Utcasirató | Bp. VII. Rákóczi út
A Nagykörút mellett a főváros kiskereskedelmének egyik legfontosabb utcája. Volt. Ha a 70-80-as évekbeli fénykorára visszagondolunk, akkor egy nyüzsgő, forgalmas utca jelenik meg elöttünk, ahol egymást érték a cipő, a ruházati és az iparcikk boltok (a Rákóczi úthoz célszerű hozzávenni a Kossuth Lajos utcát is, mert tk. annak a folytatása). És miért hazajáró? Pár évig itt volt lakásom a szomszédos Dohány utcában.
Ebben az utcában volt Budapest legtöbb, szám szerint 5 áruháza: a Verseny, a Csillag, a Lottó, a Corvin és az Otthon áruház (illetve a Kossuth L. utcai Úttörő Áruház). Itt volt a legnagyobb könyváruház is. Ha valamit nem kaptál meg az Astoriától (Petőfi utcától) a Keletiig, akkor azt másutt már nem is volt érdemes megnézni.
De ez már a múlt. Végérvényesen.
Ezzel szemben a jelen siralmas, főleg a Blaha és a Keleti között, amiről ez a bejegyzés szól. Évek óta bezárt üzletek, összefirkált portálok, a felhagyott kirakatban ottfelejtett árucikkek, használtruha kereskedések, filléres boltok, de nyomasztóan sok bezárt üzlet.
E helyzet kialakulásában sokminden közrejátszhatott és nyilván tanulságos volna egy mélyebb vizsgálat és felmérés, de az, hogy mára a fent felsorolt 6 áruházból már egy sem működik, nagyon sokat mond.
A plázahullám, amit Demján Sándor a (maga korában teljesen újszerűen kialakított Skála megnyitása után 20 évvel) a Pólus Centerrel elindított, az mára eltakarított mindent az útból (lásd idevágó cikkünket a Nekrológ egy kópéért).
Természetesen a plázák léte önmagában még nem volna elég ok arra, hogy úgy nézzen ki ez az utca, mint amelyiket nemsokára dózerek takarítanak el, nem kellene úgy kinéznie, mint egy harmadikvilágbeli szegény ország szegénynegyede. Ehhez kellenek a tulajdonosok és az ő igénytelenségük is.
Az üzletek között számos olyan óra és ékszerjavító üzlet látható, amelyek annyira lepusztultak, hogy csak kalandvágyból mernék bevinni aranyékszert javíttatni. Úgy tűnik évtizedek óta nem költöttek egy fillért sem a portálra, még egy liter festék erejéig sem. Van, ami nem lehet pénzkérdés és van, ami csak szimpla igénytelenség, beletörődés abba, hogy „még kihúzunk pár évet, aztán úgyis lehúzzuk a rolót !”
Szerencsére vannak/megmaradtak/megőrződtek szép illetve rendezett részei is. E felső rész 3 szállodája és az AXA új irodaépülete feltétlenül rendezett és gondozott környezetet tart maga körül, de a hatásuk sajnos a következő házon már nem látszik.
Az utcában mindemellett – legalábbis számomra – gyönyörűségek is találhatóak, olyan épületek, udvarok és részletek, amik utánozhatatlanul budapestiek és amik emiatt feltétlenül megőrzésre érdemesek (nem ismerem a sorsukat, de valószínüleg nem állhatnak védettség alatt, pedig megérdemelnék). Nem is egy házon szinte hiánytalanul meglévő homlokzati díszek, ablakkeretek, ablakzáradékok feltétlenül védelmet érdemelnének, méghozzá szinte műemléki szigorúsággal, mert ha így folytatódik a pusztítás és a leromlás, a XIX-XX. századforduló Budapestjéről már csak archív felvételek fognak beszámolni. A főváros egyik legfontosabb sugárútjáról van szó, ezért érthetetlen ez az érdektelenség és nemtörödömség.
egy kis retro | mielőtt végignéznék a galéria fotóit és a fotókhoz fűzött megjegyzéseket, nézzenek meg egy a 70-es évekből származó reklámfilm összeállítást (a reklámfilmeket Sas István rendezte és a gergoke.hu oldalon végignézhetőek) hogy könnyebben beleképzelhessék magukat a 70-es évekbe, amikor ez az utca a fénykorát élte. Reklámfilm
Hozzászólások (23): megnézem
koczkas47
2008. március 25. kedd 16:06
szégyen
morc
2008. március 25. kedd 17:07
Emlékeztek? A LOTTO Áruház földszintjén volt egy nagyon jó büfé.
Rengeteg sonkás, tormakrémes csudafinom molnárkát ettem ott :))
Frank Endi
2008. március 25. kedd 17:40
Nem kell ezen csodálkozni, meg elemezgetni, ki mennyire és miért felelős. Ezt a korszellem teszi és a plázák, de méginkább a plázákban lévő sokkal jobb parkolási lehetőségek okozzák világszerte. Egy megoldás van, meg kell nézni és honosítva lenyúlni azt, hogy máshol mit csináltak. Ott van pld. Bécsben a Mariahilfer str. Sokkal korábban így járt mint a Rákóczi. Mit csináltak? Leszükitették forgalomlassitós 2×1 sávosra az autóknak (pedig nagyforgalmú főút volt az is) és hatalmas parkoló ill. járdakorzó részeket alakítottak ki, majd mindent kisajátitottak és utána az egészet újra eladták, szinte kizárólag kávéházaknak és éttermeknek, s csak mutatóban maradt 1-2 áruház. Mára totálisan bevált, úgy mint nálunk pld. a Liszt Ferenc tér „éttermesített” sétálóutcás környéke. Csak meg kell nézni Bécsben milyen, fel kell vásárolni az utat és újra eladni. Erre biztos találnánk bőven befektetőt, mert jó üzlet, mi is éppen úgy megcsinálhatnánk ezt mint a labancok.
hazigazda
2008. március 25. kedd 21:19
ez elég jól hangzik, csak az a bibi, hogy nálunk sokkal nagyobb jelentősége van közlekedési szempontból a Rákóczi útnak, mint Bécsben a Mh. strasse-nak. Valószínüleg itt az a megoldás jöhetne inkább szóba, ami már felmerült korábban is, hogy föld alá az autókkal !…. csak az persze irtó drága….
szimatnyomozo
2008. március 25. kedd 23:54
megeshet, hogy likas a memóriám, de laktam hét évig ebben az uccccában. a 20 alatt. nos az órajavító azzal szemben volt. a mozi mellett.
Rokamitya
2008. március 26. szerda 00:13
Sziasztok/ Jóestét!
Nagyon érdekes az összeállítás, gratulálok hozzá! Örömteli, hogy más emberek is észrevesznek ilyen dolgokat is , és legalább annyit tesznek az „ügyért”, hogy írnak róla egy blogbejegyzést!
kambekk
2008. március 26. szerda 02:50
Még az utolsó utáni pillanatban is úgy nyilatkozott például a VII. kerület akkori alpolgármestere (aki ma is az), hogy szerinte nekik, kerületvezetőknek, nem feladatuk a kereskedelem orientálása – oldja meg azt a piac. Így züllhetett le mai szinvonaltalanságára a Kossuth L. és Rákóczi út kereskedelme.
hazigazda
2008. március 26. szerda 07:40
szimatnyomozo,
a fotón látható órajavító a (volt Honvéd) mozitól kb. 2-3 házzal lejebb található
Frank Endi
2008. március 26. szerda 10:53
A kereskedelmet nem lehet orientálni, ha nincs elég parkolóhely.
Egyszerűen nincs más lehetőség mint amit a fentiekben írtam, autóút a föld alatt nemcsak befektetői, megtérülésképességi szempontból lehetetlen beruházás, hanem fizikai okokból is. (Amiért nem lett kéregvasút a metro)
Csak azt lehet tenni, hogy a VII. és VIII. kerület csatlakozó részeit is egyszerűen a szűken vett belvárosnak kell már tekinteni és nemcsak a Rákóczit, hanem a két oldalán csatlakozó nagyobb utcákat is, (pld. Dohány, Wesselényi) át kell alakítani, legalább úgy, mint ahogy a Ráday utcával történt. Nem lesz káosz, az átmenő forgalom elkerüli az egész „újbelvárost” vagy megszűnik. Így adminisztratív megoldásra vagy dijköteles behajtásra sem lesz szükség. Persze mindig lesz olyan akinek az érdekét sérti bármit is tennénk. Én jól emlékszem milyen fontos közlekedési útnak tartották a Váci utca Fővám térről északra induló részét amikor az autók kitiltása került szóba. Szóval előbb-utóbb elkerülhetetlen először a Blaháig, majd a Keletiig a Ráday utca-szerű belváros kiterjesztése. Ha nem tesszük, marad a szörnyű autós zsufoltság, az elhanyagoltság, a rommá váló üzletek, s végül a slum-osodás. Okos összpolitikai döntés kell és tolongani fognak a befektetők az egész világból.
hazigazda
2008. március 26. szerda 11:22
az Erzsébet hídról lezúdúló autótömeget valahol el kell vezetni. Legegyszerübb lenne persze az Erzsébet hidat lezárni, és akkor egyből megszűnne a zsúfoltság, csak éppen más hidakon elviselhetetlen lenne az átkelés.
Az egész fabatkát sem ér, ha nincs az EGÉSZ városra kiterjedő legalább hozzávetőleges közlekegésfejlesztési elképzelés.
Mert bármit is csinálsz, minden-mindennel összefügg. Az azonban biztos, hogy a legeslegelső lépés a belváros gk. forgalmának drasztikus csökkentése (dugóadóval, súlykorlátozással, sokszorosára emelt parkolási dijjal…..bármivel….persze a tömegközlekedés párhuzamos fejlesztésével). Évek óta a polémia szinte egyetlen tárgya hogy kell-e és milyen hosszú 4-es metró? Ma már 7-es és a 8-ast kellene építeni, nem azon vitatkozni, hogy szabad-e pár száz méterenként állomásokat építeni, csak mert ott keresztbe megy egy villamos?
Frank Endi
2008. március 26. szerda 12:27
Kedves Házigazda, már megbocsáss, de te is belesodródsz a sehova sem vezető sztreotipiákba. Vagy mindent, vagy semmit ez sehova sem vezet, csak végtelen vitákhoz. Ha feltétlenül szükséged van egy életmentő gyógyszerre, nem törödhetsz a mellékhatásokkal, bármilyen súlyosak is legyenek. Azokat majd később kell kezeltetned. Nem lehet előrelépni, ha mindig az egészet tartod szem előtt. A prioritásoknak kell szabad utat adni. Tömegközlekedésfejlesztés, meg sűrű metróépítés, már kiüresedett és még távoli fogalmak. Az adminisztratív intézkedések pedig nem vezetnek sehova és hosszútávon semmit sem érnek. A háromezres fekete terepjárók minden extra dijat ki tudnak fizetni és sohasem szállnának át a tömegközlekedésre. De a lassúságot nem bírják, messzire kerülik a lassitott forgalmú utakat. Az Erzsébet hídról semmiféle lezúduló forgalom nem lesz, ha nem lesz hova zúdulni. Nem kell a hidat ezért lezárni. A bécsi átalakítások egy része olyan, hogy ott csak buszok járhatnak és sűrűn, sűrű megállóhálózattal. Az átmenő és a gyorsforgalmú autóközlekedésnek kell csak elkerülnie az így megnagyobbitott belvárost és a lassitás miatt önként el is kerüli majd. Viszont a „rádays” módszerrel megduplázodna szinte a felszíni parkolóhelyek száma és ez a lényeges igazán a fenti koncepcióban, hogy azok a potenciális fogyasztókkal, vevőkkel teli autók amiknek a célja a belváros oda is juthassanak, parkolhassanak az eddigieknél sokkal inkább (hisz a szolgáltató, vendéglátó intézmények is szaporodnak majd) de azok akik sietnének és átutazók, messze kerüljék el a területet. Ez a bécsi megoldás igazi, kereskedelmi lényege és a sűrű autóbusz forgalom a csak autóbuszos, kerékpárutas részeken. Azt értsd meg kedves Házigazda, hogy azért senki sem fog euromilliárdokat adni, hogy pusztán autók nélküli, jobb levegőjű, szebb és élhetőbb legyen a belváros. De azért igen, ha mindez a jobb autóselérést is beleértve a kereskedelem és vendéglátás belvárosi reneszánszát hozza magával. Bécs messze van és más kultúra? Jó. Akkor sétálj végig a Rádayn. Számold ki mennyivel több a parkolóhely mint amennyi volt amikor még „normál” forgalmú utca volt. Probáld ezután összehasonlítani egy régi Matáv-os utcaregiszteres telefonkönyv és a jelen állapot összevetésével az utcában lévő kereskedők, szolgáltatók számát. Becsüld meg az árbevétel különbségét is. Ez a lényeg, mert csak ilyen távlatok alapján szerezhetünk pénzt a belváros nagyobb részeinek átalakítására is.
hazigazda
2008. március 26. szerda 12:36
(bocs, véletlenül emailben válaszoltam)
a Ráday utca sajnos nem összehasonlításai alap, lévén az régen sem volt egy túl forgalmas utca. nem összevethető a város egyik legforgalmasabb sugárutjának a helyzetével.
ha nem oldod meg globálisan a közlekedést, akkor lehet hogy jót csinálsz a Rákóczi úttal és környékével, de tönkremennek a csatlakozó területek és utcák. A globálisabb városfejlesztés pont ezért kell. Itt nem arra gondolok, hogy egyszerre kell megcsinálni az egészet, hanem tudni kell, mi lesz a következő lépés, ami erre fog ráépülni?
A Rádaynál ilyen veszély fel sem merült, szinte semmilyen hatása nem volt a környék autóforgalmára. Előtte is egyirányú volt, most is az…csak éppen lassabban haladhatsz. A Liszt Ferenc tér dettó ugyanez a kategória.
Ne érts félre a Ráday NAGYON jól sikerült, ebben nincs vita, de alapvetően más lépték és fontosság.
Frank Endi
2008. március 26. szerda 13:18
Egyetértek a léptékben, de jelentősebb áldozatok nélkül ekkora jelentőségű változtatás nem megy. Lenne persze ami ettól tönkremenne, de vállalni kell, hogy azt majd később hozzák helyre. Egyébként a csatlakozó utcák és területek nem mennének tönkre nagyon, ha ugyanolyan átalakulással csatlakoznak majd, s így tovább lépcsőzetesen egészen a Keletiig.
Nem szeretem Maót, de volt egy-két jó mondása, pld ez: „A régit az új szolgálatába kell állítani”
hazigazda
2008. március 26. szerda 13:34
a hosszú távú előregondolkodásnak azért van jelentősége, mert pl. olyan legalaőpvetőbb kérdéseket nem oldottak meg lassan 40 éve, mint az M0-ás, még ma is azon vitatkoznak, hogy legyen-e valódi körgyűrű és hogy vajon mit is fog összekötni a most épülő 60 milliárdos északi híd? ha ilyen volumenű kérdésekre nem tudnak évtizedekig válaszolni, akkor nincs mit csodálkozni, hogy a 4-es metró ekkora kudarc és hogy nem lehet belekezdeni úgy egy komolyabb beruházásba, hogy nincs meg a folytatás iránya. Igazából 2 jelentősebb átalakításra tudok gondolni az elmúlt 30 évből, ami sztem jól sikerült, az egyik a külső Váci út és a Hungária körút kiépítése.
kambekk
2008. március 26. szerda 18:20
Orientálni ma már nehezen lehetne. Mibel a szakemberek hosszú évekre elszabták a dolgot. Az Otthon Áruhát mellett volt egy üres telekrész ahová simán mehetett volna egy áruházi parkolóház. A Lottó Áruházzal sréhen szemközt máig van egy foghíj, oda is épülhetett volna parkolóház. Akárcsak a Blaha alá. Mint ahogy az Astoria Irodaház alá/mellé is egy olyan, amit a pórnép is igénybe vehet. Ezzel szemben nem épült semmi. Miközben az erre szakosodott fővárosi Parking Kft lassan két évtizede lopja isten szent napját, no és a főváros pénzét…
Szóval ma már nehezen lehetne élettel megtülteni a néhai áruházakat, bár én hiszem, hogy fog még egyszer dózer járni a dobozáruházak romjain!
hazigazda
2008. március 26. szerda 18:41
szia kambekk, a blogpostodat betettem a „Kapcsolódó cikkek” listájába…
kambekk
2008. március 26. szerda 19:00
Köszönöm!! Én is a tiedet 🙂
hazigazda
2008. március 26. szerda 19:04
kössz szintúgy
hazigazda
2008. április 8. kedd 18:04
asszongya a budapesti főépítész:
Újra felfedezték a keleti kereskedelmi folyosót
Beleznay Éva, Budapest főépítésze és három ingatlanfejlesztő – az Ablon, a Corvin Áruházt tulajdonló Capital Rt. és a Gestesa – az Erzsébet híd és az Örs vezér tere között húzódó keleti kereskedelmi folyosó egyre jelentősebb szerepéről beszélt a ma tartott sajtótájékoztatón. A szakemberek szerint a többszintű közlekedés, a térstruktúrák egysége, az interakciók gazdagsága révén létrejött komplex kereskedelmi tengely Budapest egyik legdinamikusabb lokális alpiaca lett.
forrás:
https://www.hg.hu/cikk/ujra_felfedeztek_a_keleti_kereskedelmi_folyosot
***************
ugyan nem tudom pontosan, mi az a _legdinamikusabb lokális alpiac_, de tartok tőle hogy vagy nem ugyanarról az utcáról beszélünk, vagy a főépítész csak a prezentációkból ismeri Budapest HAJDAN VOLT kereskedőutcáját.
Jankovics Irén
2012. január 10. kedd 20:46
Nagyon megörültem amikor rátaláltam erre a blogra.Minden szavával egyetértek.Tizenöt évig dolgoztam a Lottó Áruházba.Ma már nyugdíjas vagyok.
A Rákóczi út valóban siralmas.Valamikor a 70.-es években amikor Bukarestben jártam csodálkoztam, hogy ott milyen csúnyák a kirakatok.Büszke voltam Budapest szépségére.
/Lottó Áruház, Corvin, Luxus/ és a kicsi üzletek kirakataira is.
Sajnos most ugyanazon a szinten vagyunk, mint anno Bukarest volt.SZÉGYEN!!!
Nagyon szomorú.Szerintem lenne igény arra, hogy ez jó irányba változzon.
Fenyvesi Péter
2012. január 11. szerda 11:16
Szerintem, már az is sokat segítene a terület revitalizálásában, ha az Astoriától a Blaháig parkolóhelyeket alakítanának ki a feleslegesen széles járdák rovására. Amíg lehetett ott féllegálisan parkolni, érdemes volt üzletet fenntartani. Persze, még pláza is kevesebb volt. Lassítaná is a forgalmat, a ki-beparkolók mozgása, így aki siet, megpróbálná elkerülni. Az tragédia, hogy ez egy városi autópálya.
Szabóbácsi
2012. január 11. szerda 19:45
[re=83211]Fenyvesi Péter[/re]: Én már a Ferenciek terétől parkolósítanék. Lenne ott csak 2×2 sáv és kész.
Kati N.
2015. január 29. csütörtök 21:42
Hallo Jankovics Irén,
én is ott dolgoztam a bördiszmü osztályon 1959-töl kezdve.
Már én is nyugdijas vagyok.
Nagyon rég ota Németországban élek.
Lehet hogy ismerjük egymást?
Választ ide: paradiesrose(at)web.de
Kati N.