500, bizony, dalolva ment …
Talán meglepőnek tartják, hogy motorbemutatót látnak a kooseptar.hu-n, ennek egyetlen oka van, a kifejlesztője Hegedűs Zsolt építész, aki elsősorban dombházak tervezésével és építésével tette ismertté a nevét. Hosszú évek óta azonban egy egészen más irányban is dolgozik, mégpedig alternatív járműveket fejleszt.
A Solo és Duo nevű környezetkímélő autók – jellegzetes szappanforma alakjukkal állandó kiállítási tárgyai voltak a járműipari kiállításoknak, de az ökologikus életmódot és építést előtérbe helyező bemutatóknak is.
A Solo-Duo névre keresztelt autóról nyilván már majdnem mindenki értesült. Időről időre felkapják a híradások aztán nem történik semmi áttörés. Legutóbb akkor hallottunk róla, amikor Károly hercegnek is bemutatták a szuper energiatakarékosnak elképzelt autót, mely akár pedállal is hajtható. Ez nem vicc, a fejlesztői úgy vélik ennek lehet kereslete nálunk a becsült 3-4 millió forintos ár mellett.
a kép forrása: Autonóm ház
Jó volna azt hinni, hogy a magyar kreativitás egy új fokára léphetünk és a világ minket fog irigyelni, de sajnos ettől nem kell félni. A fejlesztés pillanatnyilag megrekedt valahol 2008 táján. Ebben nem a kreativitás hiánya játszhatott közre, vélhetően sokkal inkább annak a felismerése, hogy az elképzelés egyszerűen megvalósíthatatlan.
Persze most megint le lehet támadni, mint a Vekla esetében, hogy már megint ellendrukkerkodok, pedig, hát a magyar feltalálói elme ….. Nos egy ilyen projektben megint nem a magyarkodást kell látni, hanem a színtiszta műszakiságot. Minden tiszteletem az építészé, de azt hiszem egy autó megkonstruálása, különösen egy sosem volt autótípusé kissé többet igényel a puszta lelkesedésnél, ez ugyanis ma a világ egyik legnagyobb iparága, és egyben talán az egyik legfejlettebb iparága, ahol még a legnagyobbak is kénytelenek szövetkezni, hogy talpon maradhassanak és képesek legyenek valami igazán újat létrehozni. Dollár milliárdokat költenek el a fejlesztésre, a CO2 kibocsátás csökkentésére, autók tucatjait törik porrá, hogy vizsgálják mennyire védi meg az utasaikat?
Ehhez képest azt állítani 2008-ban, hogy 2012-ben várható(volt) a Soló gyártása, nem több, mint a laikusoknak odadobott gumicsont, de fogalmazhatnék úgy is, hogy szemfényvesztés. No nem azért mert a szuper energiatakarékos autó felnyíló ajtajait elektromos motor nyitja és zárja (puff neki takarékosság), hanem mert pusztán attól, hogy elektromos egy autó, attól ma már senki sem dob hátast. Ha majd valaki kifejleszt olyan napelemet, ami képes egy 4 személyes autót eljuttatni 2-300 km-re, akkor beszélhetünk forradalomról, de amíg gázos, szenes erőművek termelte villany-nyal megy, addig ez pontosan ugyanolyan környezetszennyező marad.
Ön bele merne ülni egy olyan autóba, aminek a töréstesztje nem felel meg az autóipari normáknak, de továbbmegyek, olyanba, aminek nem is volt töréstesztje?
Az pedig csak hab a torán, hogy a mára közel 500 millió Ft-ot felemésztő kísérlet vajon hány életképes ötlet elől vett el igen komoly ÁLLAMI forrásokat? Ezt ugyanis nem egy őrült, de gazdag magánember, hanem mi, kedves olvasók finanszíroztuk az adónkból. Igen, jól olvasták, közel 500 millióba fáj ez nekünk. Csak eddig! A motor kifejlesztése 200 millió Ft-ot emésztett fel!
És akkor jöjjön a fenti képen látható motor, ami azért került előtérbe, mert vélhetően a fejlesztők belátták, túlontúl nagy fába vágták a fejszéjüket, megpróbáltak egy kevéssé kanyargós pályán elindulni. Igy született meg az összecsukható elektromos motor.
A probléma ezzel megint az, hogy ebben nincs semmi találmány és eredetiség. Elektromos kerékpárt és motor jó régen gyártanak már, sőt ezek közül számos összecsukható, ahogy önkritikusan épp maguk a fejlesztők mutatták be a saját blogjukban. A Totalbike cikke.
A motorral csak az alábbi problémák vannak:
1. minden fő alkatrészét beszállítóktól szerzik be (motor, sebváltó, kerekek,stb), kizárólag a vázat gyártanák maguk
2. a 30 km-es hatósugár alkalmatlanná teszi városi használatra is
3. ugyan összecsukható, de látható az alábbi videón, mennyire körülményes, hosszadalmas. Ez nem az a kategória, hogy hopp kipattanok az autóból és összeszerelem.
4. Ki lehet a célcsoport?
5. az összecsukhatóság oltárán feláldozták a használhatóságát és a dizájn. Mondjuk ki bátran: ez ritka rondán néz ki.
6. Ki fogja ezt megvenni 800.000 Ft-ért, amikor 500 eFt-ért márkás robogót kapunk
7. Kis kerekes robogót ma már nem fejleszt senki, mivel a városban használhatatlan az úthibák miatt. Nekem 4 évig volt kis kerekes robogóm, állandóan attól rettegtem, mikor szorítanak le az útról és megyek bele egy mélyebb csatornalefolyóba, amitől azonnal fejre állok. Ma nagy kerekes robogóval nincs ilyen félelmem.
Ha már egy versidézet a cikk címe, zárásul egy hasonlóan ismert filmbéli párbeszédet idéznék, merthogy igencsak idevág:
Pelikán: Azért van egy kis rossz érzésem. Miért kell ekkora felhajtást csinálni? Mégiscsak becsaptuk az embereket.
Virág elvtárs: Ugyan, kit csaptunk be? Magunkat? Mi tudjuk, miről van szó. A kutatókat? Azok örülnek, hogy plecsni van a mellükön. A széles tömegeket? Azok úgyse esznek se narancsot, se citromot, de boldogok, hogy velünk ünnepelhetnek. Az imperialistákat? Ühüm, azoknak alaposan túljártunk az eszén. Nem szeretnék most a helyükben lenni! Kiadtuk a jelszót: legyen magyar narancs! És lett magyar narancs. Mi nem ígérgetünk a levegőbe, Pelikán.
[poll id=”52″]
És ha már elmerültünk a közlekedési „újdonságokban”, nem lehet kihagyni egy másik magyar fejlesztést, ami vélhetően ugyanúgy nem fog elterjedni, de legalább a fejlesztése sem igényelt sok-sok száz millió állami forintot. Cserében viszont roppant ötletes és pofon egyszerű. Ráadásul még olcsó is.
Ez a GausWheel, amiről én cca. 2 éve olvastam először, de megvallom – nyilván mert mostanság nem járok sűrűn Bp-re – még sohasem láttam az utcán élőben.
Tényleg látta már valaki utcán a GausWheelt?
A legújabb változat már nem egy kerekes, hanem van egy hátsó bolygókereke, így állítólag stabilabb, de a kis méret miatt ugyanaz a probléma, mint a kis kerekes mopeddel.
Hozzászólások (12): megnézem
TÜKE
2011. április 15. péntek 05:15
Már a cím is tetszett ! 04.11-én volt a Költészet Napja ! Ne bonyolítsam most, épp’ elégszer említődik a pénz költészete. 🙂
Nekem tetszett a téma ! Egyáltalán nem lepett meg,hogy ilyesmiről is lehet olvasni a blogban.
Nagyon nem szeretnék demagóg lenni !
Bocs’ maga az autó nem különösebben érdekel.
Én anno ezt a cikket olvastam https://nol.hu/tud-tech/20110402-az_akkuban_is_eros_a_magyar_agy Csak-csak említődik benne más adat is, esetleg karbon-kompozit test és az akkumulátor. Én nem tudom, hogy az a 200 vagy 500 millió Ft a fejlesztésre az állami támogatás lenne ? Szerintem minden relatív ! Igen, magam is gyakran elgondolkodom, (sic!) hogy ilyen pénzösszegeknek,esetleg más területen jobb helye lett volna ? Ki-ki döntse el maga. Említődik egy pályalehagyó építész is,én feltételezem, hogy egy „csapat” foglalkozik ezzel a témával,és már attól is többe kerülhet a fejlesztés. Nagyon laikus vagyok, bizonyára ők is fizetnek adót és egyéb járulékokat.
Ha már más járművek is említődtek, olvasgatok egy blogot https://zetabicikle.blogspot.com/ és abból tudom https://ambingra.hu/ Budakalász, egyetlen ilyen bolt ?- stb. remélve, nem reklám !
Magamról :érvényes jogosítványom van, autónk van, nem vezetek ! Sem kerékpárom,sem motorom sosem volt. Valahogy nekem, mindezek nem tartoznak az érdeklődési körömbe. Értsd: használatuk. 🙂
Csatornafedelekkel valóban vigyázzatok ! -de az egy más téma. Bár Pécsett is voltak kísérletek, hogy hogyan lehet(ne) a hibákat kiküszöbölni.
Koós Miklós
2011. április 15. péntek 06:53
korábban a honlapon szerepelt egy 600 milliós állami támogatási szám is, azonban az az oldal már nem elérhető. Ez tisztán támogatás, ezért is felháborító. Egy ilyen projektbe komoly ember a SAJÁT PÉNZÉT nem öli bele
TÜKE
2011. április 15. péntek 07:09
[re=79749]Koós Miklós[/re]:
Derűs Napot ! Kösz’ a választ, ha én inspiráltam volna.
Tudom /érzem ez sem épp’ ide tartozna :
https://www.nana.hu/u18/kozossegi-halo/ha-pentek-akkor-facebook-107177.html
Elnézést !
Szabóbácsi
2011. április 15. péntek 09:33
Szerintem ott van a kutya elásva hogy nagyon sok jókezű, de erkölcstelen építész forgolódik a világon mindenütt. Rafinált formatervekkel, elképesztő dizájnnal becsomagolják a hitvány gagyit. Kíváló ékesszólással megtámogatják ezt a sajátos építész halandzsával is. Kifejezetten a sznobokra hajtanak, ami a buta, de gazdag ember lehúzása. Nagyon sok építészt széplelkűnek tűnő, báránybőrbe bújt farkasnak vélek.
A fenti autóféleséggel, motorkával is ugyanez a helyzet. Feltalálták újfent a melegvizet amit speciális, de nem innovatív megoldásokkal igyexenek eredetieskedővé tenni. Egy ekkora autószappan annyi felesleges idomot, teret tartalmaz, hogy eleve túlméretezett, gazdaságtalan, nehéz. Kb. 20 éve jött ki a BMW E1 autó kis szériában, nem látok sok előrelépést.
Villanykerékpár, motorocska me hemzseg az Alföldön mostanság is.
Ok, csinálják a játéxereiket, de ne közpénzből!!! Azt fizessék vissza, mint már megtörtént máshol is.
Jesu
2011. április 15. péntek 10:24
Totál egyetértek. Ez egy pénzmosoda. 🙁
PL. a legnagyobb felmutatható érték, amit létrehoztak az, hogy építettek egy cégközpontot. Valóban, ez marha fontos egy cég életében, amikor a béka segge alól akar kiugrani egy fejlesztéssel. No de ne legyünk naívak, erről itt szó sincs, amikor 100 milliókat lehet elkölteni semmittevésre, minek dolgozni?
🙁
Gőczey András
2011. április 15. péntek 10:56
A „kiskerekű” moped problémájához semmi köze a Gauskeréknek! Ez egy városi kerékpár-szerű közlekedési vagy sporteszköz. Ami út jó a kerékpárnak, jó a Gauskeréknek is. Jómagamnak van némi köze a megszüléséhez. Az első életképes prototipus gyártása most kezdődött meg,- értelemszerűen Kínában. ld. hg.hu -n.)Lehet, hogy lesz itthon is gyártás.Pár éve a Magyar Formatervezési Díjat elnyerte az egykerekes változat. Úgy látszik vonzzák az építészeket a guruló kiskütyük megalkotása.A gördeszka is aludt sokáig mire sikeres lett.Ödvözlettel: G.András
Huszti István
2011. április 15. péntek 14:42
Valaki árulja el, hogyha kitalálok valami jópofa dilettáns hülyeséget, akkor hol tudok kapni több száz millió támogatást? Ha valaki tudja a módszert szóljon, a hülye ötletekkel nem lesz gond.
Koós Miklós
2011. április 15. péntek 14:57
szeretem, amikor hazafias oldalról közelitenek meg egy alapvetően műsuaki dolgot, akárcsak a vekla esetében. Idézet az „erdély ma” lapból:
„Az Antro nem más, mint a nyugati gyártókat megszégyenítően hatékony és olcsó autó … A gyártó szerint az Antro 2012-ben kerül a piacra …”
Hogyan is szólt az a híres párbeszéd:
Pelikán: Azért van egy kis rossz érzésem. Miért kell ekkora felhajtást csinálni? Mégiscsak becsaptuk az embereket.
Virág elvtárs: Ugyan, kit csaptunk be? Magunkat? Mi tudjuk, miről van szó. A kutatókat? Azok örülnek, hogy plecsni van a mellükön. A széles tömegeket? Azok úgyse esznek se narancsot, se citromot, de boldogok, hogy velünk ünnepelhetnek. Az imperialistákat? Ühüm, azoknak alaposan túljártunk az eszén. Nem szeretnék most a helyükben lenni! Kiadtuk a jelszót: legyen magyar narancs! És lett magyar narancs. Mi nem ígérgetünk a levegőbe, Pelikán.
Jesu
2011. április 16. szombat 12:15
Miklós: ott a 10 pont!
biosolar
2011. április 17. vasárnap 20:36
Az ilyen felelőtlenül elköltött állami támogatások értelmetlenségéről mindig a mások nemi szervének csalánnal történő illetése jut az eszembe.
Nagyon jó lobbista lehet a project tulajdonosa, aki évente kerül be a médiába a bulvársajtónak könnyen eladható „szenzációs magyar találmány” témájú csemegékkel.
Kheopsz napórája
2011. május 5. csütörtök 00:01
[…] Kollégám! (Gaus) kerekemmel kapcsolatban megjelent cikked alapján figyeltem fel blogodra. Talán érdekes lehet néhány Egyiptommal kapcsolatos kutatásom […]
Solowheel
2011. szeptember 3. szombat 00:02
[…] fejlesztésű elektromos robogót, ami a sok elismerés mellett számos kritikát is kapott. Mi is beszámoltunk róla, kiemelve, hogy az igen tetemes állami forrásokat is felemésztő fejlesztés vélhetően […]