Szebb jövő | a bogotai kisérlet
Bardóczi Sándor tájépítész ismét egy olyan városi kísérletről számolt be az építészfórum-on, amelynek tanulságai messze túlmutatnak az adott városon és egyszerűsége okán bármely nagyváros követhetné a jó példát.
A kolumbiai Bogotát 6 éven át polgármesterként irányító Enrique Peñalosa olyan drasztikus lépésre szánta el magát, aminek nem sok esélyt adtak. Kitiltotta az autókat a belvárosból és meghonosított egy új életstílust:
Peñalosa (aki egyébként Washingtonban nevelkedett) a városi dugók és az elképesztő mértéket öltött légszennyezés miatt úgy döntött, radikális, drákói szigort vezet be a motorikus közlekedés terén. Mégpedig egy olyan helyzetben, amikor a városnak se pénze, se stratégiája nem volt arra, hogy a várost hogyan emelje ki a Latin-Amerikában legrosszabb életminőséget nyújtó státuszából. „Nem láttam még olyan várost, amit a saját lakói ennyire gyűlöltek volna” – idézi fel a polgármester azokat az időket. Ahogyan ő fogalmaz a változásról: „új életstílust kellett tanulnunk”.
Ezt az életstílust pedig a „kenyér és korbács” módszerével kezdte bevezetni a karakán újító, amelynek eredménye lett az autók és a parkolás kitiltása a belvárosból, a TransMilenio névre keresztelt, a várost átszelő gyorsbusz hálózat (fapados metró), illetőleg számtalan gyalogos és kerékpáros „sztráda”, könyvtárak és iskolák fejlesztése, valamint az eddiginél sokkal szélesebb járdahálózat és zöldfelületi rendszer fokozatos kiépítése.[…] teljes cikk
A témáról az alábbiakban olvashat részletesen:
A drasztikus változásokról 2006-ban dokumentumfilm született Bogotá: Building a Sustainable City (Bogotá: Egy fenntartható város építése. Rendezte: Tad Fettig, narrátor: Brad Pitt. 2006)
Hozzászólások (19): megnézem
Propeller
2009. február 20. péntek 07:46
koos.hu – Szebb jövő | a bogotai kisérlet…
Bardóczi, Bogota, kerékpár, szebb jövő…
Harsányi Ágnes
2009. február 20. péntek 08:29
Most kávé nélkül ébredtem! Ez a film! Pofám leszakad, hogy egy általunk „3”-dik országbéli polgármester mit nem képzelt. Az hagyján, de meg is valósította!El tudnátok képzelni, hogy nálunk ezt megcsinálhatná valaki? A magyarok 1-2 kivétellel, ismerik a közösségi érdek kifejezést?? Küzdelmek sorozata a városaink belvárosának felújítása, autók kitiltása.De vigyázat, a lónak túloldala is van! Kényes egyensúly, valamerre csak kibillen nagyon, vagy kevésbé!A törvények szigorú, úgy hallottam szigorú betartatása!!!!! Ez nálunk szintén alig ismert fogalom!Olyan szép volt amit láttam, és annyira sajnálom, hogy nálunk az örökös ellentét, mindennek átpolitizálása sok jónak a gátja! Bízom benne, hogy az látta akit illet.
Koós Miklós
2009. február 20. péntek 08:36
nagyra tartjuk magunkat, pedig mire? egy vacak kulturális főváros projektet sem lehet megszervezni, mert a politika mindent felülír..
.
egy ilyen bogatai kisérletet csak egy „diktátor” erélyességű és szilárd erkölcsi alapokon álló ember képes levezényelni.
.
te melyik diktátorunkat engednéd ilyen helyzetbe hozni?
Arpad
2009. február 20. péntek 11:17
Kicsit had lombozzak le mindenkit.
Az ilyen gondolatmenettel az a probléma, hogy csak odáig jut hogy tiltsunk (autókat ki a belvárosból), de az alternatíva (hogyan közlekedjünk) valahogy elveszik a ködben.
A következőkre hívnám fel a figyelmet:
– Ha útvonaltervező szoftvert használok, azok sok esetben bevisznek a körútra, rosszabb esetben a Deák térre. Gondolkozz el hogy miért.
– M0?
– Ha le akarom rakni az autóm, hova tegyem?
– Minőségi tömegközlekedés? (félreértések elkerülése végett: a járatsűrűség és lefedettség jó, az orkok, a bérletvásárlás és a jegyrendszer rossz)
– Budapest helyezkedése, felépítése speciális, nem biztos hogy ami jó volt Bogotában az itt is jó lesz
– Az éghajlat nem mindig kedvez a biciklizésnek, tehát olyankor igenis kell MÁS megoldás
– Közösségi közlekedés? Itt nem városról hanem régióról van szó.
Szóval amíg nincs megoldás, addig logikus hogy az emberek az autót választják.
KGyST
2009. február 20. péntek 17:30
Butapest éghajlata mindig kedvező a bringázáshoz, most (hóban) is azzal közlekedek, azzal a megjegyzéssel, hogy a bringautakat egyáltalán nem hómentesíti senki. Az is igaz, hogy rég átszoktam a többsávos utakra, azok biztonságosabbak.
Egyébként szvsz ez az ország túl hülye egy ilyen bogotai jellegű átálláshoz. Nem csak az „szilárd erkölcsi alapokon álló” politikusok, hanem mind a 10 millió polgár.
Arpad: Ott kezdődnek a bajok, hogy le akarod rakni azt az autót, amibe be sem kellett volna ülnöd.
Harsányi Ágnes
2009. február 20. péntek 18:58
Hát nem értitek! Minőségi tömegközlekedést hoztak létre! Satelittel ellenőrzött üresjárat mentest, kultúráltat. Ha ez meg volt, jöttek az utak, járdák. Mi előrébb lennénk, járdából több van. Erre gondoltam amikor aló másik oldaláról írtam.Csak akkor kell az autókat kitiltani, ha megteremtettük az autósoknak is ami jár nekik: utat. Ugye ők megfelezték az utakat, „fapados-metro” szakaszok, zöld buszokkal karöltve. Metron van egy-kettő.Ennyivel kevesebb munkánk lehetne. Az arányok nyilván mások, az igények is, de példamutató, elgondolkodtató! Van-e ember aki ezt nálunk megcsinálhatná?? Hol is??
KGyST
2009. február 20. péntek 20:46
Hogy egy kicsit optimistább hangnemre váltsak, remélhetőleg ez lesz Budapest következő jelképe:
https://www.youtube.com/watch?v=LeBiqVJrJ08&eurl=https://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090220/orias-bicikli-dunan
marci
2009. február 21. szombat 00:31
én már annak örülnék ha itt az újlipótvárosban nem parkolnának az autók a járdára úgy hogy kb 20 cm-t hagyva a gyalogosoknak. Sokszor az a legijesztőbb, hogy a kis kocsikkal parkolnak így, mert ha valakinek kombija van, akkor látom legalább az értelmét, de így…
Budapesten úgy kéne kezdeni hogy meg kellene szüntetni a 45 fokos parkolást.
Egyébként akik azt szokták mondani „hogyha majd lesz jó tömegközlekedés”, azok általában kifogásokat keresnek és erre a legegyszerűbb kenni. BKV szerintem ár/szolgáltatás arányban nagyon jól teljesít.
marci
2009. február 21. szombat 00:34
jut eszembe esetleges pozitív példa: pozsonyi útat mióta lezárták, sokan szívesen sétálnak errefelé, és amikor az ember kiül a sok-sok kávézó, étterem egyikébe akkor nem fulladozik a kocsiktól.
Harsányi Ágnes
2009. február 21. szombat 08:33
No ugye! Félreértés ne legyen! Nem vagyok gk ellenes, de a város igen szűköcske részein ne használják az utakat. Persze a szokásainkon kellene először változtatni! De!!!! Volt itt levegő nap, gk nélküli nap, biciklisták napja, és smog riadó! Emlékeztek mi volt a végeredmény?? Lesújtó! Pedig ha kérdeznénk az embereket bizonyára okosabbnak hinnék a magyarokat a bogotaiaknál.Ahogy a válságra immunisak vagyunk, s nem /akarjuk/látjuk a bajt, így vagyunk mindennel. Önző módon csak a saját kényelmünk, lehetőségeink a fontosak! Sajnos!
Koós Miklós
2009. február 21. szombat 08:39
Budapest azon utcái, amikben korlátozták az autók forgalmát, azok minőségi változáson estek át.
Mostanra elég sok példa van.
.
Ugyanez lenne a Rákóczi útból is. 2×1 sáv autó, villamos és 2x 25 m széles járda, sok fával
ger82
2009. február 21. szombat 18:57
annyira jó lenne egy ilyan sétálos kiülős belváros a legtöbb nagyvárosunkban, főleg Budapesten, egyszerüen nincs ilyen hely, egy-egy utcát kivéve, Prágában miért sokkal jobb a helyzet?? ugyaz az helyzet mint itthon, híd-vár-belváros mind a két helyen…
ger82
2009. február 21. szombat 18:59
ja azt még lemaradt, hogy azokat az utcákat kialakítanak itthon, nem összefüggő rendszerként vannak átgondolva és kialakítva, hanem itt egy utca, ott egy utca, Váci, Ráday, KIrály stb mind különálló, amiből a tanulság!!! kocsival kell elmenni a váciutcába, hogy sétálni tudjunk egyet:)
Uhrin Imre
2009. február 21. szombat 21:47
Budapest.
A Duna partra, mindkét oldalra lefedett 2×2 sávos autóút. Villamos felszínen zöldsíneken.
Kis és nagykörúton parkolóházak építése, szűkített 2×2 sáv középen villamos zöldsíneken. A város sugárirányú forgalmát megszervezni
Harsányi Ágnes
2009. február 22. vasárnap 09:33
Kedves U.Imre! Teljesen egyetértek, nem hiszem, hogy nagyon megváltoztatná a kilátást,de úgy rémlik, erről már vitáztak egyszer. Pedig, egy nagy levegő, és elkezdeni, nem vitára bocsátani, hisz mindig lesz 1 aki nemet mond!Ez a baj nálunk. Jól végig kell gondolni, és uzsgyi!
Ger82- nek igen kocsival kell elmenni sétáli! JÓÓÓ.
Ide a Normafához is azzal járnak, a Kékesre is. Láttam az alpokban falvakat, ahol nincs autó!!!Megoldották, s szezonban tele az összes szállóhely! Hogy csinálják?
Uhrin Imre
2009. február 22. vasárnap 18:32
A dunaparti út nem saját kótfőből fakad 1976 ban már láttam terveket róla. A betonútépítő készítette. Azon a villamos is a föld alá kerűlt volna és felette egy nagy zöldterület lett volna. én a villamost azért hagynám fenn mert a kötöttpálya a gyengém. (Vasútmodellezek) Meg hátha már egyszer rájövünk, hogy a sárgán kívűl még vannak más színek is!!!
A körútakon pedig egy egy értéktelenebb épületszakaszt, szigorúan utcától utcáig le lehetne bontani. Hejére magas-, esetleg toronyházat építeni (szeretem a felhőkarcolókat) sok zöldterülettel, mélygarázzsal.
Harsányi Ágnes
2009. március 2. hétfő 14:21
Újra én írok, mert most olvastam a Lillafüredi cikket és ezt, Együtt szép reményeket kelt. Hogy is volt a nagy világválság idején?Nagy beruházás kell, még ha átmenetileg negatívabb a budget.Kérem Tisztelettel! Igen gyorsan átgurítani a már meglévő kiviteli terveket, az engedélyezést felgyorsítani, és azonnal, míg van munkanélküli, aki örömmel dolgozna. Így váltjuk meg a világot, s mindenki csak néz. Így képzelem, de hát nem így lesz. Szerintetek lehetséges lenne? Nagy állami, és nem állami, de támogatott beruházások sokasága? Lesz ez, az az országban, nem lesz annyi munkanélküli. Ó be szép…….
ea » Blog Archive » Ejj…
2009. március 12. csütörtök 23:45
[…] kiinduló cikk ez volt. Published in:Szürke hétköznapok |on március 12th, 2009 |You can leave a response, or […]