Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2014. április 29. kedd

Hogyan adjunk el (alkalmatlan) terméket?

diagram

Először is mitől alkalmatlan a termék?

Nos attól, hogy mást mondanak róla és mást tud a valóságban. Ennek ellenőrzésére találták ki a minősítéseket, tanúsítványokat és leginkább a szabványokat. Ha építőipar és Magyarország, akkor a betervezhető és beépíthető termékek körét ÉME vagy más azzal egyenértékű európai tanúsítvány megléte határozta meg, 2013 nyara óta pedig a teljesítményigazolás (CPR, DoP).

Amelyik terméknek ilyen nincs, azt a felelős műszaki vezető csak saját felelősségére építheti be. Ha nincs hitelt érdemlő tanusítvány, akkor nem lehet megállapítani, hogy egyáltalán megfelel-e a nemzeti/európai szabványnak. Mondanom sem kell az ilyen termék forgalmazójától hiába is kérnénk teljesítményigazolást, mert jó eséllyel azt sem tudná, az mi fán terem.

Ilyenkor kizárólag arra hagyatkozhatunk, hogy mennyire hiszünk vagy sem a forgalmazónak illetve más ismeretlen embernek, akik pl. egy fórumon hozzászólnak.

Ekkor következik a meggyőzés.

1. Egy ismert termék esetében úgy véljük nem veszünk zsákbamacskát, hiszen a terméket lényegében mindenki ismeri. Ebből következően tudvalevő, hogy legtöbbször nem ellenőrzünk mindent, ráhagyatkozunk az emlékeinkre, az egyszerű termékismertetőkre, a márkajelzésre, az ismerősre (aki pont ugyanúgy nem ellenőrizte a forrást), ha a gyártónak kis szerencséje van és ügyes is, akkor egy idő után „nyilvánvaló” mindenki számára, hogy a termék jó.

2. megfelelő hívószak: öko-, bio-, zöld, passzív, aktív, amiknek a valódiságát sehol sem bizonyítják, de jól mutat minden leírásban

3. túlzások az ismertetőben világújdonság, Európában elsőként, kizárólagos jelleggel, részt vett az űrprogramban is, 50-60-70-80-90-95-99% -os hatásfok, rendkívüli megtakarítás, forradalmi újdonság

4. adjunk el terméket (leginkább a bulvárból) ismert emberekkel készített interjúval, az se baj, ha a riporternek halvány gőze sincs arról, amiről beszélgetnek. Egy ilyen műsort a legtöbb városi TV-ben vagy nevenincs un. kereskedelmi TV-ben viszonylag olcsón meg lehet venni (30-50 eFt). Aztán az egész mehet a youtube-ra. Katt a következő képre.

Képernyőfotó 2014-04-24 - 16.09.05

5. amit a TV-ben látnak, azt elhiszik

„Tisztelt Szerkesztőség! A … mai adásában, S riportjában elhangzott egy anyag „a lakások utólagos hőszigetelése belülről” témájában. Nos, sajnálom, hogy ilyen dilettáns „szakembereknek” adnak lehetőséget úgymond reklámra, mert több kárt okoznak, mint amennyi hozamot hoznak. Sajnos egy ilyen riport után Önök is felelősséggel tartoznak.

Hiszen a laikus néző elhiszi, hogy ha a televízióban hall valamit, akkor az biztosan jó lesz, gondolván arra, hogy a szerkesztőség lektorálja műsoruk tartalmát. Rögtön a riport elején nagy szenzációval közlik: az ő „csodaszerük”, hogy a levegővel szigetelnek. Itt jegyzem meg, hogy minden más hőszigetelő anyag porózus szer-kezetű, mely szintén a benne lévő levegő által szigetel jól.” forrás

homecell

6. nyerjünk meg egy hiszékeny embert, és utána az ő szájába adva igyekezzünk másokat is rávenni a vásárlásra, dominóeffektust generálhat.

7. futassuk meg a terméket nyilvános fórumokon, vagy akár magunk hozzunk létre egyet. Igenám, de ez veszélyekkel jár, mert még valódi vélemény is elhangozhat. Példa, példa. Ezért az óvatosabbja maga hoz létre fórumot és kedvező kritikát beíró olvasók híján, maga ír be különböző neveken csupa jót a termékről. Igazán szép példája volt ennek, amikor itt a kooseptar.hu-n „a TERMÉKről csak jót hallottam, tervezem megvenniolvasóról perceken belül kiderült, hogy valójában ő maga a TERMÉK forgalmazója.

8. hivatkozzunk más országokra. „… Bár nálunk még nincs bevizsgálva, se minősítve, de olyan jelentős piacokon, mint Morvaországban és Dél-Oszétiában már megkapta a minősítést…”

9. hasonlítsuk össze MÁS TERMÉKEKKEL, így „más termékekkel”. Ha nem nevezzük nevén a konkurens terméket, akkor bármit és bármennyit írhatunk

10. de hiszen van tanúsítvány a termékről! Igen, csak éppen nem arról a tulajdonságáról, amit éppen reklámozunk és mivel a vásárlók nem szeretnek 10 oldalas vizsgálati jegyzőkönyveket olvasgatni, amik hemzsegnek a különféle szakkifejezésektől, ezért inkább elhiszik, hiszen a címlapon látják a termék nevét, meg azt hogy hivatalos irat. Ennyi elég.

11. olyasmit reklámoznak, ami nem is érdekel minket. A nyitókép erről szól. A termék a nyári meleg ellen jobban véd, igen ám, de én még soha senkivel nem találkoztam, aki azért rakatott volna fel hőszigetelést a házára, hogy a nyári meleg ellen megvédje. Ennek ugyanis van egyszerűbb és ha úgy tetszik tervezési oka. Ahogy Zöld professzor szokta mondani: amelyik házba a nyári felmelegedés miatt klímát kell szerelni, azt a házat rosszul tervezték meg.

12. a legzseniálisabban felépített marketingje talán a Veklának volt az utóbbi 20 évben, hiszen a nem is létező terméknek már a külföldi gyártási licenszét árulták, miközben csak pár darab színes téglácskát nézhetett meg a nagyérdemű. Nem is igazán értette senki, hogy ha ekkora felhajtást csináltak neki, akkor ez mire volt jó? A Vekla esetében az egyik fontos érv a magyar volt, annak kihangsúlyozása, hogy magyar fejlesztő nem viszi külföldre a zseniális találmányát, hanem itthon fogja gyártani a magyar embereknek, mert hazafiak vagyunk. Bármennyire is furcsa, ez nagyon hatott sok mindenkire.

A különféle MLM kurzusokon bizonyára ezeknél sokkal kifinomultabb technikákat tanítanak a jővő termék forgalmazóinak. Soha semmit nem utáltam jobban, mint a direkt marketinget, de főképp a multi-level-marketinget (MLM), mert a továbbképzéseiken begyakorolt eladási módszereiktől minden jóérzésű embernek feláll a hátán a szőr. De el kell ismernem rengeteg embert tudnak rászedni.

Így trükköznek velünk a cégek, hogy megvegyük termékeiket

A termékeladások esetében nem az a baj, hogy el akarnak nekünk adni valamit, hanem, ha olyasmit akarnak eladni, ami a valóságban nem tudja azt, amit a marketingszövegek említenek. Egyes források szerint Mo-on az építőipari termékek közel 50%-a gagyi, selejt. Mégis megveszik. Leginkább a fentiek segítségével.

E termékek között kiemelt helyen szerepelnek a különböző kent, fújt, ragasztott, táblás hőszigetelések. Nem véletlenül, hisz az energiatakarékosság ma alapvető hívószó az építőanyag kereskedelemben, ezt sokan szeretnék meglovagolni és a MEGTÉRÜLÉS szóval sokakat át tudnak ejteni. Így az sem véletlen, hogy e cikk összeállításánál is ezek jöttek először szembe.

Joggal kérdezheti bárki, hogy akkor miért nem ellenőrzik ezeket az anyagokat?

a választ itt olvasható:

A fogyasztóvédelem csak a papírokat ellenőrzi, de azt, hogy a termék megfelel-e az ott feltüntetett mutatóknak, infrastruktúra és kapacitás hiányában nem vizsgálhatja. Erre az Építésügyi Minőségellenőrző és Innovációs Nonprofit Kht. (ÉMI) lenne szakmailag hivatott, csakhogy a vizsgálatok díjára nincs fedezet, erre nincs állami keret. Konkurens cég már finanszírozott ellenőrzést, amelynek során kiderült, az adott árucikk teljesen alkalmatlan arra funkcióra, amire forgalomba hozzák. Vidor szerint főként a polisztirol hőszigetelő anyagok, a nyílászárók és az építéskémiai termékek között sok a rizikós minőségű. forrás

Ennek ellenére létezik olyan megoldás is, amikor pl. a konkurencia vizsgáltatja be a termékeket, mint a hazai EPS gyártók egyesülete, a MEPS. A vizsgált 10 termékből jószerivel csak egy felelt meg a szabványnak az ÉMI szerint

emi-meps

 

Hozzászólások (3): megnézem

  • Ördögh László

    2014. április 29. kedd 11:49

    #88072

    Kedves Miklós !
    Ismét sikerült egy igen-igen jellemző kis-magyar-koórképet bemutatni. A legutolsó ÉMI hivatkozásra reagálnék. Személyes tapasztalat, hogy az ÉMI budapesti központjában az „ellenőrzések és a fékek” rendszere nem működik úgy, ahogyan annak kellene.

    1.) A fenti hivatkozásban jelzett MSZ EN 16163 szabvány a hivatalos https://www.mszt.hu oldal szerint NEM létezik. Ami van, az MSZ 16163. Ez azonban pontosan: MSZ 16163:1988 Visszavont szabvány! Ráadásul a következőre vonatkozik: Belföldi kiküldetési utasítás és költségelszámolás nyomtatványa. OPPS….

    2. Az elmúlt évben egy hivatalos bírósági kirendelés kapcsán faházat kellett vizsgálnom. Ennek során eljutottam az ÉMI-hez is. A hónapokig tartó levelezés után sem tudtam -végül-bevonni őket a szakvélemény elkészítésébe. Egyrészt, mert IRREÁLIS árat adtak meg, másrészt, mert nem tudták PONTOSÍTANI, hogy a magas árért pontosan mit is vállalnak elvégezni.

    3. Az ÉMI 50 éves országos road-show keretében Szegeden személyesen is jeleztem az illetékesnek gondolt felső vezetőknek, hogy a korábbi faház esetében fél év után SEM javították ki a ÉME engedélyben „becsúszott” hibás párazáró fóliára vonatkozó MSZ hivatkozást.

    4. Ezen a szakmai napon átadtam további 26 olyan faház ÉME engedélyét, amiben ugyancsak hiányos, vagy teljesen téves volt a faházak esetében a fóliára vonatkozó előírásuk, vagy hivatkozásuk. (A következő héten egy 4 oldalas levélben írtam le, mit is javasolnék, amivel a vidéki laboratóriumok helyzetét, hatékonyságát, árbevételét javítani lehetne. Válasz az eltelt fél év alatt sem érkezett.)

    5. Pontosítok – a teljesség igénye nélkül – :
    12 esetben hivatkoznak az MSZ 13858-2 szabványra. ilyen NINCS!
    (A-152-2006; A-152-2-2006; A-206-2008; A-34-2005; A-407-2003; A-411-2004; A-469-13-2003; A-469-14-2003; A-469-2-2003; A-469-9-2003; A-47-1-2002; A-47-2-2002)
    11 esetben „gyenge” a fóliára vonatkozó előírás.
    (A-103-1-1996; A-158-2008; A-159-1995; A-159-2008; A-190-2007; A-198-1988; A-242-1987; A-327-2003; A-439-2-2002; A-439-4-2002; A-8-2005)
    3 esetben hivatkoznak az MSZ 12572 szabványra. Ez mesterséges mászófalakra vonatkozik ! (A-156-2009; A-2-2006; A-432-2003)
    1 estben 2mm vastag fóliát írnak elő (A-88-1-2004)
    1 esetben pl: 30m légrést írnak elő (A-459-5-2002)Igaz, hogy itt sincs semmilyen korrekt hivatkozás a fóliára, az átfedésre, MSZ-re stb…

    6. Sajnos az eltelt egy év alatt nem sikerült az ÉMI budapesti vezérkarának kijavítania az inkriminált ÉME dokumentumokat…. Miért? Kinek áll érdekében ilyen tömegesen hibás dokumentumok kiadása?

    7. Az elmúlt héten (is) beszélgettem az egyik ÉMI-s kollégával. Megerősítette az a szakmában terjedő félelmünket, hogy folytatódik a vidéki laboratóriumok tudatos leépítése, a szakemberek kirúgása. És sajnos megerősítette azt az információmat, hogy az ÉMI felső vezetésében „nagyon rossz a hírem”, mert csak akadékoskodom, a kákán is csomót kereső az ÉMI-t nem „tisztelő” embernek tartanak.

    8. A szegedi milliárdos Lézer központban -úgy néz ki- a szegedi ÉMI labornak nem lesz „feladata”…

    Azt hiszem, a hiba nem az én készülékemben van.

    üdvözlettel: egy szögedi építész

  • Szabóbácsi

    2014. április 30. szerda 14:19

    #88077

    Átverés a hajdúsító sampon is. Egyáltalán nem lettem tőle hajdú.

  • Pálffy Dénes

    2014. május 1. csütörtök 09:50

    #88081

    Nagyon tanulságos és sajnos igaz a cíkk témája.
    Olcsó szóviccel kezdhettem volna úgy is, hogy lám az ördög a részletekben van.
    Szerintem ebben az esetben az ördög nem Ördögh László építész úr, hanem azok akik úgy igyekeznek alakítani a műszaki és gazdasági környezetet, hogy abban más ne tudjon megélni.
    Pedig buta ember az aki azt hiszi, hogy „ha a szomszédom éhen hal akkor én már gazdag vagyok”. Ez kb. egyenértékű azzal a mondással, hogy „dögöljön meg a másik tehene is”.
    Ez sajnos nagyrészt jellemzi a hazai közgondolkodást. Az, hogy ez mennyire szerencsétlen azt azért nem érdemes magyarázni, mert akinek ezt el kell magyarázni az úgysem képes felfogni!
    A hazai minősítések minősége személyes tapasztalataim szerint azonos szinten van a hazai szabványok megalkotásával.
    A szabványok megalkotásakor is tetten érhető, hogy valamelyik gazdasági csoport érdekeinek megfelelően, akár a magasabb szintet képviselő EN szabványokkal is szembe mennek. Erre számos példa van az épületgépészeti szabványoknál is, nem csak az építő anyagoknál.
    Az is érdekes jelenség, hogy a korábban emlegetett ÉMI lényegesen drágábban „kínálja” szolgáltatásait mint mondjuk a szomszédos szlovákiai minősítő cégek, akiknek a pecsétje a papirokon legalább annyit ér mint az ÉMI Kht. pecsétje.
    Persze az ÉMI munkatársai erre azt szokták mondani, hogy az ő munkájuk jobb, megbízhatóbb, a másik el sem végzi a vizsgálatokat, link és szakszerűtlen stb.
    (Nos ez is egyféle marketing. Számomra nem volt soha szimpatikus az az iparos aki megérkezvén a munkahelyre azzal kezdte, hogy mindenki kontár aki elötte itt próbálkozott.)
    Ezt a jelenséget szokás elegánsan korrupcióra épülő társadalmi berendezkedésnek nevezni. A kifejezés valóban elegáns, de számunkra ez a szomorú valóság.
    Ezzel úgy hiszem már rég túlléptem a minősítések és a műszaki szabványok területét, de mint tudjuk, a dolgok összefüggnek.
    Az, hogy sajnálatos módon az elmúlt néhány évebn (legalább 6-8 évet véve figyelembe) az egész ország kezd lemaradni, azokkal a szomszédainkkal szemben akikhez képest egy kicsit előrébb voltunk és akikkel nagyjából egyidőben estünk át a gengszterváltáson, az tény.
    Ragaszkodva a tényekhez, érdemes megemlíteni, hogy ma Magyarországon az építőipar „szárnyalásának” pénzügyi alapja az EU támogatásokból származik és nem a hazai beruházásokból. Tény az a tragikus eredményt hozó legutóbbi PISA (nem tévesztendő össze egy sörrel!)jelentés is amely a 3 évvel ezelőtti eredményt vetette össze a mostani felmérések eredményével.
    Ez ellen nem megoldás a piros-fehér-zöld marketing duma, csak hát a másik megoldás több szellemi és fizikai „izzadsággal” jár és persze hosszútávon kiszámítható,
    biztonságos és a megbízhatóságra épülő gazdasági környezetet igényel.
    Ez pedig rajtunk (is) múlik.
    Üdvözlettel egy Budapesti gépész, aki ma inkább „bádogos”.

ZÖLD
Zöld ház – némi megtévesztéssel

Bár évekkel ezelőtt már a magyar weben is megjelent, de talán nem bánják azok, akik még nem ismerik. A gyönyörű fekvésű ausztriai Frohnleiten-ben épült meg ez  a minden felületén zavarba ejtően zöld ház. A Weichlbauer Ortis Architects építészeinek alkotása, művészeti projekt is egyben, ezt jelzik pl. az Eschert megidéző semmibe vezető vb. lépcsőkarok, a zöld háttér elé […]

Zöld ház – némi megtévesztéssel
2017. szeptember 10. vasárnap
SZAKMA
Miért is fontos, hogy megalakult az Építésügyi Műszaki Szabályozási Bizottság?

Az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. szentendrei Tudásközpontjában tartotta alakuló ülését az Építésügyi Műszaki Szabályozási Bizottság. A testületet az építésügyért felelős, Miniszterelnökséget vezető miniszter hozta létre az épített környezet létrehozásához és fenntartásához kapcsolódó építésügyi műszaki irányelvek kidolgozása céljából. Ez a feladat a bürokrácia csökkentésével, az e-építés egyre szélesebb körre kiterjedő, magas színvonalú alkalmazhatóságával és […]

Miért is fontos, hogy megalakult az Építésügyi Műszaki Szabályozási Bizottság?
2017. június 7. szerda

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább