Kormányzati Negyed – Game over ?
A legfrissebb hírek arról szólnak, hogy a KN (Kormányzati Negyed) mégsem épül meg az eredeti szándékok, pályázat és nyertes terv alapján. Mi több egyre inkább arról lehet olvasni, hogy az egész leáll és e leállítás okozta blamázst miképpen lehet szalonképesen eladni annak a sok értetlenkedőnek (akik persze eddig se igazán tudták nyomonkövetni, mi is zajlik valójában ?).
Igen, már megint politika. Abból a szőrős mancsuból….és ha nálunk egy építészeti ügy kapcsán előjön a politika az csak rosszat, sőt mi több, igen rosszat jelent. Legfőképpen a totális dilettantizmust hozza elő, ahogy egy projektet elinditanak, kommunikálnak, kiírnak, lebonyolítanak, majd amikor megvan a nyertes, elkezdenek vakarózni, hogy valamiről elfeledkeztünk, valamit mégiscsak másképpen kellene…
A vészharangot elsőként a Budapesti Építészkamara elnöke kongatta meg, amire hirtelen felkapták a fejüket a kevésbé jól értesültek.
No de ha már túljutottunk azon az eufórián, hogy egy nemzetközi pályázatnak van egy magyar nyertese, most hogy talán mégsem lesz belőle semmi sem, érdemes lenne kissé lehiggadva azt megvizsgálni, hogy egyáltalán kell-e ez nekünk ?
A válasz : NEM….. csak ezt nehéz most beismerni, mert egy 140 milliárdos projektre nehéz nemet mondani, pláne azt, hogy hülyeség az egész.
De miért is?
- mert nincs előkészitve
- mert nem lehet tudni, hogy a kiinduló adatok jók-e, vagyis a mostani minisztériumi struktúra üzemeltetése ténylegesen mibe kerül ? Már pedig ez az alapadat, a kályha, ahonnan elindult az egész. Politikusokról lévén szó, jó az esély, hogy erősen kozmetikázottak az adatok, kb. annyira, amennyire Gábor Zsazsa néz ki 40 évesnek.
- a nyertes terv un. „zöld” koncepciója már eleve egy kamu volt, hisz egy sokezres létszámhoz sokezres autóforgalom társul, ezzel az egész környék levegőjét, közlekedését tönkretéve
- egy új kormányzati negyed kiválóan alkalmas volna arra, hogy a képviselőink megmutathassák, hogy a fenntartható fejlődés, a takarékosság nem csak olcsó szólamok, hogy a havi sokszázezres gépkocsiátalány jelentős része megspórolható lenne, ha olyan telepítést fogadtak volna el, ami pl. metróvonal közelében lenne.
- A kiválasztott helyszinre kiirt pályázat elsősorban magát az épületet vizsgálta, de szokásos magyar módi szerint, már a pályázat után kezdtek el azon vakarózni, hogy akkor a síneket befedjük, vagy lesüllyesszük, netán a Ferdinánd hidat tegyük-e alagútba ? E sok dilettáns úgy dobálózott a 10 milliárdos tételekkel, mintha némi pótmunkáról lenne szó.
- A KN környezetének rendezése még koncepcionálisan sincs kitalálva, se leegyeztetve, se közszemlére téve, nincs semmiben sem egyetértés, de még a legalapvetőbb kérdésekben sem.
- Jellemző, hogy amig a nyertes terv egyik fő érdemeként pont a zöld koncepciót emelték ki, addig már a pályázati eredmény másnapján megszólalt a pályázat „zöld” tervezője, hogy nem „nemodabuda”, gondok lesznek !! Igen, a pályázati papir és műszaki leírás sok mindent elbír. Talán a pályázat során kellett volna végiggondolni, hogy ami egy vályogházban működőképes, az nem biztos, hogy a budapesti belvárosban 1000 szeres méretben is életképes. A gazdaságosságról már ne is beszéljünk !
- Arról már szinte nem is érdemes szót ejteni, hogy az előkészítők totálisan dilettánsak voltak, mert nem ismerték a pontos tulajdonviszonyokat, nem ismerték, hogy egy ekkora beruházás miképpen befolyásolhatja a kerület rendezési tervét, annak milyen kihatásai vannak? Mit fognak kezdeni a Nyugati Pályaudvarral ?
- bár errefelé a népet nem szokás valódi és érdemi kérdésekkel bombázni, és hiába az (utólagos) országos roadshow a tervekkel, valószínűleg nincs messze a valóságtól az, hogy az átlagembert legkevésbé sem érdekli, pusztán egy felesleges presztízsberuházásnak tartja.
Lassan talán majd az építésztársadalom is beletörödik abba, hogy mindannyiunk szempontjából az a legjobb döntés, ha nem lesz az egészből semmi se, mert ezen az áron nem csak gazdasági bukás, de ismerve a magyar gyakorlatot, szinte biztos a dilettáns megvalósitás is.
Nincs még olyan messze a Nemzeti Színház felépítésének gyomorforgató története vagy hogy miképpen valósult meg – ismét csak az adófizetők kárára – a Művészetek Palotája.
A nagy beruházásokhoz nagy bátorság kell, de legalább akkora ahhoz is, hogy tudjunk nemet mondani.
kiegészítés : Index cikke 2008. január 7-én, 17:00 kor
[…]Mindenestre ha megvalósul, ha nem, a kormányzati negyed már sok milliárd forintot mozgatott meg. A legjelentősebb tétel az új központnak elvileg helyet adó MÁV-telkek megvásárlása volt. Igaz, az erre költött 7,1 milliárd forintot az állam csak áttette egyik zsebéből a másikba. (Ráadásul ez a summa csak papíron volt ennyi, a vasúttársaság valójában csak 4,8 milliárdot kasszírozott, a többit adóságállományából engedték el.) A tervezés mintegy 2 milliárd forintot kóstál, ám ezt csak akkor fizetik ki, ha a beruházás megvalósul, addig csak kötelezettségvállalás. Ahogy szintén csak elvi kötelezettség az a 158 millió forint, amiből kipofoznák a Földművelésügyi minisztérium épületét amennyiben a kormánynegyed létrejön, és a MEH pedig átköltözik a tárca épületébe. Ami valós kiadás, az az a 450 millió forint, amit eddig pályázatokra tanulmányokra költöttek.[…]
kiegészítés: MTI hír 2008. január 8-án 16:01-kor
A kormányzati negyed beruházást szünetelteti a kormány, de a tervezés folytatódik – jelentette be Budai Bernadett kormányszóvivő kedden Budapesten. Ahogy Budai Bernadett fogalmazott, a kormánykabinet arról döntött, hogy a kormányzati negyed projektet nem le-, hanem megállítja. A szóvivő hozzátette: a kabinet nem tett le arról a tervéről, hogy a kormányzati negyed építésére kijelölt területen új városközpont jöjjön létre. A döntéssel kapcsolatban elmondta azt is, hogy a kormányzati negyed projektiroda az év végéig tovább működik, elkészíti a beruházás terveit, majd elszámol, ezt pedig a kormány tervei szerint az Állami Számvevőszék ellenőrizné.
Hozzászólások (27): megnézem
A-ha » Blog Archive » Kormányzati Negyed - Game over ?
2008. január 5. szombat 17:07
[…] Here’s another interesting post I read today by hazigazda […]
bacsa
2008. január 5. szombat 18:00
HURRRRÁ!!!!!
bacsa
2008. január 5. szombat 18:02
A két vakondtúrást összekötő viadukt után minek még kormányzati negyed?
benza györgy
2008. január 5. szombat 23:02
a kormánynak be kell ismerni hogy kevesebbet tud mint egy negyedikes és a játékbol kiszállni végérvényesen az épitész társadalom is felelős link megbizásokra nemet kell tudni mondani a szinháznál is ez lett volna akorrekt de ittis behódolt az ügyeletes linkeknek
hazigazda
2008. január 6. vasárnap 09:32
egyetértünk. A Nemzetiből is „politikai diadalívet” építettek és ez várt volna a KN-re is
freeman
2008. január 6. vasárnap 12:48
Szomorú vagyok.
Egyre-másra lát az ember más országok híradásaiból csodákat, mesterséges szigetre épített repülőteret, hozzá vezető, tenger alatti autópályát,ötszáz kilométeres sebességgel, mágneses erőtéren száguldó gyorsvasutat, ötszáz emeletes szállodát, mesterséges szigetekre épülő hétcsillagos szállodákat, a sivatagban felépülő másik Velencét amelynek szobrai az eredetinek hű másai, míg itt nálunk csak a nyomorúságos senyvedésről, egymás elleni keresztbetevésről kapunk híreket.
Nagyon elszomorító dolgok ezekk, látni más országok dicsőségét, és a mi nyomorúságunkat.
Mire lehetünk mi magyarok büszkék?
Ha az amerikai, elhízott honpógár felnéz az égre, lopakodó repülőgépet, USA feliratú űrhajót, űrrepülőgépet, ha a földre tekint reaktív páncélzattal ellátott szuper harckocsit lát, ha kimegy az utcára még a legrondább feketének is isteni,modern, új, a mieinkhez képest fényévekkel különb, drágább autója van, nem csoda hogy büszke a saját országára, még a seggébe is amerikai zászlót dug.
Nálunk már egy gombostűt, rajzszöget, egy kerékpárt se gyártanak, ha kinézek az utcára, lelombozott, reményvesztett zombikkal találkozni.
Sürgősem tenni kell valamit, ez így nem működik.
Szomorúan de meg kell állapítanom: ez az ország saját erejéből, anélkül hogy mások: osztrákok- törökök- muszkák- vezessék, nem képes élni.
Dávid J. István
2008. január 6. vasárnap 14:02
Rosszabb és korruptav ügy, mint a vízlépcső!
Lendvai et
2008. január 6. vasárnap 15:35
Én is nagyon sajnálom. Az épitésből két harmad lett volna a mienk, szokás szerint, aztán havonta kaszáltuk volna ezt a sok hülyét a lakbérrel…
Az autipari fizikai munkás et-at persze szintén sajnálom, hogy Miskolcra csak zombik jutnak, egyelőre csak a székesfővárost tudtam ellátni négerekkel, hottentottákkal, és egyéb alja néppel – persze nem megfeledkezve a dakota fémgyűjtőkről.
Demján et-nak van egy ötlete, hogy amit keresni akartunk, azt vegyük fel meghiusulási kötbérként. Vagy kárpotlásként? Hiszen a KZ-t túléltük, nü, most meg a KN-t.
Felhivom a Zuschlag et-at, és megbeszélem vele. Járjon jól mindenki.
andrea
2008. január 6. vasárnap 17:54
Azt megmondja valaki, hogy ez az egész meg nem valósulás, hogy kommunikálták a nagy semmit, az mennyibe került nekünk?
Tóth Erzsébet
2008. január 6. vasárnap 18:47
Örülök, hogy meghiusult ez a gigantomániás városrombolás.A XIX. századi Eiffel mérnök által tevezett műemlék pályaudvart igazán vétek lett volna tönkretenni.Ennyi pénzt más , hasznosabb dologra is el lehet költeni ebben az országban. Volna jónéhány dolog, amivel az átlagember életét és közérzetét kellene inkébb javítani.Ez szerencsésebb lenne.Nem az ilyen luxusberuházásoktól fog az ország helyzete javulni bárki szemében is.
hazigazda
2008. január 6. vasárnap 18:53
hivatalosan még él a projekt.
viszont félő, hogy az elmaradása esetleg kárpótlást ingerel némely politikusban és a hozzájuk kötődő gazdasági körökben.
140 milliárd Ft igen-igen sok pénz….
freeman
2008. január 6. vasárnap 19:12
Tudtommal a beruházás költségét a régi kormányzati épületek eladásának árából bepótolják.
freeman
2008. január 6. vasárnap 19:20
„Volna jónéhány dolog, amivel az átlagember életét és közérzetét kellene inkébb javítani.Ez szerencsésebb lenne.”
Na igen, lehetne a cigányoknak még egy kis pénzt adni nem?
Vagy kinek kellene adni még egy kis pénzt, a nyugdíjasoknak?
Ha 120 milliárdot elosztunk 10 millióval, mindekire jut 12000 forint.
Ezzel aztán sokra mennénk.
Természetesen ennyi pénz nincs a kasszában, előbb el kellene adni hozzá a jelenlegi palotákat.
Egyébként nem magántőkével lesz felépítve a létesítmény?
hazigazda
2008. január 6. vasárnap 19:29
de magántőkével. kb. ugyanaz a konstrukció, mint a Művészetek Palotájánál. Ott is visszabérli az állam 20-30 éven keresztül és majd csak akkor kerül a tulajdonába.
Louisbond
2008. január 6. vasárnap 21:08
Sajnálom. Ha már volt rá pénz meg kellett volna csinálni. Valahogy aziok ágáltak legjobban akik kérdezés nélkül épitettek nekünk ronda vibrátoros szinházépületet. Persze a környezö kerületek gazdái már megvannak. Persze ez is szobeszéd. Nehéz okosnak lenni.
freeman
2008. január 6. vasárnap 21:34
Valóban.Azonban ahogyan vadászgépet sem lehet megvásárolni egy légvédelmi századra valót mert aranyárban mérik-és ilymódon az ország költségvetése nem teszi lehetővé, ugyanígy magántőkéből felépített kormányzati negyednek is meg van az az előnye hogy nem kölcsönből vagy más területektől elvonni a felépítéshez szükséges pénzt.
A haszon azonnal jelentkezik; a kormányzazti negyed megvalósulása esetén a kormányzati munka hatékonyabbá válik, az eddigi épületek felszabadulnak, és eladásukkal az állam bevételre tesz szert.
A lízing már könnyen kigazdálodható, az évi tíz milliárddal kevesebbe kerülő kormányzat költségvetéséből.
Tudniillik az új negyed működtetése -a híradások szerint- a jelenlegitől évente ennyivel kevesebb.
Lendvai et
2008. január 6. vasárnap 22:11
Gordon fiam, azért remélem ilyen állapotban nem mész ki a utcára – még ott vidéken se.
freeman
2008. január 6. vasárnap 22:32
lendvai tesókám, vedd úgy hogy legyintettem egyet.
artur
2008. január 7. hétfő 05:51
freeman! A GYUfi hazugságainak ne ülj már fel:
„A haszon azonnal jelentkezik; a kormányzazti negyed megvalósulása esetén a kormányzati munka hatékonyabbá válik,”
Az informatika korában a kormányzati hatékonyságnövelésének nem tényezője a térbeli távolság. (A hatékonyságot leggyorsabban egy kormányváltással lehetne növelni. 😉
„az eddigi épületek felszabadulnak, és eladásukkal az állam bevételre tesz szert.”
A szinte egyidős piacradobás és az eladási kényszer miatt evidens hogy értéken alul adják el az ingatlanokat. Tehát nem bevételre tesz szert, hanem veszteségesen gazdálkodik.
„A lízing már könnyen kigazdálodható, az évi tíz milliárddal kevesebbe kerülő kormányzat költségvetéséből.”
Ez a szám nyilatkozatonként változik, nincs korrekt adat. (Kitől is lenne? Verestől, vagy Kókától, vagy esetleg Demszkytől? 🙂
Amit tudunk:
-Letagadják a létét a meglévő kormányzati negyednek!
-Új Negyeddel vakítják a népet.
-Majd kiderül az ép pályázatból, hogy nem lesz új negyed, habár még mindig úgy hívják, hanem egyik csücskében épül egy falanszter.
-A nyertes pályázat egy építészetileg minden ízében elégtelen megoldás. (urbanisztikailag, közlek, kert, építész, gépészet.)
-A projektterv, olyan GYUfisan felszínes, komolytalan. (Pl: A határidőkre egy külvárosi csarnoknál is felszisszennének.)
PS: A Nemzeti Színházon lehet fintorogni, de hát a Gödör még mindig ott van. Az úgy jó?
com
2008. január 7. hétfő 17:39
az megvolt, h folszedtek a sineket?
https://index.hu/politika/belfold/budapest/1121nyugt/
Louisbond
2008. január 7. hétfő 19:19
Hát még mindig jobb elképzelés mint a kormányt felvinni a várba, vagy a Kossuth téri muzeumot odaadni Orbán királynak. Vagy nem ezt akarta? Grippen. Vadászgép korszerü fegyverek nélkül? Bár tény, hogy azt mondták segitik a magángazdálékodokat. Igy is lett. Szép háza van a volt torgyáni mezgazd miniszternek. Lehet még vitatkozni, pro és contra. A gödör?
blö
2008. január 8. kedd 11:35
Sajnálnám. Ahogy freeman is írta, kéne végre valami példaértékű.
Luxusberuházás. Az a barom aki ezt a jelzőt kitalálta.
A nyugatit senki sem akarta elbontani. Bár nem vagyok közlekedési szakember, de nem értem mért ne lehetne a vasútállomást kijjebb vinni a belvárosból.
De talán ne menjünk bele megint, úgy tűnik amúgy is feleslegesen tennénk.
hazigazda
2008. január 8. kedd 12:37
az alapvető gond ott van, hogy a kormányzati szándék, pályázat, tervek kizárólag magára az épületre vonatkoztak, pedig ami körülötte lett volna sztem sokkal fontosabb és az az egész városra kihatott volna. Ha itt hidat kell alagúttá konvertálni villamosvonalakat hosszabbítani, pályaudvart kitelepiteni, elővárosi vonatokat összekapcsolni a villamos közlekedéssel, akkor az egy egészen más lépték, ami viszont nagyságrendekkel összetettebb és bonyolultabb. ez egy kisebb Budapest rekonstrikció, amit nem lehet ilyen kutyafuttában elintézni.
ha ezek után azt mondják, hogy oké előbb tisztázzuk az épületeken kivüli dolgokat és egy hosszú és nem választási ciklusra szóló fejlesztést inditanak el, akkor oké az egész. de félek, hogy az egészet kukába dobják. budapestnek évtizedek óta nincs városfejlesztési koncepciója, ha valamikor, most nyilvánvalóvá vált….
hazigazda
2008. január 8. kedd 18:39
megtörtént a hivatalos bejelentés is (lásd a posztban)
barbi
2008. január 9. szerda 00:31
ezt lehetetlen megmagyarázni nincs összhang okormánytol elvárható felelős magatertása és az állampolgártol megkövetelt felelős viselkedés között milyen alapon merik tovább szigoritani ,növelni a terheket annak éerdekében hogy még több legyen a felelőtlenül eltapsolható pémz
artur
2008. január 9. szerda 15:43
Koós úr teljesen egyetértek. Egy új kormányzati negyedet ilyen felszínes programmal nem lehet jól megcsinálni.
A másik gondom az indulásánál az volt, hogy a kiürülő kormányzati negyed utóéletéről semmiféle elképzelést nem hallottunk, pedig Pest legértékesebb területéről van szó.
Louisbond! Orbánék teljesítményével a mostani menedzsment teljesítménye nem összemérhető. Ma már nagyságrendbeli a különbség…
ZöldszemM
2008. január 9. szerda 18:57
Látom vannak itt is akik siratják !
Ilyenek a magyarok – vagy azok egy része !