Archív | A pásztói köztemető ravatalozója
Pásztó a Mátra nyugati kapuja, szép fekvésű, Zsigmond király által adományozott városi címmel. A 80-as években sűrűn jártam oda, először egy tervezendő áruház, majd egy sorház tervezése és kivitelezése kapcsán. Az ismeretségekből – ahogy ez lenni szokott – megbízások is lettek. Óvoda, családi ház, tetőtér beépítés, ikerház, üzlet…majd 1985-ben az akkor tanácselnök kiírt egy kis tervpályázatot a városi temetőbe építendő ravatalozó megtervezésére.
A pályázatot megnyertem, el is készültek a tervek. A kiválasztott kivitelező azonban átnézve a terveket csak annyit mondott, hogy
rosszak a tervek, ezt így nem lehet megépíteni,
mert nem fog megállni ! Azt kell tudni az épületről, hogy egy 12 oldalú sokszög, kupola jellegű tetőzettel, ami királyfa+mérnöki kapcsolatokkal létrehozott törtvonalú rácsostartót jelentett a valóságban. Az szintén fából készült előtető konzolosan előreugrott. Hiába bizonygattam a tanácselnöknek, hogy már ez pedig megáll ezzel a szerkezettel, a kivitelező csak kötötte az ebet a karóhoz. Én pályakezdő voltam, a kivitelező meg egy több évtizede működő vállalat.
ha a kivitelező nem lát térben, rendeljen makettet…
Felajánlottam, hogy készítek egy makettet és azon majd lehet tanulmányozni, hogy mit lehet és mit nem ? A tanácselnök feloldandó a feszültséget, megrendelte a makettet.
Fából készültek a falak és az aljzat, a fedélszék minden elemét megmodelleztem triplex kartonból és úgy állítottam össze, ahogy a valóságban is megépült. Ezek után a kivitelező nem tudott mit csinálni még pár hétig dünnyögött magában (akkor az ilyesmire volt idő) és belátta, hogy vagy elvállalja, vagy a szakértelmét vonják kétségbe. Elvállalta és viszonylag tisztességes minőségben meg is építette. Persze közben is akadt gond, mert a kívül-belül látszó téglafal tompaszögű sarkát a kőművesek képtelenek voltak kirakni téglakötésben, nekem kellett megmutatni a szakiknak, hogy is kell. Az építőipar akkor sem volt a helyzete magaslatán, pedig ez egy állami vállalat volt, nem fusi!
A ravatalozót azért most mutatom be, mert ma került a kezembe a 20 éve őrizgetett m 1:50-es makett. Anno annyi munkát öltem bele, hogy nem volt szívem kidobni. Rakosgattam mindenfelé, de mivel eltűnt a plexi borítás róla, óhatatlanul meg-megsérült és mostanra már annyira beporosodott, hogy ma úgy döntöttem, megválok tőle.
Képgaléria (katt a következő fotóra)
A ravatalozó tervezésének volt még egy emlékezetes momentuma számomra. Akkortájt egy budapesti építész kinézte magának Pásztót és pillanatok alatt összehaverkodott a fontos és potens emberekkel. Pár hónappal később már tervezte is a városka főterén építendő városközpontot, szobortalapzatot…stb. Hírét vette, hogy ravatalozót is épít a város és ugyan már lezajlott a pályázat, sőt ki is adták nekem a megbízást, azért utólag még bekönyörögte magát egy sebtében megrajzolt tervvel, ami viszont nem nyerte el a tanácselnök tetszését. Maradt az én tervem. Annyit viszont azért sikerült elérnie, hogy mint tapasztalt építész majd ő jól „lekorrigálja” a tervemet. Nem volt mit tennem, elmentem hozzá, elsorolta atyai jótanácsait, majd eljöttem tőle, és mindent hagytam, ahogy korábban megterveztem. Ez volt az utolsó ottani munkám.
Hozzászólások (3): megnézem
Archív | Makettek rendelésre - koos.hu
2008. május 4. vasárnap 00:47
[…] a pásztói ravatalózóhoz készült, hogy miért, azt A pásztói köztemető ravatalozója című posztban írtam […]
IPA
2008. június 4. szerda 09:38
Furcsállom, hogy a pásztói honlap gazdag fotóanyagában nem találtam egyetlen képet sem a ravatalozóról. Csak nem szégyenlik? 🙂
Ettől függetlenül, egy községi önkormányzat részére érdekelne a teljes tervdokumentáció, amennyiben ez lehetséges. Kérem közöljön elérhetőséget?
wiiiik
2011. március 4. péntek 11:47
Az épület szép!
https://pasztotemetogondnok.5mp.eu/web.php?a=pasztotemetogondnok&o=vyhamwRL96
A ravatalozó hűtő részének funkcionalitása hmmm? átgondolásra szorul!
Kissé szűkös nem a férő helyekre gondolok!
Több újonnan épített ravatalozónál (pl.Tar község), találkoztam a problémával.