Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2012. március 30. péntek

ÉTDR | e-közigazgatás az építésügyben

 

E-közigazgatás az építésügyi hatósági engedélyezésben

Az építésügyi igazgatásban dolgozók és az engedélyeztetésben résztvevő tervezők hamarosan egy új mozaikszóval ismerkedhetnek meg. Az ÉTDR – Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer – lesz az e- közigazgatás azon új szolgáltatása, mely az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban lehetővé teszi az elektronikus kérelem- és tervbeadást, valamint az elektronikus ügykezelést.

A fejlesztési projekt háttere

Az ÉTDR az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretében, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. A projekt gazdája a Belügyminisztérium, szakmai irányítása a dr. Szaló Péter vezette Területrendezési és Építésügyi Helyettes Államtitkársághoz tartozik. Teljes költségvetése 1,1 milliárd forint. A projekt több alprojekt összehangolt munkáját igényli.

A rendszerfejlesztés bemutatása

Az ÉTDR az Interneten elérhető, központi szolgáltatásként az engedélyezési tervdokumentáció elektronikus kezelését támogatja. A kérelmezők ügyfélkapus azonosítással egy egységes építésügyi hatósági felületen nyújthatják be engedélyeik vagy igazolásaik iránti kérelmeiket, s az ehhez szükséges mellékleteket elektronikusan csatolhatják.

A rendszer lehetőséget ad a jogutódlási, a határidő-hosszabbítási és jogorvoslati eljárások kezdeményezésére is. Az új eljárási rend azon kérelmezőknek is könnyebbséget hoz, akik nem kívánnak élni az e-ügyintézés kényelmével, mivel a rendszerbe kapcsolt Kormányablakok révén a hatóságinál rugalmasabb ügyfélfogadást tesz lehetővé.

A mellékletek központi kezelése lehetővé teszi azt is, hogy a szakhatóságok, a közreműködő szervezetek, illetve az ügyfelek is az ÉTDR szolgáltatásait használva tekinthessék meg a terveket. A szakhatóságok a rendszer keretében ellenőrizhetik ezeket, majd az állásfoglalásokat is ide töltik fel, a dokumentációt elektronikus keltezéssel, aláírással és pecséttel látják el. Ha az ügyben másodfokú döntés szükséges, a másodfokú hatóság ugyancsak az ÉTDR rendszeren keresztül tekintheti meg a műszaki dokumentációt.

Az engedélyezési eljárások folyamata gyorsabbá és átláthatóbbá válik. Pontosabban megfogalmazott kérelmek és alaposabban kidolgozott, átláthatóbb dokumentációk születhetnek, így csökkenhet a hiánypótlások száma is, ezáltal jelentősen csökken az engedély megszerzéséhez szükséges idő is. A jelenlegi adminisztratív terhek csökkentésével a hatósági oldalon több energia marad a szakmai előkészítésre, a megalapozottabb döntésekre, ezzel a vitás helyzetek sok esetben válnak elkerülhetővé.

Nem elhanyagolható szempont a környezeti terhelés mérséklése: jelentős mértékben csökken a tervezőirodák és a hatóságok papírfelhasználása és így a továbbításhoz és a tároláshoz szükséges energia is.

Az ÉTDR bevezetése 2012 végére várható. A munka érdemi része most kezdődik: meg kell teremteni többek között az illetékek elektronikus fizetésének, a postai elektronikus szolgáltatások igénybevételének, a földhivatali adatok átvételének lehetőségét, és meg kell oldani az iratkezelési rendszerekkel történő integrációt is. Az ÉTDR ezzel válik az egységes szemléletű e-közigazgatás részévé is.

Projektgazda:
Belügyminisztérium
Területrendezési és Építésügyi Helyettes Államtitkár Építésügyi Főosztály
1051 Budapest, József A. u. 2-4.
Telefon: (06 1) 441 – 1502, (06 1) 441-1557  Fax: (06-1) 999 – 4391

az ÉTDR-rel kapcsolatos közbeszerzés kihirdetésével egyidejüleg létrehoztak egy szakértői csoportot, melybe beleválogatták a területtel kapcsolatos különféle szervezetek képviselőit, így az építéshatóságoktól, a kamaráktól, a különféle szakhatóságoktól, CAD forgalmazóktól stb. kértek fel közreműködésre szakembereket. Igyekeztek széles kört lefedni (pl. kisebb és nagyobb önkormányzatok építési előadóit), így kerültem bele magam is a tervezőket képviselő 2 fős válogatásba. A tervezett módosítás elsősorban az építéshatóságokat érinti, értelemszerűen az ő érdekeik voltak a legfontosabbak. E fenti sajtóközlemény után majd igyekszem valamikor pár gondolatot ezzel kapcsolatban megosztani az olvasókkal.

Hozzászólások (4): megnézem

  • atuse

    2012. március 30. péntek 13:08

    #83801

    A fejlesztést nagyon támogatom, mert nagyon sokban segítené a tervezők munkáját.
    Ezek mellett félek attól, hogy ez is egy ‘magyar’ megoldás lesz és nagy ára lesz az egyszerűségnek.
    Leírom, hogy mik a kételyeim:

    -Mivel a megrendelők többségének nincs ügyfélkapus kapcsolata. Ennek regisztrálása utánjárást igényel, illetve beletelik pár hét. Ha nem, akkor a dokumentáció „beadása” a tervezőre fog maradni, amivel két probláma van. Egyrészt az ezzel járó munka költsége nem fog jelentkezni a tervezési díjban, mivel ez magának csak két kattintás; a másik, hogy a felelősséget is a tervezőre tolja (ha esetleg valami hiányzik vagy üzemzavar miatt).

    -A digitális beküldés remélem nem azt fogja jelenteni, hogy az elkészült és aláírt dokumentumokat be kell újra szkennelni!

    -Remélem a tulajdonilap és térképmásolat beszerzése is megoldható lesz ‘házon belül’ (megmaradva az ehhez szükséges illetékek mértéke is).

    -Jó lenne időben (nem 15 nappal előtte) értesülni a dokumentumok elvárt formátumáról! Személy szerint a pdf-et tartom ideálisnak, mivel szöveget, képet és rajzot is kezel, egyszerű és elterjedt kiterjesztés. Egy hátránya, hogy utólag is módosítható a tartalma, ami azért elméletben hitelességi kérdéseket is felvet. Ha pedig egy módosíthatatlan formátum lesz a javasolt, akkor nem kell majd megvenni hozzá a szoftvert horribilis áron, nota bene csak kizárólag windows-ra készül el!

    -Remélem ez nem egy újabb java-s platform lesz, mert az lassú és sok biztonsági rés van benne.

    -Az ügyfélkapus beküldés (adózás) nálam már hat éve zökkenőmentesen működik. Ezek mellett közismert a biztonsági kockázata. A hitelesítő algoritmusa nem ‘szabványos’, ami a hétköznapi felhasználókat riasztja a sok felugró ablakkal (lásd Miklós korábbi cikkét).

    -Remélem, hogy fog tartozni hozzá egy áttekintő tábla, ahol látható lesz az ügyintézés helyzete, illetve a szakhatósági állásfoglalások is elérhetőek lesznek. Ezek mellett célszerű lenne értesítések küldés kérésének a lehetősége.

    -Az elképzelés azt sugallja, hogy elhagynák a hiánypótlás intézményét, ami formai szempontból teljesen kivitelezhető. Tartalmi szempontból viszont az esetek legnagyobb részében kiegészítő információt kér a hivatal, szakhatóság az érdemi elbíráláshoz (neagyisten nem olvassa el az összes dokumentumot). Ebben az esetekben viszont célszerű a direkt visszacsatolás, hogy ne egy hiányzó mosdó miatt kerüljön elutasításra egy közösségi épület…

    -Ha már hozzányúlnak az egész rendszerhez, akkor célszerű lenne ha tudatosulna, hogy nem csak négy-öt típuseljárás van, hanem az élet számtalan furcsa helyzetet hoz. Ebből kifolyólag egy kicsit differenciálható lehetne az adott fajsúlyú munkához szükséges dokumentumok és protokolok mértéke. Múltkori esetem, hogy egy műemléki környezetben lévő épület udvari homlokzatára szeretett volna a tulajdonos egy szatelit antennát elhelyezni; ebből egy egyszerűsített építési engedélyezési eljárás lett a műemlákvédelem és a helyi tervtanács bevonásával!…

    Úzsgyi Magyarország!

  • vilike

    2012. március 31. szombat 23:37

    #83805

    @atuse:

    Kérdéseidnek, aggodalmaidnak vannak jogos alapjai, de talán éppen ezek megoldása miatt kell az a sok hónap a fejlesztéshez. Talán ezért van, hogy nem utólag szóltak, hogy „ezt kell használni”, hanem előre … Kérdéseidre pár válasz itt is le van írva:
    https://www.e-epites.hu/etdr/felhasznaloi-igenyek-kepviselete-az-etdr-fejlesztese-soran
    illetve ezt is érdemes elolvasnod:
    https://www.e-epites.hu/etdr/elektronikus-ugyintezes-%E2%80%93-az-ugyfelek-valasztasi-lehetosegeinek-bovitese
    no meg az ábrát itt:
    https://www.e-epites.hu/etdr/sajtokozlemeny

    A jelek szerint nem szkenelésről (bár az is elfogadható) van szó, hanem a CAD-szoftverből kinyert PDF-ről. Ezt digitálisan kell aláírni, melynek több módja is ismert. Mindezt az ügyfél akár CD-n is bevihet az ügyfélszolgálatra. Ha hihetünk a szemünknek, akkor nem áttekintő ábra lesz, hanem intelligens formanyomtatvány, ami az igényeink alapján kitalálja, hogy milyen engedélyre van szükségünk és ki(k)hez kell fordulnunk. A hiánypótlást biztosan nem lehet nélkülözni, de a felesleges, információhiányból vagy tudatlanságból fakadó hiányokat fel lehet számolni.

    Véleményem szerint pedig egyáltalán nincsen típuseljárás. Ezzel szerintem minden hatóság tisztában van.

  • B. András

    2012. április 1. vasárnap 11:14

    #83815

    Kőzigazgatás az Épitésügyben!
    Sajnálatos modon ez a KŐZIGAZGATÁS MAGYARORSZÁGON nem tud megváltozni,mert úgyan nemrégen létrehozták a KORMÁNYHIVATALOKAT,de az ELBIRÁLÁSOKHOZ NEM VOLT MEGTEREMTVE A SZAKMAI STÁB és INTÉZKEDÉSRE KÉPTELEN POLITIKUSOK IRÁNYITJÁK KORRUPCIOS TEVÉKENYSÉGGEL A HIVATALT éppen úgy mint a most ÉTDR BM szakmai irányitója dr.Szaló Péter vezette Területrendezési és Épitésügyi Helyetes Államtitkár sem volt képes megtörni a szégyenletes tevékenységet.És mindehez csatlakozik most a BM. Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság ahol AZ ÉRDEMI ÉPITÉSI ÜGYEKBEN a SZAKMAI MUNKA ELBIRÁLÁSÁT a Tűzoltok szolgálatvezetője végzi el megbizás alapján és igy a FÖNÖK lerázza magáról a FELELÖSSÉGET amit korábban INTÉZKEDÉS FORMÁJÁBAN MÁR MEGKELLET VOLNA TENNI!!!KI FOG A TEVÉKENYSÉGÉRT FELELÖSSÉGET IS VÁLLALNI-AMIKOR EMBERI ÉLETEKRŐL KELL DÖNTENI-biztosan a SÚGÁRCSŐ IRÁNYITÓJA LESZ A HIBÁS???

  • Az építészek harmadának nincs email címe …

    2012. április 25. szerda 00:01

    #83967

    […] én is beszámoltam itt a hamarosan bevezetésre kerülő ÉTDR rendszerről, aminek az a lényege, hogy a teljes […]

TECH
Nem biztonságos az Ügyfélkapu oldala

Egy mai cikkből: A Chrome böngésző elkezdte letiltani az állami Ügyfélkaput, és helyette egy lopásveszélyre figyelmeztető feliratot tölt be. Most még csak a Google böngészőjéből elérhetetlen az oldal, de hamarosan a többi böngészőből is az lesz, ha a kezelői nem javítanak egy hibát, amelyről már jó ideje tudni lehet, hogy probléma lehet belőle. A szakértő […]

Nem biztonságos az Ügyfélkapu oldala
2018. november 23. péntek
TECH
Ismét működik az ÉTDR

2017.12.31. reggel 6:00-tól ismét teljes funkcionalitással működik az ÉTDR. az információk szerint adatvesztés nem történt. A Lechner Tudásközpont tájékoztatása szerint: „A honlapra kitett hirdetmény nem csak az üzemzavarról, hanem az ügyintézéshez kapcsolódó jogszabályi rendelkezésekről is tájékoztatott, melynek értelmében az üzemzavar nem okozhat joghátrányt. Ebből adódóan fel sem merülhet, hogy a határidő elmulasztás az ügyfél számára hátrányt, […]

Ismét működik az ÉTDR
2017. december 29. péntek

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább