Guruló luxus | Orient Expressz, Európa
Még ez év májusában elkezdtem egy kis sorozatot a luxusvonatokról, csak aztán abba maradt. Épp folytatni akartam volna, amikor láttam, hogy időközben megjelent egy remek cikk az Orient Express-ről a ágy – asztal – tv nevű blogban. Feleslegesnek tartottam volna még egy ugyanilyen cikket összeállítanom, így megkértem Ben-t, hogy hadd tükrözzem a cikkét itt a kooseptar.hu-n. Olvassák Ben írását az Orient Express-ről:
Egyszer pont arra jártam, amikor a Nyugatiban bent állt az Orient Express. Próbáltam visszafogni magam, hogy ne viselkedjek úgy, mint egy kisgyerek, tartottam a természetes menettempót, de közben fél szemmel megpróbáltam bekukucskálni az ablakokon. Megbabonáztak a fényesfekete vagonok.
Még az sem tudta szétrombolni a fílinget, hogy bekúszott az agyamba Galambos Erzsi hangján az ‘Itt a lux, itt a lux, itt a luxusvonat, fogd a cso, fogd a cso, fogd a csomagomat…”.
Az Orient Expressz 1883-ban indult el első útjára. Az útvonal eredetileg Párizstól a Duna román szakasza mentén található Giurgiuig tartott, Bécs, Budapest és Bukarest érintésével. A századforduló idején fénykorát élte a vasúti utazás. 1906-ra elkészült a világ akkori leghosszabb alagútja, a 20 kilométer hosszú Simplon-alagút, amely jelentős mértékben lerövidítette a Párizs és Velence közötti menetidőt. 1921-re az Orient Expressz már meghosszabbított útvonalon, Simplon Orient Expressz néven egészen Isztambulig közlekedett.
A legendás vonat aranykora az 1920-30-as években volt. A II. világháború után azonban Európa politikai és gazdasági légköre megváltozott, és ezzel leáldozott az Orient Expressz szerencsecsillaga. Költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be, hogy a vonat állni tudja a versenyt az egyre népszerűbb légi közlekedéssel, és az 1950-es években másodosztályú kocsikat csatoltak a szerelvényhez. Az Orient Expressz dicsősége minden erőfeszítés ellenére hanyatlásnak indult, míg 1977 májusában végleg megszüntették.
A híres vonatot egy amerikai vasútbarát vállalkozó, James B. Sherwood mentette meg a feledéstől. 1977-ben megvásárolta az Orient Expressz két hálókocsiját és újraélesztette a legendát: 35 hálókocsit, ülőkocsit és étkezőt újíttatott fel, és valóra váltotta álmát, 1982. május 25-én a Venice Simplon Orient Expressz elindult első útjára Londonból Velencébe.
folytatás: Orient Expressz – ágy – asztal – tv.
***************
Kiegészítés Ben anyagához
fotó: Wikipédia
Az eddig bemutatott vonatok:
Hozzászólások (3): megnézem
TÜKE
2010. november 6. szombat 04:21
Furcsa dolgokat produkál az Élet ? A napokban olvastam (origo.hu) Árpa Attila:Nem vagyok egy naiv tinilány c. cikket (Googleba írva megtalálható) sok fotóval és olyan érzésem volt,hogy az Orient Expressz egyik kocsijában ülnének ? Később találtam ezt : https://belvaros.blogspot.com/2010/08/mav-vagonbol-orient-express.html Ezen esetleg sírjunk/vagy nevessünk ?- vagy részemről – no comment! 🙂 Az én kiegészítésem : a Galambos Erzsi által énekelt dalnál jutott eszembe, hogy az duett lehetett? Kis keresés után (hanglemezen) Ráthonyi Róberttel együtt énekelte. Persze nem tudtam, Harmath Imre-Fényes Szabolcs : Maya c. operettből. (1931) Természetesen ez a téma is tetszett ! 🙂
TÜKE
2010. november 6. szombat 07:55
Valahogy reggel nem jelent meg, amit ide írtam. Sebaj.
Most csak annyit, egy ilyen blogot (?) találtam hozzá !
https://belvaros.blogspot.com/2010/08/mav-vagonbol-orient-express.html 🙂 vagy 🙁
Amichay
2010. november 6. szombat 21:42
Holnap utaznék…
Nagyon klassz!