfoglalású, nagy kapacitású, jó hatásfokú, gyorsan tölthető, és legfőképpen gazdaságos tárolása. A Péter által említett akkumulátoros rendszerek mellett vannak lendkerekes, sűrített levegős, szuperkondenzátoros, hidrogén-, vagy metanol alapú megoldások, de erőművi szinten tömegesen egyik sem tudott elterjedni. Tulajdonképpen még a szivattyús energiatározó ami valahol a pályán van, de környezetvédelmi okokból nálunk ilyen létesítésére sincs sok esély.
Paks bővítése a ma ismert formában számos igazi kérdést vet fel, de azokat senki nem teszi fel, igaz, ha valaki feltenné, arra újra legfeljebb egy L Simon adna választ. Akkor meg minek.
Koós Miklós
2014. október 1. szerda 17:12
[re=93158]Zöhls András[/re]: mivel nem vagyok „haragos zöld” így tőlem lehetne atomerőmű is, ha bebizonyítják nekem, hogy számunkra nincs más alternatíva és ha nincs, akkor az orosz változat a legjobb választás. Ahogy anno Bősnél is csak mellébeszéltek, úgy jelen esetben is. Kizárólag olyan tanulmány készült (olyat rendeltek meg), ami az atomerőmű bővítését hozta ki kizárólagos megoldásnak. A versenyeztetést pedig messze elkerülték, mint ahogy az ismert. Innentől kezdve csak rossz megoldások létezhetnek, a döntési mechanizmus pedig titkosítva van.
Tudom, hogy Németország más nagyságrend mint Mo, de a nyári közel 50%-os megújuló energiakapacitást nyilvánvalóan tudták kezelni és ha leállítják végleg az atomerőmúveket, akkor meg pláne van rá megoldásuk.
Mo. vannak olyan lobbiszövetségek, amik politikai irányvonaltól függetlenül alapvető döntésekre tudják rávenni az aktuális kormányzatot, ilyen volt a vizügyi lobbi is, akik pont ezzel az arroganciábval vertek vissza minden kritikát, hogy senki sem ért hozzá, csak ők. Láttuk az árvizekek esetében mivel járt ez.
Vélhetően hasonló mechanizmus működik az energiaelosztó csúcsszervben is. Ők értenek hozá, más ne szóljon bele. Én úgy vélem, hogy ehhez fejleszteni és tudomásul kell venni, hogy lassan 2 évtizede erre megy a világ. Tessék azoktól ellesni, akik ezt jól csinálják. ennyi.
Márffy Róbert
2014. október 2. csütörtök 14:56
„Mint az elmúlt hónapokban mások is, én is kifejtettem, hogy a tervezett határidők alapján túl hamar fog elkészülni a két blokk, s az a kormányzati körökből annak idején sugallt érvelés, miszerint a német ipar fogja majd megvásárolni a többletáramot, rögtönzött blöff volt csupán. Mai ismereteink szerint a sok-sok ezermilliárd forintért megépülő új blokkok áramára Magyarországnak egyszerűen nem lesz szüksége, mert az import ennél olcsóbb lesz, s ugyanezen okok miatt külföldön sem fogunk vevőt találni a paksi többletáramra.” Mihályi Péter közgazdász
https://www.galamuscsoport.hu/tartalom/cikk/411844_leiskolaztak_kalman_olgat
És ennyi pénzből, amibe Paks2 kerül, jóval a tervezett átadása előtt 50 % fölé lehetne nálunk is tornászni a megújuló energia termelést… Modern technológiákkal.
Amúgy ha már napelem, Magyarország közúthálózata kb. 150-200 km2.
Ha lefedjük napelemmel, fedezi Magyarország energiaszükségletét,
és az útjaink is járhatóak lesznek…
https://www.erdekesvilag.hu/a-jovo-utja-napelemekbol-keszult-utburkolat/
Koós Miklós
2014. október 14. kedd 17:50
ma jelent meg
„A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2008 óta vezet statisztikát a hazai háztartási méretű kiserőművek alakulásáról. E szerint 2011-ben elindult valami a hazai piacon, ugyanis azóta évről-évről 3-4-szereződik a hazai háztartási méretű kiserőművek (HMKE) száma. Itt egyébként fontos hangsúlyozni, hogy a hivatalos méretkategóriába egy átlagos háztartás igényének többszörösét is elérő kapacitású egységek is beletartoznak, vagyis az elnevezéstől függetlenül számos vállalati-önkormányzati rendszert is ezek között tartanak számon.
A MEKH statisztikája szerint, míg 2008-ban összesen kb. 120 háztartási kiserőmű kapcsolódott kisfeszültségű hálózatra Magyarországon, addig 2013 végén már több mint 4900 ilyen egységet tartottak számon. Ezeken belül meghatározó súllyal bír a napenergia, a tavalyi év végén a háztartási erőművek 98,5%-a alapult napelemes (PV) megoldásra. ”
„A beépített kapacitások tekintetében szintén hasonló bővülést lehetett megfigyelni, a háztartási erőművek összteljesítménye 2008 és 2013 között 64-szeresére növekedett, amivel mára már meghaladja 32 MW-ot. A napenergia e tekintetben is tartolt az elmúlt években, az utolsó adatok szerint a háztartási méretű kiserőművi kapacitások 97%-a kötődik fotovoltaikus rendszerekhez. ”
A fent vázolt jelentős növekedés ellenére a napenergia hasznosítása még mindig gyerekcipőben jár Magyarországon, tavaly a hazai áramfogyasztás kb. 0,01%-a mögött volt napelemes rendszer.