MÉK az okt.1-én induló e-építési naplóról
2013. október 1-én INDUL AZ ELEKTRONIKUS ÉPÍTÉSI NAPLÓ
Az építési naplót a 2013. október 1-t követően induló kivitelezések esetében elektronikusan kell vezetni, de akik 2013. október 1. előtt már papíron kezdték el a naplóvezetést, azok papír alapon be is fejezhetik.
Csökkennek az adminisztratív terhek!
Egy építési beruházáshoz a több papír alapú napló helyett csak egy elektronikus építési napló fog tartozni. Az elektronikus építési napló könnyen olvasható, a bejegyzések, a módosítások, és a javítások követhetőek. Megszűnik a kivitelezés megkezdéshez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség és tudomásul vételi eljárás.
Távoli eléréssel is követhető a kivitelezési folyamat!
Az építtető és a fővállalkozó kivitelező irányítási, összehangolási és ellenőrzési feladatai egyszerűsödnek. A kivitelezés teljes folyamata nyomon követhető, távolról is figyelemmel kísérhető az egyes építkezések készültségi foka, az épp folyó építési tevékenységek.
Átláthatóbbá válik a kivitelezés!
Az átláthatóbb, megfelelően dokumentált kivitelezés segíti az alvállalkozók kifizetését, elősegíti a lánctartozás megfékezését, javítja a kisvállalkozók jogbiztonságát, elősegíti a jogviták lezárását.
Az elektronikus építési napló bárhonnan, a nap bármely szakában és egyidejűleg több szereplő számára is elérhető.
Amit feltétlenül tudni kell az elektronikus építési napló bevezetéséről:
Az alkalmazás számítógépet, és internet kapcsolatot igényel. Nem szükséges semmilyen programot megvásárolni, sem telepíteni hozzá. Átmeneti internet-hozzáférés hiányában lehetőség lesz offline (internet kapcsolat nélküli) naplóvezetésre is, maximum 3 naponkénti kötelező internetes feltöltéssel. Az offline naplóvezetéshez csupán az ingyenes ÁNYK (Általános Nyomtatvány Kitöltő) programot kell feltelepíteni a saját számítógépre. Ügyfélkapun keresztül történik a belépés, és a napi jelentések, eseti bejegyzések, napló mellékletek, valamint az offline naplórészek feltöltése. Továbbra is minden építésügyi hatósági engedélyhez vagy tudomásulvételi eljáráshoz kötött, valamint a közbeszerzésről szóló törvény hatálya alá tartozó építőipari kivitelezési tevékenység végzéséről építési naplót kell vezetni.
Az építési napló vezetésére, tartalmára vonatkozó szabályok nem változnak meg az elektronikus építési napló bevezetésével, viszont az alkalmazás segíti a szabályoknak megfelelő építési napló vezetést.
Elérhetőségek:
Az éles alkalmazás 2013. október 1-től a www.e-epites.hu/oeny/ oldalon lesz elérhető. 2013. szeptemberétől demó verzióban lehet ismerkedni a programmal.
Tájékoztató, és oktatási anyagok, segédletek folyamatosan frissítve elérhetőek már jelenleg is a www.e-epites.hu/e-epitesi-naplo oldalon.
A szakmai szervezetek, kamarák az elektronikus építési napló bevezetése előtt ország szerte oktatásokat szerveznek.
Az oktatások időpontjairól tájékozódhatnak a www.e-epites.hu oldalon, és a kamarák honlapjain, valamint a területi kamarák titkárságnál:
https://www.mek.hu/
https://mmk.hu/
https://www.mkik.hu/hu/
Kiegészítés: most készült el az e-építési naplóról készített reklémfilmecske
Hozzászólások (5): megnézem
MÉK az okt.1-én induló e-&...
2013. szeptember 18. szerda 08:32
[…] […]
stuksza
2013. szeptember 18. szerda 17:59
Szeptember 17-én résztvettem egy bemutatón, fejtágítón. Azon tervezőknek kellett tartaniuk az előadást, akiket a nyáron Kamarák delegáltak a pesti előadásra. Pesten egy informatikus és egy jogász tartott előadást a számukra. A kérdésekre választ nem tudtak adni, mert egyikőjük sem dolgozott építőiparban (no comment).
A jelenlegi előadáson végigmentünk a digitális e-építési napló kitöltési pontjain. Az útmutató úgy szól, hogy ki kell tölteni minden csillaggal jelölt mezőt. Viszont a Vállalkozó/műszaki ellenőr/műszaki vezető … adószáma nincs csillaggal jelölve, de azt is ki kell tölteni, mert a program különben nem megy tovább.
Építtetőnek a következő informatikai cuccal kell rendelkeznie, hogy a naplót készenlétbe tudja helyezni: számítógép, internet, szkenner. Jó, ha laptopja van és mobil internetje, mert a napló aktiválásához két gép kell: az Építtető az egyik gépen, Vállalkozó vagy …. másik gépen.
Következik a szereposztás. Építtető kiosztja a szerepeket, ő a rendező. Minden szereplőhöz le kell kérni egy NÜJ számot, melyet Építtető rendel le és ad át szereplőnek. Így külön száma van Építtetőnek, Vállalkozónak vagy FMV-nek, ME-nek, és az összes alvállalkozónak. Mindegyik a saját NÜJ számával fér hozzá az Építtető által kiosztott szerephez tartozó naplórészhez.
A naplót naprakészen kell vezetni, vagy max 3 nap elteltével lehet offline módon feltölteni adatokkal. Tehát ha egy családi lakóház építési munkái több hétre/hónapra leállnak, akkor is minden nap vezetni kell. Ha egyszemélyes vállalkozó/FMV elmegy szabadságra mert a munka leállt, akkor is vezetni kell. Nincs felfüggesztés, nem lehet beírni, hogy tól ig az építési munka szünetel, stb.
Be kell írni a Vállalási árat. Még akkor is, ha Vállalkozó tételes elszámolást vállal felmérési napló vezetésével.
Fel kell tölteni a tervnaplóba a tervlapokat. De nem lehet az ÉTDR-ről, csak a saját gépről. Így előfordulhat, hogy nem az engedélyezett tervek kerülnek az építési naplóhoz csatolásra.
A munkaterület átadás-átvétel úgy történik, hogy először rá kell kattintani a munkaterület átadás-átvétel megtörtént fülre, majd utánna lehet esetleg beírni, hogy a munkaterületet Vállalkozó nem veszi át mert nincsnek meg a feltételek. De a naplóba ez úgy szerepel: a munkaterület átadás-átvétel megtörtént.
Használatbavételi eljárás akkor kezdeményezhető, ha Vállakozók/Alvállakozók nyilatkoztak, hogy a munka kifizetésre került. Erre a program 60 napot ad a munkaterületről levonulás/visszaadás után. Hány olyan állami beruházás van, ahol ez akár fél év is lehet.
Az előadáson cca. 150-200 építőiparban dolgozó Vállakozó vett részt. A végén megkérdezték előadót: most nekünk dolgozni kell, vagy a számítógépet püfölni? Azt mondták, hogy beválik OV azon mondata, hogy 1.000.000 új munkahelyet fog teremteni. Minden Vállakozásba fell kell venni egy olyan embert, aki lehet, hogy nem tud falazni, de eligazodik a számítástechnika és az e-építési napló világában.
Látni kellett volna az elkeseredett arcokat, hogy már megint egy átláthatatlan, kezelhetetlen, a világon még sehol be nem vezetett informatikai kutykuruttyot kell megtanulni és vezetni a munkavégzés helyett. Csak azért, hogy a NAV/Építéshatóság mindent lásson és büntetni tudjon.
Epitesziikon
2013. szeptember 19. csütörtök 16:28
Megszűnik a be nem jelentett / két órára bejelentet,, féláfás…..félmutyis világ. Aki építeni szeretne +20-30%-os drágulással számoljon.
Mire tökéletes lesz a rendszer, addigra eltűnnek azok a Hősök, akik csak építkezni szeretnének.
Felhívom a figyelmet az arányokra. Egyik oldal (építtető/tervezők/FMV, MUE, Kivitelezők) vannak cca 15-30 fő (a Versenyszféra), míg akik ezt ellenőrzik…szintén enniy ? (Elsőfok, Másodfok, Járások, Nav, Épfelügyelet, Munkavédelmi, Émi,….) / Ház. Azaz 1 versenyszférást egy nyomorult közszolga fog ellenőrizni ? Nem jók az arányok.
S mi versenyszférások fogunk napi 12-14 órát dolgozni csak azért ,hogy eltartsunk egy dolgozni nem akaró Közalkalmazottat?
Motiváló.
sch999
2013. szeptember 20. péntek 21:10
A naplóba fel illene tölteni a szerződéseket és kiviteli terveket. Így könnyedén bárki bármikor ellenőrizheti, azt is mikor tették fel. Ez kemény lesz. Nagyon sok munkát hozhat, nem lehet sumákolni. A naplóvezetés külön szakma lesz. Nincs utólag beírás. Egyébként a 3 időjárási adatot naponta be kell írni, de az utolsó adat este van. Hogy is irjuk ezt be napközben? Indítani a megrendelőnek kell, Juli néni hogy is fog szerepeket osztani a digi naplóban?
Érdekes lesz…
Rezsnyák Péter kivitelező építész
2013. szeptember 21. szombat 08:40
Elsőre valóban durvának tűnik a dolog. Némi kreativitás mindenképp kell hozzá.
Az, hogy este nyolckor laptopot veszek elő, és beírom az időjárást, igen beteg gondolat.De remélem, lesz pozitív hozadéka is.