Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Huszti István
2011. március 11. péntek

Várostervezési szempont-e a futás? 2. rész

Annak érzékeltetésére, hogy mit jelenthet a tervezésnél a futás szempontjának figyelembevétele tettem egy sétát GPS-szel és fényképezőgéppel felszerelkezve a Papp László Budapest Sportaréna (továbbiakban „kavics”) körül. Pontosabban a példa kapcsán az a helyes szóhasználat, hogy mit jelenthetett volna.

Mielőtt elkezdeném a séta ismertetését szólnék néhány szót a kavicsról. A szakmai olvasók bizonyára tudják, de remélem nem csak kollégák olvassák, az épület Skardelli György kiváló építész és csapatának munkáját dicséri. Fontosnak tartom ezt nem csak azért megjegyezni, mert a kavics egy olyan épület, amire méltán büszkék lehetünk, hanem azért is, mert a fellelhető kommentekben elfelejtik megnevezni a tervezőket, de mindig külön bekezdésben megemlékeznek az átadáson celebráló politikusról – furcsa értékrend, de furcsa korban élünk.

A kavicsot bemutató honlapon az alábbi olvasható:

„Az épület tervezői olyan közparkot álmodtak a parkolók fölé, amely nem csak találkozási pont lehet, hanem ahol az emberek szívesen töltik szabadidejüket. A gránit borítású óriási teraszon található a jegyiroda, a parkolók feljárata és az épületbe történő bejutás is innen történik.”

Nos nézzük meg a közparkot abból a szempontból is, hogy az „emberek” csoportba én a futókat is beleértem.

A mellékelt Google térképre feltettem a GPS által rögzített útvonalat és beszámoztam a jellegzetes helyeket, amikről a sorszámozásnak megfelelően fotókat készítettem. A bemutatás ennek sorrendjében történik.

A metró kijárattól indulva a Hungária krt. felé jól látható a képen a védett, világítással rendelkező sétány, ami a homo futót (talán volubilis?) mozgásra ingerli és bizonyára nem lehetne ellenállni a kísértésnek, ha nem gránitlapok, hanem rekortán lenne a burkolat. A futás helyett én csak elmerengtem – nem is biztos, hogy a gránit olcsóbb a rekortánnál.

A képzeletbeli futás majdnem 200 méter után egy balkanyart vesz, ahonnan egy kellemes ív hívogat tovább, lehet gyorsítani.

A lendületnek ez a barátságos kerítés vet véget, itt a közpark „zárt parkká” változik, ami szépen kiépítve mutat fityiszt – ugye szeretnél itt tovább menni, de nem lehet. Lehet viszont lemenni egy acél traverz lépcsőjén a lenti forgalomba. Kényszerűen ezt tettem én is és az úttest mellet folytattam az utat.

A parkolószinten végigmenve jól látható, hogy a fenti sétány a szerkezet konzolos részére esik, a garázsok lefedésére már nem szolgál. Önkéntelenül is felmerül a kérdés, hogy ha már drága pénzért megépült a konzolos sétány, akkor minek zárták le?

A TITKOK hídja! Az egyszerű ember -még ha futó, akkor is – arra gondolna, hogy azért építették ezt a hidat, hogy a tervezők által megálmodott közparkból a forgalom felett át lehessen jutni a szoborparkba, csupa gyanús tevékenység, mint sétálás, focizás a gyerekkel, napozás, meg hasonlók miatt. Bizonyára kell lenni valamilyen nagy titoknak ahhoz, hogy a hidat minden irányból lezárják a megépítése óta (2003). Igen, csak ez lehet a magyarázat, van valami nagy nemzetbiztonságot érintő titok a hídon, amit nem szabad tudni és feltehetően vagy 80 évre titkosítottak.

Ha átjöhetnénk a hídon, arról leérve egy rövid füves részen át a szoborpark salakjára jutnánk. Itt kinek kedve szerint lehet futni egy néhány belső kőrt, vagy lenyomni néhány sprintet és ha van kedv folytathatjuk a futást a stadion külső körén.

Letérve a salakról következik a stadion külső kör. Itt még jelen állapotában is lehet síkon futni, vagy – ha jól számoltam – legyűrni több, mint 1200 lépcsőfokot, vagy le-fel rohangálni a rámpákon.

Kedvenc rámpám.

Visszatérve a szoborparkba egy lendülettel felfuthatnánk a másik TITKOS hídra, ha nem állná az utunkat kerítés, acélrács.

Ezzel a séta végére értem. A GPS szerint, fejben kiegészítve a be nem járható utak hosszával kb. egy 2500 méteres kört tettem (tehettem volna), ahol nincs gépjárműforgalom, van világítás és ha lenne rajta egy műanyag sáv, akkor még kellemes futás is ígérkezne. Megvan a szerkezet, megvannak a hidak, szinte minden kiépített, egy 2 méteres műanyag futósáv a gránittal azonos költségű – a kerítéseket elbontva akár így is használható lenne egy kis takarítás után – , de mégsem működik. Talán ha a futás tervezési szempont lett volna………?

Huszti István amatőr futó és építész

Hozzászólások (4): megnézem

  • TÜKE

    2011. március 11. péntek 06:57

    #79060

    Okos gondolatok !
    Pécsett a „Kodály Zoltán” Hangversenyterem és …. fogalmam nincs,mi a neve,- annyiszor változott,- tervezőit sem nagyon „emlegetik” – (bocs’,hogy igazán én is beírhattam volna itt és most.) Van még az a kedvelt mondásom is (bár plagizálás) „a polihisztorok kora lejárt!” (?) – nem hinném, hogy lenne értelme,mindent „kívülről” tudnunk ! (?) – viszont (én) ha nem tudok valamit,és szükségem van rá,- megnézem pl. a neten. (régebben lexikonokban)
    Más téma, hogy pl. -napjainkban – több tíz/százezren (?) kapásból megmondják, kicsoda…pl. Szandika…vagy Alekosz ?-(vagy hogy’) – de ez egy más történet !
    Másik ismételt plagizálásom : „Bánjatok úgy az emberekkel,mit a szeméttel!-és az lesz belőlük!” (vagy valami ilyesmi)
    Végül – épp’ tegnap olvastam :
    Ki a magyar sztár ? – az, akinek a parasztok integetnek !
    (Vágvölgyi B.András könyvéből – valaki másnak a találó mondása.)
    A témához :
    Bár a bp.-ikek jobban tudják,- ” LED-es világítás a margitszigeti futópályán” < Google keresőbe írva
    (2700 m- stb.) –

  • rokalaci

    2011. március 11. péntek 10:41

    #79065

    De jó lenne ez a futókör!!!! Először elég volna HA valami JÓ tündér cak az akadályokat venné el az útból… Akár azt is ki lehetne írni, hogy „Nemzeti Futókör” 🙂 csak alkalmas legyen a körbefutásra. a Városliget és a Népliget között lakóknak is lenne egy jó kis futóhelyük… A syma csarnokban, vagy arra alkalmas helyen egy öltöző-WC /jeggyel/ is segíthetné a szabadidős sport terjedését.

  • Hawaii

    2011. március 11. péntek 14:38

    #79070

    Helytelen hozzáállás! Ez valójában kreatív akadályfutó pálya. Nincs ezzel semmi baj. 🙂

  • Huszti István

    2011. július 24. vasárnap 09:05

    #81142

    ÉRTÉKRENDEK.

    A Stadion körül van egy 1100 méteres kör. Ezen eddig többen bringáztunk, vegyesen sportolók és amatőrök. Én a futást szoktam kiegészíteni a kerékpárral és itt mind a kettőre volt lehetőség, meg nem a városi forgalomban kellett kerekezni. Írom azt, hogy VOLT, mert a biciklistákat kitiltották a stadionkörről. Érdeklődtem a kapunál az őröktől, hogy mi az oka, azt mondták, hogy egy bringást „elcsapott” egy autó és ezért a vezetőség elrendelte, hogy a körön nem szabad kerékpározni.
    Tudni kell azt, hogy itt mindig vegyes forgalom volt, egyrészt sokan az edzőpályához mennek kocsival, de a billiárd klub közönsége is behajt, valamint van egy átmenő forgalom az „ügyes” autósoknak, akik így rövidítik le az utat a Récseihez. Autó centrikus világnézetű városunkban joggal mondhatják azt, hogy akkor mit keresnek itt a kerékpárosok. Nyilván a vezetőség is így gondolta és a későbbi balesetek elkerülése végett hozta a rendelkezést.
    Ebből a logikából kiindulva viszont ki lehetne tiltani a futókat, a gyalogosokat, görkorisokat mert ők is használják a kört (nem ötletet akarok adni). Csak példaként mondom, hogy edzésre menő gyerekek csoportosan járnak itt, sokszor együtt futnak a szobor parkba, vagy lépcsőzni, vagyis a kör az edzés egyik helyszíne is. De példaként mondanám el, engem nappal, futás közben „csapott” el majdnem egy tolatós autós, mobiltelefonnal a kezében és kiderült, hogy azért van ott, mert a barátnőjével ez egy jó „randihely”.
    Lehetne-e ezt másként is ? Igen, csak az ÉRTÉKRENDEK !
    Ha abból indulnánk ki, hogy egy sport területen a sportolás fontosabb, mint az autózás, akkor esetleg a billiárd klubhoz lehetne kb. 200 métert gyalogolni, az edzésre menők ezt bizonyosan bevállalnák, az átmenő forgalmat pedig tényleg meg lehetne szüntetni (természetesen a hivatali és kiszolgáló forgalom ellenőrizve szükséges, de ez igen minimális és lehet figyelmesen lassan menni).
    Nincsenek illúzióim, csak leírtam. Nem lehetnek nagy elvárásaim, ha a városban a biciklis sávban a nagy fekete autók mellett a rendőr autó is parkol, ha a városi vezetésnek írt levére semmi válasz nem jön, ami egy esetleges stadioni futópályáról és városi sportról szól. Elvégre a külföldön lopáson ért szurkolókat ki kell szolgálni.

    ui. Ami azt illeti a sportusziban milyen jó vizibulikat lehetne tartani, csak az úszók ne zavarnának.
    Huszti István

HÁZ-TERV
Milyen lesz Debrecen 200 milliárd elköltése után?

Új strand, új pályaudvar, új ipari park, új vásárcsarnokok, átépített Petőfi tér, rendelőfelújítás, óvodafelújítás – egyebek mellett ilyen részei vannak az Új Főnix Terveknek Debrecenben. A 200 milliárdos, uniós pénzből finanszírozott programhoz látványos animációt készítettek, amelyben minden tökéletesnek tűnik. Forrás: Gazdaság: Utópisztikus videón mutatják meg, milyen lesz Debrecen 200 milliárd elköltése után – HVG.hu

Milyen lesz Debrecen 200 milliárd elköltése után?
2017. február 14. kedd
HÁZ-TERV
Smart City | összehangolják a hazai okos város fejlesztéseket

A városi életminőség javítása mindenütt a világon kiemelt fontosságú. Még 2009 elején egy külön kis sorozatot szenteltünk a témának „Szebb jövő” címmel. Ennek keretében írtunk a híressé vált bogotai kisérletről, illetve idéztük Bardóczi Sándor írását „a lassulás erény: a CittàSlow mozgalom” címmel. A “Lassú Városok” eszményképe Itáliából indult 1999-ben, a lényege pedig az emberközpontúság és az élet minőségének […]

Smart City | összehangolják a hazai okos város fejlesztéseket
2017. február 1. szerda

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább