Az átalakult Baross térről
A viszonylag sokat utazom vonattal Bp-re, így bár már 25 éve nem vagyok fővárosi lakos, számomra továbbra is elsőrendű fongosságú a jó bp-i tömegközlekedés. Az ok egyszerű, ha egy nap több olyan helyre kell menjek, ahová rossz a tömegközlekedés, kénytelen vagyok autóval menni, ami semmivel sem gyorsabb, viszont sokkal drágább a vonatnál. Ebből következően – ha befolyásolhatom – rendszerint metró mentén szervezek találkozókat.
Nagyon vártam már a 4-es metrót és az azzal kapcsolatos felszíni fejlesztéseket. Elképesztő volt látni, hogy mennyit elvacakoltak ezzel az egésszel. A Keleti előtti tér nagy köralakú mélyítése ikonikus része volt a térnek, főképpen a vonatra várakozóknak, hiszen klasszikus találkahely volt, itt gyülekeztek a csoportok és ha csak betontömbök voltak, de legalább le lehetett ülni valamire.
A Keleti előtti térnek is megvan a maga története, de az összehasonlítás maximum az előző állapottal volna fair, lévén az elmúlt 100 évben olyan mértékben megnövekedett a környék forgalma, amit már nem tudott volna elbírni egy korábbi állapot.
Ami most készült el, az katasztrófa és egész egyszerűen visszalépés, tévedés, szinttiszta pénzpazarlás. Lényegileg megmaradt a korábbi állapot, ugyanúgy lehet megközeliteni a különféle funkciókat (metró, aluljárók, Keleti…) csak most véletlenszerűen befedték bizonyos területeit. Nem is igazán értem, minek és főleg kinek. Az indokok között a 4-es metró bekapcsolása szerepelt, de aki ismeri a helyszínt, az tudja, hogy a korábbi aluljáró rendszerből is simán meg tudták volna oldani a megközelítését. A fedett részek felett zöldtetőnek csúfolt száraz kórók kornyadoznak, lehangoló látvány nyújtanak, miközben nem lehet tudni, kiknek is telepitették oda a növényeket.
A fedett részek alatt gyakorlatilag egy ötlettelen módon kiosztott sematikus oszloprengeteg jobbára csak akadályozza a mozgást, miközben nem képes semmiféle építészeti többletet adni. Mindezt még az is tetézi, hogy nincs alul semmi, nincsen hová leülni, nincsenek virággruppok, utcabútorok, hirdetőtáblák, egy személytelen, szürke, zavaros katyvasz az egész.
NEKEM óriási csalódás, legfőképpen a korábbi állapothoz képest.
Hozzászólások (8): megnézem
Tóth Szilveszter
2014. szeptember 5. péntek 11:00
azért ezt a kérdést ilyen sommásan nem lehet elintézni. részben igazat adok, hogy lehetett volna jobb, ha jobban megtervezik, de:
– MINDENKÉPPEN előrelépés a tér jelenlegi állapota mind a buszos, mind az autós közlekedésben az előzőhöz képest még akkor is, ha a metró-metró átszállás az egy világraszóló marhaság így.
a zöldfelületek forgalomba kapcsolásáról sokan elmondták, hogy nem történt meg, de ugyan ki vinné ki oda a kisfiát focizni? még a kutyát se kakáltatnám ilyen forgalmas út mellett. szóval ilyen helyzetben szerintem a növényzetnek csak látvány szerepe lehet. (pont ezért hiányolom a fákat, amiknek az elmaradása meg a tér alatt húzódó közmű-tengernek tudható be – senki nem vállalta be hét-nyolc platánért, hogy átépítsék ezeket)
szóval nekem is van hiányérzetem (utcabútorok), de az árát és az építési idejét leszámítva nem lett rossz a végeredmény.
(viszont a várostervezők felfedezhetnék már maguknak a vászonszerkezeteket, mert a burkolatos tereink árnyékolása egyre „égetőbb” feladat nyáron)
Koós Miklós
2014. szeptember 5. péntek 11:31
[re=92457]Tóth Szilveszter[/re]:
a kritikám annak szól, hogy a régi, kör alakú süllyesztésnek volt érdemi funkciója, a mostaninak nincs, viszont sokkal rondább lett. Ilyen alapon be is fedhették volna. A kör alakú változattal is meg tudták volna oldani a mostani közlekedési rendet, elég lett volna elvinni a járműközlekedést a főbejárat elől (leegyszerűsítve).
Tóth Szilveszter
2014. szeptember 5. péntek 12:40
[re=92458]Koós Miklós[/re]: oké, de nem ezt írtad 😉
Szabóbácsi
2014. szeptember 8. hétfő 11:20
Nem értek egyet. Korábban az egész téren körbekényszerítették az autósokat. Aztán az építkezés során kiderült hogy sokkal gördülékenyebb a forgalom a terelőúton mint megelőzőleg. Mind a Kerepesi útról bezúduló, mind a Thököly útra tartó forgalmat közvetlenül a pályaudvar épülete előtt vezették el autópályaként. Ennek vége, elég használható, nyugodtabb gyalogoszóna alakult itt ki.
Ráadásul lett két valamelyest zöld felület a komor gödör helyett. Sokkal több most a zöld. Ahhoz képest persze. Emiatt szemmagasságból kellemesebb térérzet alakult ki. A gyalogosoknak az a jóval kisebb, de világos árok is elegendő, ráadásul van bőven oszlopos fedett része is ami jó szolgálatot tehet eső esetén. És ami még fontos, nincsenek a gyalogosok lekényszerítve arra a zord medence jellegű betonszintre ahonnan alig látszik valami, végigsétálhatják a forgalmas, de sokkal barátságosabb teret. Én veled szemben pazar javulásnak érzékelem, ámbár legtöbbször kocsival járok.
Koós Miklós
2014. szeptember 8. hétfő 15:40
[re=92542]Szabóbácsi[/re]: megítésésünket vélhetően az is motiválhatja, hogy míg te alapvetően autóvezetőként ítéled meg, számomra az utóbbi 25 évben a Keleti leginkább a hosszabb kirándulások, gyalogos vándortáborok kiindulópontja volt, ahol 20-30 gyerekkel, rengeteg csomaggal kellett átkelni a Déliből a keletibe, vagy éppen ott volt a találkozó. Ez utóbbira a hely igazán kiváló volt, hisz a legtöbben, akik a vonatra várakoztak, ezt nem az állomás belső (borzalmas) terében tették, hanem a nagy kör alakú gödörben. Elég lett volna a főbejárat előtti átközlekedést áttenni a mostani helyére és a legtöbb gond megoldódott volna.
A fő közlekedés – ahogy 25 éve is – alul folyik, így az hogy a fejük felett zöld felületeket alakítottak ki, az legfeljebb az arra (a felszinen) utazók számára lett látványelem. A vizszintes mozgás elég kevés, max, amit a buszmegálló generál.
Szabóbácsi
2014. szeptember 9. kedd 09:44
Ok, bejárom gyalogosan. Nem árt közelebbről megnéznem. Eddig csak az indulási oldalon voltam (Thököly út) a parkolóban és a gyönyörűen felújított váróteremben. Az felér a Vigadóval. De mintha látnék elegendő gyülekező teret immár a 0 szinten a csarnoképület előtt. Megnézem 🙂
Huszti István
2014. szeptember 9. kedd 22:18
[re=92568]Szabóbácsi[/re]: Ha érdekel és megbeszéljük tudnék mutatni néhány érdekességet a helyszínen.
Koós Miklós
2014. szeptember 12. péntek 09:35
a fent vázolt önös megközelítésből az egyik legnagyobb gondom az, hogy szinte alig van pad illetve ülőfelület. Nem tudom, hogy ez a homeless-ek miatt vagy más miatt alakult úgy, hogy manapság a köztereken szinte sehol sem lehet leülni. Miért jó ez?
Ezért is volt jobb a régi megoldás. Mellesleg érdemes megnézni az éf-en az M4-es metró Keleti pu végállomásának terveit, ott található egy részletes helyszinrajz is: https://static1.architectforum.hu/files2012/n00/02/60/68/m4-keleti-helyszinrajz.pdf
ezen látszik a régi 2-es metró kontúrja, ami a régi kör felső széle volt. Bár a régiről nincs ilyen rajzom, de úgy vélem, hogy a régi kör mellett is megvalósítható lett volna ez a közlekedési rend, legfeljebb az autóbusz megállót kellett volna máshogyan kialakítani, mert az biztos belemetszett volna az ívbe.