Regisztráció/Belépés

további cikkek

Avatar photo
Koós Miklós
2009. május 18. hétfő

Gyorsító intézkedések az építőiparban

A kormányszóvivői honlapról a múlt héten bejelentett döntésről és a várható újabb salátatörvényről:

A Gazdasági csúcson tett ígéretét tartotta be a kormány azzal, hogy a múlt heti kormányülésen elfogadták az építésügyi eljárások gyorsításának második lépését. Ennek eredményeként még idén életbe lépnek azok az intézkedések, amelyek tovább gyorsítják és egyszerűsítik az építésügyi eljárásokat, csökkentve a vállalkozások adminisztrációs terheit és költségeit. A „Biztos kéz” intézményének bevezetésével például drasztikusan csökken majd a lánctartozások lehetősége. A válságkezelés szempontjából kiemelt jelentőségű terület az építőipar, amelyben szinte azonnal jelentkeztek a válság negatív következményei. Ebben a helyzetben a kormánynak be kell avatkoznia és mindent meg kell tennie azért, hogy a lehető legkevesebb beruházás maradjon el, illetve a már elkezdett fejlesztések mind megvalósuljanak. Mindezt sok ezer munkahely védelmében.

A Bajnai-kormány válságkezelésre vállalkozott, a kormány programja négy pilléren nyugszik: a munkahelyek és a családok védelméért, az egyensúlyteremtésért, a növekedés újraindításáért, a megromlott bizalom helyreállításáért cselekszik. A kormány ehhez kapcsolódóan ma döntött az ún. második Gyorsító csomagról, amelynek intézkedései ösztönzik a gazdasági növekedést, munkahelyeket őriznek meg és egyszerűbbé teszik az építőipari vállalkozások életét. Az építőipar dinamizálása érdekében a kormány beruházás-ösztönzési programot hajt végre, de cél a feketemunka kifehérítése, az adminisztratív terhek csökkentése, az eljárások egyszerűsítése is.

2008-ban az I. Gyorsítási program keretében több mint 30 jogszabály módosult, ezek már 2008. szeptember 1-jéig hatályba is léptek, megkönnyítve az építőipari beruházások végrehajtását. A gyorsítási csomag keretében az általános építési engedélyezés könnyebbé, egyszerűbbé vált. Ez nemcsak az állami beruházásokra vonatkozik, hanem minden magánberuházásra is. Mintegy 30%-kal csökkent az építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkák köre, egyszerűsödött a bejelentéshez kötött építészeti-műszaki dokumentáció tartalma is és csökkent a párhuzamos eljárások száma.

A gyorsítási program második csomagjának kidolgozásáról már a Gazdasági csúcson szó esett. Ott a kormányzat további intézkedéseket ígért, most a komoly szakmai előkészítő munka után elkészült az újabb csomag. Ennek az intézkedéssornak, csomagnak is kiemelt célja az építőipari beruházások további egyszerűsítése, az építésügyi hatósági rendszer átlátható és stabil működésének megteremtése.
Három döntési terület emelendő ki:

  • A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások körének kiterjesztése,
  • az engedélyeztetés megkönnyítése, illetve
  • a lánctartozások elleni fellépés.

A mai kormánydöntés alapján a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokra vonatkozó könnyített szabályokat kiterjesztik a magánberuházásokra is. Feltétele a legalább 10 milliárd forint teljes költségigényű vagy legalább 250 új munkahely megteremtését biztosító, vagy környezetvédelmi, kutatás-fejlesztési, oktatási, valamint egészségügyi és szociális célok megvalósítását elősegítő kiemelt jelentőségű beruházás.

Az engedélyeztetés megkönnyítéséről szóló javaslatok a beruházások megvalósításának időbeli gyorsítását és az adminisztrációs terhek csökkentését eredményezik, és ily módon gazdaságélénkítő hatással bírnak. Az intézkedések között szerepel az összevont építési engedélyezés általánossá tétele, az egyszerűsített építésügyi hatósági engedélytípus bevezetése, de a statisztikai tény- és adatközlés kiszélesítése is. A szakemberek módszereket dolgoznak ki az adminisztratív terhek egységes szempontok szerint történő csökkentésére, a közigazgatási hatósági eljárások racionális újraszabályozására. A közeli tervek között szerepel az egyablakos rendszer bevezetése az engedélyeztetési folyamatokban.

A lánctartozást a gazdaság súlyos, továbbterjedő problémája, becslések alapján legkevesebb 250-500 Mrd Ft értéket képvisel a gazdaságban, mértéke folyamatosan nő. Nagyságrendileg 150-200 milliárdra becsülhető az építőipari ágazatot sújtó lánctartozás mértéke. A tisztességgel végzett és tisztességgel megfizetett munka van a gazdaságfejlesztés középpontjában és a válságkezelés fókuszában. Az ún. „Biztos kéz” program a garanciák megteremtését, a kockázatok csökkentését célozza meg. A modell számos nyugati országban sikeresen működik. Lényege az, hogy egy köztes fedezetkezelő személyt vonnak be a kivitelezési folyamatba. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy a beruházó és a kivitelező pénzügyi biztosítékként egy ügyvédnél vagy szervezetnél letétbe helyezheti a beruházás fedezetét. Az ügyvéd vagy szervezet vizsgálja meg a szerződéseket, illetve a műszaki ellenőr igazolása alapján elindítja, vagy visszatartja a kifizetést a vállalkozó, alvállalkozó felé. Tehát az alvállalkozó kifizetésére is legkésőbbi fizetési határidőt állapítanak meg, de a az építtetőtől a végszámla teljes kiegyenlítésére csak akkor jogosult a vállalkozó, ha az alvállalkozók felé a fizetési kötelezettségének eleget tett, amit igazolni köteles.

Ezen felül a csomag része még további több olyan elem, amely a lánctartozások keletkezését hátráltatja, a feketemunkát nehezíti. Ilyen például a vállalkozások nyilvántartásának bevezetése, ami hozzájárul még az építőipari vállalkozások átláthatóságához, a megfelelő építészeti és építési minőség biztosításához.

Konkrét intézkedések az építőipar érdekében:

  • 2008. szeptember: I. Gyorsító csomag végrehajtása
  • 1800 milliárd forintos építőipari beruházás-csomag elindítása
  • 2009. április 1-jétől az uniós pályázatoknál, nyártól minden állami beszerzésnél bevezetjük a késedelmi kamatot
  • 2009 végéig a II. Gyorsító csomag végrehajtása
  • Egyszerűbb, olcsóbb, minőségi építésügyi igazgatás létrehozása
  • Egységes elektronikus építésügyi nyilvántartási rendszer
  • Szakképzett munkaerő biztosítása – Több és jobb szakember biztosítása
  • Tartozási lánc visszaszorítása
  • Az építőipari beruházás résztvevői felelősségének további szigorítása

forrás: kormanyszovivo.hu

Hozzászólások (4): megnézem

  • Propeller

    2009. május 18. hétfő 13:05

    #9687

    Gyorsító intézkedések az építőiparban…

    A Gazdasági csúcson tett ígéretét tartotta be a kormány azzal, hogy a múlt heti kormányülésen elfogadták az építésügyi […]…

  • atuse

    2009. május 25. hétfő 15:37

    #9843

    Hiszi a piszi!

    Nem lehetne ezt egyszerűbben: a Tervező előre beszerzi a szükséges szakhatósági nyilatkozatokat (amúgyis kell egyeztetni előtte..) majd az építttetővel beballag az építési osztályra az egyeztetett időpontra és in situ az előadó végignézi a doksit (hívja főnökét vagy a főépítészt); erről készül egy jegyzőkönyv. ha minden kerek, akkor ráüti a pecsétet. ha még hiányzik valami, akkor kiírja a hiánypótlást vagy helyszini szemlét tűz ki.

  • #10379

    […] témáról egy korábbi cikkünkben Gyorsító intézkedések az építőiparban már […]

  • Bujnoczki András

    2009. július 4. szombat 16:59

    #10473

    Teljesen mindegy,hogy milyen Épitési Törvényeket hoznak ,mert az épitési hatóságok (jegyző)haverságban áll a megyei bíróság elnökével és ugyis az lesz amit sutyiba eldöntenek.A bíróságon meg a megyei bíróság elnöke a legnagyobb hatalom,mert az Itélőtábla is visszaadja a döntési jogot és még a legfelsőbb bíróság is ugy dönt ahogy a megyei bíróság elnöke kivánja.Pedig -családi érintetség esetén az Ő bírósága nem is itélkezhetne.De ilyenkor mindenki szemethuny még a Legfőbb Ügyész sem mer élni a kötelességével és -képviselni a vádat-.Ilyenkor persze a Kőztársasági Elnők sem szalad igazságot tenni-a csóró állampolgár jogai mindig mellékesek.Az épitési hatóságok felügyeleti szervei pedig szakmailag nem értenek az ÉPITŐIPARHÓZ ők csak jó pénzért betöltik a posztokat!!

SZAKMA
Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 1.1. Járásonként legalább egy építésügyi hatóság

2015. szeptemberében jelent meg az építésügy átalakítását célzó 1567/2015. (IX. 4.) Korm. határozat, amely jelentős részben előrevetítette azokat a jogszabály változásokat, amikre 2016 során annyira rácsodálkoztunk. E sorozat keretében a 2015-ös építészetpolitikai elképzeléseket vetjük össze a ténylegesen megjelent jogszabályokkal illetve az ezek nyomán kialakult gyakorlattal.  Előtte azonban egy kis emlékeztető.Az építésügy teljes átalakítása várható című 2015. […]

Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 1.1. Járásonként legalább egy építésügyi hatóság
2017. február 15. szerda
SZAKMA
Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 12. Főépítészek és tervtanácsok

A Mi valósult meg az építészetpolitikából című sorozatunkban igyekszünk az adott területet jól ismerú szakembereket is bevonni és a véleményüket kérni. Az itt következő írás szerzője Horváth András építész, a Dél-Dunántúli Építész Kamara (DDÉK) elnöke, Paks főépítésze. 2010-ben az év főépítészének választották   12. Főépítész és tervtanács 12.1. Az épített környezet minőségének országos biztosítása érdekében […]

Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 12. Főépítészek és tervtanácsok
2017. február 12. vasárnap

legfontosabb jogszabályok

minden (2019 márciusáig megjelent) fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább