Regisztráció/Belépés

további cikkek

.:iStván:.
2010. február 17. szerda

Egy cikk utóélete

2009 május 20-án megjelent Illegitim tervtanács cikkben szereplő építési engedélyezési terv utóéletéről szeretnék beszámolni. 2009 májusának végén, végre megérkezett a tervtanácsi állásfoglalás. Az állásfoglalásban a Tervtanács javasolja a tervezett panzió funkció újragondolását, az alaprajz és a tömeg áttervezését. Ez eddig megegyezett a tervtanácsi ülésen elhangzottakkal.

Utolsó mondat:

A Tervtanács a hatósági engedély kiadása ellen nem emel kifogást, de a fentiekben megfogalmazott ajánlásokat a tervező és az építtető számára megfontolásra javasolja.

Heuréka!!!!

Be kellett adnunk egy olyan nyilatkozatot, hogy nem kívánjuk átdolgozni a tervet, így végre elkezdődhettek a szakhatósági állásfoglalások megkérése, és elkezdhetett dolgozni az út tervező, az útbehajtó engedélyeztetésén.

Tudni kell még a telekről, hogy ez egy nyeles telek, a nyél hossza 80-90 m.

Többszöri hiánypótoltatások, kiegészítés kérések után (mely egy ekkora épületnél az előzetes egyeztetések ellenére is várható volt) végre eljutottunk az utolsó szakhatósági állásfoglalás megérkezéséig.

Ekkor 2009 december elejét írtunk. Telefonon megkérdeztem az építéshatósági előadót, hogy mikorra várható az engedély. Kérte vigyünk be egy friss tulajdoni lapot és egy friss térképmásolatot. Egye fene, ezen már nem múlik semmi. Másnap beszereztük, leadtuk. Megint eltelt egy-két nap, újabb telefon: Mikor remélhetünk?

Előadó válasza:

A telekre az építési engedélyt nem tudja kiadni, mert a Kerületi Rendezési Terv szerint a telek nyél részéből egy kb. 18-19 m hosszú rész (az út felőli szakasz) le lesz szabályozva.  Amíg ez meg nem történik addig a telek nem rendezett, így nem adható ki rá építési engedély.

Másnap a személyes egyeztetésen a következők hangzottak el:

– A rendezési terv szerint az építtető kötelessége a szabályozási terv végrehajtása. Hiába hogy a Főváros részére lesz leszabályozva a telekből.

– Felajálhatjuk a Fővárosnak kisajátításra, megvételre, de ez végeláthatatlan ideig is eltarthat.

– Így azt javasolta, hogy ezt a területet magánúttá nyilváníttassuk (külön helyrajzi száma lesz így). Ennek érdekében telekmegosztási kérelmet kellene benyújtani.

– Az előadó kérte, hogy az építési engedély iránti eljárást a telek rendezéséig függesztessük fel. Így nem kellene elutasítania az engedély kérelmet, mert amúgy már minden rendben van (útengedély, szakhatóságok, stb).

Arra a kérdésemre, hogy miért csak most szóltak, hogy ezt is rendezni kellene, mert eddig mindig csak a nyél szélességéről és a belterületbe vonásról volt szó, nem válaszolt.

Ezzel kapcsolatban semmilyen hiánypótlás, tájékoztatás, szóbeli megemlítés, semelyik egyeztetésen, tervzsűri és tervtanácsi ülésen, főépítészi egyeztetésen nem hangzott el 2008 május 19.-i tervbeadás óta.

Más megoldás nincs? – kérdeztük.

Nincs, vagy felfüggesztetjük az eljárást, vagy elutasítják. – hangzott a válasz.

Az Építtetőnek egyik megoldáshoz sem fűlött a foga, így hosszas tanakodás és esélylatolgatás után kértünk egy időpontot a jegyzőtől.

2009. decembere karácsony előtti hét

A jegyző a megadott időpontban fogadott minket (a meghallgatáson az építéshatóság csoportvezetője is jelen volt). A jegyző segítségét kértük, elmondtuk mióta „küzdünk”. Időpontok, tájékoztatások, határidők, főleg, határidők a hivatal részéről stb.

És láss csodát, a jegyző kompromisszumot javasolt, kiadják az építési engedélyt, azzal a feltétellel, hogy a nyél területének leszabályozását a használatbavételi engedély megkéréséig el kell végeznünk. Megígérte, hogy január első hetében megkapjuk az építési engedélyt.

2010 január második hete: Az előadónk szabadságon van.

2010 január harmadik hét eleje: Az előadónk visszajött szabadságról, de még nem ért rá foglalkozni az engedély megírásával.

2010 január harmadik hét vége: Megírta!!!

2010 február eleje: Megkaptuk postán.

Még aznap pezsgőt bontottunk.

Hozzászólások (17): megnézem

  • Cad_man

    2010. február 17. szerda 06:03

    #60892

    A., Sokszor hallottam: Az engedélyeztetés hatósági feladatait ki kellene szervezni külsős cégeknek, azaz ki kellene végre tenni a versenyszférába = Maximum 2-3 hét alatt minden engedély megérkezne. Mert most a „bent” dolgozók halál nyugodtan a 8-16 helyett 9-15 ig elnyomogatják a munkát (Szerintem én is ezt tenném, ha ott dolgoznék) és ahogy sikerül….. De a Hivatal – Építtető etikus kapcsolatát is helyre kellene tenni. (persze a hivatali dolgozók 70-80%a alkaomatlan egy idő után arra hogy a versenyszférában dolgozzon, ( így ezen emberek átképzésről az államnak gondoskodnia kellene , pl Apeh specialistává, zöldkártya kiadővá, 3 műszakba valahova futószalagra, ilyesmik)
    B., Jómagam is leginkább már csak jegyzőkkel egyeztetem….nekem is egy nagyobbacska ipari csarnok fut engedélyezésben a napokban és a tervtanács annó áttervezésre itélte….túl magas,nem szép, stb. Csakhogy ipari területen dobozokat szoktak / és fognak építeni, a technológiáank megfelleőn. Az Építtető kénytelen volt politikai kapcsolatát is igénybevenni….és úgy már átment….(én ott ültem, mikor a politikus, főépítész együtt ültek, és egyszerre volt kínos, nevetséges, de magyarországon így megy „személyesen” közbenjárással )

  • pgyula

    2010. február 17. szerda 07:56

    #60896

    Gratulálok!
    Az a tragédia, hogy ez nem kivételes eset.
    Nekem volt olyan építtetőm, aki látva a bürokrácia hozzáállását letett az egész építkezésről, ami persze nem csak az Ő kára, hanem az egész országé. Ezt nem látják a bürokraták, hogy amikor fölöslegesen huzzák az időt, akadályozzák indokolatlanul az engedélyeztetést, azzal maguknak is ártanak, mert egyszer csak nem lesz miböl kifizetni az ő fizetésüket sem. Érdekelne még, hogy ezt a rengeteg időt, amit az egyeztetésekre kellett fordítani az effektív munka (tervezés) helyett kifizette-e valaki a tervezőnek. Nekem e tekeintetben is rossz tapasztalom van. A megrendelő, építtető el sem akarja hinni, hogy mennyi időt vesz el a rengeteg hatósággal, közművekkel való egyeztetés és utánnajárás. Úgy gondolják általában, hogy ez benne foglaltatik a tervezési díjban, legyen szó bármennyi időről, utazásról.

  • Attila

    2010. február 17. szerda 10:51

    #60902

    A legszebb az egészben, hogy úgy látom ez az ország egész területén így megy.
    Ezek után valaki meg tudja mondani, hogy milyen határidőt mer bevállalni, ha nem tudja hányszor dobja vissza a tervtanács a tervét?
    Vagy tud valamilyen tervezési díjat felszámolni a többszöri áttervezések miatt?
    (Nekünk volt olyan 5 lakásos társasház – ami nem is tervtanácsköteles, de az ügyintéző kicsit buzgó volt – amit +5 hónapig és 6 változatig terveztünk)
    Kinek van erre ideje és energiája?
    Gondolom a tervtanácsi tagoknak van. Én is üldögélnék két hetente 27.500 Ft/terv/fő -ért. (Nálunk kb. 10 terv van ülésenként!!!) Mást se csinálnék csak kritizálnám a terveket és örülnék ha minél többször visszajön!
    Ja arrol nem is beszélve, hogy ezek ugyan olyan gyakorló tervezők mint mi! (Nincs itt összeférhetetlenség?)
    Üdv Mindenkinek
    Kicsit kiakadtam! Igyunk pálinkát! 🙂

  • KGyST

    2010. február 17. szerda 13:15

    #60905

    Az irodának, ahol dolgozom egy 1000 lakásos projektje 2007 tavasza óta áll tervezés alatt, az én házaim még abban az évben be lettek adva. Több mint két éve. Egy olyan projekt esetén, ami amúgy is súrolja, vagy el is éri a Gyurcsány-dumában a kiemelt beruházások értékhatárát.

    Azt már nem is mondom, hogy közben beleszaladtunk egy gazdasági válságba, hogy közben megszűnt az összes létező, az építést segítő kedvezmény.

    Tavaly derítették ki, minimum másfél évvel a beruházás indítása után, hogy a több hektáros terület régészeti védelem alatt áll.

  • beg

    2010. február 17. szerda 14:41

    #60908

    Az, hogy rendezetlen a telek, mert a nyélből le kell szabályozni, a szabályozási tervből ki kell derülnie. Ez olyan szabályozási elem, ami a térképi részen ábrázolva van. Egy tervezőnek amikor a helyi szabályozásokat megnézi, akkor kell kérnie egy térképmásolatot is a szabályozási tervből (illetve már sok helyen interneten is meg lehet nézni). Nem hiszem, hogy minden jogszabályi elemet szájba kell rágnia egy ügyintézőnek, aztán ha valamit elfelejt (ami pedig le van írva), akkor lehet rá mutogatni. Ha kézbe adja a szabályozási tervet és a helyi szabályzatot, akkor a tervezőnek illik benne kiigazodnia. Én ezért, ha infót kérek egy ingatlanról, akkor magam is átnézem a szabályozásokat, mert nem túl elegáns az ügyintézőre mutogatni, ha valamit kifelejt. Szerintem.
    A probléma megoldása a jegyző részéről mindenesetre elegáns és nagyvonalú volt, még ha szerintem nem is szabályos.

  • Cser Eszter

    2010. február 17. szerda 15:11

    #60909

    A kiadott Földhivatali térképmásolaton a szabályozási vonal nem volt rajta.

  • beg

    2010. február 17. szerda 15:18

    #60911

    Nem is a földhivatalira gondoltam, hanem a szabályozási terv térképi kivonatára. Azon vannak naprakészen a szabályozási elemek.

  • aglaca

    2010. február 18. csütörtök 00:23

    #60920

    Nekem meg attól fordul fel a gyomrom, hogy aztán jön egy jegyző, politikus meg mit tudom még kicsoda és ő elintézi, megengedi stb.
    Ne tehesse ő se. A törvény mindenkire vonatkozzon. Persze az ügyintézőre is! Tartsa be a határidőket és kész.
    .
    A tervtanácsokat meg egyszerűen meg kell szüntetni!Úgyis csak a mutyizásra meg a korrupcióra jó. Ha benne vagy mindent szabad ha nem akkor addig szívatnak amíg a megrendelőd nem keres egy bennfentes építészt.
    .
    Hol van még egy szakma ahol a kollégák egymást kritizálva hátráltathatják a másik munkáját. Nem ugyanolyan joga van minden jogosultsággal rendelkező építésznek tervezni?
    Mondjuk egy szívsebész egy szívátültetés előtt elmegy egy orvostanács elé és ott kikérdezik, hogy hogyan is csinálná a műtétet, vagy ha megvan a megfelelő képesítése hozzá akkor megcsinálja a műtétet. Senki előtt nem kell pellengérre állnia, pedig nem egy vacak épületről, hanem egy ember életéről van szó.
    Vagy egy ügyvédnek vajon az ügyvédi tanács elé kell-e vinnie mondjuk egy egymilliárdos szerződést mielőtt aláíratja az ügyfeleivel és beadja a földhivatalba/cégbíróságra stb. , vagy egyszerűen a képesítésénél és kamarai jogosultságánál fogva végezheti a munkáját.

  • aglaca

    2010. február 18. csütörtök 00:25

    #60921

    Ja és tényleg igyunk pálinkát 🙂 !

  • pgyula

    2010. február 18. csütörtök 08:28

    #60926

    Mindenben egyetértek aglacával!
    Már néhány hónappal ezelőtt ezen a fórumon hasonló gondolatokat fogalmaztam meg én is a szakmánkon belül uralkodó viszonyokról.
    Csak meg kell nézni a Helyi Építési Szabályok övezeti előírásait és, hogy ennek ellenére milyen házak épülnek sorra. Konkrét tapasztalatok sora bizonyítja, hogy aki nincs benne a belső körben attól megkövetelik a lehetetlennél lehetetlenebb helyi és országos előírások betartását, aki viszont benne van az tervezhet magasabb építménymagasságú, nagyobb beépítettségi fokú, nemcsak az előírásnak megfelelő homlokzatburkolattal ellátott házat. Nem kell 38 fokos tető és cserépfedés, vagy lehet az utcafrontra nyíló garázs stb. Való igaz igyunk pálinkát.

  • Avatar photo

    Koós Miklós

    2010. február 18. csütörtök 10:25

    #60930

    a kamara többször deklarálta – bár már egyre kevésbé – hogy NEM ÉRDEKVÉDELMI szervezet.

  • Cser Eszter

    2010. február 18. csütörtök 10:40

    #60932

    Budapesti Építész Kamara alapszabálya 4§ 2. bek.
    ” A budapesti Építész kamara rendeltetése, hogy…tagjainak szakmagyakorlását, azok jog-, és szabályszerű működését felügyelje és ellenőrizze,…
    tagjai anyagi, erkölcsi és szakmai érdekeit képviselje, az építészeti hivatás szakmai és erkölcsi tekintélye és ezen keresztül a terület építészeti kultúrája felett őrködjék.
    Tehát a kamarának lenne egyik feladata a szakmai érdekek képviselete.
    Az a kérdés kinek a szakmai érdekeié?…
    Megjegyzem még, hogy a tervtanácsokba és tervzsűrikbe a kamara is delegál egy-egy tagot (általában a területileg illetékes kamarai biztos vesz részt a tervtanács munkájában).

  • aglaca

    2010. február 18. csütörtök 13:52

    #60941

    Sőt a tervtanácsokban leginkább a kamarában is legnagyobb befolyással rendelkezők ülnek. (legalább is vidéken) Így érthető, hogy nem fognak saját maguk ellen fellépni.

  • aa

    2010. február 21. vasárnap 11:24

    #60995

    Cad_man:
    „Az engedélyeztetés hatósági feladatait ki kellene szervezni külsős cégeknek, azaz ki kellene végre tenni a versenyszférába ”
    Pusztán a kiszervezéstől nem lesz gyorsabb, csak drágább.
    Azok, akik a beosztottakat nem képesek rendesen iránytani, majd egy külső céget képesek lesznek?

  • Cad_man

    2010. február 21. vasárnap 18:49

    #60998

    AA:
    Gyorsabb és olcsóbb lenne. 100% A vállalkozói „ambíció” azaz a kevesebbért ugyanazt hamarabb idő alatt érvényesülne. Az egész Közszféra AKIKET MI tartunk el visszabillenhetne oda, ahova való = adófizetőket pénzén ÉLŐ és adófizetőket kiszolgáló szolgáltatókká /közszolgává. Bár ez nem tűnik innét-tőlem túl nagy problémának. Jelentem ÓRIÁSI a gond a Közszférával.? Majd minden pontján, minden szintje, minden területe, intézménye elfelejtette kikből él, és kiket kellene kiszolgálni. Ahogy a tervtanácsok is.
    De csak annyit kipróbálnám, ha ki lehetne szervezni. Megnézném, na bevallom !! Sztem egy engedély meg tud lennie 5-8 nap alatt kényelmesen. Volt rá példa- És nem értem miért nem ez a standard. De ze csak egy felszínes típikus példa. A mélység az durvább.
    De ez egy külön blog……:)

  • Cser Eszter

    2010. február 22. hétfő 07:19

    #61011

    Sokáig dolgoztam előadóként, csak azt tudom mondani, hogy nagyon sok a fölösleges adminisztráció. Sokszor nem lehetett kiadni gyorsan még egy egyszerű építési engedélyt (még ha minden papír meg volt hozzá és a terv is tökéletes rendben volt), vagy egy bontási engedélyt 30 napon belül, mert akkor az a felsőbb vezetés szemében már korrupció gyanús volt.
    Az építési engedély tényleg pár nap alatt átnézhető, megírható, ha ebben a tervező és az építtető is partner. Bár ekkor is sok a körítésként szükséges papírmunka.

  • Cad_Man

    2010. február 22. hétfő 08:45

    #61013

    Adminisztráció. A mai idők embere amúgy élete minden terültén ettől szenved. így mondjuk helyesen = „papírral fedezzük le meg még a papírt is”. A szocpol idején több terv ment át simán, puhán erőlködés nélkül 2-4 nap alatt…és az annyira tetszett. Hiszen ha így lenne, akkor a tervezésre több időt lehetne szánni, de így a tervezőre marad 1 hónap engedélyezésre 2 hónap. És a tervező több tízmilliós érteteket hoz létre, a Hivatal pedig…..pusztán jóváhagyja azt. Remélem egyszer remdbe lesz rakva minden.

SZAKMA
Milyennek ítéli meg az építéshatósági-, a tervtanácsi- és a főépítészi rendszert? | Kérdőív az építészekről 2017 – 4. rész

A kérdőívbe több téma esetén is elhelyeztük a szabad szavas válaszok lehetőségét, amivel szerencsére a kitöltő kollégák éltek is. Az azonosságok kiszűrése után következzenek tehát ezek a válaszok, mindenféle kommentár nélkül (szerk. megjegyzés: a vastaggal szedettek megegyeznek az én személyes véleményemmel is)  általában az egyes rendszerelemeknek való megfelelés folyamatosan párhuzamos munkát kíván, sokszor ellentmondásos a […]

Milyennek ítéli meg az építéshatósági-, a tervtanácsi- és a főépítészi rendszert? | Kérdőív az építészekről 2017 – 4. rész
2017. június 26. hétfő
SZAKMA
Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 1.1. Járásonként legalább egy építésügyi hatóság

2015. szeptemberében jelent meg az építésügy átalakítását célzó 1567/2015. (IX. 4.) Korm. határozat, amely jelentős részben előrevetítette azokat a jogszabály változásokat, amikre 2016 során annyira rácsodálkoztunk. E sorozat keretében a 2015-ös építészetpolitikai elképzeléseket vetjük össze a ténylegesen megjelent jogszabályokkal illetve az ezek nyomán kialakult gyakorlattal.  Előtte azonban egy kis emlékeztető.Az építésügy teljes átalakítása várható című 2015. […]

Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 1.1. Járásonként legalább egy építésügyi hatóság
2017. február 15. szerda

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább