Regisztráció/Belépés

2011. augusztus 28. vasárnap

Hazajáró | a cseszneki várrom

Olvassák Andrási Zsolt barátomat, a Hazajáró vendégbloggerét:

A pannonhalmi nézelődés után ettünk egy kellemes ebédet a Viator Étteremben (kellemes modern konyhája van: nagy tányéron kis adag, de pont elég), majd indultunk tovább Csesznek felé. Az út kezdetén egy kicsit meggyűlt a bajunk a GPS-el, de végülis kitaláltunk a 82-es útra. Innen már jól mentek a dolgok.

A 82-es útról lefordulva az út először Bakonyszentkirályon vezet át, majd onnan értünk a faluba (elvileg a másik irányból  (Zirc felől érkezőknek) egyenesen a faluba vezet a bekötőút). A faluban már nem lehetett eltévedni, mindig csak felfelé vezetett az út a falu felfetti 330 méter magas bércen tornyosuló várromhoz. A közeli parkoló tömve volt, néhány parkolóművész keresztbe állt be a halszálkás parkolóba, de megkapták méltó büntetésüket, melléjük parkolt hasonlóan szellemi fogyatékos autóstársa, így akadályozva egymást.

Látva az alacsony színvonalat, továbbmentünk, ahol 150-200 méterre egy másik parkoló volt található, úgyhogy ott leparkoltunk. Bemelegítésnek felmentünk a dombra, amely a parkoló felett magasodott, készült néhány ellenfényes fotó a várról. Innen igazából napfelkeltekor lehet komoly fényeket fotózni, gondolom.

De miért rom?

Nos, a vár története sokban hasonlít a többi magyar várhoz, persze kisebb-nagyobb eltérésekkel.

A várat a tatárjárás utáni várépítési kampányban építették, 1263-ban már állt egy kisebb vár a csúcson. Az elkövetkező 300 év elég mozgalmasra sikeredett, jöttek-mentek a tulajok, sokan megfordultak. A XVI. század közepétől, a török előrenyomulásával Csesznek a dunántúli végvári rendszer részévé vált. 1594-ben, Győr elfoglalása után a török ezt a várat is elfoglalta, de 1598-ban már sikerült visszafoglalni. A Rákóczi-szabadságharc során fegyver- és lőszerraktár volt, de a hadifoglyok gyűjtőhelyéül is szolgált. A császári csapatok 1709-ben foglalták el, azonban nem pusztították el, mint sok más várat.

Ha kiváncsiak a fotóséta többi fotója és a teljes beszámolóra, kattintsanak az alábbi képre!

Amint azt már bizonyára észrevették nem csak a szakmai anyagok írásába vontam be külső szerzőket, hanem Andrási Zsolt barátomat is megkértem, hogy a Hazajáró sorozatunkhoz ő is készítsen fotósorozatokat vagy engedjen át a kész összeállításaiból. Az együttműködésünk látható és kereshető bizonyítéka a Zsolt által összeállított Hazajáró térkép, amely a Google Maps szokásos lehetőségeit igyekszik kihasználni. Kattintsanak a térkép alatti linkre és nem csak nagyobb méretben fogják látni, hanem a bal oldalon megnézhetik a különféle színek jelentését is.

Hazajáró projekt nagyobb térképen való megjelenítése

Jó böngészést a fotósorozatok között!

Hozzászólások (0): megnézem

HÁZ-TERV
Hazajáró | Tisza-tó 1. rész

Idén nyáron már a második alkalommal jártunk a Tisza-tavon, Tiszafüreden nyaraltunk egy hétig. Idén is annyira jól éreztük magunkat, hogy eldöntöttük, ebből bizony rendszer csinálunk. Megyünk jövőre is. A tó tiszafüredi része abszolút vadregényes, keresztül kasul be lehet járni, leginkább kajakkal és motorcsónakkal. A motorcsónak bérlés kb úgy zajlik, hogy „melyikkel akarnak menni? Ha visszajöttek, […]

2017. november 26. vasárnap
HÁZ-TERV
Hazajáró | a sarródi Kócsagvár

„…Az egykori, a Fertő tó összezsugorodása következtében megszűnt révátkelő helyén áll az 1993-ban épített Kócsagvár. Tervezői a Makovecz Imre neve által fémjelzett organikus építészet követői, a hegykői születésű Zámbó Terézia és férje, Koller József. Nevét a helyi madárvilág egyik jellemző képviselőjéről, a nagy kócsagról kapta, a madár alakja a díszes bejárati kapun is megjelenik. A kócsag a természetvédelem […]

2017. augusztus 21. hétfő

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább