Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2010. november 6. szombat

Guruló luxus | Orient Expressz, Európa

Még ez év májusában elkezdtem egy kis sorozatot a luxusvonatokról, csak aztán abba maradt. Épp folytatni akartam volna, amikor láttam, hogy időközben megjelent egy remek cikk az Orient Express-ről a ágy – asztal – tv nevű blogban. Feleslegesnek tartottam volna még egy ugyanilyen cikket összeállítanom, így megkértem Ben-t, hogy hadd tükrözzem a cikkét itt a kooseptar.hu-n. Olvassák Ben írását az Orient Express-ről:

Egyszer pont arra jártam, amikor a Nyugatiban bent állt az Orient Express.  Próbáltam visszafogni magam, hogy ne viselkedjek úgy, mint egy kisgyerek, tartottam a természetes menettempót, de közben fél szemmel megpróbáltam bekukucskálni az ablakokon. Megbabonáztak a fényesfekete vagonok.

Még az sem tudta szétrombolni a fílinget, hogy bekúszott az agyamba Galambos Erzsi hangján az ‘Itt a lux, itt a lux, itt a luxusvonat, fogd a cso, fogd a cso, fogd a csomagomat…”.

Az Orient Expressz 1883-ban indult el első útjára. Az útvonal eredetileg Párizstól a Duna román szakasza mentén található Giurgiuig tartott, Bécs, Budapest és Bukarest érintésével. A századforduló idején fénykorát élte a vasúti utazás. 1906-ra elkészült a világ akkori leghosszabb alagútja, a 20 kilométer hosszú Simplon-alagút, amely jelentős mértékben lerövidítette a Párizs és Velence közötti menetidőt. 1921-re az Orient Expressz már meghosszabbított útvonalon, Simplon Orient Expressz néven egészen Isztambulig közlekedett.

A legendás vonat aranykora az 1920-30-as években volt. A II. világháború után azonban Európa politikai és gazdasági légköre megváltozott, és ezzel leáldozott az Orient Expressz szerencsecsillaga. Költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be, hogy a vonat állni tudja a versenyt az egyre népszerűbb légi közlekedéssel, és az 1950-es években másodosztályú kocsikat csatoltak a szerelvényhez. Az Orient Expressz dicsősége minden erőfeszítés ellenére hanyatlásnak indult, míg 1977 májusában végleg megszüntették.

A híres vonatot egy amerikai vasútbarát vállalkozó, James B. Sherwood mentette meg a feledéstől. 1977-ben megvásárolta az Orient Expressz két hálókocsiját és újraélesztette a legendát: 35 hálókocsit, ülőkocsit és étkezőt újíttatott fel, és valóra váltotta álmát, 1982. május 25-én a Venice Simplon Orient Expressz elindult első útjára Londonból Velencébe.

folytatás: Orient Expressz – ágy – asztal – tv.

***************

Kiegészítés Ben anyagához

fotó: Wikipédia

Az eddig bemutatott vonatok:

Guruló luxus | Rovos Rail, Dél-Afrika

Guruló luxus | Blue Train, Dél-Afrika

Guruló luxus | Orient Expressz, Európa

Hozzászólások (3): megnézem

  • TÜKE

    2010. november 6. szombat 04:21

    #77025

    Furcsa dolgokat produkál az Élet ? A napokban olvastam (origo.hu) Árpa Attila:Nem vagyok egy naiv tinilány c. cikket (Googleba írva megtalálható) sok fotóval és olyan érzésem volt,hogy az Orient Expressz egyik kocsijában ülnének ? Később találtam ezt : https://belvaros.blogspot.com/2010/08/mav-vagonbol-orient-express.html Ezen esetleg sírjunk/vagy nevessünk ?- vagy részemről – no comment! 🙂 Az én kiegészítésem : a Galambos Erzsi által énekelt dalnál jutott eszembe, hogy az duett lehetett? Kis keresés után (hanglemezen) Ráthonyi Róberttel együtt énekelte. Persze nem tudtam, Harmath Imre-Fényes Szabolcs : Maya c. operettből. (1931) Természetesen ez a téma is tetszett ! 🙂

  • TÜKE

    2010. november 6. szombat 07:55

    #77029

    Valahogy reggel nem jelent meg, amit ide írtam. Sebaj.
    Most csak annyit, egy ilyen blogot (?) találtam hozzá !
    https://belvaros.blogspot.com/2010/08/mav-vagonbol-orient-express.html 🙂 vagy 🙁

  • Amichay

    2010. november 6. szombat 21:42

    #77046

    Holnap utaznék…
    Nagyon klassz!

OFF
Bojkottálom a MÁV kérését

Bizonyára már Önök is találkoztak a fentihez hasonló udvarias kéréssel, de végig is gondolták a válaszukat? Nos, nekem semmi kedvem ahhoz, hogy én hozzam olyan állapotba a vonat wc-jét, hogy az olyan legyen, mint amilyennek én látni szeretnék egy ilyen helyiséget. Az ugyanis sok pénz és sok idő. Annyit ígérhetek, hogy nem rontok rajta.

Bojkottálom a MÁV kérését
2017. augusztus 27. vasárnap
HÁZ-TERV
Átadták a felújított pécsi vasútállomást

2015. október 15-én átadták a felújított pécsi vasútállomást. Igencsak ráfért az épületre, mert elég méltatlan volt hosszú évekig állványerdő között jegyet váltani. A felújítás épületgépészeti szintű volt, tehát jórészt csak a falak maradtak meg. Ami talán a legfontosabb, hogy számos eredeti részlet, szerkezet újra látható. A korábbi előcsarnokból kikerültek a pénztárak és egy oldalsó terembe […]

Átadták a felújított pécsi vasútállomást
2015. október 23. péntek

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább