Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2009. október 26. hétfő

Tervkritika 49 | egy elégedetlen építtető

Ismét olyan tervet kaptunk Tervkritikára, aminek a kivitelezése már megkezdődött, de olvassuk csak, mit is írt az építtető?

Tisztelt Koós Úr! A napokban akadtam rá az Ön oldalára és a tervkritika „szolgáltatást” nagyon jó ötletnek tartom. Élve a lehetőséggel csatoltan megküldöm a leendő családi házunk terveit. A kivitelezést egy hete megkezdtük, így komoly változtatásokat nem tehetünk, de építő jellegű kritikáját előre is köszönöm. A tervvel kapcsolatban annyit mondanék el, hogy a tájolás, a helyiségek tagolása az én kérésem volt. A tervezőnk sajnos a külső megjelenéssel nem foglalkozott túl sokat. A látványterv sem készült el, kicsit összecsapottnak érzem a külső homlokzatra készült terveket, ezért várom javaslatát, hogyan tehetnénk még szebbé (burkolat, szín, stb.).

Sokadszor lepődök meg ezen. Részben azon, hogy nem bíznak meg a maguk választotta építészben és másrészt azon, hogy azt olvasom, nincsenek megelégedve a munkájával, mégis belekezdenek. Itt most nyilván nem csak az az érdekes, hogy konkréten mi az ami nem tetszik, hanem hogy átvesznek olyan munkát, amit nem éreznek 100 %-ban a magukénak.

Miért gondolják sokan, hogy egy engedélyezési terv pusztán egy kötelező irat, amit sok pénzért kell beszerezni valami építésztől, amit aztán a hatóságnak kutya kötelessége jóváhagyni. Talán nem egy ilyen kis blognak lenne egyedül a feladata felhívni az építtetők szűk körének a figyelmét, hogy mi egy építés folyamata és kitől mi várható el? Szokás mindig a kivitelezőt, meg a hatóságot szidni, de volna söpörgetni valónk nekünk építészeknek a saját házunk táján is.

Persze erről nem illik beszélni, mint a szegény rokonról, pedig ha valakinek akkor az építésztársadalomnak kellene szembenéznie azzal, hogy mit is művelnek a tagjai?

Egy jóváhagyott terv és egy megkezdett építkezés után mit lehet mondani? Nem sokat. Ha megerősítést szeretnének csak arra vonatkozóan, hogy nagyon nagy bajt nem csinálnak, azzal még tudunk szolgálni, de hiába is lenne ötletünk, ez a hajó már elment.

Földszint

E hosszú felvezetés után persze van aki arra számít, csak felkészítettük a negatív kritikára, pedig ellenkezőleg, az alaprajzzal nincsen semmi különösebb baj. A telepítés a lehetőségekkel és a kötöttségekkel jól élt, a helyiségek elrendezése jól szerkesztett, jól elválasztott funkciókkal, takarékos méretekkel.

Bizonyára lehetne kötözködni a kamra hiányán (felesleges, mert vannak, akik nem igénylik, különösen egy pincés lakásban) vagy azon, hogy a hálók közé került a WC, pedig sokak számára nem annyira fontos szempont pl. az intim szféra elkülönítése, amit bár sokszor említünk, de azért nem lehet az az egyedüli üdvözítő megoldás.

Összefoglalás | Az írta a tervet beküldő olvasónk, hogy „várom javaslatát, hogyan tehetnénk még szebbé (burkolat, szín, stb.).” . Nos nem fog örülni a válasznak, mert nem tudom. Az épület homlokzata – Sáros Laci volt kollégám szavaival szólva – az épületfelsőrész készítés nem választható külön az egész háztól. Ez nem holmi cicoma, amit rá kell aggatni. A homlokzattal alapvető baj nincs azon túl, hogy kicsit sablonos, valóban látszik, hogy sok energiát nem fektettek bele.

Ha szívesen mutatná be másoknak is a készülő/elkészült lakását vagy a házát, vagy kíváncsi arra, hogy mások mit mondanak az Önnek tetsző házról, akkor küldje meg nekünk, mi bemutatjuk és persze véleményt is mondunk róla. Ha a ház nem az Öné, de kíváncsi mások mit gondolnak róla, azt is beküldheti. A diszkréció miatt mindezt megteheti természetesen anonim módon, legfeljebb a város (+kerület) megadásával.

… és Önnek mi a véleménye?

[poll id=”18″]

visitor stats

Hozzászólások (22): megnézem

  • Lilla

    2009. október 26. hétfő 08:33

    #18552

    csak annyit, hogy: milyen hülye helyen van a konyhában a mosogató?????

  • Hawaii

    2009. október 26. hétfő 11:28

    #18568

    A WC-ben a főfalba süllyesztett kézmosó ötletes, az tetszik.

  • Rós

    2009. október 26. hétfő 11:31

    #18569

    A sablonos és egyszerű homlokzat jó, abból baj biztosan nem lehet, ha öncélúan elkezdik bonyolítani abból van a baj. Inkább az anyagválasztás fogja meghatározni ennek a minőségét. A 3D-s látványtervet én nem hiányolnám ameddig az a valóságtól távoli műanyag.

  • lali

    2009. október 26. hétfő 12:36

    #18610

    Lantay Attila tanáromat idézném egy iskolai tervemről alkotott véleményéből: „nem szép, de működik”

  • Szilvia

    2009. október 26. hétfő 12:36

    #18611

    Tisztelt Koós Miklós Úr!

    Szeretném megköszönni, hogy időt szakított a terveinkre. Ahogy írta, komoly módosításokat már nem tehetünk, „ez a hajó már elment…”, viszont az igaz, hogy az alaprajzokkal teljesen elégedettek vagyunk. A tervező a kívánságainknak megfelelően tervezte meg a helyiségeket, és igyekezett betartani az általunk megszabott maximális 110 m2-es határt. Sajnos ez miatt több kompromisszumot is kellett hoznunk, de úgy érzem a lehetőségeinkhez képest, a belső elrendezés jól sikerült. Az ok, amiért beküldtem a tervet az volt, hogy ha végignézem a homlokzatra vonatkozó rajzokat, olyan érzésem van, mintha vmi hiányozna. Vmi furcsa rajta, de nem tudom pontosan megfogalmazni, hogy mi is a bajom vele. Lehet, hogy a sablonossága?! A külső cicomával kapcsolatban, pedig abban bíztam, hogy vmi jó ötlettel kicsit fel lehetne dobni, karaktert kapna egy-egy rész, stb. A kevesebb néha több, ezért valószínűleg az egyszerűségre kell törekednünk.
    Ismételten megköszönöm válaszát, és további sok sikert kívánok az oldalhoz.
    Üdvözlettel:
    Szilvia

  • Molnár László

    2009. október 26. hétfő 16:35

    #18820

    Ahogy nézem a fürdőszoba majdnem akkora mint a legkissebb szoba. Szerintem feleslegesen nagy üres tér van benne. A sarokfürdőkádról még egyetlen jó véleményt sem hallottam: túl sok viz kell bele és a belső sarkát csak beleállva lehet tisztitani! Másnak mi a véleménye? Viszont a vendég a hálószoba övezetben tud csak WC-t használni. Az első kézmosási lehetőség is igen távol van mind a bejárattól, mint a terasztól.
    Az étkező végében van egy elég kihasználatlan tér. Ha a falat arrább lehetne tolni (sajnos tartófal), akkor a mögötte lévő közlekedőbe lehetne egy méretes gardrób szekrényt. Sok mindent elnyelne és nem kellene a nem tul nagy szobákat szekrényekkel agyonterhelni(?).
    Ugy mondják, hogy nem szerencsés az ajtókat közvetlenül a csatlakozó fal mellé tenni. Ott is lehetne tároló felületet nyerni.

  • Hawaii

    2009. október 26. hétfő 17:19

    #18861

    Molnár László: „A sarokfürdőkádról még egyetlen jó véleményt sem hallottam: túl sok viz kell bele… …! Másnak mi a véleménye?”
    Egyetértek. Mintha min. 150kg-os emberekre méreteznék, annyira kiszélesedik az ovális középső rész. Ellenben nagy méretű textíliák (pl. ágynemű) mosásánál jól jön.
    A problémát nem magában a sarokkádban, hanem csak a medrük(?) méretezésében látom. Biztos lehetne keskenyebb, takarékosabb kivitelt is készíteni, ami nem feltétlenül megy az esztétikum rovására, mert valljuk be, ez volt az egyik (ha nem a) fő szempont a vásárlásnál. 😉

  • blö

    2009. október 26. hétfő 22:02

    #19134

    Az intimzóna jól szeparált. A szociális részből hiányzik a klotyó-kézmosó kombó. A fürdőszoba, a falak elrendezéséből gondolom, nem nagyon variálható. De inkább nagyobb legyen. Nehezebb felfűteni, de a pára hamarabb eloszlik. Amúgyis lesz még benne mosógép, meg szárító.
    A ház külseje jó átlagos. Lehet csicsázni, de minek. Meg kell tartani két színben. Vörös tető, meg téglalábazat, a vakolat meg fehér. Valószínűleg a környék legízlésesebb háza lesz.
    .
    Sarokkád fan vagyok. Ahova költözök sarokkádat építek be, ráadásul a 150-est. Nagy víz, nagy élvezet. Sok kollektor, sok melegvíz 🙂
    Hawaii: 150kg-os embernek,minden textíliája nagyméretű, nemcsak az ágyneműje. Két zsebkendő meg egy gatya, tele is a kád. 😉

  • Szabóbácsi

    2009. október 27. kedd 07:05

    #19624

    Igaza van kissé az építtetőnek, ha bizonytalan. Először is minek ennyi főfal belül? Fölül meg csak üres padlás-zugtér.
    Hiába gazdaságos az elrendezés (és nem rossz), de az étkező belső felével nem tudott mit kezdeni. Majd’ egy szobányi terület funkció nélkül marad. A szélfogó-előszoba ellenben túl pici.
    Pár javaslat. Egy kandallókémény az étkező és nappali közé. A konyha berendezésére ha jobbkezes: szélfogó/étkező felől hűtő,kamraszekrény, munkapult, ablak alatt a mosogató, a nappali felé a tűzhely.
    A fürdőszoba/wc elhelyzését tükrözném. Lent a wc, fönt a sarokkád. Nekem az van. Nem is túl széles, ellenben kényelmes kettőnek is, sok víz sem kell bele. Ennek ellenére többet nem építenék be ilyet.
    Ha az épület megjelenését túl szimplának találja az azért van, mert a homlokzat kimerül egy csomó egyforma 90/150-es ablak egyenletes szétszórásával. Nem is olcsó megoldás, ráadásul eléggé korlátozza a belső falak bútorozhatóságát. A hálókban a kettő helyett csak egy-egy 120 széles vagy max. 150/150-es ablak olcsóbb lenne, több fényt adna és még előnyösebben mutatna. A nappaliban teljesen felesleges a 120-as ablak. A nappali és étkező kettős ajtóira is lehet más megoldás. Oda talán szebb lenne egy szélesebb fix üvegfal, mellé egy egyszárnyú teraszajtó. (a másikat szinte soha nem szokták kinyitni)A konyhaablak parapete túl alacsony.
    Nem rossz ház, de mi van a gépkocsitárolással? Na nincs kocsi, hova áll a bicikli? Talicska, gereblye?

  • aglaca

    2009. október 27. kedd 09:57

    #19783

    Egyre kevésbé szeretem a tervkritikákat, de úgy látom ezzel a Koós úr is így van, mert nem eresztette bő lére.

  • Hawaii

    2009. október 27. kedd 13:37

    #20001

    blö: „A ház külseje jó átlagos. Lehet csicsázni, de minek. Meg kell tartani két színben. Vörös tető, meg téglalábazat, a vakolat meg fehér.”
    Bármilyen színvilágban is gondolkodjon, az biztos, hogy nagyon könnyű elrontani a színek és a tégla textúrájának kifinomult összhangját, főleg, ha egymástól függetlenül kerülnek kiválasztásra az ár alapján.
    Amondó vagyok, a tulajdonos vegye a fáradságot, s kellő számú pozitív példa szemrevételezésével tegyen szert az izlésének megfelelő, határozott elképzelésre! Ezt a legegyszerűbben a legközelebbi megyei könytárban fellelhető, kész házakat bemutató folyóiratok (Pl. Szép házak és társai… – Ezért most lehet, hogy rituális vesszőzésben részesítenek az építészek 🙂) ávfolyamainak átlapozásával teheti meg.
    .
    Szerintem a vörös tetőre alapozott szinösszeállítás csak nagyon kifinomult kombinációban tud kitűnni az átlagból.
    A fekete tetőcserép ellenben már önmagában kitűnik a tömegből, s kellően semleges ahhoz, hogy több féle színkominációval is harmonizáljon.
    .
    „Két zsebkendő meg egy gatya, tele is a kád.”
    És még te mondod, hogy a Vekla a gonosz, hogy verselésre ösztökélt… 😀

  • Molnár László

    2009. október 27. kedd 15:13

    #20089

    Blö: háztartási helyiség a pincében.

    Szabóbácsi: a pincébe el lehet rejteni a biciklit, talicskát, gereblyét, stb. Viszont, hogy hol az nehéz kérdés lesz, mert az is szét van szabdalva. Az egyetlen nyugodtan pakolható zugban van a vegyestüzelésű kazán és a cirkó!

  • Hawaii

    2009. október 27. kedd 15:48

    #20121

    Molnár László: „a pincébe el lehet rejteni a biciklit, talicskát…”
    Ezesetben adja magát a Koósza ötlet™: Javasolnám a szabadtéri pincelejáró lépcsőjének (mondjuk 1/3) részben lehajtóvá betonozását, hogy az ‘egy nyomvonalú kézi erőgépet’ 🙂 és a drótszamarat is kényelmesen le/fel lehessen tolni rajta.
    .
    „Viszont, hogy hol az nehéz kérdés lesz, mert az is szét van szabdalva.”
    Mindkettőt lehet állítva a fal mellett tárolni, kerékpár esetében a megfelelő fali rögzítést alkalmazva.

  • #20377

    […] október 26. Tervkritika 49 | egy elégedetlen építtető […]

  • Szabóbácsi

    2009. október 28. szerda 11:32

    #20380

    Elég nagy a kert, oda szerettem vona kilyukadni, nem pedig hogy mazochista módon mindent le és fölkínlódni a pincéből. Szóval célszerű a mellékes építményeket is egy időben, rangban kezelni egy új terv esetében a főbb épülettel.
    A másik, biztos valami alantas cseléd végzi majd a nagymosást, mert azon a kényelmetlen húzottfokú lépcsőn rendszeresen föl-letermelni egy család szennyesét és tisztáját igencsak kényelmetlen.
    Fönt ellenben terjengős kihasználatlan helyek vannak a fürdőszobában és az étkezőben.
    Ahogy elnézem, a pince fele közlekedő, alagút. Kis hasznosság, nagyon nagy bekerülési költség. Drága de legalább rossz. Meggondolandó az egész mellőzése.

  • blö

    2009. október 28. szerda 12:11

    #20381

    Hawaii: Tudom jambikusan is.
    Kádba ha kerül gatya a nagy / két zsebkendővel, helyet sem hagy. 🙂
    Kitűnni az átlagból kívánság, néha gyomorforgató eredménnyel jár. Wérgida szépszavával élve: acidbarokk. Vagy innét: magyiterrán.
    Ha mindenki szeretne kitűnni és a vörös-fehér kombinációt félresöpri, ez a ház máris kitűnhet. 🙂
    A fekete tetőről jut eszembe, egy látványtervet sikerült greyscale-be renderelni, a tulajnak megtetszett, a ház azóta is a szürke különböző árnyalataiban pompáz.

  • Szilvia

    2009. október 28. szerda 12:34

    #20383

    Nagyon örülök a hozzászólásoknak, javaslatoknak. Örülök továbbá annak, hogy jónéhány hibára felfigyeltek. Az egyik a fürdőszobában lévő „felesleges térre”. Ez a tervező hibájából maradt úgy, ugyanis eredetileg ott egy beépített (nem tudom, hogy hívják pontosan) fali wc és bidé lesz. A sarokfürdőkád sem sarokkád. Többször jeleztem a tervezőnknek, aki mint látszik nem javította, de mivel ez az engedélyezben nem látszik fő szerepet, ráhagytam. Úgyis oda teszek mindent ahová mi szeretnénk, gondoltam… Hasonló a helyzet a konyhával is, amit a tervező a saját elgondolása szerint rendezett be. Ez is merőben más lesz a valóságban. (gondolok itt a mosogató, tűzhely stb. elhelyezésre)
    A pince kérdést sokáig feszegettük a tervezővel. A háztartási helyiségben és a lépcső alatti térben (épített gardrób lesz) számos holmi elrejthető (játszós ruhák, cipők, stb.). A fagyasztószekrény, tartalék hűtő, mosógép, bojler, ruhaszárító stb. mind a háztartási helyiségben, illetve a pince lenti részébe kerülnek. Nem „kupis” pincét szerettünk volna, hanem a lakótérben felesleges tárgyak, holmik kultúrált elhelyezését. A pince lejárót úgy terveztük, (sőt már elkészült), hogy 2/3 része lejtősre betonozott, az 1/3 része lépcső! Köszönöm a javaslatot, már túl vagyunk rajta, ez is csak a tervről hiányzik.
    Az étkezőben valóban van egy holttér, de már dolgozunk azon, hogy hogyan lehetne ott egy „dolgozó sarkot” kialakítani a számítógépnek.
    Köszönöm az ablakok méretével kapcsolatos javaslatot is. Lehet, hogy nekem is ezzel van főként bajom. Több változat is készült az ablakozásra, viszont a 120×150-es és a 150×150-es változat szerintem rosszabbul nézett ki, mint a mostani. Mivel elég nagy a homlokzat (pl. főbejárati), 16 méter, így a nappali, konyha, szülői háló ablakai túl távolra estek egymástól,150×150-esből helyiségenként 1-1 db esetén. Egyedi méretű ablakot viszont nem engedtem, mert túl drága.
    A kocsi, bicikli, talicska kérdése: mivel a telek kb. 1300 nm, így bőven marad még helyünk egy melléképületre is a telek végében. Itt kap helyet egy dupla garázs, (amiből az egyik egy kisteherautónak való méretű), egy nagyobb műhely, egy tároló (bicikli, fűnyíró stb.) és egy félig nyitott szín (pl. tüzifa, stb.)

  • Bakos László statikus

    2010. január 22. péntek 20:11

    #60368

    Igen élveztem a kritikákat. A funkciók bírálatával többnyire egyetértek. A külső pedig javarészt ízlés kérdése. DE: tessék szíves lenni megjegyezni (nekem is egy tanárom mondta, anno..) : a jól funkcionáló, minőségű anyagból jól kivitelezett ésszerű (itt: figyelem a hullámzó határvonalú vakolatra!!!)épület szinte csak szép lehet!!!

    Ez a legjobb hozzászólás (hehehe):
    Aki felnőtt egy olyan lakótelepi kádban, amiben 8 éves kora óta nem tud elmerülni, mert vagy a felsőteste vagy a lába kilóg, az biztos soha nem fog ellene beszélni egy sarokkádnak.
    Arról nem is beszélve, hogy adott esetben ketten is el lehet benne férni.

    S hozzáteszem, van olyan is (pl. nekem….) amelyiknek a padkáján elfér a pezsgős üveg meg két pohár. Tessék relaxálni is !!! Egészséges.

TERV KRITIKA
Tervkritika 195 | nem derékszögű elrendezés

Tisztelt Koós Miklós! Szeretnénk a véleményét kérni a tervezett családi házunkról. A telek alapterülete 714 m2, sík, beépíthetősége 20%, a maximális épületmagasság pedig 5,5 m. Én és a férjem márciusban fogjuk elkezdeni az építkezést Pilisvörösváron. A ház tervezését a volt építész tanárom kolléganője készítette el nekünk. Egy olyan családi házat képzeltünk el, amely megfelelő egy 5 […]

Tervkritika 195 | nem derékszögű elrendezés
2018. február 14. szerda
TERV KRITIKA
Tervkritika 194 | csak ott magastetős, ahol kell

Tisztelt Koós Úr! Engedje meg, hogy gratuláljak a honlapjához azon belül a tervkritika „intézményéhez”. 6-7 éve fedeztem fel, azóta vissza-vissza járok és nézegetem a különböző tervrajzokat és az arra adott észrevételeket, javaslatokat. Rendkívül hasznosnak tartom ezt a fajta nyilvánosságot, mivel egy tervezési folyamat során az abban résztvevőknél könnyen kialakulhat egyfajta üzemi vakság és fatális hibák […]

Tervkritika 194 | csak ott magastetős, ahol kell
2018. február 11. vasárnap

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább