Margit híd lett az év európai hídfelújítása
A Margit híd lett az év európai hídfelújítása – A rekonstrukciós projekt acélszerkezeti munkáit díjazta az ECCS
A Margit híd rekonstrukciója kapta idén az Európai Acélszerkezeti Szövetség (European Convention for Constructional Steelwork) acélszerkezeti nívódíját. Az ECCS lisszaboni konferenciáján három kategóriában díjazták a pályázókat: a gyalogos és kerékpáros hidak, a közúti és vasúti hidak és a hídfelújítások között. A Margit híd a hídrehabilitációk között nyerte el az egyik legrangosabb nemzetközi elismerést.
Az ECCS Európai Acélszerkezeti Nívódíját (European Steel Bridges Award) 2008-ban alapították, azzal a céllal, hogy elismerjék az kiemelkedő acél- és vasbeton hidakat, és kiemeljék az acél felhasználásának előnyeit az építőiparban és az építészetben. A díjra az Európai Acélszerkezeti Szövetség tagországaiból érkeztek jelölések, három kategóriában: a gyalogos és kerékpáros hidak, közúti és vasúti hidak, illetve hídfelújítások, ez utóbbi csoportba a jelentős rehabilitációs projektek tartoztak. A pályázatok elbírálásakor elsődleges szempont volt, hogy az elkészült műtárgyak megfeleljenek a nemzetközi standardoknak, a projektek során pedig kivételes építészeti és műszaki teljesítményt nyújtsanak. A díjazottakat Lisszabonban nevezték meg az ECCS 2012. évi kongresszusán és éves találkozóján.
A díjat a kivitelező Mh2009 Konzorciumot vezető KÖZGÉP Zrt. acélszerkezeti és műtárgyépítési vezérigazgató-helyettese vette át. „A szakmai díjak különösen értékesek a számunkra, hiszen ezzel a leginkább hozzáértő szakemberek ismerik el a Margit híd felújításakor végzett munkánkat. A régi pályaszerkezet cseréjéhez és az új, csaknem 4500 tonna acélszerkezet beépítéséhez a hidat ketté kellett vágni, majd újra összeilleszteni, úgy, hogy a munkálatok során a tömegközlekedést is végig biztosítsuk. Ehhez háromszor helyeztük át a villamossíneket. A projekt valamennyi résztvevője számára megtiszteltetés, hogy a felújítás acélszerkezeti munkái kapták az Európai Acélszerkezeti Szövetség díját a hídfelújítások kategóriájában” – mondta Honti Ferenc.
A gyalogos- és kerékpáros hidak között egyébként egy másik olyan híd is versenyben volt, amely a KÖZGÉP nevéhez fűződik: a szolnoki Tiszavirág híd.
A Margit híd szerkezeti és műemléki rekonstrukciója:Megrendelő: Budapest Főváros ÖnkormányzataLebonyolító dr. Rádai /ECO-TEC Kft.Kivitelező: Mh2009 Konzorcium (KÖZGÉP Építő és Fémszerkezetgyártó Zrt., A-Híd Zrt., Strabag MML Kft.Generáltervező: Margit híd Konzorcium (FŐMTERV’TT Zrt., MSc Kft., Pont-Terv Zrt., CÉH Zrt.) Puskár Anett, kommunikációs igazgató, KÖZGÉP Zrt. puskaranett@kozgep.hu
sajtóközlemény
Hozzászólások (1): megnézem
Szabó András
2012. szeptember 23. vasárnap 10:52
Mindig jó érzés amikor egy magyar müszaki teljesítményt díjaznak nemzetközi szervezetek. Az ECCS-röl viszont jó tudni, hogy egy kifejezetten acélszerkezeti szakmai tömörülés, a díjait is ennek megfelelöen adja a benevezett projektek valamelyikének. Nem vizsgálja, hogy milyen elképesztö túlzásokba estek a müemléki elemek megalkotásakor. Ezeknek egy jó része ugyanis soha nem volt a hídon – pl.a 70-es években elbontott parti ívek helyetti gerendahidak és azok „korabeli” díszei, a középtengelybe helyezett robusztus (helyet és pénzt emésztö) oszlopok. Világraszóló az is, hogy egy modernizált szerkezetet hatalmas költséggel visszaalakítsanak 100 év elötti formájára (az X rácsozások visszaállítása). Ilyenre racionálisan gondolkodó fenntartó nem költ közpénzböl milliárdokat. Az öntöttvas korlátok szépen hozzák vissza az eredetit, de az sem volt mindenütt ahol most van. A felemlített építészeti teljesítményt azért beárnyékolja az északi oldal járda/kerékpárút korlátja, a kaotikus kerékpár utak/sávok, a megszüntetett aluljáró (ami valóban nem volt eredetileg, de ez önmagában nem ok egy közlekedésbiztonsági létesítmény eltüntetésére) valamint a budai oldal „korhü” de nem autentikus csempézése. Az ember szive örül, hogy a figyelem egy magyar müszaki teljesítményre terelödik, de milyen jó lenne, ha ezeknek a létesítményeknek valóban tiszta szívvel lehetne örülni.