Családi ház majdnem szakadékban
A cím persze enyhe túlzás, pontosítsunk: NAGYON MEREDEK TELEKRE. Olyan telekre, ha előtte kikérik a véleményemet, egészen biztosan lebeszéltem volna az építtetőket.
Egy ilyen telekre való építkezésből nehéz jól kijönni. Fogalmazhatunk úgy is, hogy olyan többletköltségek merülnek fel az alapozás miatt, ami kétségessé teheti a megvalósítást. Az építtetők mégis belevágtak.
A lejtős telkek alapvetően kétfélék, az egyik, amikor felülről tudjuk megközelíteni illetve, amikor alulról. Az alsó megközelítés lehetőséget ad pl. támfalgarázsra. Az épül lakószintjeit vagy belső vagy külső lépcsőn közelíthetjük meg. A lakótérhez kapcsolódó terasz vagy az épület mögött vagy mellette alakítható ki, ami nyilván függ a tájolástól és egy esetleges panorámától is. Ez a könnyebbik eset.
A nehezebb, fogalmazzunk nyugodtan, a SOKKAL NEHEZEBB eset az, amikor csak fentről lehet megközelíteni. Ennek minősített esete, amikor a lejtés igen jelentős, mint pl. ennél a teleknél is.
Az nyilvánvaló, hogy csak többszintes épület jöhet szóba, de még a több szint esetén is az lesz a végeredmény, mintha elásnánk a házunkat, olyan mélyre kerül. Ez a telepítési mód több áthidalhatatlan problémával is jár. Az első a gépkocsival való megközelítés és a garázs. Vagy az értékes lakóterületből veszünk el, vagy le kell mondanunk a garázsról, mert egyszerűen egy ilyen lejtésű teleknél megoldhatatlan a lejárás. Terveztem már ilyen telekre is gk. lejárót, de az előkert egy szinte telibetonozott, alig használható szerpentin lett. Ott ragaszkodtak a garázshoz. Szerencsére itt könnyen belátható volt, hogy a garázs kialakítására nincs lehetőség.
A másik gond a funkcionális elrendezés, ami egy kétszintes háznál általában azt jelenti, hogy a kertkapcsolatot igénylő nappali-konyha-étkező van alul, a háló felül. Itt azonban a nagy lejtés miatt csak az oldalterasz jöhetett szóba, másrészt el kellett dönteni, hogy ha felül van a bejárat, akkor keresztülmenjen-e mindenki a hálóblokkon, míg lejut a nappali szintre, vagy cseréljük meg a két szint funkcióját és kivételesen alulra helyezzük-e el a hálókat?
Végül is emellett született döntés. Bár a terasz oldalra került, de még így is hatalmas támfalakat kellett betervezni. A látványterveken jól látható, hogy a telken való mozgás is lépcsőket igényel.
Természetesen most sokan felhördülhetnek és azt kérdezhetnék, miért kell megvenni egy ilyen telket? Vannak szempontok, amik ezt indokolhatják és e cikknek nem szerepe a lehetséges személyes motivációkat vizsgálni. Egy lebonyolódott telekvásárlást követően egy építésznek nem ez a dolga (természetesen jó, ha tud róla), hanem elsősorban az, hogy az építtetői elképzelés alapján ERRE A TELEKRE építészeti választ adjon. Természetesen azon lehet vitatkozni – mint ahogy eddig minden terv esetében is lehetett – hogy ez a válasz jó-e vagy sem. A megjelenés az építtetők kifejezett kérésére született ilyenre. A kivitelezés megkezdődött.
Hozzászólások (17): megnézem
bobo
2011. november 7. hétfő 10:57
A körülményekhez képest szerintem sikerült nagyon színvonalasan megoldani ezt a kihívásokkal teli helyzetet.
Egy apró észrevétel: ha valóban 2 autó lesz, az biztos, hogy ilyen formán gond lesz az elhelyezéssel a ház előtt.
Szabóbácsi
2011. november 7. hétfő 12:11
Eddig kétszer futottam be szakadék szélén álló házba. Mindkettő felső megközelítésű. Az egyik megmaradt tervnek. A másik szerkezetkész.
Nem tudom itt mi a szabályozás, de ahová terveztem, Szentendre-Pismány, ott a meglévő terepszintet csak 1,5m-el volt szabad megváltoztatni, azt is csak az építési vonalon belül, ép.mag 4,5m és kb. 35m2-nyi pincegarázs/tárolón túl a többi földalatti is beszámít a bruttó szt-be. Ezek szinte ellehetetlenítették a beépíthetőséget. Ok, egy ilyen telek általában jóval olcsóbb, a panorámája sokkal szebb, de ezt utólag busásan meg kell fizetni.
sby f. j.
2011. november 8. kedd 17:25
Valóban nem semmi lejtések.
Kicsit aggályosnak tűnik nekem az alap megoldás Miklós. Úgy nézem több, mint 5m magas földfal feszül az épületnek, hogy „vigye tovább a szakadék végére”, haha.
Az úgy méterenként, bár nem ismerve a talaj minőséget, de 45°-ot alapul véve legalább 16-18 tonna tömegerő/m egy özönvizes időszakban. Lehet, hogy az egész építmény talán nem lesz ennyi.
Biztos át lett gondolva, de ez nekem első látásra szembe ötlő…
Koós Miklós
2011. november 8. kedd 17:40
[re=82322]sby f. j.[/re]: a statikus dolgozott is vele rendesen
M
2011. november 8. kedd 18:08
Kifejezetten szimpatikus a ház (legalábbis száraz időben ;), nem csodálom, hogy az építtető nem hagyta magát lebeszélni. A meredek lejtés és a fenti elhelyezkedés nem csak hátrányokkal jár: pl. így jól funcionálhat a francia erkély a nappaliban (ablak helyett). Esetleg PHPP készült a házhoz? Csak azon morfondírozom, hogy nem merült-e fel a dolgozó és a konyha „megcserélése” (tudni illik, ilyen teraszon vétek nem étkezni, és mégiscsak kevesebbet kellene úgy hurcolászni a ételeket…)
Koós Miklós
2011. november 8. kedd 18:35
[re=82324]M[/re]: A falak: 30 cm PTH + 15cm EPS. Nem készült PHPP, ez 2010 legelején még nem volt széles körben igény, de ha lett volna is, az alapozás többletköltsége így is a vállalhatóság határán volt.
Hawaii
2011. november 9. szerda 17:18
Egy kicsit nekem is szúrja a szemem az autóbeálló. Az utca felé az a 3 fa már meglévő adottság, amit ki kellett kerülni, vagy csupán díszlet a vizualizációhoz?
Koós Miklós
2011. november 9. szerda 18:20
[re=82342]Hawaii[/re]:
a fák csak vizualizációk. A továbbgondoláshoz jelzem, hogy az utcaszint és a bejárati szint között 2,58-0,88=1,70m a szintkülönbség, amit csak egy hosszú rámpával lehet feloldani
aa
2011. november 9. szerda 22:14
A 668-as hrsz-ú közútról nem valósítható meg jobban a kocsibeálló?
Koós Miklós
2011. november 9. szerda 22:21
[re=82352]aa[/re]:
az az út csak a papiron létezik.
Hawaii
2011. november 13. vasárnap 13:34
A megrendelői igények és költségvetés ismerete nélkül, a domborzati viszonyokat a képekről megítélve, ahogy magamnak csinálnám:
A lekerekített L-alakot aszimmetrikus Y-ná alakítanám, mégpedig a Mondeóval szemközti fa és a(z ÉNY-i, 7,3m-es) telekhatár közé beillesztett, autónyi beállóval. Ez egyrészt lehetőséget biztosítana egy második autó független elhelyezésére, másrészt 1 autó esetén az oda való betolatásra kiállásnál, hogy ne tolatás és kanyarodás közben kelljen leküzdeni a felhajtó jelentette szintkülönbséget.
Ennek egy továbbfejlesztett változata a középső fa ‘háromszög alapú’ földterületének megszüntetése, helyére az autóbeálló területének a(z utcával párhuzamos) kerítés vonaláig történő kiszélesítése, ami lehetővé tenné, hogy a fa helyére egy 3. autó is beállhasson (az autó eleje az ÉNY-i homlokzat vonalánál lenne). A balra bekanyarodott 2 autó nem közvetlen egymás mellé állna, hanem eltolással, hogy a rendelkezésre álló 4,8m okán ne a másik autóra kelljen az ajtókat rányitni. Ez esetben mindkét jármű használhatná a korábban felvázolt Y nyúlványt a betolatásra kiállásnál, amennyiben épp nem áll ott 3. autó.
Amúgy kifejezett megrendelői igény volt autóval közvetlenül a bejárat elé hajtani? Mert amennyire én látom, csak ez indokolja, hogy az útról 1,7m szintkülönbséget kelljen ‘áthidalni’.
Koós Miklós
2011. november 13. vasárnap 13:59
[re=82420]Hawaii[/re]:
csak az 5 m-es előkertben cca. 80 cm a szintesés, én mondjuk nem szeretnék úgy parkolni az utcára merőlegesen, hogy 60-80 cm legyen a különbség az autó eleje és hátulja között, ha pedig csökkentem, máris építhetek oda is egy termetes támfalat.
Hawaii
2011. november 13. vasárnap 15:28
Lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam. Rajzoltam egy képet a szemléletesség kedvéért: https://i.imgur.com/JnsIg.jpg
A 3-as rész természetesen további támfalat igényelne.
Hawaii
2011. november 13. vasárnap 15:40
Persze a kitolatás problémájára a egyszerűbb megoldás, ha mindig tolatva állnak be a telekre. Mindenesetre a 2-es autónak kialakított hely nem jelentene drámai többletköltséget.
dyro
2012. január 31. kedd 15:27
Ejj, pedig azt hittem láthatok egy padlásra tervezett garázst, nekem speciel ez marad az álmom! 😉
És a pincéből kimaradtak a berendezési tárgyak… 😉
Hawaii
2012. január 31. kedd 16:14
[re=83284]dyro[/re]: „Ejj, pedig azt hittem láthatok egy padlásra tervezett garázst, nekem speciel ez marad az álmom! ;)”
Ezen segíthetek. Véletlenül akad itt a közelben egy, ami eladó.
Alaprajzok: https://tinyurl.hu/rECC/
Képek: https://tinyurl.hu/0fgA/
epiteszikon
2012. január 31. kedd 19:35
Miklós !!!!
Nagyon dolgozol 🙂