Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2011. június 23. csütörtök

Szélrózsaház

A Green Press blogon olvastam erről a házról és egyből az jutott eszembe, hogy az energiatudatosság követelményeinek nem feltétlenül a sivár kockaházak fognak megfelelni, hanem azok, amik kellően kreatívak tudnak lenni. Mármint a tervezőjük.

Az itt látható megoldással találkoztam már folyón átívelő hídon is, ahol nem csak a szél energiáját fogják be, hanem az aszfaltba integrált napelemek segítségével a napenergiát is.

Ide tartozik a nap energiájának a „befogása” is. Legtöbben csak a tetőn ferdén elhelyezett napelemet és napkollektort tudunk ehhez elképzelni, pedig számos más módja is megtalálható már.

Ilyen a teljes függönyfalat borító igen-igen vékony fólia, mint amilyen a Nanosolar fólia, ami egy napelem (!) vagy akár az üvegre is ragasztható átlátszó napelemes fólia, vagy a fix külső napvédő lamellák felhasználása napelemként (amitől védeni kell a házat, pont azt használjuk fel áramtermelésre. Nyilván idesorolódik a magyar fejlesztésű napelemes cserép is.

Ezek legtöbbje még persze elég drága, de az már most is látszik, hogy az alkalmazásuknak csak a kreativitás fog határt szabni, mert pár éven belül a napelemek és a napkollektorok olyan természetes módon fognak beépülni az építészeti eszköztárba és úgy fognak minket körülvenni, hogy alig vesszük észre őket vagy legalábbis nem csak mint épületet csúfító, de kötelező épületgépészeti berendezést.

Izgalmas világ!

forrás: Green Press: Szélrózsaház, avagy „lyukacsos” ökotorony Miami-ból

Hozzászólások (10): megnézem

  • Kálmán László

    2011. június 23. csütörtök 07:48

    #80839

    Mi is ebben a fenntartható?
    1.000.000 tonna beton és néhány kW villamos teljesítmény?
    A napelemek előállításához közel annyi energia szükséges, mint amennyit élete során termel.
    Örülnék, ha valaki definiálná építész szempontból a fenntarthatóságot, mert ezek a példák nem azok.

  • meregzsakk

    2011. június 23. csütörtök 08:24

    #80841

    A híd nem fog összedőlni egy nagyobb viharban?

  • Kocsis Krisztián

    2011. június 23. csütörtök 09:09

    #80842

    [re=80839]Kálmán László[/re]:

    Valahol azért el kell kezdeni a fejlesztést. A Ferrari sem közvetlenül az ekhós szekér után jött.
    Én mindenképp követendő példának tartom az ilyen jelleg ötleteket, mert lehet ,hogy most éppen nem túl gazdaságos de mindenképpen a megfelelő irányt jelöli ki.
    Abban viszont egyetértek ,hogy a betonnal tényleg sürgősen kezdeni kell valamit, mert már szinte minden lehetőségét kihasználtuk.

  • Kálmán László

    2011. június 23. csütörtök 09:13

    #80843

    [re=80842]Kocsis Krisztián[/re]:
    Bocs, egy Ferrari fenntartható?

  • Huszti István

    2011. június 23. csütörtök 09:19

    #80844

    [re=80842]Kocsis Krisztián[/re]: A betonnal kapcsolatban szerintem még nagyon sok lehetőség van.

  • Kocsis Krisztián

    2011. június 23. csütörtök 11:51

    #80850

    [re=80843]Kálmán László[/re]:
    Nem arra céloztam ,hogy egy Ferrari fenntartható-e ,hanem arra , hogy egyfolytában fejleszteni kell, új dolgokat kell kreálni. Legyen az épület, autó, napelem,építési alapanyag vagy bármi. Ami most éppen méregdrágának tűnik ,vagy lehetetlennek, abból később még lehet valami jó is.
    És egyébként ,honnan tudjuk azt ,hogy ami most gazdaságtalan/ vagy lehetetlennek tűnik nem-e abból lesz a jövő technológiája ami leváltja pl.: a vasbetont.
    Pont ez a baj, hogy még mindig a kályhától akarunk elindulni. van egy határ ahol minden anyag, technológia eléri a saját határait, ezért kell vmi újat kitalálni a semmiből.
    Ha most nagyon szélsőséges példát akarnék felhozni, akkor azt mondanám amit Scoty az Enterprise gépésze a Star trek-ben a polikarbonát gyártó mérnöknek:
    -6 hüvelykes plexi helyett itt az átlátszó alumínium 1 hüvelyk vastagságban és ugyanazt tudja.

    Miért ne? Honnan tudjuk , hogy nem lesz feltalálva és nem lesz gazdaságos?

  • Kálmán László

    2011. június 23. csütörtök 14:56

    #80853

    [re=80850]Kocsis Krisztián[/re]:
    Igen, igen csak jó lenne olyan irányba fejleszteni, ami nem energiafaló, mert ezen technológiák mind zsákutcák, az energiaárakat figyelve.

  • TÜKE

    2011. június 23. csütörtök 15:35

    #80855
  • Satyi

    2011. június 23. csütörtök 16:03

    #80856

    „A napelemek előállításához közel annyi energia szükséges, mint amennyit élete során termel.”

    Ez nem így van. Akár a 10szeresét is visszahozza, más kérdés hogy ehhez kellhet 20-40év…

    https://mdsolar.blogspot.com/2008/01/eroie.html

    Más kérdés hogy ha mindenki ezt rakna a tetőre, nem lenne annyi nyersanyag.

JÓTANÁCS
Smart Grid … eladhatjuk majd a szomszédnak is a napelemeinkkel termelt áramot

„… Teljesen átalakíthatják az energiaellátás ma ismert rendszerét az iparágban zajló folyamatok a nem túlságosan távoli jövőben. Így előbb-utóbb Magyarországon is lehetővé válik az úgynevezett mikrogridek alakítása, amelynek alkalmazásával akár a szomszédunktól is tudunk majd áramot vásárolni és viszont; a blockchain technológia közvetlenül összekötheti majd a fogyasztókat és termelőket; az új energiatárolási lehetőségek pedig versenyképes […]

Smart Grid … eladhatjuk majd a szomszédnak is a napelemeinkkel termelt áramot
2017. augusztus 16. szerda
EGYÉB
115 milliárdos energiahatékonysági program családi és társasházaknak

… A februárban jelzett 33% helyett már 10%-os önerő is elegendő lesz annál a lakossági energetikai felújítási programnál, amely ősztől nyílik meg és ma jelentette be a Magyar Fejlesztési Bank. Az uniós hátterű program 115 milliárd forintos kerete ráadásul 20 milliárdos magyar kerettel megtoldható lesz a kereslet függvényében. Márpedig a kis önerővel és az akár […]

115 milliárdos energiahatékonysági program családi és társasházaknak
2016. június 5. vasárnap

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább