Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2014. szeptember 5. péntek

Az átalakult Baross térről

20140603-baross-ter-koosmiklos-01

A viszonylag sokat utazom vonattal Bp-re, így bár már 25 éve nem vagyok fővárosi lakos, számomra továbbra is elsőrendű fongosságú a jó bp-i tömegközlekedés. Az ok egyszerű, ha egy nap több olyan helyre kell menjek, ahová rossz a tömegközlekedés, kénytelen vagyok autóval menni, ami semmivel sem gyorsabb, viszont sokkal drágább a vonatnál. Ebből következően – ha befolyásolhatom – rendszerint metró mentén szervezek találkozókat.

Nagyon vártam már a 4-es metrót és az azzal kapcsolatos felszíni fejlesztéseket. Elképesztő volt látni, hogy mennyit elvacakoltak ezzel az egésszel. A Keleti előtti tér nagy köralakú mélyítése ikonikus része volt a térnek, főképpen a vonatra várakozóknak, hiszen klasszikus találkahely volt, itt gyülekeztek a csoportok és ha csak betontömbök voltak, de legalább le lehetett ülni valamire.

A Keleti előtti térnek is megvan a maga története, de az összehasonlítás maximum az előző állapottal volna fair, lévén az elmúlt 100 évben olyan mértékben megnövekedett a környék forgalma, amit már nem tudott volna elbírni egy korábbi állapot.

Baross tér 1969-ben. Fotó:NOL

Baross tér 1969-ben. Fotó:NOL

Baross tér. Fotó: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=446547&page=255

Baross tér. Fotó: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=446547&page=255

Ami most készült el, az katasztrófa és egész egyszerűen visszalépés, tévedés, szinttiszta pénzpazarlás. Lényegileg megmaradt a korábbi állapot, ugyanúgy lehet megközeliteni a különféle funkciókat (metró, aluljárók, Keleti…) csak most véletlenszerűen befedték bizonyos területeit. Nem is igazán értem, minek és főleg kinek. Az indokok között a 4-es metró bekapcsolása szerepelt, de aki ismeri a helyszínt, az tudja, hogy a korábbi aluljáró rendszerből is simán meg tudták volna oldani a megközelítését. A fedett részek felett zöldtetőnek csúfolt száraz kórók kornyadoznak, lehangoló látvány nyújtanak, miközben nem lehet tudni, kiknek is telepitették oda a növényeket.

baross-ter-terve

A fedett részek alatt gyakorlatilag egy ötlettelen módon kiosztott sematikus oszloprengeteg jobbára csak akadályozza a mozgást, miközben nem képes semmiféle építészeti többletet adni. Mindezt még az is tetézi, hogy nincs alul semmi, nincsen hová leülni, nincsenek virággruppok, utcabútorok, hirdetőtáblák, egy személytelen, szürke, zavaros katyvasz az egész.

NEKEM óriási csalódás, legfőképpen a korábbi állapothoz képest.

20140603-baross-ter-koosmiklos-08

Hozzászólások (8): megnézem

  • Tóth Szilveszter

    2014. szeptember 5. péntek 11:00

    #92457

    azért ezt a kérdést ilyen sommásan nem lehet elintézni. részben igazat adok, hogy lehetett volna jobb, ha jobban megtervezik, de:
    – MINDENKÉPPEN előrelépés a tér jelenlegi állapota mind a buszos, mind az autós közlekedésben az előzőhöz képest még akkor is, ha a metró-metró átszállás az egy világraszóló marhaság így.

    a zöldfelületek forgalomba kapcsolásáról sokan elmondták, hogy nem történt meg, de ugyan ki vinné ki oda a kisfiát focizni? még a kutyát se kakáltatnám ilyen forgalmas út mellett. szóval ilyen helyzetben szerintem a növényzetnek csak látvány szerepe lehet. (pont ezért hiányolom a fákat, amiknek az elmaradása meg a tér alatt húzódó közmű-tengernek tudható be – senki nem vállalta be hét-nyolc platánért, hogy átépítsék ezeket)

    szóval nekem is van hiányérzetem (utcabútorok), de az árát és az építési idejét leszámítva nem lett rossz a végeredmény.

    (viszont a várostervezők felfedezhetnék már maguknak a vászonszerkezeteket, mert a burkolatos tereink árnyékolása egyre „égetőbb” feladat nyáron)

  • Tóth Szilveszter

    2014. szeptember 5. péntek 12:40

    #92460

    [re=92458]Koós Miklós[/re]: oké, de nem ezt írtad 😉

  • Szabóbácsi

    2014. szeptember 8. hétfő 11:20

    #92542

    Nem értek egyet. Korábban az egész téren körbekényszerítették az autósokat. Aztán az építkezés során kiderült hogy sokkal gördülékenyebb a forgalom a terelőúton mint megelőzőleg. Mind a Kerepesi útról bezúduló, mind a Thököly útra tartó forgalmat közvetlenül a pályaudvar épülete előtt vezették el autópályaként. Ennek vége, elég használható, nyugodtabb gyalogoszóna alakult itt ki.
    Ráadásul lett két valamelyest zöld felület a komor gödör helyett. Sokkal több most a zöld. Ahhoz képest persze. Emiatt szemmagasságból kellemesebb térérzet alakult ki. A gyalogosoknak az a jóval kisebb, de világos árok is elegendő, ráadásul van bőven oszlopos fedett része is ami jó szolgálatot tehet eső esetén. És ami még fontos, nincsenek a gyalogosok lekényszerítve arra a zord medence jellegű betonszintre ahonnan alig látszik valami, végigsétálhatják a forgalmas, de sokkal barátságosabb teret. Én veled szemben pazar javulásnak érzékelem, ámbár legtöbbször kocsival járok.

  • Szabóbácsi

    2014. szeptember 9. kedd 09:44

    #92568

    Ok, bejárom gyalogosan. Nem árt közelebbről megnéznem. Eddig csak az indulási oldalon voltam (Thököly út) a parkolóban és a gyönyörűen felújított váróteremben. Az felér a Vigadóval. De mintha látnék elegendő gyülekező teret immár a 0 szinten a csarnoképület előtt. Megnézem 🙂

  • Huszti István

    2014. szeptember 9. kedd 22:18

    #92577

    [re=92568]Szabóbácsi[/re]: Ha érdekel és megbeszéljük tudnék mutatni néhány érdekességet a helyszínen.

TECH
Honda történelem 2 tenyérben + 2 percben

A Honda történelme két tenyérben és két percben https://www.youtube.com/watch?v=Dxy4n0UT82o ha nem indul a videó: https://www.youtube.com/watch?v=Dxy4n0UT82o forrás: cink.hu

Honda történelem 2 tenyérben + 2 percben
2013. augusztus 31. szombat
TECH
Új jele lesz a kerekesszékeseknek NY-ban

„… Új piktogramot kapnak a kerekesszékesek New Yorkban. Az új szimbólumon a tolószékben ülő figura nem csak mereven ülni fog, hanem a kezeivel löki magát …” forrás és a teljes cikk illetve az eredeti cikk

Új jele lesz a kerekesszékeseknek NY-ban
2013. július 8. hétfő

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább